View unanswered posts | View active topics It is currently 04 May 2026, 22:07

Reply to topic  [ 5 posts ] 
Volympot på halvfräs? 
Author Message

Post Volympot på halvfräs?
Hej

Har en fundering angående volympottar (i gitarrer) och deras värden. Att högre värden ger mer diskant och kanske t.o.m. tryck är väl ganska vedertaget och att 250k passar bättre till single coils och 500k ofta lämpar sig bättre för humbuckers håller nog också många med om. Det jag undrar är om man har 500k i en strata med single coils blir det då samma ljud när man vrider ned volympotten till resistansen 250k som det blir om volympotten faktiskt är en 250k pot? Enligt min logik så borde det vara så, men jag har haft fel förr. Kanske volypottens värde påverkar hela kretsen så att ljudet förändras?

Det borde ju inte vara någon nackdel att ha 500k i stratan så länge man justerar ratten så att ljudet blir bra (tänk ca 250k). Då har man ju också lite extra klös i reserv om man vill vräka på någon gång - bara att vrida upp volympotten på max, liksom.

/ Azumi

15 Nov 2011, 00:22
Profile

Never mind then :mrgreen:

Last edited by Flukather on 15 Nov 2011, 02:02, edited 1 time in total.

15 Nov 2011, 00:32
Profile ICQ WWW

Post Re: Volympot på halvfräs?
En 500k-pot på halv är inte samma sak som en 250k-pot på fullt. En pot är en spänningsdelare som ger ett motstånd i signalens väg och ett motstånd mot jord när du vrider ned den.

Exempelvis, med en 500k-pot på hälften har du dels 250k mot jord, dels 250k i signalens väg. Det påverkar vilka frekvenser som kommer fram. Du får en betydande diskantbroms med 250k i signalens väg. Det kan man kompensera för med en treble-bleed-konding, men det blir ändå inte samma frekvensgenomsläpp som endast en 250k-pot på fullt.

Ett alternativ är att koppla din 500k-pot så att ytteröra (där micken är ansluten) och viper (mitten) sitter ihop. Då kommer endast motståndet mot jord att variera, från 500k ned till 250k och vidare mot jord. Vid 250k får du samma sound som om du hade en 250k-pot. Men sedan blir det inte någon diskantavrullning när du vrider ned mer, det blir bara tunnare och tunnare i botten.
/Gunnar

15 Nov 2011, 01:34
Profile

Azumi, du tänker baklänges. Om du tar en 500K-pot och sätter den på hälften, 250Kohm, så har den ju samma resistans mellan in och ut som 250k-poten har när den är helt avvriden. När volymen är fullt påvriden har du ju ändå 0 ohm mellan potentiometerns in- och utgång, oavsett potens värde.

Det som gör att det blir skillnad mellan olika pot-värden är resistansen mellan signal och jord som alltid är samma som potens hela värde, oavsett hur den står justerad. Med en 500K-pot har du alltid 500Kohm till jord och så vidare, och ju högre den resistansen är desto mindre diskant faller bort.

15 Nov 2011, 02:13
Profile

Tackar, tackar - bra och detaljerade svar! Har ett set DiMarzio Area på ingång till min stratocaster och det sitter just nu en 500k i gitarren, vilken jag precis har satt dit. Kommer nog att behålla den volympotten initialt - dels för att jag misstänker att dessa mickar inte mår så dåligt av en eventuell diskantökning och dels för att jag börjar bli lite småless på att öppna upp gitarren för att löda dit mickar och sånt. Orkar inte byta potten igen - vill spela ju!

/ Azumi

15 Nov 2011, 09:35
Profile
Reply to topic   [ 5 posts ]