View unanswered posts | View active topics It is currently 01 May 2026, 21:07

Reply to topic  [ 14 posts ] 
Polera bort repa i nitrolack 
Author Message

Hej o god fortsättning 8)
Halsen på min 335:a har fått en mindre repa som borde gå att polera bort.
Vad är säkrast/bäst för att polera bort repor i nitrolack?

26 Dec 2025, 14:51
Profile ICQ YIM WWW

Post Re: Polera bort repa i nitrolack
Rent allmänt, typ vid repborttagning på tex billack så börjar man med sandpapper, om möjligt ett våtpapper.
Beroende på repans djup och hårdheten på lacken får man bestämma hur grovt papper som behövs, bäst är att prova sig fram.
Jobba sen ner i steg typ 600-800-1200-1500-2000 papper följt av rubbing-polich.
Sen finns det säkert inga generella metoder speciellt för nitrolack, olika fabrikat, lackens ålder, tjocklek, underliggande material etc gör att alla arbeten är individuella.
Obs: mina erfarenheter kommer främst från lack på bilar

26 Dec 2025, 17:38
Profile

Autosol kromglans borde funka.

26 Dec 2025, 18:01
Profile

Tack för tipsen, jag ska testa lite försiktigt med den "mildaste" aproachen så får vi se.

26 Dec 2025, 23:22
Profile ICQ YIM WWW

Det beror på hur stort det är, var det sitter och om det är en transparent eller solid lack.
Även färg spelar in.

mindre 'repor' i klarlacken brukar man inte ens åtgärda, men jag tänker att detta kanske är en större sak?
första steget är ju annars att polera bort det med pasta/rubbing därefter våtslip 2000 grit.

Risken man får överväga är ju att du lyckas göra det värre med diverse åtgärder.

29 Dec 2025, 12:16
Profile ICQ WWW

Mike Leaf wrote:
Det beror på hur stort det är, var det sitter och om det är en transparent eller solid lack.
Även färg spelar in.

mindre 'repor' i klarlacken brukar man inte ens åtgärda, men jag tänker att detta kanske är en större sak?
första steget är ju annars att polera bort det med pasta/rubbing därefter våtslip 2000 grit.

Risken man får överväga är ju att du lyckas göra det värre med diverse åtgärder.
Det är en mindre repa (1,5 cm) i lacken bak på halsen. Den känns inte, men är irriterande eftersom gitarren i övrigt är i VG condition. Steg 1 blir försiktig polering med något medel som funkar på nitron.

29 Dec 2025, 13:04
Profile ICQ YIM WWW

Nu låter det på din beskrivning som att det är en mindre repa i lacken. Om det däremot varit lite djupare så att lacken "krossats" är en god ide att först väta lacken med lite aceton på en tops. Då löses lacken upp och smälter ihop igen. Sedan kan man ev. jämna till resterna av skadan, men det brukar inte behövas.

När barnen var små var mitt gamla hemmabygge den enda elgitarren de fick använda, inte mina Gibsons. När de blivit större och tog det lite lugnare gjorde jag en acetonbehandling av de uppkomna skadorna, de försvann i stort sett allihop. Hur stor roll det spelade att de fick använda riktiga instrument är förstås svårt att säga, men samtliga inklusive deras respektive spelar mer eller mindre gitarr.

Har använt samma metod på skador på ett gammalt parkettgolv åxå. Vill inte lacka om golvet, eftersom ny lack inte alls blir lika snyggt bärnstensfärgad med åren.

30 Dec 2025, 12:28
Profile

zoork_1 wrote:
Hej o god fortsättning 8)
Halsen på min 335:a har fått en mindre repa som borde gå att polera bort.
Vad är säkrast/bäst för att polera bort repor i nitrolack?

Play it away!

30 Dec 2025, 13:22
Profile ICQ WWW

Custom Sam wrote:
Nu låter det på din beskrivning som att det är en mindre repa i lacken. Om det däremot varit lite djupare så att lacken "krossats" är en god ide att först väta lacken med lite aceton på en tops. Då löses lacken upp och smälter ihop igen. Sedan kan man ev. jämna till resterna av skadan, men det brukar inte behövas.

När barnen var små var mitt gamla hemmabygge den enda elgitarren de fick använda, inte mina Gibsons. När de blivit större och tog det lite lugnare gjorde jag en acetonbehandling av de uppkomna skadorna, de försvann i stort sett allihop. Hur stor roll det spelade att de fick använda riktiga instrument är förstås svårt att säga, men samtliga inklusive deras respektive spelar mer eller mindre gitarr.

Har använt samma metod på skador på ett gammalt parkettgolv åxå. Vill inte lacka om golvet, eftersom ny lack inte alls blir lika snyggt bärnstensfärgad med åren.
Tack för tipset!

30 Dec 2025, 23:10
Profile ICQ YIM WWW

rifle wrote:
Play it away!
Helt rätt och skulle du kolla in gamla Bettan (min darkburst R9:a) så ser du att en hel del "spelats bort"....
Men i just det här fallet vill jag ha en clean gitarr.... :wink:

30 Dec 2025, 23:24
Profile ICQ YIM WWW

Som jag förstått det så väljer man gitarr med nitro för att den ska se cool ut, och gitarr med poly för att den ska se ny ut.

31 Dec 2025, 08:33
Profile

bummer wrote:
Som jag förstått det så väljer man gitarr med nitro för att den ska se cool ut, och gitarr med poly för att den ska se ny ut.
Tänker att många väljer nitro för att gitarrtillverkare på 50-/60-talet använde nitro. Om de använt casco trälim, plastlack, osv. så hade man valt det.

31 Dec 2025, 10:05
Profile ICQ YIM WWW

https://youtube.com/shorts/vPdLEGG-dpQ? ... dNmuo_Voqn

27 Jan 2026, 20:53
Profile ICQ YIM WWW

snutstrut wrote:
https://youtube.com/shorts/vPdLEGG-dpQ?si=JQJP_bdNmuo_Voqn
Tackar för det... 8)

27 Jan 2026, 22:00
Profile ICQ YIM WWW
Reply to topic   [ 14 posts ]