View unanswered posts | View active topics It is currently 19 Apr 2024, 22:03



Reply to topic  [ 15 posts ] 
Vem klär om fyrtolvor? 
Author Message

Joined: 25 Mar 2014, 19:33
Posts: 992
Post Vem klär om fyrtolvor?
Hatar de jävla oranga orangelådorna. Finns det ngn i landet som gör sånt här?


27 Apr 2023, 16:43
Profile

Joined: 03 Apr 2011, 01:09
Posts: 2834
Location:
Post Re: Vem klär om fyrtolvor?
Vilken tapetserarverkstad som helst borde fixa detta.

Eller nån som håller på med bilklädslar.

Piece of cake jämfört med andra jobb.

Kanske måste du leta upp själva materialet själv, borde väl finnas på nätet.


27 Apr 2023, 17:18
Profile ICQ YIM WWW

Joined: 25 Mar 2014, 19:33
Posts: 992
Post Re: Vem klär om fyrtolvor?
Cabretta wrote:
Vilken tapetserarverkstad som helst borde fixa detta.

Eller nån som håller på med bilklädslar.

Piece of cake jämfört med andra jobb.

Kanske måste du leta upp själva materialet själv, borde väl finnas på nätet.


Ah smart! Ska kollas upp!


27 Apr 2023, 17:23
Profile
User avatar

Joined: 23 Apr 2019, 17:46
Posts: 397
Location: Mönsterås
Post Re: Vem klär om fyrtolvor?
Jag klätt om några stärkare och det är inte så lätt som cabretta får det att låta, eller rättare sagt så är själva omklädning inte så svårt.
Utan det att komma till själva det momentet.
Vad svamlar Amp Healer om nu ?
Jo, att ta bort den gamla vinylen och gör rent lådan från gammalt lim ja det är det största jobbet och om du lämnar den till en tapetserarverkstad så är risken att hela jobbet kommer kosta mer än köpa en ny låda.
Om du nu hittar en tapetserarverkstad som vill klä om lådan, så är mitt tips att du själv tar bort den gamla vinylen och skrapar bort limet och gör för jobbet, annas tror jag det kommer korsta stjortan.
Jag vet av erfarenhet att göra rent lådan tar betydligt längre tid än att klä om.

_________________
Hälsningar
Owe Johnson


27 Apr 2023, 22:28
Profile
User avatar

Joined: 26 Nov 2008, 14:47
Posts: 4560
Location: Northbottom
Post Re: Vem klär om fyrtolvor?
När man man klär om äldre cabbar; kommer ofta även träkomprimering in i bilden. Slipar man inte ytorna helt jämna + paddar ev hål; kommer ojämnheterna kring skarvar att synas. Detta är dock mer vanligt på finger joint och dover joint cabbar av Ex Fender typ. Orange cabbar har ju dock vanliga, raka limfogar.

https://www.youtube.com/watch?v=Ni-60bX1xY8
https://www.youtube.com/watch?v=oVy62o-0HLs

En annan sak och tänka på i detta; är ju att förebygga framtida träkomprimering: Detta gör man enklast genom att skydda kabinettens inre träytor. De flesta gör det klassiskt genom att att spraya de trärena ytorna på insidan mattsvart (Ala Marshall, Fender).

Vill man dock ha ha kick ass; istället för standard prylar: Rekommenderar jag varmt modifierade högtalar upphängningar -för bakmontering. Kort man lägger in distanser mellan högtalarkonerna och baffeln. Detta gör att man kan kan dra åt klassiska plåtkoner hårdare -utan att bocka plåten i högtalarna. Detta medför att alla konerna reagerar MYCKET EXAKTARE tillsammans -jämfört med orginal. Låter + funkar mycket, mycket bättre.


28 Apr 2023, 11:51
Profile

Joined: 07 Sep 2009, 13:27
Posts: 7746
Location: Göteborg
Post Re: Vem klär om fyrtolvor?
Varför måste du ha Orange om du inte gillar färgen? Finns det inga andra lådor som låter likadant?


