View unanswered posts | View active topics It is currently 05 May 2026, 01:31

Reply to topic  [ 27 posts ] 
YT: Whitesnake 
Author Message

Post YT: Whitesnake
Oj vilket bra band det var...
http://www.youtube.com/watch?v=b-LI55vp734&feature=related

Koll in Neil Murrays härliga bastard till bas! [:D]

13 Oct 2010, 21:18
Profile

Svänger gör den här gamla versionen.
Tycker D.C har en av rockhistoriens bästa röster.
http://www.youtube.com/watch?v=tmdoP8wHUJw&feature=related

13 Oct 2010, 22:02
Profile

13 Oct 2010, 22:09
Profile

Håller med fullt ut... väntar på en DVD med dom från CDON, Live In the Still of the Night.. men den verkar ta tid

13 Oct 2010, 22:29
Profile

Jag instämmer gärna i hyllningskören. Coverdale är IMO en av rockhistoriens vassaste musikanter flera sätt. Som låtskrivare, sångare, bandledare, artist och performer. Och alla hans olika band och konstellationer är fantastiska på sina sätt.

Måste bara bidra med de goa göbbarna från första upplagan. Såg dem live för ett antal år sedan på någon av rockbåtarna. De körde alla gamla hits. Min grabb var med, då var han väl i yngre tonåren. Dagen efter stötte vi på Bernie i frukostmatsalen. Min grabb som liksom övriga i familjen är stora Whitesnake-fans gick rakt fram till Bernie, tog honom i hand och sa med fast röst: "I think you are one of the greatest guitarists in the world!". Bernie blev nog helt ställd och såg plötsligt mycket rörd ut. Efter en kort stund svarade han med tagen stämma och en skymt av en tår i ögat: "Thank you my son, thank you!" Sedan vankade han iväg.

A very memorable moment.

Image

Kul att höra era åsikter om vilka höjdpunkter ni ser i Coverdales och Whitesnakes karriär? Själv rankar jag ett antal lite udda plattor mycket högt.

- Trouble (1978) är en väldigt speciell favorit med många lite udda låtar i en varm melodisk stundtals nästan gospelinspirerad bluesrock.
Saints & Sinners (1982) - många starka låtar. Tidig bluesrock i drop D. Fräckt.
- Coverdale & Page (1993). Grymt samarbete.
- Restless heart (1997). Inte en svag låt. Och här får Vandenberg verkligen utrymme att vissa vilken fantastisk fin och speciell gitarrist han är (var). Soundet. Arrangeamangen. Tyvärr är Coveradels röst inte riktigt fräsch här och var, men man kan leva med det. Kanske ändå min favoritplatta.
- Into the light (2000). Återigen ett helt nytt sound med starka låtar och bra arrangemang.

Sorry om det blev lite utvikning. Hoppas fler hjälper till.

/Gunnar

14 Oct 2010, 07:06
Profile

Jag fullkomligt älskar perioden fram tills dess att John Sykes kom med i bandet och David började amerikanisera sound och image. Whitesnake har för mig varit det ultimata pubrock-bandet. Ölstinna och småkåta gubbar som har koll på sina blueschops.
<b>Northwinds</b> är en favorit där det är kul att höra hur Coverdale leker fram det som sedermera skulle bli ett mer renodlat Whitesnake-sound.
Det skulle vara sååååå kul om David kunde ta sig samman och plocka upp det gamla soundet igen - gärna med en rytmsektion som påminner om Paice/Murray.
En liten udda platta som är relaterad till Whitesnake-familjen är Sanne Salomonsens "No Angel/Ingen Engel" där några spår med bl.a Mickey Moody och Cozy Powell bland sessionmusikerna.

14 Oct 2010, 08:45
Profile
En av rockvärldens bästa röster nånsin, bara synd att han envisas med att se ut som min mors hårfrisörska nuförtiden och inte inser att åldras med värdighet kan inge respekt och pondus.

14 Oct 2010, 09:11

Saints and Sinners tycker jag är en riktig höjdare.
1987 är helt ok, och eftersom jag är förtjust i live-plattor så slår jag ett slag för Live in the Heart of the City också [8D]

14 Oct 2010, 09:13
Profile

<b>Live in the Heart of the City </b>

En av mina första egenköpta plattor var saint & sinners, kommer jag ihåg

Avsluta alltid det arbete som du påbör

14 Oct 2010, 15:18
Profile WWW

Jo efter otaliga ansiktslyft och hairextensions är det svårt att ta DC på allvar. Såg dem på Sweden Rock o visste inte om man skulle skratta eller gråta.
Tidiga Whitesnake fram till o med Slide it in var riktigt bra. Sedan funkade det nyare bra för stunden men det amerikanska som låter proffsigt blev snabbt tråkigt i mina öron. Saints and Sinners kommer jag ihåg som en av favoriterna. Bra rockplatta helt enkelt.

