View unanswered posts | View active topics It is currently 06 May 2026, 01:52

Reply to topic  [ 31 posts ]  Go to page 1, 2  Next
New LP day - den här duger fint 
Author Message

Den här (edit: Gibson) LPn från 2023 fick följa med efter en blocketkontakt. Den tickade många boxar. Gillar den mörka greppbrädan, trivsam vikt, färgen och lagom med flammor, inte tokdyr. Svår att fota men ser riktigt läcker ut irl
Men framförallt ett väldigt bra snap i tonen. Helt original, oskruvad och med orignalsträngarna på (bytte!) :mrgreen: och knappt en skråma.
PLEK maskinen verkar ha fått jobba minimalt för upplever att bandstavarna har kvar mycket höjd över hela brädan jämfört med en del andra från samma era (2019-

Har gått igenom ett antal Gibson, Epi, Burny m fl nu och kan konstatera att den här duger fint till mig.
Med lite skruvande på pickuperna och ev magnetbyte så går det nog att klämma ur lite till ur det som är.

Ska den toppas så ska det vara samma snap i tonen, väldigt mörk cherry sunburst och få men väldigt breda flammor och kanske några smaskiga pickuper från throbak eller så och kanske ytte pytte mindre vikt och lite tjockare hals utan att riktigt vara 50s . Så om någon har just den så hojta till. :mrgreen:

Image

Image

Image

Last edited by Obi on 18 May 2025, 11:57, edited 7 times in total.

18 May 2025, 09:37
Profile ICQ WWW

Ser fin ut, vad är det för märke/modell?

18 May 2025, 09:51
Profile ICQ YIM WWW

zoork_1 wrote:
Ser fin ut, vad är det för märke/modell?

Tack, det är en Gibson Les Paul standard 60s från 2023 ice tea :)

18 May 2025, 09:54
Profile ICQ WWW

Post Re: Nej LP day - den här duger fint
Grattis till en fin pålle.
Ser riktigt trevlig ut -spelar den bra så är det ett kap.
A3 magneterna ligger och väntar på upphämtning 8)

18 May 2025, 10:15
Profile WWW

leffje wrote:
Grattis till en fin pålle.
Ser riktigt trevlig ut -spelar den bra så är det ett kap.
A3 magneterna ligger och väntar på upphämtning 8)

Tack, enligt uppgift så är antal varv / lindingsmönster nära de på custrombuckers på dessa så med A3 kanske det blir riktigt extra nice.
Kommer förbi när jag kan 8) .

Har fö ögonen öppna efter en 50s goldtop med p90 också men också de verkar sällan dyka upp i närområdet,.

18 May 2025, 10:28
Profile ICQ WWW

Den ser genuint genuin ut, mer äkta på något vis. Var är bummer? :wink:

Religion vs fossils. Fossils win.

18 May 2025, 10:55
Profile

Granis67 wrote:

Tack, för just detta ex så hade de dit en gammal hundraåring från fd Kalamazoofabiken för handpåläggning och frässkäggscertifiering. Har det från en säker källa :P

Last edited by Obi on 18 May 2025, 16:53, edited 1 time in total.

18 May 2025, 11:19
Profile ICQ WWW

Obi wrote:
Granis67 wrote:

Tack, för just detta ex så hade det dit en gammal hundraåring från fd Kalamazoofabiken för handpäläggning och frässkäggscertifiering. Har det från en säker källa :P

Japp, det bekräftar vad jag på omvägar hört, Kalamazoofabriken gick inte att bygga om så att den uppfyllde kraven på tillgänglighet, något som löstes genom att förlägga produktionen till andra ställen med fullgod tillgänglighet…eller i varje fall så pass rymligt att det gick att baxa in en hundraåring för handpåläggning och frässkäggscertifiering. :lol:

Har inte bummer vaknat än?

Religion vs fossils. Fossils win.

18 May 2025, 11:43
Profile

Jättefin! Om jag hade ägt en sådan hade jag nog kanske bytt rattar till speedknobs eller några andra ljusgula bellknobs. Och sen ska man bara spela häcken av den så den ser riktigt använd ut! :)

Glöm inte att spela autentiskt!

18 May 2025, 12:14
Profile ICQ YIM WWW

Post Re: New LP day - den här duger fint
Jodå, jag är vaken. Skrev lite men det var så fånigt så jag ändrade mig.
Var nåt i stil med att det där är en riktig gitarr. Sån skulle man ha.