28 Apr 2023, 13:53
Profile
User avatar

Joined: 14 May 2008, 13:47
Posts: 601
Post Re: Vem klär om fyrtolvor?
Finns det ingen svart Orange-låda att köpa? Har sett såna tidigare iallafall och tror de är original.


28 Apr 2023, 16:32
Profile

Joined: 27 Dec 2007, 14:07
Posts: 2639
Location:
Post Re: Vem klär om fyrtolvor?
Det stämmer som Amp Healer skriver. Det blir nog inte billigt. Har också gjort det en gång och det var ett helvetes slipande tills man fick en fin yta.


28 Apr 2023, 16:40
Profile ICQ WWW
User avatar

Joined: 23 Apr 2019, 17:46
Posts: 397
Location: Mönsterås
Post Re: Vem klär om fyrtolvor?
Jonken wrote:
När man man klär om äldre cabbar; kommer ofta även träkomprimering in i bilden. Slipar man inte ytorna helt jämna + paddar ev hål; kommer ojämnheterna kring skarvar att synas. Detta är dock mer vanligt på finger joint och dover joint cabbar av Ex Fender typ. Orange cabbar har ju dock vanliga, raka limfogar.

https://www.youtube.com/watch?v=Ni-60bX1xY8
https://www.youtube.com/watch?v=oVy62o-0HLs

En annan sak och tänka på i detta; är ju att förebygga framtida träkomprimering: Detta gör man enklast genom att skydda kabinettens inre träytor. De flesta gör det klassiskt genom att att spraya de trärena ytorna på insidan mattsvart (Ala Marshall, Fender).

Vill man dock ha ha kick ass; istället för standard prylar: Rekommenderar jag varmt modifierade högtalar upphängningar -för bakmontering. Kort man lägger in distanser mellan högtalarkonerna och baffeln. Detta gör att man kan kan dra åt klassiska plåtkoner hårdare -utan att bocka plåten i högtalarna. Detta medför att alla konerna reagerar MYCKET EXAKTARE tillsammans -jämfört med orginal. Låter + funkar mycket, mycket bättre.


Jonken en fråga vad farao är " träkomprimering" ???
Är det något eget ord du kommit på ?
Jag är utbildad möbelsnickare (78-80 ) och har aldrig hör ordet : träkomprimering .
Din väldigt optimistiska om vad händer hur man monterar en högtalare, vill jag mena är väldigt överdriven (sorry).

_________________
Hälsningar
Owe Johnson


28 Apr 2023, 17:08
Profile
User avatar

Joined: 26 Nov 2008, 14:47
Posts: 4560
Location: Northbottom
Post Re: Vem klär om fyrtolvor?
Amp Healer II wrote:

Jonken en fråga vad farao är " träkomprimering" ???
Är det något eget ord du kommit på ?
Jag är utbildad möbelsnickare (78-80 ) och har aldrig hör ordet : träkomprimering .
Din väldigt optimistiska om vad händer hur man monterar en högtalare, vill jag mena är väldigt överdriven (sorry).

Ditt sätt här att nypa efter luft är väldigt jävla onödigt. (Sorry.)


29 Apr 2023, 11:02
Profile

Joined: 07 Sep 2009, 13:27
Posts: 7746
Location: Göteborg
Post Re: Vem klär om fyrtolvor?
Jonken wrote:
Amp Healer II wrote:

Jonken en fråga vad farao är " träkomprimering" ???
Är det något eget ord du kommit på ?
Jag är utbildad möbelsnickare (78-80 ) och har aldrig hör ordet : träkomprimering .
Din väldigt optimistiska om vad händer hur man monterar en högtalare, vill jag mena är väldigt överdriven (sorry).

Ditt sätt här att nypa efter luft är väldigt jävla onödigt. (Sorry.)


Med tanke på att en googling av ordet endast innehåller ca 10 sökresultat varav hälften är från dina inlägg här på Bojen kan man tänka sig att lite luft är fullt försvarbart.
Det är dock ett lite roligt ord du hittat på.


