View unanswered posts | View active topics It is currently 17 Feb 2026, 13:04

Reply to topic  [ 6 posts ] 
Svajklons utförande, är det viktigt? 
Author Message

Post Svajklons utförande, är det viktigt?
Ska skaffa en svajklo till mitt bygge, konstaterar att det blir löjligt dyrt för en extremt enkel sak samt det verkar vara en del som inte har gjorts så himla mycket av, naturligtvis ska man ha en i massiv mässing?

Naturligtvis finns det folk som gjort utbytesklor de luxe, här är till exempel en test av en variant. https://youtu.be/HHK-CZCDW2w?si=3s5HXdDKNzpnZ9OG
Kan inte säga att det verkar vara en enorm skillnad dock.

Har en del bitar ganska tjock mässing liggande, funderar på att göra en variant med två skruvar som fjädrarna dras fast med, detta då det på Vega Trem som jag har används två fjädrar normalt. Sedan infästning med ett par rejäla skruv i trät som vanligt.

Är detta en sak ni brukar lägga tankemöda/arbete på?

Tack för ev tips!

12 Jan 2026, 22:22
Profile

Post Re: Svajklons utförande, är det viktigt?
Många blocker ju svajet och då kanske det inte är något stort huvdbry.

Men om man ställer in det som float och t ex vill kunna dra upp en semiton och balansera fjädrarna mot respektive strängs string tension så bestämmer även klons läge hur spända fjädrarna blir
så då hamnar de sällan helt rakt för bästa set up.
Se t ex Carl Veheyen

https://www.youtube.com/watch?v=Iy-F7iSIopA

Känns lite kontraproduktivt, för möjligheten att justera , att skruva ner klon på fel ledd även om det blir stabilt.

Har dock ingen erfarenhet av vega

13 Jan 2026, 07:23
Profile ICQ WWW

Tack för input Obi!

Jag skulle ju sagt hur jag vill använda det, och det är enkelt, efter att ha sett videon med Carl Veheyen, som han gör! :D
Och Jeff Beck förstås, samt ett antal gitarrhjältar från min uppväxt som svajade och hade sig.

Kunskap och förmåga är ju en annan sak...

Jag har en Sandbergstratta, California från 2011 som har ett väldigt bra tvåpunktssvaj och låsbara stämskruvar. Det kör jag med två fjädrar, ger en väldigt bra känsla och kontroll. Stämmer inte om sig, fastän mycket drag i stången.

Stallet är flytande, och uppsatt så att det ska ge 1,5 ton högre på G-strängen på fullt "upplyft". Dvs samma inställning som han gör i videon, vilket var ett trevligt sammanträffande. Detta innebär att intervallet till de andra tunna strängarna är ganska exakt likadant som Verheuen har, två band på b-strängen och ett band på e-strängen.

Klon har jag helt rak, tvärs över fjäderkaviteten. Har inte testat ännu i alla fall om det gör ngn skillnad att sätta den snett.

Obi, har du själv testat och konstaterat att det skiljer?

Kan tycka att det är lite märkligt att det skulle göra skillnad på ena sidan och inte den andra hur fjädrarna är spända sins emellan?

Borde det inte vara summan av spänning i fjädrarna, eftersom svajet ju är helt stumt, det vrider sig inte mer på ena sidan än den andra? Sedan kan det ju råka bli så att den perfekta spänningen blir summan av att ena fjädern är lösare än den andra. Men att det också borde gå att få samma spänning på båda fjädrarna?

Vad gäller att det blir de tonintervall det blir mellan de tunna strängarna misstänker jag att det beror på att det är olika höjd på stallsadlarna pga radien på greppbrädan. Ju högre stallklack, ju mer spänning i strängen?
Om det är så kan man ju fundera på vad det innebär för min nya gitarr, som kommer att ha en compoundgreppbräda, 12" - 16". Kanske ett inte lika musikaliskt intervall mellan strängarna.