Kanske en dag...
Jag har sett värre, så den där duger nog fint.

18 May 2025, 12:15
Profile

snutstrut wrote:
Jättefin! Om jag hade ägt en sådan hade jag nog kanske bytt rattar till speedknobs eller några andra ljusgula bellknobs. Och sen ska man bara spela häcken av den så den ser riktigt använd ut! :)

Glöm inte att spela autentiskt!

Tack, ska lägga upp en riktigt skitig och sur gubbblues så småningom när jag hinner. Det är så mycket trä i tonen att det nästan börjar brinna så det är lätt att halka in på sånt spel. Det blir nog genuint värre :mrgreen: .

Tack för tipset om knobsen. Tror att jag byter till keystones /tulips cokså, Gillar dem.

18 May 2025, 12:21
Profile ICQ WWW

Snygg Les Paul.

Jag brukar köpa Gibson CS pickup surrounds dom är högre och det som det skall vara ...
Det blir mycket snyggare.

18 May 2025, 12:56
Profile ICQ YIM WWW

salesman wrote:
Snygg Les Paul.

Jag brukar köpa Gibson CS pickup surrounds dom är högre och det som det skall vara ...
Det blir mycket snyggare.

Tack, du har rätt. Det ligger i pipelinen. Höga pickupsargar är absolut mycket snyggare.

18 May 2025, 13:01
Profile ICQ WWW

bummer wrote:

Tack jag har sett värre och bättre också men den här känns iaf riktigt bra. Det senare gör iofs en del av mina loppisfynd också men ingen har riktigt samma klassiska LP sound.

18 May 2025, 13:26
Profile ICQ WWW

Vad sitter det för mickar på den? Vikt?

18 May 2025, 21:20
Profile ICQ YIM WWW

Obi wrote:
bummer wrote:

Tack jag har sett värre och bättre också men den här känns iaf riktigt bra. Det senare gör iofs en del av mina loppisfynd också men ingen har riktigt samma klassiska LP sound.

Upp till bevis vi vill ha ljudexempel eller ännu bättre video med rockpose ! :lol:

18 May 2025, 21:28
Profile

2016 köpte jag en Les Paul Traditional 120th Anniversary med riktigt flammig cherryburst topp. Den har 59 Tribute mickar (tror jag att de kallas). Dessa mickar är rätt brighta.
De får verkligen denna gitarr att låta mycket Jimmy Page. Det där Tele-på-stereoider soundet.

18 May 2025, 23:16
Profile

snutstrut wrote:
Vad sitter det för mickar på den? Vikt?

Det är Gibsons original 60s burstbuckers i och jag borde inte gilla dem alls för jag kommer inte överens med ljudet i de bursbucker 2 och 3 som sitter i min epi. Dessa är ju dessutom alnico V så jag borde kanske vara ännu mer inkompatibel med dem, då jag brukar föredra lägre output. Men jag tycker att jag får riktigt bra ljud med halsmicken om jag bara backar volymen lite. Stallpickupen har jag dock inte fått kläm på ännu. Kanske är en justeringsfråga.

Bägge pickuperna mäter märkligt nog strax under 8k (justerat värde för de parallella potentiometrarna) vilket ger obalans med en upplevd vekare stallpickup. Normalt brukar ju stallpickupen vara lite hetare i ett set om det ska balansera bra.

Jag kommer dock att testa med att ersätta med alnico 3 magneter som bojare leffje tillhandahåller. Det är ju lite mek med kåpor etc så bytet får bli när det finns tid. I sommar kanske.

Enligt förra ägaren så är vikten 4.023kg , dvs ingen lättviktare kanske men inte toktung heller. Tycker den känns bra. Har en burny och en epi som väger ca samma så det är ju en vikt jag är ganska van vid.

18 May 2025, 23:56
Profile ICQ WWW

4trax wrote:
Obi wrote:
Upp till bevis vi vill ha ljudexempel eller ännu bättre video med rockpose ! :lol:

Lägger nog upp ett klipp nästa gång jag har tid att spela in något i hemstudion. Någon video blir med rockpose blir det nog dock inte. Ser nog för sorglig ut för det numera. :mrgreen: .

