View unanswered posts | View active topics It is currently 05 May 2026, 23:42

Reply to topic  [ 60 posts ]  Go to page 1, 2  Next
Lightning stop bar 
Author Message

Nån som provat?

Verkar ju vettigt (om man inte vill höja stränghållaren) och kan vänja sig för utseendet

Image

Nån som testat?

https://lightningguitars.com/

30 Apr 2025, 11:30
Profile ICQ WWW

Post Re: Lightning stop bar
En förbättrande produkt där dom ännu inte kommit på vilket problem den ska lösa.
Ska bli kul att se om någon kommer att uppleva en förbättrad ton!

30 Apr 2025, 14:53
Profile

pudas wrote:
En förbättrande produkt där dom ännu inte kommit på vilket problem den ska lösa.

Haha, lite så!
Bra j@vla sägning! Snor den!! :lol:

30 Apr 2025, 22:03
Profile

pudas wrote:

Ha ha! Lite så.

Om nån annan inte förstått 'problemet' så är det att om man har en gitarr med 'modern' halsvinkel på typ 5 grader och ett Nashville TOM (tex en LP)
så kommer strängarna obevekligen ta i baksidan på TOM där också justeringsskruvarna sitter.
Dessutom blir det en ganska brant vinkel på strängen

De alternativ man hittills haft är att antingen höja upp hela stränghållaren i luften, eller dra strängarna baklänges och över stränghållaren (sk top wrap)
Ingen av dessa fixar är optimala enligt mig.

Så ja, någon har försökt att ge sig på och förbättra en 70 år gammal design som sitter på miljoner gitarrer.
Jag ser ingen nackdel med dessa förutom möjligen att de ändrar den visuella upplevelsen, det blir fult på ren svenska.

Gjorda i aluminium också vilket faktiskt förbättrar tonen jämfört med de hemska i 'zamak' som oftast sitter orginal (om det inte är custom shop),
den nära på enda modd av stall jag själv faktiskt kan höra skillnaden på :)

02 May 2025, 08:56
Profile ICQ WWW

Mike Leaf wrote:
Gjorda i aluminium också vilket faktiskt förbättrar tonen jämfört med de hemska i 'zamak' som oftast sitter orginal (om det inte är custom shop),

Sedan 2019 har de dock använt alu tailpeace på både standard och classic. Kollade även 2018 innan Gibson bytte ägare och då var det alu på tradional. också.
Vet inte hur länge det varit så.

02 May 2025, 09:39
Profile ICQ WWW

Har monterat några såna här åt kunder.
Personligen varken ser -eller hör jag några fördelar med dem. (Detta jämfört med andra fabrikat tillverkade i samma materialkvalitet.)

/ Jonken

03 May 2025, 11:43
Profile

Jonken wrote:
Har monterat några såna här åt kunder.
Personligen varken ser -eller hör jag några fördelar med dem. (Detta jämfört med andra fabrikat tillverkade i samma materialkvalitet.)

/ Jonken

Så strängarna ligger fortf emot stallkanten även med denna stränghållaren ?

05 May 2025, 19:32
Profile

Har beställt ett, återkommer i frågan när jag testa lite.
Tänker att det kanske kan vara ett 'mindre fult" sätt att hjälpa gamla ABR-1 att krokna mindre....

05 May 2025, 20:56
Profile ICQ YIM WWW

Har ingen gitarr med detta problem och har inte provat Lightning så det enda jag kan konstatera är att det ser konstigt ut med "uppnäsan"
Om jag själv skulle välja skulle jag hellre använda Fabers stålstolpar med distanser för att höja stränghållaren, då kan man ju använda den man tycker låter bäst samtidigt som det blir en tight fit.

Attachments:
Faber.PNG
Faber.PNG [ 113.5 KiB | Viewed 6036 times ]
06 May 2025, 11:07
Profile

Jag har en SG med TonePros ABR och Stopbar och är mkt nöjd med det. Kan inte påstå att det är någon revolutionerande förändring i ton men det är jävligt skönt att grejerna sitter fast vid strängbyte.

06 May 2025, 13:16
Profile

zoork_1 wrote:
Har beställt ett, återkommer i frågan när jag testa lite.
Tänker att det kanske kan vara ett 'mindre fult" sätt att hjälpa gamla ABR-1 att krokna mindre....

Ja kanske det. Äldsta knepet annars är väl dubbla tumhjul menvdet gar Du säkert redan 8)

06 May 2025, 14:11
Profile ICQ WWW

Mike Leaf wrote:
pudas wrote:

Ha ha! Lite så.

