| Author |
Message |
|
Axewall
|
 Clem Clempson
_________________ "Vägren upphör" Lite ålderdomlig uppmaning om att inte lägga av, som jag ibland ser vid sidan av vägen.
|
| 16 Jan 2026, 21:54 |
|
 |
|
zoork_1
|
 Re: Clem Clempson
Totalt gått under min radar denne Clem, men va fan detta är ju BRA BRA....
|
| 16 Jan 2026, 22:09 |
|
 |
|
Axewall
|
Han är ju en av de inte snabbare gitarristerna men vet av det, och lutar av sig mot känslan mer. David Gilmour gillade Clem och han var med på en del av Daves sologigs då i början på 80-talet.
_________________ "Vägren upphör" Lite ålderdomlig uppmaning om att inte lägga av, som jag ibland ser vid sidan av vägen.
|
| 16 Jan 2026, 22:24 |
|
 |
|
zoork_1
|
Hellre bra, än snabbt.... 
|
| 16 Jan 2026, 22:35 |
|
 |
|
Marshall
|
Clempson spelar lysande på Colosseum Live, särskilt på ”Lost Angeles”. Här är ett klipp från året dessförinnan: https://youtu.be/Kio5U4GHQac?si=VEOneMZQ_7WksWCZ
|
| 17 Jan 2026, 02:27 |
|
 |
|
Jo E
Joined: 16 Jul 2009, 16:20 Posts: 2030 Location: Tjockhult 08 Stockholm
|
En får en härlig spansk strand känsla...lite nervigt vibrato...men det passar känslan å "sprittet"
_________________It´s all in the ears of the beholder https://edlersrevolution.bandcamp.com/
|
| 17 Jan 2026, 02:35 |
|
 |
|
Jo E
|
Bra i början..förlorar något i "rocken" i slutet kan jag tycka....i början vill en vara med...grymt bra drag 70´s..  Många fina mickar används också..cool
_________________It´s all in the ears of the beholder https://edlersrevolution.bandcamp.com/
|
| 17 Jan 2026, 02:49 |
|
 |
|
salesman
|
Clem är killer ! Var med i Humble Pie. Jag tror till och med jag pratullerade med honom, han har en 1958 Goldtop. https://www.youtube.com/watch?v=QkGNn3QWwp4Om jag inte minns fel var han ett hardcore Peter Green fan.
|
| 17 Jan 2026, 09:57 |
|
 |
|
Axewall
|
Jag undrar vad för pickups i den han spelar på här. Låter A5 magneter (inte så middigt som A2) och verkar lite scoopade, har ändå en hel del bett.
|
| 17 Jan 2026, 11:34 |
|
 |
|
Axewall
|
Jag var sen att gilla Colosseum. Ett samlingsalbum från ett brittiskt rockmagasin innehöll en cd med en live-version av Walking trough the park, och då var jag såld. Alltså, man hör hur de dividerar on stage, nästan rakt upp vad för stärkare de använde (ansträngde Fender Twins? och Les Pauls), och Chris's och Clems röster som nästan går ihop.
|
| 17 Jan 2026, 12:04 |
|
 |
|
salesman
|
Axewall wrote: Jag undrar vad för pickups i den han spelar på här. Låter A5 magneter (inte så middigt som A2) och verkar lite scoopade, har ändå en hel del bett. Jag tror du tänker fel här. Vare sig det gäller olika rör,olika magneter eller andra saker. Så omständigheterna omkring gör att man inte kan dra såna säkra slutsatser. Det är för mycket saker som påverkar och man kan inte alltid pinpointa så enkelt, Ett exempel.... ena trollhatten älskar burstbuckers den andra hatar dem, utan att tänka hur mycket just hans gitarr påverkar (träet) eller om han har nån bullshit förstärkare eller en killer amplifier.
|
| 17 Jan 2026, 12:07 |
|
 |
|
Axewall
|
Nej, jag tänker inte fel. Drar slutsatser, men inte definitiva, från hur jag upplevt skillnader i ljud från pickups jag testat i gitarrer med stor skillnad i hur de låtit med olika pickups. Det är inga säkra slutsatser, däremot drar de emot nån slags "ja, jag hör det här och det lutar mot det här". Jag är aldrig säker. Det är skitjobbigt och samtidigt kan ge mig lugn; andra vet bättre än mig.
|
| 17 Jan 2026, 12:22 |
|
 |
|
salesman
|
Axewall wrote: Nej, jag tänker inte fel. Drar slutsatser, men inte definitiva, från hur jag upplevt skillnader i ljud från pickups jag testat i gitarrer med stor skillnad i hur de låtit med olika pickups. Det är inga säkra slutsatser, däremot drar de emot nån slags "ja, jag hör det här och det lutar mot det här". Jag är aldrig säker. Det är skitjobbigt och samtidigt kan ge mig lugn; andra vet bättre än mig. Ok detta låter vettigt.
