View unanswered posts | View active topics It is currently 28 Mar 2024, 13:37



Reply to topic  [ 7 posts ] 
NU JÄVLAR har Schaller steppat upp REJÄLT! 
Author Message
User avatar

Joined: 26 Nov 2008, 14:47
Posts: 4555
Location: Northbottom
Post NU JÄVLAR har Schaller steppat upp REJÄLT!
Tyskarna har ju alltid -tillsammans med Japanerna -varit i princip världsledande på kombinationen: verkstads mekanik med grymmare material. Ännu ett bevis på detta ger Schaller oss nu; när dessa introducerar olika radius varianter i sin Lockmeister 6 stall. (Schallers Floyd Rose).

Nu är det möjligt att matcha både nöten (översadeln) + stallsadlarna för rätt radius till sin gitarr -när man köper ett Lockmeister 6 -stall. Radius alternativen för översadeln är dessa: 8", 10", 12", 14", 16". Stallklack radius alternativen är: 10", 12", 14" 16". Man väljer sina alternativ när man beställer sitt Lockmeister 6 stall. Åtta tums översadeln är ju riktigt trevlig; då den medför att man numera kan få en perfekt lås nöt på Ex en vintage specs Strata med 7.25 tums radius på brädan.

https://schaller.info/en/tremolos/522/lockmeister-6?c=51

Schallers tillverkar ju även Orginal Floyd Rose; vilket innebär att alla Schaller delar är i millimeter; och därav även fullt kompatibla med OFR. Har man redan ett Floyd; och vill skifta till en bättre radius på sitt stall; erbjuder Schaller separata sadel set. Nötter/översadel samma sak. Schaller kör ju på bättre stål + erbjuder fler och billigare nyansalternativ -än Orginal Floyd Rose.

Ex 1: Har man en compound radius gitarr med 10-tums översadel radie och 16-tum på sista bandet: Är det bara att beställa detta och få strängarna PERFEKT.
Ex 2: Har man en gammal gitarr som komprimerat med klimatet: Är det bara att om mäta den aktuella radiusen på brädan; och välja rätt alternativ efter behov.

-SKITGRYMT! 8)


/ Jonken


15 Apr 2023, 13:14
Profile
User avatar

Joined: 03 Jan 2008, 12:21
Posts: 7632
Location: Malmö
Post Re: NU JÄVLAR har Schaller steppat upp REJÄLT!
Väldigt tacksam för alla dina topics, man lär sig mycket, även om jag inte gillar Floyd svaj alls.
Men ös bara på!


15 Apr 2023, 20:06
Profile
User avatar

Joined: 04 May 2008, 18:00
Posts: 3354
Location:
Post Re: NU JÄVLAR har Schaller steppat upp REJÄLT!
Jonken wrote:

Schallers tillverkar ju även Orginal Floyd Rose; vilket innebär att alla Schaller delar är i millimeter; och därav även fullt kompatibla med OFR. Har man redan ett Floyd; och vill skifta till en bättre radius på sitt stall; erbjuder Schaller separata sadel set. Nötter/översadel samma sak. Schaller kör ju på bättre stål + erbjuder fler och billigare nyansalternativ -än Orginal Floyd Rose.

/ Jonken


Tack för infon. Intressant.

Jag ska montera ett tysktillverkat OFR köpte nytt för ett par årsena, på en Charvel med 10-16" greppbräda och jag har två frågor:

1. Vet du vad det är för radie på ett sånt stall? Ska jag möjligen köpa nämnda Schaller sadlar till det för att få rätt radio anpassat till min koniska greppbräda?
2. Du skriver "Schaller kör ju på bättre stål" gäller det även jämfört mot FRs toppmodeller?


16 Apr 2023, 16:10
Profile ICQ YIM WWW
User avatar

Joined: 26 Nov 2008, 14:47
Posts: 4555
Location: Northbottom
Post Re: NU JÄVLAR har Schaller steppat upp REJÄLT!
CarlM wrote:
Tack för infon. Intressant.

Jag ska montera ett tysktillverkat OFR köpte nytt för ett par årsena, på en Charvel med 10-16" greppbräda och jag har två frågor:

1. Vet du vad det är för radie på ett sånt stall? Ska jag möjligen köpa nämnda Schaller sadlar till det för att få rätt radio anpassat till min koniska greppbräda?
2. Du skriver "Schaller kör ju på bättre stål" gäller det även jämfört mot FRs toppmodeller?

Varsågod.

För halsen du beskriver; skall du ha en R3 nöt -med 10-tums radie. (Men dubbelkolla detta; för dessa Charvel halsar brukar ha 12 till 16 -tums radie.) Stallsadlarna du skall ha är 16-tums varianten.

Ja; delarna i Schallers Lockmeister 6 -stall är gjorda i bättre stålmaterial -än Floyd Rose toppmodeller.


