|
 |
 |
|
Page 1 of 1
|
[ 2 posts ] |
|
| Author |
Message |
|
denver
|
 Middagstips
Måste bara tipsa om en rätt som en klasskompis till mig lagade till en liten klassträff igårkväll. Det är en kroatisk rätt som han tyckte det var dags att vi stackare med surströmming som nationalrätt nån gång var tvungen att smaka på. Av mig får den 5 av 5 möjliga plektrum.
Cevapcici (Çevapçiçi)
Buffé nr 8 1996, sid 28
Ingredienser Portioner: 4
500 g grovmalen blandfärs , gärna innehållande lamm 1 äggula 1 finriven gul lök 1 tsk drygt sambal oelek 2 pressade vitlöksklyftor 1 tsk salt 1 krm peppar grillolja
Tillagningstid: Max 20 min Svårighetsgrad: Medel
Gör så här Blanda samtliga ingredienser utom grilloljan till en smidig färs. Forma avlånga köttbullar, liknande s k järpar. Pensla med grillolja. Grilla över kolglöd.
Servera med finhackad rå lök, en blandsallad och gärna klyftpotatis. En tomatsås med grovhackade tomater och en smörsås, t ex béarnaise, är också goda tillbehör.
Finns även en kryddblandning på Ica som heter Cevapcici. Funkar jättebra.
|
| 14 Apr 2006, 13:00 |
|
 |
|
top5rec
|
Då kan jag bidra med något lite enklare, snabbare, med mindre disk, man kunde väl kanske kalla den; Ungkarlspasta med tonfisk.
Tillagningstid 15-20 min svårighetsgrad: Riktigt enkelt Diskmängd: låg
1 portion
ingredienser
tomatsås, halv burk tonfisk, en burk spaghetti
Koka spaghetti i en kastrull, töm på vatten när den e klar. Blanda ner tomatsåsen och tonfisken, koka upp. Salta med lite fligsalt.
Vill man lyxa till det så kan man hacka ner lite lök också. Bon appetit!
------------------------------------------------ Thank you Thank you Far to kind
|
| 14 Apr 2006, 13:22 |
|
|
|
Page 1 of 1
|
[ 2 posts ] |
|