View unanswered posts | View active topics It is currently 10 May 2026, 05:32

Reply to topic  [ 24 posts ] 
tips på bra boost pedal 
Author Message

RC-Booster är INTE slick, beror helt på vad man lirar på. Den är transparent som tusan!
Kanske en bra kompressor är det du är ute efter?

MvH Daniel

http://www.myspace.com/badsneakersmusic

24 May 2009, 19:09
Profile WWW

way huge pork loin soft overdrive....jag har en sån till salu också. [:)]

24 May 2009, 19:16
Profile ICQ YIM WWW

Plus ett på Tribal_Tech, låter som du skall ha en kompressor.

Kolla på Tonerider CP-1 Compressor.
Stället du den så att den inte komprimerar (sustain på noll) så fungerar den som en clean boost med en â€Â

24 May 2009, 19:22
Profile WWW

[quote="Magnus Olsson"]

Plus ett på Tribal_Tech, låter som du skall ha en kompressor.

Kolla på Tonerider CP-1 Compressor.
Stället du den så att den inte komprimerar (sustain på noll) så fungerar den som en clean boost med en â€Â

24 May 2009, 19:48
Profile WWW

Kolla in MI Audio Boost N Buff, den knuffar på gitarren rätt rejält om man vill.
Läs om den här:
http://www.mieffects.com/BnBindepth.htm

Annars kan jag varmt rekommendera dessa:
http://www.treblebooster.net/
Svindyra men satan vad bra dom låter. Dom har definitivt vad jag skulle kalla "extra skimmer".

24 May 2009, 20:36
Profile

som endast ska ge min strata en extra skjuts, med extra skimmer.

Fulltone OCD låter bra på hans hemsida, men om man kollar på youtube låter det inte så värst.

Rc Boostern tycker jag låter lite väl slickt, men det är väl kanske beroende på stärk.

Jag kör genom en 50w Marshall Folkesson Klass A mIV Topp med en 4x12 låda Greenbacks.

Kom gärna med tips på bra pedaler på detta. Kan också vara en overdrive som ger en lite extra skimmer.

Är inte ute efter ACDC sound

utan mer som klippet

<font color="red"><b>http://www.youtube.com/watch?v=EngrM4mmrGE</b></font id="red">
ungefär samma stil jag spelar i.

alltså inget Robben FOrd slickt.

the-duke-666@hotmail.com

Jag tycker det låter som nerskruvad fuzz på klippet,
för att sen dras på på solot...Eller har jag fel??

// Ulf

24 May 2009, 21:48
Profile WWW

kri wrote:

Chubby wrote:

som endast ska ge min strata en extra skjuts, med extra skimmer.

Fulltone OCD låter bra på hans hemsida, men om man kollar på youtube låter det inte så värst.

Rc Boostern tycker jag låter lite väl slickt, men det är väl kanske beroende på stärk.

Jag kör genom en 50w Marshall Folkesson Klass A mIV Topp med en 4x12 låda Greenbacks.

Kom gärna med tips på bra pedaler på detta. Kan också vara en overdrive som ger en lite extra skimmer.

Är inte ute efter ACDC sound

utan mer som klippet

<font color="red"><b>http://www.youtube.com/watch?v=EngrM4mmrGE</b></font id="red">
ungefär samma stil jag spelar i.

alltså inget Robben FOrd slickt.

the-duke-666@hotmail.com

Jag tycker det låter som nerskruvad fuzz på klippet,
för att sen dras på på solot...Eller har jag fel??

// Ulf

var nog ett dåligt exempel, ocd pedalen ska vara mer när det ska vara lite laidback, på klippet jag skickade med så är det säkert en bra fuzz pedal, men i det stora hela tror jag inte det är så mycket fuzz, bara stärken och spelet. tror vibe grejen gör den del murrande.

Har du nåt bra tips på fuzz pedal =?

the-duke-666@hotmail.com

MJM gör bra fuzzar [:)] http://www.mjmguitarfx.com/

Annars låter det nog som att OCD är det du söker.
Den går bra att ha på hela tiden för ett lite
gött crunchigt grundljud.

24 May 2009, 22:09
Profile WWW

Utifrån vad du skriver Chubby så tycker jag du ska testa
en Stinkfootmoddad Boss Bluesdriver, BD-2.

Den kan göra tre olika grejjer, funka som ren boost,
lätt OD eller ge ett fuzzigt distljud som kan låta
skitbra med en rörstärkare som jobbar lite.

Det är så jävla personligt så du får testa själv,
jag tycker den är skitbra. En del tycker den är
för "ren" i ljudet.

25 May 2009, 01:59
Profile

Mitt tips är att kolla in en booster som färgar lite. Jag kör Subdecay Liquid Sunshine och den tycker jag lägger till ett skimmer samt att den fetar till ljudet på ett bra sätt. Verkar vara voicad helt rätt med lite höjning i mellanregistret.
Sedan funkar den lite speciellt då den har två gainrattar och ingen tonkontroll. Men de två gainrattarna funkar på olika frekvensregister. Sen finns det interna switchar för mer bas och diskant om man vill ha den mer transparent. Grym pedal och såg att Clapton71 har en till salu här.
Annars är varianterna endera typ Paul Cochranes Timmy, Klon, Fulltone fatboost eller något liknande.
Jag har haft både en Timmy och en kopia av klonen och båda är oerhört kompetenta pedaler som ger skimmer.