16 Apr 2023, 16:38
Profile
User avatar

Joined: 26 Nov 2008, 14:47
Posts: 4555
Location: Northbottom
Post Re: NU JÄVLAR har Schaller steppat upp REJÄLT!
Några fler tips:

-När man beställer M6 eller klassiska Deluxe stämskruvar från Schaller; kan man välja axelhöjd på stämskruvarnas stolpar. En lägre stolphöjd ger; mer och en bättre strängkontakt över en översadel. Lägre stolphöjder är ju i princip ett signum för Ex Gibsons R-modeller. Medans standardmodellerna har en högre axelhöjd. Rekommenderar VARMT att välja den lägsta stolphöjden på 19.7 mm -för bäst klang.

-Även Schallers alla stallstolpar är av hårdare metall. Detta gäller såväl skruv med bussning -som wood inserts. Wood insertsen har även en tightare träjängning -jämfört med OFR. Dvs: köpa sina stolpar från Schaller innebär både en funktionsmässig -somen klangmässog uppgradering i istrumentet.


16 Apr 2023, 17:01
Profile
User avatar

Joined: 04 May 2008, 18:00
Posts: 3354
Location:
Post Re: NU JÄVLAR har Schaller steppat upp REJÄLT!
Jonken wrote:
CarlM wrote:
Tack för infon. Intressant.

Jag ska montera ett tysktillverkat OFR köpte nytt för ett par år sedan, på en Charvel med 10-16" greppbräda och jag har två frågor:

1. Vet du vad det är för radie på ett sånt stall? Ska jag möjligen köpa nämnda Schaller sadlar till det för att få rätt radio anpassat till min koniska greppbräda?
2. Du skriver "Schaller kör ju på bättre stål" gäller det även jämfört mot FRs toppmodeller?

Varsågod.

För halsen du beskriver; skall du ha en R3 nöt -med 10-tums radie. (Men dubbelkolla detta; för dessa Charvel halsar brukar ha 12 till 16 -tums radie.) Stallsadlarna du skall ha är 16-tums varianten.


12-16" ska det förstås vara. Jag har en annan hals som är 10-16", så jag blandade ihop det. Original FR-stallen har enligt FR 10" med de förinstallerade shimsen och 12" utan och det är ju en bra bit från 16", så det borde jag fixa. Kanske lika bra att sälja de oanvända tyska original FR:et och köpa ett helt nytt Schaller för 12-16" i stället? Hmm...

Men om halsen är konisk och 12" vid stallet och 16" vid sista band så borde den väl vara ännu flackade vid stallet? I den här tråden är man inne på att stallet borde ha en radie på c:a 20" om det ska vara idealt: https://www.jcfonline.com/forum/equipment/tech-q-a/152901-compound-radius-fretboard-is-incompatible-with-string-saddle-radius Och i så fall så ju inte ens Schaller LockMeister 6 idealt.

Gitarren klarar väldigt låg action idag. Lägre än någon annan gitarr jag har. Undrar vad originalet Floyd Rose FRT-02000 har har för radie. Charvel kanske shimsar dem i produktionen för att optimera dem för den koniska halsen? Eller är har det 10" med shims och 12" utan som alla andra FR?

Jonken wrote:
Ja; delarna i Schallers Lockmeister 6 -stall är gjorda i bättre stålmaterial -än Floyd Rose toppmodeller.


FR borde ju bli lite sura om deras tillverkare gör egna "kopior" på FR med bättre material som de säljer själva. Jag betvivlar inte det du skriver, du brukar ha råkoll på gitarrdelar, men jag förstår inte att FR kan acceptera att Schaller slarvar med materialet som de använder till Floyd Roses toppmodeller när de använder bättre stål till sina egna LockMeisters.


17 Apr 2023, 18:58
Profile ICQ YIM WWW
User avatar

Joined: 26 Nov 2008, 14:47
Posts: 4555
Location: Northbottom
Post Re: NU JÄVLAR har Schaller steppat upp REJÄLT!
CarlM wrote:
FR borde ju bli lite sura om deras tillverkare gör egna "kopior" på FR med bättre material som de säljer själva. Jag betvivlar inte det du skriver, du brukar ha råkoll på gitarrdelar, men jag förstår inte att FR kan acceptera att Schaller slarvar med materialet som de använder till Floyd Roses toppmodeller när de använder bättre stål till sina egna LockMeisters.

Nu har Schaller visserligen tagit bort all info gällande C45-stålet/härdningen. Men jag vet att de tillverkar efter dessa specs ännu. Parallellt på Floyd Rose hemsida beskrivs det så här om OFR: "The Floyd Rose Original is precision-made in Germany, engineered to exacting specifications using high-quality hardened steel". Dock hos Floyd Rose erbjuds inte köparna att välja radius på stallsadlar och nöt.


23 Apr 2023, 16:38
Profile
Display posts from previous:  Sort by  
Reply to topic   [ 7 posts ] 

Who is online

Users browsing this forum: Bing [Bot], Google [Bot] and 25 guests


You cannot post new topics in this forum
You cannot reply to topics in this forum
You cannot edit your posts in this forum
You cannot delete your posts in this forum
You cannot post attachments in this forum

Search for:
Jump to:  
Powered by phpBB © 2000, 2002, 2005, 2007 phpBB Group.
Designed by ST Software.