Om nån annan inte förstått 'problemet' så är det att om man har en gitarr med 'modern' halsvinkel på typ 5 grader och ett Nashville TOM (tex en LP)
så kommer strängarna obevekligen ta i baksidan på TOM där också justeringsskruvarna sitter.
Dessutom blir det en ganska brant vinkel på strängen

De alternativ man hittills haft är att antingen höja upp hela stränghållaren i luften, eller dra strängarna baklänges och över stränghållaren (sk top wrap)
Ingen av dessa fixar är optimala enligt mig.

Så ja, någon har försökt att ge sig på och förbättra en 70 år gammal design som sitter på miljoner gitarrer.
Jag ser ingen nackdel med dessa förutom möjligen att de ändrar den visuella upplevelsen, det blir fult på ren svenska.

Jag har stränghållaren ganska högt upp på min. Precis så högt så att inte strängarna ska slå i bakkanten på stallet (TOM). Men jag har aldrig riktigt fattat de som drar ner stränghållaren i botten och ändå trär strängarna på traditionellt sätt- då måste väl alltid strängarna slå i stallet? Skapas inte en massa tråkiga missljud då?

06 May 2025, 15:07
Profile ICQ YIM WWW

Jag har kört så strängen tar I sadeln utan missljud.
Har även haft en sadel där det var skåror utskuret så att strängen ej skulle ta i, allt för att få ner strängfästet så lågt det går.

06 May 2025, 18:00
Profile ICQ WWW

Ibland är nog problemet att andra tycker att det är ett problem. Men vad vet jag, jag har ju haft fel förr. :wink:

Religion vs fossils. Fossils win.

06 May 2025, 18:04
Profile

snutstrut wrote:

Jag har stränghållaren ganska högt upp på min. Precis så högt så att inte strängarna ska slå i bakkanten på stallet (TOM). Men jag har aldrig riktigt fattat de som drar ner stränghållaren i botten och ändå trär strängarna på traditionellt sätt- då måste väl alltid strängarna slå i stallet? Skapas inte en massa tråkiga missljud då?

Ja problemet är ju att grundkonstruktionen (speciellt med Nashville) inte lirar ihop, hög halsvinkel TOM och stränghållare som man
ändå får UTGÅ från att den är tänkt att skruvas mot kroppen.

Alla möjliga kompromisser finns för att kompensera detta, ha stränghållaren i luften, fila ABR, linda strängarna runt stallet (som den konstruerades för från början)
Alla dessa enligt mig ger inte en optimal setup avseende strängvinkel, att det tar i fysiskt osv.

Sen att det varit så i många år och man vant sig innebär inte att det är en bra setup för det.

När man började med TuneoMatic på LP Custom i slutet av 1953 så var det dels det smalare ABR dels hade gitarren en halsvinkel på kanske 1-2 grader.
Så det blev inte lika uppenbart.

Under åren har man ökat halsvinkeln på de flesta modeller som inte är reissues och har man tex 4-5 graders halsvinkel så blir det högt vid stallet.

Stallkonstruktioner har alltid varit en utmaning för Gibson, även halsinfästningar osv, allt hänger ihop.
De första stallen på LP och SG var ju katastrofala i funktion och helt enkelt var det så att de inte var designade bra för den gitarr de skulle skruvas på.

07 May 2025, 08:30
Profile ICQ WWW

Mike Leaf wrote:
snutstrut wrote:

Ja problemet är ju att grundkonstruktionen (speciellt med Nashville) inte lirar ihop, hög halsvinkel TOM och stränghållare som man
ändå får UTGÅ från att den är tänkt att skruvas mot kroppen.

Alla möjliga kompromisser finns för att kompensera detta, ha stränghållaren i luften, fila ABR, linda strängarna runt stallet (som den konstruerades för från början)
Alla dessa enligt mig ger inte en optimal setup avseende strängvinkel, att det tar i fysiskt osv.

Sen att det varit så i många år och man vant sig innebär inte att det är en bra setup för det.

När man började med TuneoMatic på LP Custom i slutet av 1953 så var det dels det smalare ABR dels hade gitarren en halsvinkel på kanske 1-2 grader.
Så det blev inte lika uppenbart.

Under åren har man ökat halsvinkeln på de flesta modeller som inte är reissues och har man tex 4-5 graders halsvinkel så blir det högt vid stallet.

