View unanswered posts | View active topics It is currently 12 Oct 2024, 14:09

Reply to topic  [ 26 posts ] 
Har ebay m fl kapitulerat för klonfusket? 
Author Message

Post Har ebay m fl kapitulerat för klonfusket?
Är det inte lite märkligt att ebay tillåter helt ogenerade annonser/auktioner
där det är uppenbara förfalskningar av kända märkesprodukter som säljs?
Man talar förvisso om att det är kloner av pickuper i det här fallet i beskrivningen men man
kan ju knappast garantera att köparna sen upplyser om det till 3:e part.

Det är produkter med företagsloggor och typiska kännetecken och allt.

Seymour Duncan pickuper
https://www.ebay.com/itm/145396994138?
Gibson Classic 57
https://www.ebay.com/itm/404394847440

En sak är säker, att köpa begagnade pickuper eller gitarrer med utbytta pickuper i (utan kvitton från seriös aktör) är tveksamt om det går att göra längre.

Råkade själv ut för en begagnad gitarr med förfalskade SD pickuper i våras där säljaren själv blivit lurad så det gick att lösa. men trist trend.

Gissar att den där säljaren på tradera som säljer nya SD pickuper i själva verket kränger såna här kopior t ex.

31 Aug 2024, 17:21
Profile ICQ WWW

Post Re: Har ebay m fl kapitulerat för klonfusket?
Falcon guitar tror jag skojaren på tradera kallar sig. Han har blivit anmäld flera gånger för att sälja kinakopior. Ändå får han vara kvar. Ebay/tradera bryr sig inte ett skit. Allt handlar om pengar enbart. Drar mig för att köpa några som helst beggade SD-pickuper för man vet inte om det är kinakopior eller inte.

31 Aug 2024, 20:02
Profile

Mäter dessa kopia spolar verkligen samma Kohm -värden som orginalen? Är det exakt samma C-C spacing osv, osv...

/ Jonken :?:

01 Sep 2024, 10:37
Profile

Jonken wrote:
Mäter dessa kopia spolar verkligen samma Kohm -värden som orginalen? Är det exakt samma C-C spacing osv, osv...

Exakt vad jag också funderade på.

Om det inte går att vare sig se eller höra någon skillnad så är egentligen detta mest en påminnelse att äkta Seymour Duncan mfl är för dyra. :roll:

06 Sep 2024, 11:58
Profile

Vinyljunkie wrote:
Jonken wrote:

Exakt vad jag också funderade på.

Om det inte går att vare sig se eller höra någon skillnad så är egentligen detta mest en påminnelse att äkta Seymour Duncan mfl är för dyra. :roll:

Eftersom jag inte har någon större lust att köpa dessa falsarier så kan jag varken svara eller ta reda på svaret på frågan. Problemet uppstår ju när 3:e part som är oinformerad om att det är en kopia betalar fullt pris.

Bara så vi är överens så går det att linda 2 pickuper med exakt samma förutsättningar magnettyp, mått , tråd, kohm som låter olika.
Beroende på hur hårt eller löst man lindar så blir det mindre eller mer tråd på samma antal varv (antalet varv är en bättre indikator på output)

Beroende på "lindningshårdhet" och lindningsmönster , renhet i metallegeringar etc så kommer induktans och kapacitans att variera, vilket påverkar resonanstoppen i pickupen, som en av de saker som är avgörande för pickupens karaktär.

Toleranserna i falsarierna kanske är 20% mott 0.1% i Duncan. DOA kanske ligger på 3% mot 0.001% hos Duncan osv

Last edited by Obi on 07 Sep 2024, 06:57, edited 1 time in total.

06 Sep 2024, 13:40
Profile ICQ WWW

Köpte för ganska många år sen en falsk Shure Beta57A på Tradera. Borde förstås ha fattat att priset var alldeles för bra. Strax efter att jag köpt den råkade jag på någon länk på nätet som sa någonting i stil med "Så skiljer du en falsk Shure-mikrofon från en äkta". Det var ganska enkelt, skruva isär den och kolla färgen på ledarna typ.