|
| 17 Jan 2026, 12:30 |
|
 |
|
Jo E
|
Står något rack där långt till vänster...å det låter åt det hållet...en SD-9 såg det ut som, kanske TS-9.....på bordet..nästan fuzzigt egentligen...SD-9 i det ljudet? å kan hålla med att resultatet tar tankarna åt pickup & magnet tanken..å tänker om så ovaxat å nog A5 ja..men med ett tidstypiskt rack å en SD kan det vara vad som helst så ja! på båda.å då är det svårt att avgöra..men hör vad Axewall hör tro jag...å då beroende på stärk...jag "hör" rack....men om det vore en stärk är jag på! 
|
| 17 Jan 2026, 12:47 |
|
 |
|
Jo E
|
Här är det Marshall som t.o.m. rattas på..men låter mer TS här å "B.B." typ https://www.youtube.com/watch?v=78aIYPbQF28
|
| 17 Jan 2026, 14:21 |
|
 |
|
Axewall
|
Här kör han ju på halsmicken en lång stund, låter gott det med. I mitt klipp från 94 så är det endast stallmick, men låter fett, så jag tror det blivit för fett på halsmicken, iaf för mitt öra. Edit: och det är därför jag tror att det är A5 stallmick, tillbakadragen mid från pickupen (mid från gitarren kommer fram mer), men finns ändå en topp som kan kännas för mycket ibland. Jag har ofta 10nF tonkonding och drar ner till ca 7-8 för att ta bort topp ibland. Beroende på förstärkare kör igenom.
|
| 17 Jan 2026, 15:09 |
|
 |
|
crybaby
Joined: 22 Sep 2004, 23:57 Posts: 1904 Location: Västra Frölunda
|
Fin musiker. Han spelade länge på en Groove Tubes Trio preamp. Jag hade en sån, som jag sålde. Det var dumt gjort. På rikktitt. 
_________________ <--->
Salve securim manubrium !
|
| 13 Feb 2026, 22:22 |
|
 |
|
Polytone
|
_________________ If you don't know where you're going, any road will take you there.
George Harrison
|
| 14 Feb 2026, 23:28 |
|
 |
|
Mike Leaf
|
Undrar vad han menar med att 'de flesta gitarrer behöver värmas upp innan de känns bra' ?
Ändrar gitarren temperatur? Är det hans fingrar som eg behöver värmas upp? Eller är det bara något man slänger ur sig som 'låter bra'?
Alternativt har han aldrig sagt det.....
Aldrig hört det tidigare vad jag kan komma ihåg.
| 15 Feb 2026, 17:44 |
|
 |
|
Polytone
|
Mike Leaf wrote: Undrar vad han menar med att 'de flesta gitarrer behöver värmas upp innan de känns bra' ?
Ändrar gitarren temperatur? Är det hans fingrar som eg behöver värmas upp? Eller är det bara något man slänger ur sig som 'låter bra'?
Aldrig hört det tidigare vad jag kan komma ihåg. Håller med. Märkligt. Men han kanske upplevde att detta är hans hemmaplan och spelar han på en annan gitarr så tar det ett tag innan fingrarna vänjer sig?
_________________ If you don't know where you're going, any road will take you there.
George Harrison
|
| 15 Feb 2026, 17:55 |
|
 |
|
Mike Leaf
|
Polytone wrote: Mike Leaf wrote: Undrar vad han menar med att 'de flesta gitarrer behöver värmas upp innan de känns bra' ?
Aldrig hört det tidigare vad jag kan komma ihåg. Håller med. Märkligt. Men han kanske upplevde att detta är hans hemmaplan och spelar han på en annan gitarr så tar det ett tag innan fingrarna vänjer sig? Låter trovärdigt och logiskt när man tänker på det, men det är ju då han själv som behöver vänja sig/värmas upp. Ganska basic, bara lite annorlunda formulerat.
| 15 Feb 2026, 18:18 |
|
 |
|
Polytone
|
Mike Leaf wrote: Låter trovärdigt och logiskt när man tänker på det, men det är ju då han själv som behöver vänja sig/värmas upp. Ganska basic, bara lite annorlunda formulerat. "Warming up" brukar man ju förknippa med att förstärkaren behöver göra en stund innan de presterar på topp. Möjligen att en akustisk gitarr skulle kunna vibrera igång efter några väl valda toner, men en elgitarr? Fast vem vet, han kanske upplevde det så?
George Harrison
|
| 15 Feb 2026, 18:45 |
|
 |
|
Jo E
|
Att spela eller knacka liv i resonansen av gitarren är sen gammalt, obs! det går snabbare att knacka på gitarren än att spela den till liv! 
|
| 17 Feb 2026, 11:11 |
|
|