View unanswered posts | View active topics It is currently 05 May 2026, 05:52

Reply to topic  [ 8 posts ] 
Äntligen nåt vettigt om gitarrlack! 
Author Message

http://www.mk-guitar.com/2009/01/02/guitar-refinishing-nitro-vs-poly-and-how-to-remove-a-polyester-finish/
Första relevanta ljudklippen (och väldigt vettiga resonemang) jag har stött på som belyser lackens inverkan på tonen i en gitarr. Observera att det rör sig om extremt tjock polyesterlack. Killen har dessutom vägt lacken han tog bort, 125gr. Med dagens sprayteknik och polyuretan- eller nitrolack blir det troligtvis högst en tredjedel av vikten, dvs 25-45gr, mindre än ditt plektrumskydd (en normal strata- eller telekropp väger naken c:a 1,7-2,1 kg). Men i alla fall. Alla fakta som kan leda oss till bättre ton, och fokus på det som verkligen har betydelse, är välkommet!

http://kuhnamps.com

20 May 2014, 21:50
Profile ICQ WWW

Post Re: Äntligen nåt vettigt om gitarrlack!
Bra, men det har väl de flesta varit eniga om i många år?
Att tjocka lacker påverkar tonen, det var ju därför så många instrument strippades
på lcak under 70-80 talet , dvs när lackerna var tjockast.

21 May 2014, 10:42
Profile ICQ WWW

Jag är kanske inte utrustad med värdens känsligaste öron, men jag ägde en gång i tiden en Fender Strata, 79a med sådan där plastlack värdig en Ryds glasfiber-eka! Den strippade jag på färg, främst för att jag tyckte den var så ful, men jag kan inte komma i håg att det påverkade tonen överhuvudtaget. Helt klart är det inte värt jobbet om man bara gör det för tonen. (Tycker jag!)

21 May 2014, 11:54
Profile

Det är ju alltid kul med ljudtester. Men han borde ha dämpat övriga strängar när han slog flageoletterna, man blir förvirrad av olika mängd kvarvarande ljud på de olika klippen. Fast visst är det hörbar skillnad ändå. :arrow:

21 May 2014, 12:55
Profile ICQ WWW

Det är som att ha på sig en kondom, det är inte lika kul.
:mrgreen: :lol:
https://www.youtube.com/shorts/5VOD6vSvkwM

05 Oct 2025, 08:58
Profile

Mike Leaf wrote:
Bra, men det har väl de flesta varit eniga om i många år?
Att tjocka lacker påverkar tonen, det var ju därför så många instrument strippades
på lcak under 70-80 talet , dvs när lackerna var tjockast.

Gissningsvis strippades en hel del gitarrer för att ägaren ville ha en trären gitarr, vilket var på modet.

Religion vs fossils. Fossils win.

05 Oct 2025, 17:26
Profile

Tack för länken!
Ska man renovera eller bygga/köpa nytt är det absolut att ta i beaktande, tydligt i ljudtestet för min del i alla fall.

Är i funderingar att bygga en till elgitarr, och då har jag funderat på violinlack, som vad jag förstår är ännu tunnare än nitro? Se här https://www.hammerl.com/sv/lacker/alkoholbaserat-lack.html

Det finns oljelacker från samma firma som är lättare att applicera sägs det, liknande resultat tonmässigt säger de.

Något av det hemskare jag spelat på i ämnet tjock lack var en Gibson Humminbird från 1974 som jag provade för ett år sedan på Denmark Street i London hos någon av de olika handlarna där. Akustisk ja, så skillnaden blir ju ännu tydligare. Sedan sitter det ett stort plektrumskydd på de gitarrerna. Tonen var död och extremt tråkig. Lacken tjock som vete f-n.

05 Oct 2025, 21:54
Profile

Jag hade en gång en AVRI Jazzbass som hade sådär GALET tjock nitrolack med ännu tjockare polylack under. På de ställen där lacken flagnat av bildades rena grotthål. Jag funderade ibland på att strippa den på färg, men tvekade eftersom jag tänkte att värdet skulle sjunka vid en försälning av en ganska dyr gitarr. Det blev att jag sålde den.

Nej, oavsett lack så får den vara tunn! Om det ändrar tonen kan jag inte svara på. Men utseendet och känslan spelar stor roll.

09 Oct 2025, 14:09
Profile ICQ YIM WWW
Reply to topic   [ 8 posts ]