Jag hörde genast av mig till Tradera-säljaren (på Gotland) men han svarade såklart inte. Så jag använde den falska micken till att sjunga i, och den fungerade hyggligt fram tills för några år sen när den började låta muddigt och illa. Då köpte jag en äkta Beta57A från Thomann. Lät bättre. (Så bra det nu kan låta med mig på sång)

Förutom färgen på ledarna såg allting bra ut på den falska. Kartong, den lilla läderväskan och mikrofonhållare var med och allt detta såg helt proffsigt ut.

06 Sep 2024, 14:54
Profile

Vinyljunkie wrote:

Nä, tillverkaren har haft stora kostnader för design, marknadsföring mm för att ta fram nya produkter, sen att någon bara kopierar allt och säljer billigare
(ofta med sämre funktion och kvalitet) innebär inte att orginalet är för dyrt. Dom här piratkopiorna är en styggelse

06 Sep 2024, 15:09
Profile ICQ WWW

Vinyljunkie wrote:

Om Seymour Duncan fortfarande kan sälja sina mickar i konkurrensen och ändå gå med vinst är det väl inte för dyrt? För dyrt är det om de sätter ett så högt pris så att ingen köper.

Ett kommersiellt företags uppgift i en marknadsekonomi är ju inte att sälja så billigt som möjligt. Det är att generera största möjliga vinst. Och jag tycker det fungerar ganska bra. Alternativet är väl någon slags planekonomi. Och det tycker jag nog fungerar mindre bra.

06 Sep 2024, 16:40
Profile

Och nya pickuper(det är pickuper och inga jävla mickar för helvete!) har blivit rejält dyrare nu. Priser har höjts och sen har svenskan kronan blivit än mindre värd.

06 Sep 2024, 19:41
Profile

Tokerekloker wrote:
Och nya pickuper(det är pickuper och inga jävla mickar för helvete!) har blivit rejält dyrare nu. Priser har höjts och sen har svenskan kronan blivit än mindre värd.

Som tur är så finns ju Lundgren i Sverige.

Det var jobbigt att man måste betala import från UK nuförtiden. Ett set Bareknuckle landar på typ 6000 kr.

Trist att Veijo Rautia lade ner. Han gjorde de allra bästa mickarna i förhållande till priset. Dessutom med i princip vilket utförande som helst.

11 Sep 2024, 16:28
Profile ICQ WWW

Frisk wrote:

Det var jobbigt att man måste betala import från UK nuförtiden..

Det ska Du inte behöva, det skall vara tullfritt enl avtal mellan UK och EU.

Däremot är det viktigt att säljföretaget inte debiterar engelsk moms
då denna skall betalas vid införsel, dvs svensk moms.

Skillnaden på engelsk och svensk moms är 22/25 procent så marginellt.

Eller har det ändrats?

11 Sep 2024, 16:44
Profile ICQ WWW

Mike Leaf wrote:
Frisk wrote:

Eller har det ändrats?

Det har ändrats. Tyvärr; är det importavgifter från UK idag. Exempelvis ett FatCat stålblock till Floyd Rose från Feline Guitars; landar kring 1000 spänn -när röken lagt sig. Ändå är detta billigare än exempelvis AXN.

-Irriterande värre. :x

/ Jonken

11 Sep 2024, 17:23
Profile

Mike Leaf wrote:
Frisk wrote:

Eller har det ändrats?

- Brittisk VAT (moms) är 20%. Svensk moms är 25%
- Det finns ingen tullfrihet från Storbritannien vid import till Sverige. Om något är tillverkat i Kina så får man betala tull vid leverans från Storbritannien på samma sätt som från Kina. Vad tullen är beror på vilken typ av vara det är och vilket ursprungsland den har. Britterna misslyckades totalt med sina förhandlingar med EU efter Brexit, vilket är dåligt för alla parter.
- Tyvärr begriper många brittiska småföretag hur man lyfter momsen vid export, även om de lagligen har rätt till det. Därför är det vanligt att man åker på brittisk moms/VAT när man köper något därifrån.
- Man åker på administrativa avgifter på allt gods från Storbritannien som måste förtullas. Dessutom åker man på kemikalieskatt på vissa typer produkter.

