|
 |
 |
|
Page 1 of 1
|
[ 6 posts ] |
|
| Author |
Message |
|
4trax
|
 Nylon strängad ostämd
Har en gammal Yamaha nylonare som jag skulle spela in med och upptäckte att den inte har fått kärlek på väääääldigt länge. Bytte strängar och slipade ner sadeln lite för att få ner stänghöjden lite lite grann. Nu är 1a strängen way off i intoneringen på 12 band är den exakt mitt i mellan E och F. Tog bort stallsadeln och filade/fasade bort för att kompensera men hjälpte föga. B strängen stämmer typ perfekt men E är helt off Fattar inte. Satt kapo på första bandet men samma elände på 13e bandet. Nu vet jag inte exakt hur den stämnde innan bytet men inte så mycket som nu, spelar jag något på 5,6, bandet så är det redan surt. Dragit och tänjt på strängarna såklart.. vi Varför?
Ps. Jo, flageoletten sitter exakt över 12 band på alla stängar förutom 1:a där sitter den mer i mitten mellan 11-12 band. Som sagt testade med kapo ifall strängen ligger fel i halssadeln men nä..
|
| 29 Nov 2025, 14:58 |
|
 |
|
Jo E
Joined: 16 Jul 2009, 16:20 Posts: 2031 Location: Tjockhult 08 Stockholm
|
 Re: Nylon strängad ostämd
4trax wrote: Har en gammal Yamaha nylonare som jag skulle spela in med och upptäckte att den inte har fått kärlek på väääääldigt länge. Bytte strängar och slipade ner sadeln lite för att få ner stänghöjden lite lite grann. Nu är 1a strängen way off i intoneringen på 12 band är den exakt mitt i mellan E och F. Tog bort stallsadeln och filade/fasade bort för att kompensera men hjälpte föga. B strängen stämmer typ perfekt men E är helt off Fattar inte. Satt kapo på första bandet men samma elände på 13e bandet. Nu vet jag inte exakt hur den stämnde innan bytet men inte så mycket som nu, spelar jag något på 5,6, bandet så är det redan surt. Dragit och tänjt på strängarna såklart.. vi Varför? Låter som en dålig sträng.
_________________It´s all in the ears of the beholder https://edlersrevolution.bandcamp.com/
|
| 29 Nov 2025, 15:13 |
|
 |
|
4trax
|
Jo E wrote: 4trax wrote: Har en gammal Yamaha nylonare som jag skulle spela in med och upptäckte att den inte har fått kärlek på väääääldigt länge. Bytte strängar och slipade ner sadeln lite för att få ner stänghöjden lite lite grann. Nu är 1a strängen way off i intoneringen på 12 band är den exakt mitt i mellan E och F. Tog bort stallsadeln och filade/fasade bort för att kompensera men hjälpte föga. B strängen stämmer typ perfekt men E är helt off Fattar inte. Satt kapo på första bandet men samma elände på 13e bandet. Nu vet jag inte exakt hur den stämnde innan bytet men inte så mycket som nu, spelar jag något på 5,6, bandet så är det redan surt. Dragit och tänjt på strängarna såklart.. vi Varför? Låter som en dålig sträng. Tack! Jaså, är det en grej för nylonare. Synd att man inte har en extra då.. 
|
| 29 Nov 2025, 15:26 |
|
 |
|
Jo E
|
Dra upp B strängen till E...som prov..
_________________It´s all in the ears of the beholder https://edlersrevolution.bandcamp.com/
|
| 29 Nov 2025, 16:23 |
|
 |
|
4trax
|
Det där med fysikens lagar… Strängarna som jag satt på var ”Ball end” strängar. Testade nu att göra på traditionellt sätt med wrap around och voilà den stämmer. Go figure!?
|
| 29 Nov 2025, 18:11 |
|
 |
|
Jo E
|
4trax wrote: Det där med fysikens lagar… Strängarna som jag satt på var ”Ball end” strängar. Testade nu att göra på traditionellt sätt med wrap around och voilà den stämmer. Go figure!? Kan vara så enkelt att den dåliga biten var vid stallet 
|
| 29 Nov 2025, 18:18 |
|
|
|
Page 1 of 1
|
[ 6 posts ] |
|