View unanswered posts | View active topics It is currently 10 May 2026, 16:47

Reply to topic  [ 9 posts ] 
Grillkol 
Author Message

Post Grillkol
Super OT men det rullar snart förbi ökenbollar på detta forum!. Nu under sommaren har väl grillen tagit över gitarrspeladet?
Kan lika gärna fråga vad det är för skillnad på grillkol och grillkol har tidigare inte brytt mig och köp på macken eller matbutiken ? Köpt en Kamado och grilljättarna vill att man ska använda deras svindyra kol och läser man på nätet så köper det blint. (Materialsport, känns på nått sätt igen :D ) Förstår att det finns bättre och sämre men vill ha tips. Storleken på kolen har betydelse har jag förstått!
Satsar på att detta blir en viral tråd här på forumet!!! :lol:

06 Aug 2024, 09:00
Profile

Post Re: Grillkol
:lol: kul....slår ett slag för Briketten!!

:mrgreen:
Å så till det viktiga!! har gallret rätt sprill?...eller kanske dags att gå över till emulering...gasol!!! vad använder du för stålborste att "rengöra" gallret med? hård, mjuk...eller medium? den är nästan omöjlig att hitta!!!..eller gör du som de flesta gasar på med cleen soundet?? har "hört "att ett Marshall 68 chassi inte grillar så jämt som ett Gibson GA40...dock så är Marshallen större och rymmer mer...i vissa fall är en Blackface Bassman också fin...men se upp! de kan vara en Silverface för hårt körd...sen finns det vissa som bara använder högtalargaller...å då vet en inte vad som blir...är liksom upp till gallret, hur det nu kan fungera?...glödspänningen är ju av vikt här!!! Å för att få det "perfekta ljudspraket " är en Tele är ok, en Strata för mycket plast, en torr gammal LP är toppen men blir lite dyrare i längden...då kan en Baritone vara lösningen...de är sällan en mandolin står sig hela vägen...kan dock kompleteras med en 3/4 stålsträngad å göra tricket, en bör avhålla sig från nylon p.g.a. diskantsträngarnas crumbel, här kan forna öststaternas material vara att föredra...mindre bekämpningsmedel...inte som de asiatiska, där det enligt sägnerna är mer!!! å så cellulosa lack såklart!!! poly ger en bitter bismak!!! 8)

https://edlersrevolution.bandcamp.com/

Last edited by Jo E on 06 Aug 2024, 12:07, edited 1 time in total.

06 Aug 2024, 10:46
Profile WWW

Jo E wrote:
:lol: kul....slår ett slag för Briketten!!

:mrgreen:
Å så till det viktiga!! har gallret rätt sprill?...eller kanske dags att gå över till emulering...gasol!!! vad använder du för stålborste att "rengöra" gallret med? hård, mjuk...eller medium? den är nästan omöjlig att hitta!!!..eller gör du som de flesta gasar på med cleen soundet?? har "hört "att ett Marshall 68 chassi inte grillar så jämt som ett Gibson GA40...dock så är Marshallen större och rymmer mer...i vissa fall är en Blackface Bassman också fin...men se upp! de kan vara en Silverface för hårt körd...sen finns det vissa som bara använder högtalargaller...å då vet en inte vad som blir...är liksom upp till gallret, hur det nu kan fungera?...glödspänningen är ju av vikt här!!! Å för att få det "perfekta ljudspraket " är en Tele är ok, en Strata för mycket plast, en torr gammal LP är toppen men blir lite dyrare i längden...då kan en Baritone vara lösningen...de är sällan en mandolin står sig hela vägen...kan dock kompleteras med en 3/4 stålsträngad å göra tricket, en bör avhålla sig från nylon p.g.a. diskantsträngarnas crumbel, här kan forna öststaternas material vara att föredra...mindre bekämpningsmedel...inte som de asiatiska, där det enligt sägnerna är mer!!! å så cellolosa lack såklart!!! poly ger en bitter bismak!!! 8)

Hehe!

Briketter i en Kamado är tydligen Big No No!

06 Aug 2024, 11:27
Profile

Se där, Toppen! hade ingen aning... :o

06 Aug 2024, 12:06
Profile WWW

Jo E wrote:

Det är som att spela en Gibson Les Paul Custom genom en transistorförstärkare!
(Vilket är helt ok men inte hos dom lärda :shock: )

06 Aug 2024, 18:22
Profile

4trax wrote:
Jo E wrote:

Det är som att spela en Gibson Les Paul Custom genom en transistorförstärkare!
(Vilket är helt ok men inte hos dom lärda :shock: )

Transistorer är underskattade :wink: med tanke på de pedaler som mången använder! både lärd som iliterär :oops:

https://www.kamadojoe.com/blogs/kamado-joe-blog/guide-to-charcoal-types

06 Aug 2024, 19:10
Profile WWW

Känner att jag måste uppdatera denna intressanta tråd! :D
Upptäckte nu när jag packade upp Kamadogrillen så var utsidan fint krackelerard, med tanke på att behöva returnera en100kg grill så kontaktade jag kundtjänst och sa att jag kunde leva med det om jag får rejäl rabatt så fick 35% tillbaka. Tycker att man också kan kräva det på en krackelerad Les Paul! :D

Last edited by 4trax on 09 Aug 2024, 16:51, edited 1 time in total.

09 Aug 2024, 12:15
Profile

Min erfarenhet säger att skillnaden mellan grillkol och grillkol är att den brinner olika länge. Mack-/Ica-grillkol pyr lite grann, lagom länge för att värma en Denniskorv, och sedan är den slut. Bra gillkol kan glöda uppåt en timme i klotgrillen med locket på och väl justerade spjäll. Gissningsvis är det olika trädslag också vilket möjligen kan påverka smaken om det ska grillas under lock en stund (varmrök?).

Skillanden mellan kol och briketter är glödens intensitet. Kol brinner snabbare och med högre temperatur än briketterna. Briketterna kan jag få att glöda i 3-4 timmar under lock men kan inte få upp en temperatur hög nog för en bra (bra färg utan att vara skosula) tillagad lövbiff. Inte för att jag äter lövbiff särkilt ofta, men som referens.

Jag tycker att Webers kol är bra men dyr. Jag föredrar därför Skogens grillkol. Och då i 7 kilos säck. Det verkar vara större chans att få stora klumpar i de större förpackningarna. Jag har även god erfarenhet av kol i en gul påse med röd text. Tror de heter skanivaror eller nåt sånt. Och samma där. Bättre kol i den större påsen.

09 Aug 2024, 13:07
Profile ICQ WWW

Jimi Hendrix (känd gitarrgud från förr i tiden) försökte med en Stratocaster i aspträ, funkade till en burk Bullens pilsnerkorv.

09 Aug 2024, 13:27
Profile
Reply to topic   [ 9 posts ]