View unanswered posts | View active topics It is currently 07 May 2026, 01:31

Reply to topic  [ 12 posts ] 
Ett tips på en ovanlig svensk förstärkare 
Author Message

Post Ett tips på en ovanlig svensk förstärkare
Vill bara tipsar om en förstärkare som finns på Växjö auktionskammare.
En "Roller Cuntroller9"! Jag vet inget om den mer än att det tydligen var ett försök åt "boutique" hållet, lite som Dumble!

Kommer ihåg att märket varit uppe för diskussion här och på bojens rör forum.
Denna förstärkare har en viss Proveniens i det att den tillhört Mikael Jepson i The Ark !
Han säljer även lite andra pryttlar, bla en Peevey T-30!

https://auctionet.com/sv/themes/3570-mi ... ill-scenen

12 Jun 2025, 07:08
Profile

Post Re: Ett tips på en ovanlig svensk förstärkare
Tog mig en kvart att se att det stod The Ark på skylten nu är det det enda jag ser. :D
Efterlikna en Dumble Schmumbel, hur skulle förstärkardoktorn fått tag på en dumble på sin tid??En efterkonstruktion. Mer Hiwatt och marshall kanske. Förstärkardokotrns egna märke som husets vin det går ner. :)

12 Jun 2025, 08:25
Profile

4trax wrote:
Tog mig en kvart att se att det stod The Ark på skylten nu är det det enda jag ser. :D
Efterlikna en Dumble Schmumbel, hur skulle förstärkardoktorn fått tag på en dumble på sin tid??En efterkonstruktion. Mer Hiwatt och marshall kanske. Förstärkardokotrns egna märke som husets vin det går ner. :)

Hur är det med läsförståelsen? :D
Jag skriver ju "Jag vet inget om den" bara att jag förmodar efter samma koncept som bland annat Dumble med flera hade på den tiden, med en ide´om att bygga en förstärkare som gitarrister verkligen vill ha. Men som sagt jag vet inte, men att den skulle ha några övriga likheter med Dumblen är ju rätt uppenbart att Roller inte har!

Det man läst om Roller är väl främst att namnet var knasigt och inte var bra när man visade den på mässor!
Kanske någon som vet mer?

12 Jun 2025, 08:59
Profile

Kul! Roger Berg kom in på Secondhand Music å repade pinnaler någon dag i veckan..ja beroende på hur behovet var! Han satt på Förstärkardoktorn å byggde sådana där..låter lite som en inbyggd distbox..är väl en EF86á som gör den disten? (Tänker Atomic Bitchwax när ljudet dyker upp i skallen) Roger är förövrigt Dennis F.D. Abramis Bramas pappa!

https://www.youtube.com/watch?v=KlX0Q9vSDbY&ab_channel=TheAtomicBitchwaxOfficial

P.S. Kawaién & Burnsén såg lite kul ut...

Edit: Ja just ja, Ola Lenhert satt å lödde ihop sådana å kanske var med i konstruktionen? har aldrig frågat om dom mer än att han sa att det var då han stötte på ringkärnetrafos typ..

https://edlersrevolution.bandcamp.com/

Last edited by Jo E on 12 Jun 2025, 12:13, edited 1 time in total.

12 Jun 2025, 10:58
Profile WWW

Jag servade en sån för några år sen: https://www.audioservice.se/?p=495

LF Audioservice

12 Jun 2025, 12:11
Profile WWW

"Fungerade vid katalogiseringstillfället. Ingen funktionsgaranti lämnas."

Joråsåatte...

12 Jun 2025, 12:58
Profile

Vinyljunkie wrote:

Joråsåatte...

Är väl inte så märkvärdigt om det är en eftertraktad pryl och köparen är en tekniskt duktig person som kan laga det mesta. Eller vet att man kan anlita någon för att få den fixad till en rimlig kostnad.

12 Jun 2025, 14:27
Profile

Vinyljunkie wrote:

Joråsåatte...

Auktionshallarna lämnar i princip ingen funktionsgaranti på någonting tekniskt.

Men ett tips är att alla nätauktioner räknas som distansförsäljning så man har alltid 2v "ångertid" trots att det är auktion.

Det var väl dessa som var på någon mässa i utlandet och folk inte trodde sina ögon när de läste Cunt-roller

12 Jun 2025, 14:33
Profile ICQ WWW

lpstd wrote:
Vinyljunkie wrote:

Joråsåatte...

Är väl inte så märkvärdigt om det är en eftertraktad pryl och köparen är en tekniskt duktig person som kan laga det mesta. Eller vet att man kan anlita någon för att få den fixad till en rimlig kostnad.

De flesta gitarrister är naturligtvis duktiga rörmekar automatiskt. Så du jag är. Tänkte inte på det. Och det kryllar av folk man kan anlita idag också. Bara att köpa.

12 Jun 2025, 16:33
Profile

Vinyljunkie wrote:
De flesta gitarrister är naturligtvis duktiga rörmekar automatiskt. Så du jag är. Tänkte inte på det. Och det kryllar av folk man kan anlita idag också. Bara att köpa.
Du kan säkert också komma på flera olika trevligare sätt att framföra sin synpunkt. Men att välja det mer raljanta verkar av någon outgrundlig anledning locka. Antar att det beror på taskig uppväxt och sänder mina sympatier.

13 Jun 2025, 13:10
Profile

lpstd wrote:
Vinyljunkie wrote:
Du kan säkert också komma på flera olika trevligare sätt att framföra sin synpunkt. Men att välja det mer raljanta verkar av någon outgrundlig anledning locka. Antar att det beror på taskig uppväxt och sänder mina sympatier.

Vad är det i det jag skrev som du f'inner otrevligt? Jag bekräftade ju dig och skrev att jag hade fel.

13 Jun 2025, 17:31
Profile

Både jag och Racing här på Bojen har haft med liknande att göra.
Den jag hade hade Roger Berg designat, fick ett schema skickat från honom på 80-talet, har kvar fortfarande.
På utsidan så såg den nog exakt likadan ut som den TS menar.
Ganska egen konstruktion i vissa delar, innovativ stand-by vad jag minns, separat matning till screen.
Hade den där enkla fasvändaren med ett strypt steg efter det andra.
Jag moddade försteget: 1)helt clean samt 2) dist + 3) clean och dist i serie, blev väl 4 steg då.
Min såldes på Hagström i Västerås runt 1996 tror jag, den hade då plexiglas skydd mot rören.

20 Jun 2025, 22:39
Profile
Reply to topic   [ 12 posts ]