View unanswered posts | View active topics It is currently 07 May 2026, 04:17

Reply to topic  [ 9 posts ] 
Mighty Mite-pickup från 1970-talet? 
Author Message

Fick en gammal Mighty Mite-pickup av min bror som legat i en låda sedan slutet av 1970-talet. Låter bra och tänkte jag skulle få tag i en till. Hittade två stycken på Reverb som de vill ha 5000-6000 för!
Vad handlar det om egentligen, upplys mig?

https://reverb.com/en-se/item/67763523- ... -eddie-van

17 May 2025, 18:31
Profile ICQ YIM WWW

Post Re: Mighty Mite-pickup från 1970-talet?
Hej
Den där ser väl lite ut som en kopia på Dimazios super distortion?

Jag har bara haft en mighty mite pickup kring 1980 med hög output som jag satte i halspos på en SG av någon anledning.
Jag bad om en humbucker på soundside, eller vad butiken hette i stockholm, och fram slängdes en Mighty mite humbucker inplastad på en kartongbit pch den köpte jag.
Fattade väl inte så mycket. Det lät verkligen "muddy waters" i det läget iaf, och då menar jag inte bluesmannen. :cry:

Last edited by Obi on 17 May 2025, 19:49, edited 1 time in total.

17 May 2025, 18:47
Profile ICQ WWW

Tror Sound Side sålde märket 70/80 nångån.

https://mightymite.com/pages/about-us

Jag har två P90 om det skulle vara av intresse....

17 May 2025, 19:10
Profile ICQ YIM WWW

Tydligen betalade Randy Zacuto som drev Mighty mite Seymour Duncan kring perioden 77-78 för att designa pickuper.
och det var vid samma tid som Van Halen fick någon pickup omlindad av SD.
Vet inte om det kan finnas någons sorts assocationer kring det som driver upp priserna på de här gamla pickuperna.
Spekulerar bara tills någn vet hur det ligger till dyker upp :oops:

17 May 2025, 19:38
Profile ICQ WWW

En vän som jag spelar tillsammans med hade länge en Mighty Mite mick i stallposition på sin Takeharu 335. Han beskrev den som en "distmick" och tyckte efter ett tag att original-stallmicken lät roligare i den gitarren.
Nu sitter Mighty Mite micken i stallposition på en ombyggd Kingston SG, och där funkar den superbra.

Jag personligen tillhör de som verkligen tycker om DiMarzio Super Distortion eller Dual Sound när det är ett visst typ av sound man vill åt. Det funkar kanske inte till allt, men i vissa lägen är det helt rätt.

18 May 2025, 23:01
Profile

Var inte Mighty Mite bland dom första att sälja reservdelar som kroppar och halsar? Läste att Rory Gallagher hade en Mighty Mite hals på sin strata ett tag!
Själv köpte jag ett tele stall till ett hemmabygge i det då magiska för tonen materialet mässing! Solid är bara förnamnet på klumpen!
Men som med allt gammalt, bra eller dåligt så betalar man väl mycket idag! Typ tidiga Velvet Hamer, schecter etc

19 May 2025, 10:06
Profile

Obi wrote:
Hej
Den där ser väl lite ut som en kopia på Dimazios super distortion?

Jag har bara haft en mighty mite pickup kring 1980 med hög output som jag satte i halspos på en SG av någon anledning.
Jag bad om en humbucker på soundside, eller vad butiken hette i stockholm, och fram slängdes en Mighty mite humbucker inplastad på en kartongbit pch den köpte jag.
Fattade väl inte så mycket. Det lät verkligen "muddy waters" i det läget iaf, och då menar jag inte bluesmannen. :cry:

Satte den i halsläget på en Tele (HPD) bara för att kolla om den funkade. Väldigt hög output helt klart. Googlade och fick reda på att de tillverkade en modell med högre output och en med lägre, min måste absolut vara en med högre output. Funderar på om jag ska använda den som stallpickup i någon annan gitarr istället eller så kanske jag försöker sälja den.

19 May 2025, 11:32
Profile ICQ YIM WWW

Obi wrote:
Tydligen betalade Randy Zacuto som drev Mighty mite Seymour Duncan kring perioden 77-78 för att designa pickuper.
och det var vid samma tid som Van Halen fick någon pickup omlindad av SD.
Vet inte om det kan finnas någons sorts assocationer kring det som driver upp priserna på de här gamla pickuperna.
Spekulerar bara tills någn vet hur det ligger till dyker upp :oops:

Googlat och det verkar stämma att det finns någon sorts Van Halen-koppling.

19 May 2025, 11:33
Profile ICQ YIM WWW

GreatShakes wrote:
En vän som jag spelar tillsammans med hade länge en Mighty Mite mick i stallposition på sin Takeharu 335. Han beskrev den som en "distmick" och tyckte efter ett tag att original-stallmicken lät roligare i den gitarren.
Nu sitter Mighty Mite micken i stallposition på en ombyggd Kingston SG, och där funkar den superbra.

Jag personligen tillhör de som verkligen tycker om DiMarzio Super Distortion eller Dual Sound när det är ett visst typ av sound man vill åt. Det funkar kanske inte till allt, men i vissa lägen är det helt rätt.

Har bara haft en Super Distortion ett kort tag i en gitarr av Les Paul-modell och absolut, de är nog rätt lika.

19 May 2025, 11:35
Profile ICQ YIM WWW
Reply to topic   [ 9 posts ]