29 Apr 2023, 11:53
Profile
User avatar

Joined: 26 Nov 2008, 14:47
Posts: 4560
Location: Northbottom
Post Re: Vem klär om fyrtolvor?
Vinyljunkie wrote:
Med tanke på att en googling av ordet endast innehåller ca 10 sökresultat varav hälften är från dina inlägg här på Bojen kan man tänka sig att lite luft är fullt försvarbart.
Det är dock ett lite roligt ord du hittat på.

OK. När trä torkar krymper det ihop. Blir mindre. Det kanske finns ett annat, bättre utryck för detta?


29 Apr 2023, 16:39
Profile
User avatar

Joined: 23 Apr 2019, 17:46
Posts: 397
Location: Mönsterås
Post Re: Vem klär om fyrtolvor?
Jonken wrote:
Vinyljunkie wrote:
Med tanke på att en googling av ordet endast innehåller ca 10 sökresultat varav hälften är från dina inlägg här på Bojen kan man tänka sig att lite luft är fullt försvarbart.
Det är dock ett lite roligt ord du hittat på.

OK. När trä torkar krymper det ihop. Blir mindre. Det kanske finns ett annat, bättre utryck för detta?


Ja, du blandar olika begrepp .
träkomprimering som du säger i tidigare kommentar, är något man mer skulle kalla tryckmärken, vilket mycket väl kan förekomma på en högtalar låda.
Men det är inte samma sak som "trä torkar", allt möbelvirke är torkat i ugn (jag vet då jag som 16: åring lade ugnar för det) , byggvirker är mer vanligt att det är lufttorkat.
Detta med trä krymper ihop och expandera , har med var man bor.
I USA så har dom stora varitioner, medan vi i Sverige har betydligt minder.

Hoppas detta hjälpte dig att förstå bättre ?

_________________
Hälsningar
Owe Johnson


11 May 2023, 20:12
Profile

Joined: 05 Sep 2011, 14:30
Posts: 526
Location: Lund
Post Re: Vem klär om fyrtolvor?
Kanske enklare att måla om? Har målat instrumentbrädor med gott resultat, vet dock inte hur stryktålig den här är

https://www.biltema.se/bilvard/bilunder ... 2000046947


14 May 2023, 23:38
Profile
User avatar

Joined: 26 Nov 2008, 14:47
Posts: 4560
Location: Northbottom
Post Re: Vem klär om fyrtolvor?
Amp Healer II wrote:
Ja, du blandar olika begrepp .
träkomprimering som du säger i tidigare kommentar, är något man mer skulle kalla tryckmärken, vilket mycket väl kan förekomma på en högtalar låda.
Men det är inte samma sak som "trä torkar", allt möbelvirke är torkat i ugn (jag vet då jag som 16: åring lade ugnar för det) , byggvirker är mer vanligt att det är lufttorkat.
Detta med trä krymper ihop och expandera , har med var man bor.
I USA så har dom stora varitioner, medan vi i Sverige har betydligt minder.

Hoppas detta hjälpte dig att förstå bättre ?

Jag tycker personligen inte att jag blandar begrepp. Men jag köper att var i världen man bor; spelar en stor roll.
Jag har också erfarenhet av trä i ex antal decennium.
Om nu skall märka ord: OK: Du kallar tryckmärken för komprimering. Lite lustigt att du är noga med att nämna detta; men hoppar helt över vad du kallar när trä färdiga trä bitar "krymper och expanderar" (förtydligar med dina egna ord här)?


15 May 2023, 07:42
Profile
Display posts from previous:  Sort by  
Reply to topic   [ 15 posts ] 

Who is online

Users browsing this forum: No registered users and 67 guests


You cannot post new topics in this forum
You cannot reply to topics in this forum
You cannot edit your posts in this forum
You cannot delete your posts in this forum
You cannot post attachments in this forum

Search for:
Jump to:  
Powered by phpBB © 2000, 2002, 2005, 2007 phpBB Group.
Designed by ST Software.