View unanswered posts | View active topics It is currently 26 Apr 2024, 12:18



Reply to topic  [ 10 posts ] 
Backing tracks 
Author Message
User avatar

Joined: 27 Dec 2007, 16:14
Posts: 14775
Location:
Post Backing tracks
Vad tycker Ni om detta?

Senaste tiden har det varit en het debatt kring några av de största arenaturnéerna som åkt runt i USA och Sydamerika.

Pajkastning har uppstått mellan medlemmar i bråk om pengar och vad som påstås är att större delen av framträdandena är
förinspelat material, 100% av basen, större delen av lead sång och trummor, även hörs flera gitarrspår trots en gitarrist.
All bakgrundssång också.

Jag vet att detta delvis förekommit i alla år och att vissa dansande popartister mimat sig genom en hel turné, men jag undrar var går
gränsen egentligen? och varför sånt hysch hysch och förnekande när det tydligt framgår på inspelningar att det förekommer.

Vad är nästa steg, playback, skicka statister, typ ett tribute band? Och utan att nämna det?

Jag tror inte den större delen av publiken ens bryr sig om detta på den här typen av gig, men man betalar ju dyrt för ett liveframträdande,
men inte naturligtvis att musiken framförs live?

Borde inte framgå nånstans att uppträdandet innehåller delvis förinspelat material så den som stör sig på det kan avstå?

Exempel på artister, Kiss, Motley Crue, Aerosmith.... Rolling Stones är jag dock tveksam till, där är nog åtminstone sången live.

_________________



03 May 2023, 16:24
Profile ICQ WWW
User avatar

Joined: 27 Dec 2007, 16:22
Posts: 3243
Location: växjö
Post Re: Backing tracks
Man får väl inte glömma att det är showbiz i första hand och showerna är riktade till ett genomsnitt av fansen. Hällre att göra musiknörden/fanet som köper all merchandise och alla utgåvor och pressningar från hela värden av plattorna nöjda, än den lilla skaran musiker som bara längtar efter att få tappa hakan en stund !

Sen kan nog jag störa mig mer på musikalisk och scenisk stagnation. Skräckexempel är ZZ Topp som kört låtarna exakt likadant, i vissa fall i över 40-år! Samma solon, samma gester och "danssteg", samma gubbmellansnack mm.

Sen att många kör till bakgrunder beror nog oftast på lathet och att det är tekniskt enklast. Det är ju inte bara musiken som ska spela i takt, även lampor och speglar, bomber och stjärnfall ska va i synk med musiken!
Sen inte att förglömma, många av rock-hjältarna fixar inte att spela några längre stunder längre!

_________________
pudas


03 May 2023, 16:57
Profile
User avatar

Joined: 04 May 2008, 18:00
Posts: 3357
Location:
Post Re: Backing tracks
Om man vill ha snygga tidsynkade ljusshower och videoskärmar så måste allt var synkat till ett klick-track och när man väl spelar till klick så kan man förstås enkelt lägga på pålägg som inte går att spela live.

Jag tycker att det är helt OK till viss musik. Meshuggah spelar allt live fast allt är synkat till ljuset och då måste man spela till klick. Bandet före, The Halo Effect, har ingen keyboardspelare, men hade förinspelade syntar som fyllde ut. Helt OK för min del. Ett av förbanden Scar Symmetry hade ingen basist på scen och det har inte band som Periphery heller. Där tycker jag att man kanske börjar passera en gräns, men jag kan stå ut med det inte minst om det är ett förband som har för tajt ekonomi för att turnéra med fullt band.

Men leadsång, trummor och gitarrer vill jag gärna ska vara live om jag betalar för en konsert.

Det var väldigt befriande att se Glenn Hughes i lördags. Allt var live, ljuset var inte synkat och man IMPROVISERADE ibland och interagerade med varandra. En helt otroligt bra konsert trots att allt var manuellt och gammaldags i det avseendet.


07 May 2023, 23:58
Profile ICQ YIM WWW
User avatar

Joined: 27 Dec 2007, 16:14
Posts: 14775
Location:
Post Re: Backing tracks
Ja dom jag syftade på är ju inte förband direkt.. utan några av de största arenabanden.
Om man tex bara har en gitarrist på scenen så kan jag definitivt acceptera att man har en inspelad kompgitarr i ljudbilden.

Sången, jag kan förstå att vissa sångare inte pallar att sjunga vissa låtar de blir till åren, även om man stämmer ned.
Dock har dessa band 40-års katalog att välja låtar från så det borde gå att lösa.
Bakgrundssång, visst den kan vara förinspelad.

Tror det jag stör mig mest på är att banden så hårdnackat förnekar att det till stora delar är förinspelat material.
Varför inte vara öppna med det?

Den här var ju kul också i samma ämne:
https://www.expressen.se/tv/noje/bokar- ... -sin-bror/

_________________



08 May 2023, 08:20
Profile ICQ WWW
User avatar

Joined: 27 Dec 2007, 16:22
Posts: 3243
Location: växjö
Post Re: Backing tracks
Mike Leaf wrote:
Sången, jag kan förstå att vissa sångare inte pallar att sjunga vissa låtar de blir till åren, även om man stämmer ned.
Dock har dessa band 40-års katalog att välja låtar från så det borde gå att lösa.




