View unanswered posts | View active topics It is currently 11 May 2026, 17:20

Reply to topic  [ 4 posts ] 
Byta reverbtank/ Bygga en "Blues Reverb" 
Author Message

Post Byta reverbtank/ Bygga en "Blues Reverb"
Jag håller på att avsluta planeringsstadiet i byggandet av min "Blues Senior".

Der kommer att bli en Blues Junior i ett nytt kabinett, bestyckat med 1st 15" (troligen Weber), inbyggd switchbar (med fotbedal) Weber MASS, NFB kontroll och biaspot samt ett bättre reverb.

Kabinettet byggs av gran, fälld i egen skog i somras, som nu skall hyvlas och torkas ordentligt innan limning och slutligen bygge senare i vår.

Den kommer nog att heta "Blues Reverb" för att inte sammanblandas med Janjo:s/Vintage Vibe:s fantastiska bygge.

Nu till min fråga:

Kan man byta reverbtank hur som helst? Finns det någar problem eller fallgropar med detta? Reverbet i en FBJ drivs ju med OP-förstärkare och inte rör som i en del andra. Är det några impedansanpassningar, olika spänningar o dyl att ta hänsyn till? Jag planerar att använda en reverbtank från en Twin Reverb.

Jag har alldrig funderat på detta, bara på hur sjutton ett reverb funkar egentligen?

/Bilton
"Arbete främjar hälsa och välstånd och förhindrar många tillfällen till synd!" -Martin Luther

01 Mar 2003, 20:03
Profile

Här kommer lite tips http://www.accutronicsreverb.com
Det gäller väl att idenifiera vilken tank du har och
sedan välja en tank med lika impedanser.

Mvh
RICKY

http://medlem.spray.se/guitarmaniac/

01 Mar 2003, 21:03
Profile WWW

Problemet hos Blues Jr reverb ligger inte bara i tanken utan också i elektroniken (med integrerade kretsar) runt omkring. Det blir nog bättre med en större tank men för att få riktigt bra reverbeffekt måste man nog göra lite modifikationer i elektroniken. Eller t o m bygga in en rördriven reverb á la blackfacemodellen.

-- Janne

01 Mar 2003, 21:14
Profile ICQ WWW

Jag skall ta en funderar på detta. Jag använder ganska sparsamt med reverb så behovet är nog inte akut om det blir omständigt att förverkliga. Jag tänkte mest ta chansen att få in en bättre tank när jag nu får plats och hoppades på att detta skulle göra stor skillnad.

Tack för tipsen!

(Det känns lite jobbigt att posta och svara på två ställen, hoppas GMF-planket är "avlusat" snart och att alla återvänder, jag anar en förbättring!)

/Bilton
"Arbete främjar hälsa och välstånd och förhindrar många tillfällen till synd!" -Martin Luther

01 Mar 2003, 22:18
Profile
Reply to topic   [ 4 posts ]