Re: Rangordning halstillverkare
Bbenderman wrote:
Warmoth glömde jag verkar vara dyra=bäst?
Är det ebay som man handlar billigast
Ska man gå efter priset, är väl Musikraft bäst.
Jag har två Musikraft halsar på telisar, och Warmoth hals på en strata och en tele. Warmoth har en fantastisk precision, verkar mer "industriellt gjord. Musikraft har något "intressantare" träbitar. Lite snyggare, och vad jag kan bedömma ett liiitet snäpp bättre tonbildande. Men, det kan vara kombinationen hals/kropp lika gärna, svårt att säga.
Chunky C dimensionen från Musikraft är min favorit. Rounded '59 från Warmoth är väldigt behaglig den också. Från Warmoth kan man väl beställa just den halsen (fotograferad?) man vill ha?. Vill man ha cellulosa-lack, går Warmoth bort.
Jag har haft några tidigare Musikraft halsar, där dimensionerna har varierat lite, kanske beroende på luftfuktighet. Men det verkar vara enbart historia nu.
Allparts har jag bara en, lackad och relicad lätt av MJT. Helskön! MJT bedömmer Musikraft halsarna ett snäpp högre än Allparts.
Just tunn C, då skulle jag rekommendera Warmoths standard C. Välj med tunn shellack, och olja in den med 50/50% balsamterpentin och kokt linolja efter en avslipning.
Min erfarenhet, för vad den är värd.
För övrigt, vad gör denna tråd i OT?