Annars har jag snöat in på Danelectros Cool Cat serie med pedaler och kan varmt rekommendera transparenta od:n (ver 1) som är en klon av Timmy. De har krupit till korset och ändrat kretsen till ver 2. Sen är även OD:n bra som är en klon av OCD. Har haft 2 OCD och tycker att Danelectron gör jobbet fast med lite mindre bas, som jag upplevt vara ett problem med OCD:n.
Med risk för att kasta glas i stenhus så tycker jag att OCD är lite anpassat för strumptrampande sovrumsgitarrister (som mej själv:-)). Förstå mig inte fel, den låter bra men jag tycker den adderar för mycket bas vilket är positivt på låg volym för att få lite fladder i pyjamasbyxorna.

Det är inte lätt det här med pedaler; "one man's ceiling is another man's floor", men jag tror mig förstå vad det är för skimmer du är ute efter och tror att någon av dessa skulle funka bra för dig.
Timmyn är tydligen framtagen för att köras som boost till Marshall, men funkar grymt bra med Fenderstärkare också.

Lycka till i jakten!
/Thomas

25 May 2009, 09:01
Profile

Håller med Hoffe om att Timmy är execeptionell när det gäller att generera skimmer i en Marshall (eller vilken low gain rörstärk som helst). Timmyn är egentligen en overdrive, men man kan med fördel använda den som boost med lättcrunch och skimmer på topp. Jag kör min Timmy med gain typ rakt upp. Det ger lite lite spräckdist, knappt märkbart, men det kommer så fint när man attackerar i anslaget, blandar sig i grundljudet oerhört snyggt. True Bypass. Däremot låter den inte bra bara för sig. Jag menar en TS kan du ju dra rakt in i ett mixerbord och få att låta kul. Det gör inte Timmy.

Himelstrutz nya Fizzo är också ett spännande alternativ. Har inte hunnit testa den själv, men lätt overdrive med skimmer är väl en bra beskrivning. Kanske det som kommer närmast ditt ljudklipp!?
http://www.himmelstrutz.com/fitzo.htm

/Gunnar

25 May 2009, 11:04
Profile

En pedal som skulle funka för det du beskriver är Rocktrons Austin Gold Overdrive. Skjuts och skimmer skulle jag beskriva den som!

Image

http://www.myspace.com/magicjohnssonthemeanmistreaters
I´ve paid my dues I've got the right to play the blues.

25 May 2009, 12:30
Profile ICQ WWW

Tummen upp för Timmy/Tim! Dessa pedaler (har en av varje) gör exakt det du är ute efter och har fått mig att sluta leta efter någonting annat. Jag var själv ute efter dessa egenskaper hos en pedal för några års sedan och lyckas du få tag på en klon eller ett original så bör du nog bli nöjd.

25 May 2009, 14:42
Profile ICQ WWW

Hej,

När jag vill ha den typen av ljud som i Youtube-klippet använder jag en Fulldrive 2 med switchen satt till Flat Mids. Kanonbra med skimmer, gott mellanregister och bra med skjuts som boost. Man kan även ställa switchen så att den endast fungerar som boost.

Riktigt allsidig, välljudande och spelvänlig pedal.

Må väl!

Mats N

Mina BT King backing tracks finns hos:
http://nermark.articulateimages.com

25 May 2009, 20:04
Profile ICQ WWW

Chubby wrote:

Rutgersson wrote:

Tummen upp för Timmy/Tim! Dessa pedaler (har en av varje) gör exakt det du är ute efter och har fått mig att sluta leta efter någonting annat. Jag var själv ute efter dessa egenskaper hos en pedal för några års sedan och lyckas du få tag på en klon eller ett original så bör du nog bli nöjd.
ok, ska kolla upp denna timmy pedal. Har hört tals om den. Man vill ju att det ska låta rätt med min marshall.

Vissa pedaler är ju bara menat för Fender. Dom pedaler jag provat så tycker jag fulltone är för jävla bra.

the-duke-666@hotmail.com

Chubby ett tips bara[;)]
http://www.ljudbojen.com/bojen/topic.as ... erms=timmy
/Hannu

25 May 2009, 20:19
Profile ICQ WWW

RC Boostern är den bästa pedal jag överhuvudtaget haft. Den kickar liv i vad som helst.
Vill du ha en riktigt clean boost är Custom Audio/MXR:s Line driver asbra.

27 May 2009, 14:11
Profile ICQ YIM WWW

Barber Small Fry Burn Unit - say no more! [:)]

Image<hr noshade size="1"><font color="green"><font size="2">
Learning to play with a big amplifier is like trying to control an elephant (-Ritchard Hugh Blackmore)</font id="green">
<font color="blue"><b>Free Dawit Isaak! | Carpe Diem | Befria Palestina nu!</b></font id="size2"></font id="blue">

27 May 2009, 15:05
Profile ICQ WWW
Reply to topic   [ 24 posts ]