Stallkonstruktioner har alltid varit en utmaning för Gibson, även halsinfästningar osv, allt hänger ihop.
De första stallen på LP och SG var ju katastrofala i funktion och helt enkelt var det så att de inte var designade bra för den gitarr de skulle skruvas på.

Tack för info! Alltså, jag ägde nog min LP i säkert 10 år innan jag ens noterade det hela. Det var först när jag lämnade in den för ombandning hos Benny här på forumet, och han höjde stränghållaren, som jag ens noterade "felet". Så aktiv är jag alltså! :lol:

07 May 2025, 16:24
Profile ICQ YIM WWW

En gitarr bör vara snygg. Det där stallet är ungefär lika smakfullt som klämstämmare på halsens huvud och det har nämnts ovan i tråden billigare, fiffigare och snyggare lösningar på att ändra strängvinkeln bakom stallet, om man nu vill att den ska vara flack.

08 May 2025, 15:22
Profile ICQ YIM WWW

CarlM wrote:
En gitarr bör vara snygg. Det där stallet är ungefär lika smakfullt som klämstämmare på halsens huvud och det har nämnts ovan i tråden billigare, fiffigare och snyggare lösningar på att ändra strängvinkeln bakom stallet, om man nu vill att den ska vara flack.

Ja den är inte snygg, fiffigare och snyggare lösningar känner jag nog inte till men det verkar finnas 2 falanger här som inte är 'fula'
(har alltså eliminerat top wrapping då det är ännu fulare och ganska ovanligt)

1 Ser inte problemet med att strängarna tar i bakkanten av stallet och att det blir en brant vinkel. Det har alltid varit så.
2 Höjer stränghållaren så den inte har kontakt med kroppen och bryr sig inte om den ev marginella förlusten av ton

Båda är gratis och kräver minimal justering men speciellt 'fiffigt' vet jag inte om jag tycker det är.

Själv har jag detta (icke)problem på en gitarr och löst det genom att konvertera Nashville till ett ABR och sen höja stränghållaren lite grann i luften
Pga detta som jag funderade på denna fula lösning från början.

09 May 2025, 08:47
Profile ICQ WWW

Fabers lösning som jag postade tidigare tar ju hand om detta problem.
Distanserna höjer stränghållaren så att strängarna går fritt från stallet.
När stolpen sedan gängas ner i botten får du bra kontakt med både kropp och stolpe/stränghållare.
Sen får du ha hökögon för att se modifieringen.
What´s not to like ?

09 May 2025, 14:18
Profile

Blir inte Fabers Tone-Locks kostsammare -jämfört att beställa Hosco FIXER studs här Sverige?

Faber: https://www.faberguitar.com/TL-IGG-Inch-thread-gold-plated-gloss
Hosco: https://gitarrdelar.se/hosco-fixer-stallstolpar-guld-p-5774.html?cPath=57_404

Personligen föredrar jag Hoscos stolpar före Faber stolpar.

Mina tankar gällande justering/stolphöjd på stränghållare:

Det finns en del 'äldre-orginal-puritaner' där ute som verkligen ÄLSKAR att ge skenet av att veta allt: Tyvärr; brukar mycket av 'denna personliga böj' sällan samköra optimalt med verkligheten. Lång-H-kort: Vad dessa människor försöker ropa högst över; är: Ytterligare ett tröttsamt försök helgonförklara sina personliga preferenser i ämnet. (Gärna med referenser till en orginal 50, 60,70 -tals bild -eller manual för övrigt; eller doktorand -nivå DIREKT om man kan bevisa att man äger en 50-talare.) I en värld idag; där man inte ska veta saker baserat på erfarenhet: Utan mer; hur effektivt och snabbt man kan googla fram de mest trovärda resultaten i ämnet.

Korrekt stolphöjd är det som passar JUST DIG och DIN gitarr. Gillar man inte att strängar tar i godset: Höj upp -eller linda runt.

Det finns givetvis fördelar och nackdelar (skillnader) med olika sätt. Detta både i sound och funktion. Detta vidare till kan jag 'höra', 'känna' -och därmed kunna förstå och erkänna dessa skillnader: Handlar om hur rutinerad, kompetent och öppen man är som person.

Fördelarna med justera upp stränghållaren: -Strängarna tar ej i stallet. (Beroende på personlig set up.)
Nackdelarna med att justera upp stränghållaren: -Sämre klang, -Sämre stämningsstabilitet.