14 Oct 2010, 15:36
Profile

Whitesnake är ett av mina favoritband, de har gjort mycket bra.
Repade in Sweet Talker med mitt nya band förra veckan faktiskt och det är risk för att det blir fler av deras låtar.

14 Oct 2010, 17:09
Profile ICQ WWW

1987 var en av de första plattor jag köpte och de roterade ju rätt hårt på MTV på den tiden. Dom har väl starkt bidragit till min kärlek till Jaguar...[8D]

Bra skit jag lyssnar på ibland och Coverdale har en fruktansvärt bra röst. Det var ju ett bra tag innan internet slog igenom så det tog ganska många år innan jag upptäckte den första upplagan av bandet.

14 Oct 2010, 17:48
Profile

Love Hunter, Ready and Willing och Live in the heart of the city var (och är) mina favoriter. Den tidigare sättningen med Glenn Hughes på bas med annat bandnamn var också riktigt bra. Vad var det de kallade sig nu igen....? Just det Deep Purple! [8D] "Made in Europe" måste vara en av världens mest underskattade skivor.

/CM - Som hade förmånen att se dem både sista turnén med Moody och näst sista spelningen med Jon Lord.

14 Oct 2010, 22:08
Profile ICQ YIM WWW

jag gillar Whitesnakes, men inte deras smörsångaren Coverdale [:0][B)]

<b>ralvejd@pc010:~$</b>
<i>Generalist, kan inget om allt"]

http://www.ralvejd.se/

14 Oct 2010, 22:17
Profile

ralvejd wrote:

jag ska va lite avig och anti

jag gillar Whitesnakes, men inte deras smörsångaren Coverdale [:0][B)]

<b>ralvejd@pc010:~$</b>
<i>Generalist, kan inget om allt"]

http://www.ralvejd.se/

Då borde M3 vara perfekt för dig. Det är Whitesnake utan Coverdale: http://www.berniemarsden.co.uk/index.php?page=M3 [:)]

15 Oct 2010, 00:29
Profile ICQ YIM WWW

Post Re: YT: Whitesnake
https://www.aftonbladet.se/nojesbladet/ ... aen-ar-dod

09 May 2021, 23:36
Profile

Coverdale går i pension
https://www.youtube.com/watch?v=GNTRgkd4gB0

14 Nov 2025, 09:32
Profile

Post Re:
texas wrote:
Tycker D.C har en av rockhistoriens bästa röster.

Det är som att han inte behöver andas när han sjunger! Han syr ihop strofer helt obemärkt. Tekniskt sett så är det där han briljerar.

14 Nov 2025, 12:48
Profile

bummer wrote:
https://www.aftonbladet.se/nojesbladet/a/rgw4WA/svensexan-stjarnan-tawny-kitaen-ar-dod

Och? Hon var ju inte med i bandet eller bidrog till den.

15 Nov 2025, 13:00
Profile

Post Re:
johan wrote:
Jo efter otaliga ansiktslyft och hairextensions är det svårt att ta DC på allvar. Såg dem på Sweden Rock o visste inte om man skulle skratta eller gråta.
Tidiga Whitesnake fram till o med Slide it in var riktigt bra. Sedan funkade det nyare bra för stunden men det amerikanska som låter proffsigt blev snabbt tråkigt i mina öron. Saints and Sinners kommer jag ihåg som en av favoriterna. Bra rockplatta helt enkelt.

Blev det där polerade överdrivna amerikanska soundet som man hör på massor av 80-talsmusik. Låter sterilt och dötrist.

15 Nov 2025, 13:02
Profile

Tokerekloker wrote:
bummer wrote:
https://www.aftonbladet.se/nojesbladet/a/rgw4WA/svensexan-stjarnan-tawny-kitaen-ar-dod

David Coverdale viewed Tawny Kitaen as an "iconic, amazing beauty" who was "synonymous with Whitesnake" and brought significant attention to his music, while also acknowledging the difficulties of their brief marriage. After her death in 2021, Coverdale sent condolences to her family and reflected on their time together, which he said was a shock but ultimately helped many people discover the band's music, stating, "once you go, 'Oh, my God, she's gorgeous,' you go, 'Wow, the songs aren't bad either!'".