Tidigare (innan Brexit) var det lika enkelt att handla från Storbritannien som att beställa från Sundsvall.

11 Sep 2024, 18:02
Profile ICQ YIM WWW

Frisk wrote:
Tokerekloker wrote:

Som tur är så finns ju Lundgren i Sverige.

Det var jobbigt att man måste betala import från UK nuförtiden. Ett set Bareknuckle landar på typ 6000 kr.

Trist att Veijo Rautia lade ner. Han gjorde de allra bästa mickarna i förhållande till priset. Dessutom med i princip vilket utförande som helst.

Haft Lundgren i en gura. Riktigt bra pickuper. Men Thomann har flera Bareknucklepickuper nu för tiden. Bara kolla så ser du.

11 Sep 2024, 21:55
Profile

Tokerekloker wrote:
Haft Lundgren i en gura. Riktigt bra pickuper. Men Thomann har flera Bareknucklepickuper nu för tiden. Bara kolla så ser du.

Priset blir ändå samma om man vill ha exakt det man vill. Man kan ju ha tur såklart om det man redan vill ha finns. Men det finns nästan aldrig.

Jag tycker ändå Dimarzio fortfarande är bästa "bang for the buck".

Jag har aldrig begripit varför SD haft så höga priser. Finns ingenting som motiverar deras priser i mitt tycke.

13 Sep 2024, 15:58
Profile ICQ WWW

Frisk wrote:
Jag har aldrig begripit varför SD haft så höga priser. Finns ingenting som motiverar deras priser i mitt tycke.

100%! De är absolut inte bättre än nåt annat.

14 Sep 2024, 11:30
Profile

Frisk wrote:
Tokerekloker wrote:

Priset blir ändå samma om man vill ha exakt det man vill. Man kan ju ha tur såklart om det man redan vill ha finns. Men det finns nästan aldrig.

Jag tycker ändå Dimarzio fortfarande är bästa "bang for the buck".

För att de kan och folk köper. Gillar själv SD bättre än Dimarzio. Tycke och smak bara som allt annat. Men skillnaden är liten trots allt. Sen kör båda med custompickuper för kända gitarrister. Låter de så annorlunda och bättre än deras övriga? Nä men ett sätt att sälja mer och till ett dyrare pris.

14 Sep 2024, 15:13
Profile

Tokerekloker wrote:
För att de kan och folk köper. Gillar själv SD bättre än Dimarzio. Tycke och smak bara som allt annat. Men skillnaden är liten trots allt. Sen kör båda med custompickuper för kända gitarrister. Låter de så annorlunda och bättre än deras övriga? Nä men ett sätt att sälja mer och till ett dyrare pris.

Ja, man kan ju sätta vilka priser man vill på en sådan produkt om man vill det. Men då kan jag också välja annat. Det är massproducerade prylar vi pratar om här, det är en helt annan sak om en liten tillverkare som t.ex Lundgren eller Bareknuckle har högre priser.

Finns inget som motiverar att SD kostar så som de gör annat en ren girighet.

Men det finns ju en del modeller som ligger rimligt i pris, men sedan kommer de ut med någon modell som kostar skitmycket utan någon riktig anledning.

Inte för att jag på något sätt tycker det är bra med piratkopior som säljs med uppsåt att lura konsumenten. Men sätter man löjliga priser i onödan så blir man också mer sårbar för sådant.

14 Sep 2024, 15:55
Profile ICQ WWW

Blev lite nyfiken på detta; och beställde en SD-mick från Kina. Micken kom i ett litet postpaket.

https://www.ebay.com/itm/235502130788?var=535676092172

Själva micken låg i en luftsluten plastpåse -istället för klassisk SD-låda. Kablarna var färdigt lite 'generösare' skalade i längd. Ser precis ut som orginalet; och micken mäter likvärdigt i Kohm.
Blir nu att montera micken; och jämföra. Om det är samma kvalla på magneter och metall på den. Känns dock 'oroväckande' lika ut hittills måste jag ändå säga. :o

-En sak är dock 110% säkert: Detta är onekligen ett brutalt 'rape' på copyright...