Registret förändras med stigande ålder och vissa saker blir svårare att sjunga. Men en sann musiker löser ju det genom att transponera om låten i första hand.
Exempel Deborah Harry i "Blondie" som i dag, live transponerar "Call Me" ca fem halvtoner ner!

_________________
pudas


08 May 2023, 11:14
Profile
User avatar

Joined: 04 May 2008, 18:00
Posts: 3357
Location:
Post 
.


Last edited by CarlM on 08 May 2023, 11:40, edited 1 time in total.



08 May 2023, 11:38
Profile ICQ YIM WWW
User avatar

Joined: 04 May 2008, 18:00
Posts: 3357
Location:
Post Re: Backing tracks
Mike Leaf wrote:
Ja dom jag syftade på är ju inte förband direkt.. utan några av de största arenabanden.
Om man tex bara har en gitarrist på scenen så kan jag definitivt acceptera att man har en inspelad kompgitarr i ljudbilden.

Sången, jag kan förstå att vissa sångare inte pallar att sjunga vissa låtar de blir till åren, även om man stämmer ned.
Dock har dessa band 40-års katalog att välja låtar från så det borde gå att lösa.
Bakgrundssång, visst den kan vara förinspelad.

Tror det jag stör mig mest på är att banden så hårdnackat förnekar att det till stora delar är förinspelat material.
Varför inte vara öppna med det?

Den här var ju kul också i samma ämne:
https://www.expressen.se/tv/noje/bokar- ... -sin-bror/


Jag håller med dig. Men vad är det för stora band som kör lead-lången förinspelad? Jag måste ha missat det. Motley Crüe blev väl avslöjade med förinspelade trummor på någon konsert och det känns som helt onödigt fusk av ren bekvämlighet. Paul Stanley blev ju anklagad för att han förinspelad leadsång, men det verkar ju orimligt för alla oss som han hört honom kraxa live och det visade väl sig att det var körer som de körde förinspelade och kanske någon dubbning här och där.

Jag håller med om att äldre band får gå ner i tonart och till slut ta bort vissa låtar. Deep Purple slutade spela en av sina största låtar Child In Time när Gillan inte längre kund ta de höga tonerna, men tyvärr inleder de fortfarande med Highway Star som han inte längre klarar av, samtidigt som han gör låtarna från de senare albumen hur bra som helst.


08 May 2023, 11:39
Profile ICQ YIM WWW
User avatar

Joined: 27 Dec 2007, 16:14
Posts: 14775
Location:
Post Re: Backing tracks
CarlM wrote:
Jag håller med dig. Men vad är det för stora band som kör lead-lången förinspelad? Jag måste ha missat det. Motley Crüe blev väl avslöjade med förinspelade trummor på någon konsert och det känns som helt onödigt fusk av ren bekvämlighet. Paul Stanley blev ju anklagad för att han förinspelad leadsång, men det verkar ju orimligt för alla oss som han hört honom kraxa live och det visade väl sig att det var körer som de körde förinspelade och kanske någon dubbning här och där.

För dessa 2 band är det uppenbart att vissa låtar är förinspelade = det låter bra, andra försöker dom ge sig på live = kraxande.
Motleys hela turné var i stora delar förinspelat, tex 100% av basen (verkar det som)
Som sagt, jag förstår också varför men jag tycker att nånstans går ju själva idén med liveframträdande i graven om man sätter detta i system.

_________________



08 May 2023, 14:38
Profile ICQ WWW
User avatar

Joined: 08 Jan 2010, 17:14
Posts: 1595
Location: Kumla
Post Re: Backing tracks
Jag tycker att det är ok att använda backingtracks till saker som kanske inte är så framträdande i mixen, men ändå fyller ut snyggt.
Som tex. keyboardmattor, stämsång, kanske nån gitarrstämma.

Sen föredrar jag för det mesta om allt är live, det blir mer dynamiskt då.

_________________
http://www.pigsinspace.se


08 May 2023, 16:10
Profile WWW

Joined: 27 Dec 2007, 17:17
Posts: 2080
Location: Tjörn
Post Re: Backing tracks
Det känns ju inte så spännande att veta att det är playback alltihop. Man vill ju veta att det faktiskt spelas live, med den nerv som ett framträdande innebär.

Lätt att vara världsbäst gitarrist med playback, kanske inte ens är du som spelar...

ABBAs konserter i London är ju på ett sätt ärligt i det fallet att det är så illa som Mike Leaf säger, att det är massor av musiken som är förinspelad. ABBA låtsas ju inte ens at det är på riktigt, det är fejksång. Däremot är tydligen musiken på riktigt.

Queen hade ju delar av Bohemian rhapsody inpelad, när det förinspelade spelades upp släcktes ljuset nästan helt, med vissa musikaliskt anpassade blixtar. Om jag minns rätt, det är ca 45 år sedan. :shock: Det hade iofs varit svårt att göra på något annat sätt.

_________________
/Lennart


09 May 2023, 18:27
Profile
Display posts from previous:  Sort by  
Reply to topic   [ 10 posts ] 

Who is online

Users browsing this forum: Bing [Bot] and 56 guests


You cannot post new topics in this forum
You cannot reply to topics in this forum
You cannot edit your posts in this forum
You cannot delete your posts in this forum
You cannot post attachments in this forum

Search for:
Jump to:  
Powered by phpBB © 2000, 2002, 2005, 2007 phpBB Group.
Designed by ST Software.