Fördelarna med att decka sträckhållaren: Bättre klang
Nackdelarna med att decka stränghållaren: Strängarna kan ta i stallet. (Beroende på personlig set up.)

Fördelarna med att linda strängarna runt sträckhållaren: -Strängarna tar ej i stallet. (Beroende på personlig set up.)
Nackdelarna med att linda strängarna runt stränghållaren: -Strängar kan ge tryck märken i stränghållaren. (Mer -om denna är av mjukare material.)

Utvecklingen går framåt. Sedan den första stränghållaren kom; har tiden lärt oss massor. Idag kan vi därför få alla fördelar ur en stränghållare -utan att detta medför nackdelarna:

-Bättre metaller/material. Bara att välja vilket sound vi vill ha ur vår stränghållare.
-Bättre funktion/mekanik. Vi kan idag på ett optimalt sätt låsa fast vår stränghållare i instrumentet. Detta ger en HELT NY gameplan -när det gäller stränghållaren. Ex: En traditionellt monterad stränghållare låter HELT OLIKT ett fastlåst stränghållare. Soundet och funktionen förändras ENORMT! Vilket medför att orginal materialen vi hade tidigare i våra stränghållare (och stall) -kanske inte längre låter som vi förväntar oss/vill att de skall göra.
-Olika alternativ/fabrikat på stolplåsning ger skillnader i klang och ton. Lång-H-kort: Vill man ha det optimalaste idag när det gäller klangöverföring: Är det kläm -varianten som Faber och Hosco erbjuder den överlägset bästa varianten. Dock alla de övriga alternativen ger även den så viktiga låsfunktionen.

Slutligen till frågeställningen i tråden: Lightning stop bar.

-Denna produkt erbjuds endast i aluminium. Ett lättvikts metall ämne som är lättare att tillverka ifrån; då metallen ej är så hård. Aluminium. I mitt personliga tycke ger inte aluminium den starkaste/roligaste klangbilden till ett sträng instrument. Aluminium används flitigt av kända instrument tillverkare; som vill hålla ner vikten i sina instrument. Detta för att övertyga sin kanske lite okunniga kundbas -som har felaktigt vaggats till att tro: Att ett hur bra ett exemplar av ett instrument är: Har att göra med hur mycket mindre det väger.

-Att montera sin Lightning stop bar i orginal stolpar med hylla; är både funktions + klang och sound -mässigt ett sämre alternativ -jämfört med att om-montera sin orginal stränghållare med låsbara stolpar. Att montera sin LSB med låsbara stolpar erbjuder i princip samma sak. Skillnaden är att man kan använda färre distanser undertill pga den vinkelborrade sträng genomgången på stränghållaren. (Och detta här ändrar klangbilden helt.)

-Att låsa fast en stränghållare med låsbara stolpar innebär i princip 'mer av allt': -Mer klang, -mer ton -bättre stämningsstabilitet. Detta på vilken som helst stränghållare man nyper fast. Detta med för även att exempelvis en vanlig, traditionell stränghållare blir stabilare och låter/fungerar bättre. Exempel: Att linda runt/wrappa strängarna runt en stränghållaren blir stabilare och fungerar bättre.

-Lightning Guitars säljer ju dessa stränghållare med argumenten: Optimalare strängvinkel, mildare strängtryck (mot stall), strängsäkerhet (strängbrott), -eventuella strängskador (på stränghållaren). I deras egna ord: "The Lightning Stop Bar has all the benefits of top wrapping without the aesthetic issues". Det skall kännas mer naturligt samt lättspelat med ett LSB. Min personliga åsikt: Jag håller inte med det här. Jag hävdar att man får ALLT det här + så mycket mer bara genom att byta till låsbara stallstolpar till stallet man redan har. Vill man få en klangmässigt bättre upplevelse i sitt sträng instrument; rekommenderar jag att välja metall alternativ som exempelvis: -CNC Aluminium (air craft grade aluminium), -CNC mässing (brass), -CNC verkstadsstål (cold rolled steel). Till och med en äldre zinkstål stränghållare -monterad med bra låsbara stolpar ger en ökad klangbild i jämförelse.

/ Jonken

10 May 2025, 13:06
Profile

För egen del så är det känslan som brantare strängvinkel ger som jag tycker om med lägre strängfäste på en gibson.
Ljudet är inte så viktigt längre för man har väl insett att öva ger mer än att meppra i inställningar.