Tankar från en sent omvänd antisvajare, med mycket måttlig erfarenhet av att skruva svaj... :oops:

Tacksam för ytterligare input!

13 Jan 2026, 21:42
Profile

Custom Sam wrote:

Borde det inte vara summan av spänning i fjädrarna, eftersom svajet ju är helt stumt,

Så borde det vara i teorin men på 6 punkts vintagesvaj, som han visar här, så finns ju ingen perfekt egg som svajet vilar på
och jag antar att han vill motverka att det är olika krafter som drar ovan och under och längs med den tänkta pivotpunkten.
För med olika krafter så blir det väl dels troligare med små rörelser ut med skruvarna.
Det andra är att själva tremoloplattan inte är helt stum utan den kan microflexa lite om man svajar så mycket som han gör.
Och han trixar ju med att bända hela ackord med flagioletter , en eller flera semitoner

Jag kan t ex se på svajet på min gamla tokaistrata från 1981 att tremoloplattan inte ens är helt plan längre (och nog borde bytas) så de där ojämna krafterna har definitivt påverkat det under alla dessa år. Och det är väl ändå japansk gotoh gissar jag och inte skräpstål.
Är det tvåpunktssvaj och/eller en riktig egg som t ex PRS har modifierat sina svajskruvar med så kan det dock rimligtvis inte ha någon stor betydelse.

Själv har jag svajet flytande svajar inte så mycket (längre) . Använder det men väldigt minimalt typ som i "wicked game" så jag har i ärlighetens namn min klo rak just nu.

Men det var dock ett par flitigt svajande bojare som rekommenderade detta här och kommentarsfältet under videon är ju fyllt av hyllningar . Plus att det finns fler som rekommenderar detta som t ex
https://www.youtube.com/watch?v=WzcdnGLYhis
https://www.youtube.com/watch?v=QcKRL6Talvk
så jag har ingen anledning att misstro att det faktiskt funkar bra på vintage originalsvaj för de som vill svaja mycket och att bendsen samtidigt ska låta naturligare och mer harmoniskt samstämda.

-

14 Jan 2026, 06:40
Profile ICQ WWW

Tack igen Obi!

Ja förstås, med sex skruvar och lite glapp i metallen så blir det ingen perfekt anliggning rakt över. Och då får man hantera imperfektionerna med en sned klo.

Vega Trem är en variant på tvåpunktssvaj, det är en kniv på var sida, ca en cm lång som ligger i ett spår på en plåtbit som sitter fast på samma ställe som t.ex de sex skruvarna på en vintagesvaj. Stenhårt stål i hela svajet, så det vrider sig inte.

Eftersom det bara är två fjädrar man använder på det stallet så funderar jag på att sätta en skruv till en fjäder, genom en bit tjock mässing. Då går det ju att vinkla väldigt enkelt, ifall det skulle visa sig vara något även för ett sådant svaj.

Fortsättning följer.

14 Jan 2026, 21:52
Profile

..hade en JV 82á runt 92-93 där fjädrarna blev extra reverb..å provade att stabilisera klon med rör över skruven mellan klo och kropp..var lite trixit att få till längden men då blev det om möjligt värre..skumplast under fjädrarna funkade tills en svajade å därav rören..men det slog mig att "donkens" sugrör i fjädrarna kunde funka å gjorde tricket...då var de i plast å lite för stora för de fjädrarnas inner mått..ett snitt längsmed så blev det "smutt" å vips...extra reverbet borta...den här låser så kanske stabiliserar fjädern bättre i sig...verkar vettig...men din tanke där är nog t.o.m. bättre separat å kan i teorin justeras mot strängtrycket..men som sagt i praktiken kanske inte gör skillnad...hmm känns som jag skrivit om det här förr... :roll:

https://edlersrevolution.bandcamp.com/

14 Jan 2026, 23:20
Profile WWW
Reply to topic   [ 6 posts ]