/ Jonken

Attachments:
Kina SD.JPG
Kina SD.JPG [ 205.83 KiB | Viewed 694 times ]
05 Oct 2024, 11:59
Profile

Jonken wrote:
Blev lite nyfiken på detta; och beställde en SD-mick från Kina. Micken kom i ett litet postpaket.

Själva micken låg i en luftsluten plastpåse -istället för klassisk SD-låda. Kablarna var färdigt lite 'generösare' skalade i längd. Ser precis ut som orginalet; och micken mäter likvärdigt i Kohm.
Blir nu att montera micken; och jämföra. Om det är samma kvalla på magneter och metall på den. Känns dock 'oroväckande' lika ut hittills måste jag ändå säga. :o

-En sak är dock 110% säkert: Detta är onekligen ett brutalt 'rape' på copyright...

/ Jonken

Svår fråga när det gäller Humbuckers..har en som ser ut så här..

Attachments:
20241005_122315.jpg
20241005_122315.jpg [ 165.99 KiB | Viewed 676 times ]

https://edlersrevolution.bandcamp.com/
05 Oct 2024, 12:35
Profile WWW

Jo E wrote:

Nice. Är det där en 'Kina' JB?

/ Jonken

05 Oct 2024, 21:07
Profile

Jonken wrote:
Jo E wrote:

Nice. Är det där en 'Kina' JB?

/ Jonken

kollade en Tone-Talk med Marcela J å ca 56-57 min in visar hon en som ser ut som den jag har, mäter rätt, låter ok...tycker ändå att den ser fel ut om en jämför med den äldre sorten trots att de är olika..lite "cheepo" känsla´...den "nya" bottenplattan är märklig, kan jag tycka...köpte beg...av en kyrkovaktnästare 3-4 år sedan :?

05 Oct 2024, 22:33
Profile WWW

Är det som på gitarrer att original har tummått och kopiorna mm?

06 Oct 2024, 12:38
Profile ICQ WWW

rifle wrote:
Är det som på gitarrer att original har tummått och kopiorna mm?

Bra fråga!, å bara för därför! provade jag med en som är sparad till en regnig dag, aldrig monterad! De var "samma" gänga i de två!

Attachments:
20241006_135614.jpg
20241006_135614.jpg [ 212.75 KiB | Viewed 570 times ]

06 Oct 2024, 14:06
Profile WWW

Jonken wrote:

/ Jonken

Ser en annan sak, förutom att dina skruvar är "korta" som kanske är en "tell" hålet för kabeln på min vad jag tror är en Duncan är lite "avlångt"...ser inte ut som de är det på din kines?

06 Oct 2024, 14:10
Profile WWW

Jo E wrote:
Ser en annan sak, förutom att dina skruvar är "korta" som kanske är en "tell" hålet för kabeln på min vad jag tror är en Duncan är lite "avlångt"...ser inte ut som de är det på din kines?
Hålet är avlångt på min. Precis samma som på orginalet. Skruvhålen i basplåten har även tumjänga. Men skruvarna och fjädrarna är annorlunda. Kina skruvarna är inte jängade hela vägen till skruvhuvet + att fjädrarna är kromade och kortare -istället för långa och 'metallfärgade' -som orginal SD är.

Här är bilder på två olika kopia mickar -tillsammans med två äldre orginal SD mickar:

/ Jonken

Attachments:
SD mickar 1.JPG
SD mickar 1.JPG [ 212.03 KiB | Viewed 559 times ]
SD mickar 2.JPG
SD mickar 2.JPG [ 191.41 KiB | Viewed 559 times ]
06 Oct 2024, 14:52
Profile
Reply to topic   [ 26 posts ]