Coverdale recognized Kitaen's role in the band's success, particularly on the 1987 album, stating she was his "inspiration". He said that her iconic status, especially her role in the "Here I Go Again" video, helped make Whitesnake a massive success by drawing viewers in with her beauty.

16 Nov 2025, 11:30
Profile

Nu när Coverdale gått i pension kan jag bara konstatera att det aldrig blev nåt återgång till det gamla goa, tjockrockande Whitesnake som, åtminstone, jag hoppats på. Tyvärr har herr Coverdale också släppt en extrem mängd urtråkiga remixer på gamla plattor och den eländiga nyinspelningen på gammalt Deep Purple-material som alla känns helt onödiga. Jag får helt enkelt plocka fram de gamla vinylerna när nostalgin faller på.

17 Nov 2025, 11:05
Profile

glassfinger wrote:
Nu när Coverdale gått i pension kan jag bara konstatera att det aldrig blev nåt återgång till det gamla goa, tjockrockande Whitesnake som, åtminstone, jag hoppats på. Tyvärr har herr Coverdale också släppt en extrem mängd urtråkiga remixer på gamla plattor och den eländiga nyinspelningen på gammalt Deep Purple-material som alla känns helt onödiga. Jag får helt enkelt plocka fram de gamla vinylerna när nostalgin faller på.

De blev nog lite tråkiga där. Men John Sykes blev ett namn i och med 1987, och har inspirerat en del gitarrister. Jag gillar Bad Boys och Give Me All Your Love.

17 Nov 2025, 11:50
Profile

Tokerekloker wrote:
bummer wrote:

Hon bidrog till den estetiska helheten. Men du kanske inte bryr dig om skivomslag, kläder och annat utöver musiken och tycker kanske att alla skivomslag ska se ut som Beatles White Album eller Metallicas svarta? Helst ska band inte göra videos och live de se ut som Ghost-musikanterna eller försvinna bakom rök som Sisters of Mercy?
Jag tror inte det, jag tror att du bryr dig, som alla andra, du gillar bara inte Tawny Kitaen. Du kanske rent av varit avundsjuk hela ditt liv på att David Coverdale fick ligga med henne..

17 Nov 2025, 12:50
Profile

Vinyljunkie wrote:
Hon bidrog till den estetiska helheten. Men du kanske inte bryr dig om skivomslag, kläder och annat utöver musiken och tycker kanske att alla skivomslag ska se ut som Beatles White Album eller Metallicas svarta? Helst ska band inte göra videos och live de se ut som Ghost-musikanterna eller försvinna bakom rök som Sisters of Mercy?
Jag tror inte det, jag tror att du bryr dig, som alla andra, du gillar bara inte Tawny Kitaen. Du kanske rent av varit avundsjuk hela ditt liv på att David Coverdale fick ligga med henne..

När jag var ung så fantiserade jag om att vara rocksångare. Tänk att ha varit som Coverdale. Jag skulle också velat ligga med såna kvinnor.
Jag har sett reaction-videos där kvinnor beskrev låtarna där Coverdale sjöng som sexiga och fulla av åtrå. Han var nog verkligen inspirerad av henne.

17 Nov 2025, 12:58
Profile

bummer wrote:
Vinyljunkie wrote:

När jag var ung så fantiserade jag om att vara rocksångare. Tänk att ha varit som Coverdale. Jag skulle också velat ligga med såna kvinnor.
Jag har sett reaction-videos där kvinnor beskrev låtarna där Coverdale sjöng som sexiga och fulla av åtrå. Han var nog verkligen inspirerad av henne.

Asså... Coverdale skrev om kopulation och allahanda varianter av älskogsidkande långt innan Tawny Kitean fanns med i bilden. Huruvida hon har inspirerat honom att fortsätta med det är kanske inte oviktigt för honom men snuskgubben har funnits där hela tiden.

17 Nov 2025, 13:58
Profile

glassfinger wrote:

Asså... Coverdale skrev om kopulation och allahanda varianter av älskogsidkande långt innan Tawny Kitean fanns med i bilden. Huruvida hon har inspirerat honom att fortsätta med det är kanske inte oviktigt för honom men snuskgubben har funnits där hela tiden.

Sant. Han har nog haft mycket kul, den gamle snuskisen. Jag borde ha blivit rocksångare.

17 Nov 2025, 14:03
Profile
Reply to topic   [ 27 posts ]