19 May 2025, 00:00
Profile ICQ WWW

GreatShakes wrote:
2016 köpte jag en Les Paul Traditional 120th Anniversary med riktigt flammig cherryburst topp. Den har 59 Tribute mickar (tror jag att de kallas). Dessa mickar är rätt brighta.
De får verkligen denna gitarr att låta mycket Jimmy Page. Det där Tele-på-stereoider soundet.

59 tribute gjordes bara ett par år. De ska vara ca 7,5-7.8k alnico 2 och omkastade mismatchade spolar (slug/screw) jämfört med burstbuckers.

Många verkar gilla dem. Har aldrig testat.

19 May 2025, 00:20
Profile ICQ WWW

Obi wrote:
GreatShakes wrote:

59 tribute gjordes bara ett par år. De ska vara ca 7,5-7.8k alnico 2 och omkastade mismatchade spolar (slug/screw) jämfört med burstbuckers.

Många verkar gilla dem. Har aldrig testat.

Jag har Burstbuckers 1 & 2 i min Les Paul Classic ifrån 2003 och den är rätt annorlunda mot Trad'en. Mörkare och träigare i tonen. Inte samma briljans och pisk.

19 May 2025, 22:52
Profile

GreatShakes wrote:

Jag har Burstbuckers 1 & 2 i min Les Paul Classic ifrån 2003 och den är rätt annorlunda mot Trad'en. Mörkare och träigare i tonen. Inte samma briljans och pisk.

Intressant, jag får ha dem på radarn om några råkar dyka upp. :)

20 May 2025, 12:17
Profile ICQ WWW

Ni gör fel när ni bedömmer olika mickars sound.
Det blir aldrig rätt. Olika bitar trä har olika sound.
Och den ena micken kan låta hemsk i en bit trä.

Men i polarens exakt samma Custom Shop Les Paul från samma år så kan den fungera hur bra som helst.

Så då skall den tredje polaren köpa dessa mickar som även har samma Les Paul årsmodel och en serie nummer efter.
Och där fungerar den inte heller.

Först måste man ha en gitarr som låter bra.
Då kan man försöka ändra soundet lite med olika mickar.

Min erfarenhet är även att en riktigt bra Les Paul tenderar låta bra med de mesta hyffsade mickar.

Och tjatvarning.... men förstärkaren gör så elefantastiskt mycket.
Min Les Paul låter ordentligt annorlunda genom mina 3 olika rörförstärkare.

I den gamla Traynor (förstärkt fender twin ...)

Så Blir Les Paulen ljus med typiskt "tele" sound ala Peter Green eller Bloomfield.

Med Pro Juniorn låter det betydligt mörkare och modernare.

Båda fungerar men soundet är ordentligt annorlunda.

Nu skall jag stressa iväg till jobbet.... så ursäkta alla stavfel fell... hinner inte läsa igenom...

20 May 2025, 12:26
Profile ICQ YIM WWW

salesman wrote:
Ni gör fel när ni bedömmer olika mickars sound.
Det blir aldrig rätt. Olika bitar trä har olika sound.
Och den ena micken kan låta hemsk i en bit trä.

Men i polarens exakt samma Custom Shop Les Paul från samma år så kan den fungera hur bra som helst.

Så då skall den tredje polaren köpa dessa mickar som även har samma Les Paul årsmodel och en serie nummer efter.
Och där fungerar den inte heller.

Först måste man ha en gitarr som låter bra.
Då kan man försöka ändra soundet lite med olika mickar.

Min erfarenhet är även att en riktigt bra Les Paul tenderar låta bra med de mesta hyffsade mickar.

Och tjatvarning.... men förstärkaren gör så elefantastiskt mycket.
Min Les Paul låter ordentligt annorlunda genom mina 3 olika rörförstärkare.

I den gamla Traynor (förstärkt fender twin ...)

Så Blir Les Paulen ljus med typiskt "tele" sound ala Peter Green eller Bloomfield.

Med Pro Juniorn låter det betydligt mörkare och modernare.

Båda fungerar men soundet är ordentligt annorlunda.

Nu skall jag stressa iväg till jobbet.... så ursäkta alla stavfel fell... hinner inte läsa igenom...

Absolut, alla delar måste matcha och det kan vara olika till olika gitarrer och olika förstärkare och något som är dåligt i grunden går inte att trolla bort . Men det är kul att testa :D även när det blir fel.