10 May 2025, 14:00
Profile ICQ WWW

rifle wrote:
För egen del så är det känslan som brantare strängvinkel ger som jag tycker om med lägre strängfäste på en gibson.
Ljudet är inte så viktigt längre för man har väl insett att öva ger mer än att meppra i inställningar.

Håller helt med, desto brantare vinkel från stall till stränghållare, desto spänstigare blir strängarna att spela på och desto bättre ton får du.
Huvudsaken är att inte strängen lägger sig på bakkanten av stallet, då kommer kraften att vilja trycka stallet framåt istället för rakt ner.

Samma fenomen infinner sig på Fendergitarrer, får man inte tillräcklig brytvinkel över sadeln förlorar man ruskigt mycket spänst och ton.
Jag virar alltid upp olika många strängvarv på stämskruvarna för att försöka få en så jämn och kraftig vinkel som möjligt.

Attachments:
tele.jpg
tele.jpg [ 63.01 KiB | Viewed 5510 times ]
10 May 2025, 17:11
Profile

Quote:
-Denna produkt erbjuds endast i aluminium. Ett lättvikts metall ämne som är lättare att tillverka ifrån; då metallen ej är så hård. Aluminium. I mitt personliga tycke ger inte aluminium den starkaste/roligaste klangbilden till ett sträng instrument. Aluminium används flitigt av kända instrument tillverkare; som vill hålla ner vikten i sina instrument. Detta för att övertyga sin kanske lite okunniga kundbas -som har felaktigt vaggats till att tro: Att ett hur bra ett exemplar av ett instrument är: Har att göra med hur mycket mindre det väger.

Det är hela tiden fråga om vad man är ute efter, vad man söker ljudmässigt.
Dagens stränghållare/wraparound stall tillverkade i aluminium låter inte som de som användes "back then".
Orsaken är att det mesta som reproduceras idag "CNC air craft grade" har inte de tonala egenskaper som de gamla crappiga formgjutna delarna.
Det enda företag som jag vet idag tillverkar formgjutna aluminium prylar är Pigtail.

10 May 2025, 17:29
Profile

Gamla ABR-1 böjer sig med tiden, dvs sjunker på mitten pga strängtrycket.
Det påverkar bl a möjligheten att ställa stränghöjden vettigt.
Den här stränghållaren kanske erbjuder en intressant lösning på strängtrycksproblemet, får se när den kommit och testats.

11 May 2025, 16:58
Profile ICQ YIM WWW

Vikt:

Attachments:
Gibson CC stop bar 1.jpg
Gibson CC stop bar 1.jpg [ 42.12 KiB | Viewed 5276 times ]
Lightning stop bar 1.jpg
Lightning stop bar 1.jpg [ 43.06 KiB | Viewed 5276 times ]

Last edited by zoork_1 on 19 May 2025, 10:52, edited 1 time in total.

19 May 2025, 10:48
Profile ICQ YIM WWW

Looks...

Attachments:
Lightning stop bar 3.jpg
Lightning stop bar 3.jpg [ 59.37 KiB | Viewed 5275 times ]
Lightning stop bar 2.jpg
Lightning stop bar 2.jpg [ 58.91 KiB | Viewed 5275 times ]
19 May 2025, 10:52
Profile ICQ YIM WWW

Original:

Attachments:
Gibson CC stop bar 2.jpg
Gibson CC stop bar 2.jpg [ 71.01 KiB | Viewed 5275 times ]
19 May 2025, 10:54
Profile ICQ YIM WWW

Off topic bonus för ABR-1 intresserade:

Attachments:
ABR-1 2.jpg
ABR-1 2.jpg [ 118.15 KiB | Viewed 5274 times ]
19 May 2025, 11:06
Profile ICQ YIM WWW

Känns bra att spela på, inbillar mig att top wrapping feeling'en finns där.

Ingen försämring av ton såvitt jag kan höra, möjligen något bättre sustain.
Det sista får tas med en nypa salt tills jag testat mer och spelat in....

19 May 2025, 11:18
Profile ICQ YIM WWW

zoork_1 wrote:
Vikt:

Viktskillnaden här; kommer främst ifrån skillnaden hål-konstruktionen i dessa båda alternativ.
:idea: Orginal stränghållaren är försänkt i båda sidor av stränghålen. LSB'n är endast försänkt på ena sidan av hålen.

/ Jonken

19 May 2025, 13:01
Profile
Reply to topic   [ 60 posts ]  Go to page 1, 2  Next