20 May 2025, 12:36
Profile ICQ WWW

...sen spelar det ju otroligt stor roll hur nära strängarna man monterat mickarna!

20 May 2025, 13:29
Profile ICQ YIM WWW

Första gången jag bytte en mick så blev jag besviken för att skillnaden inte var så stor jag trodde det skulle vara.
Första gången jag köpte en snordyr gitarr blev jag också besviken för att den inte var så stor skillnad mot den billiga.

Det tar ett tag att lära sig att lyssna och känna nyanserna helt klart.

När jag köpte min första gamla gitarr så hade jag börjat inse och förstå.
När jag köpte min andra gamla gitarr så var det jävligt coolt och man förstod lite mera.

Nu mer än 20 år senare så är nyaserna på de gamla så jädra coola, de har nåt som inget av mina nya gitarrer har på ett väldigt bra sätt.
Jag har även andra äldre gitarrer som inte har nåt speciellt utöver att vara en bra gitarr.
Har även äldre som rent ut sagt inte är så imponerande, men de är ju 100grr coolare än alla nya tillsammans ändå.

Last edited by rifle on 20 May 2025, 15:44, edited 1 time in total.

20 May 2025, 15:17
Profile ICQ WWW

snutstrut wrote:
...sen spelar det ju otroligt stor roll hur nära strängarna man monterat mickarna!

Absolut och glöm inte skruvarna. Polepieces.

20 May 2025, 15:17
Profile ICQ YIM WWW

Snygg gitarr.

Det är väldigt sällan man behöver byta mickar på en ny Gibson för ljudets skull nu för tiden
Men det är väl en del av hobbyn att det är kul att skruva och modifiera.

Dock tycker jag det finns ett värde också i att ha ett helt 'clean' och orört motorrum, speciellt på Custom shop.
Drar mig lite för att modifiera där det krävs åverkan om det är helt nytt.

Är det redan moddat så spelar det såklart ingen roll.

Ofta glömmer man kolla det och finns sällan bilder, en del gitarrer man köpt beg ser ut som en mindre katastrof där
tidigare ägare gått loss med lödkolven. Svårt att återställa.

20 May 2025, 16:32
Profile ICQ WWW

Mike Leaf wrote:
Snygg gitarr.

Det är väldigt sällan man behöver byta mickar på en ny Gibson för ljudets skull nu för tiden
Men det är väl en del av hobbyn att det är kul att skruva och modifiera.

Dock tycker jag det finns ett värde också i att ha ett helt 'clean' och orört motorrum, speciellt på Custom shop.
Drar mig lite för att modifiera där det krävs åverkan om det är helt nytt.

Är det redan moddat så spelar det såklart ingen roll.

Ofta glömmer man kolla det och finns sällan bilder, en del gitarrer man köpt beg ser ut som en mindre katastrof där
tidigare ägare gått loss med lödkolven. Svårt att återställa.

Tack! Det är absolut inga dåliga pickuper på den här gitarren. Tycker tom bättre om dem än de burstbucker 2 och 3 som jag har mest erfarenhet av från Gibson. Speciellt halspickupen funkar bra fast den är ganska het. Jag kan också se ett värde att inte modda en massa och ger alltid det som finns en rejäl chans innan jag börjar byta saker. Gitarren är ju helt original nu. Är inte speciellt rastlös. Som redan konstaterats så kan man göra mycket bara med t ex pickuphöjd /polepieces.
Just den här gitarren tror jag blir kvar ett bra tag.

Men jag har även en epi LP 2014, en epi 1959 LP från 2020 (till salu) en burny 70-talare och loppisfyndet black devil LP samt hade en Gibson LP classic som precis såldes av samma typ, så dyker det upp intressanta pickuper som någon annan gillar så lär jag köpa dem och testa liite i olika gitarrer där jag inte har något som jag är 100 % nöjd med.
I regel gillar jag själv väldigt låg output och inte för mycket botten utan att tappa värme.

20 May 2025, 19:04
Profile ICQ WWW

Obi wrote:
Svår att fota men ser riktigt läcker ut irl

Det kan vara knepigt att fota gitarrer, men jag tycker du lyckades bra. Ser jättefin ut.

20 May 2025, 20:59
Profile
Reply to topic   [ 31 posts ]  Go to page 1, 2  Next