View unanswered posts | View active topics It is currently 07 May 2026, 09:59

Reply to topic  [ 9 posts ] 
Bra på riff kass på solon 
Author Message

Post Bra på riff kass på solon
En del gitarrister har allt. Sen så finns det dom som är bra på riff/rytmgitarr men rätt kassa när det ska spelas solo. Danko Jones är tajt och har gjort många coola riff, men solona är inte direkt Van Halen eller Lukather. Stone Gossard känns också som en sån gitarrist. Jag är bra på riff och licks, korta snygga sologrejer, men alltid när jag skulle lära mig nån låt så tog det stopp när solot var för krävande. Så det sket jag i. Det var inte kul helt enkelt.
Är många gitarrister lata som inte blir bra sologitarrister eller är det olika vad man har känsla för? Finns väl en del gitarrister som tränat upp sin soloteknik som kanske inte är så tajta riffare.

Last edited by bummer on 26 Feb 2023, 09:05, edited 1 time in total.

23 Feb 2023, 14:17
Profile

Som jag ser det. För att bli bra på musik så måste man framförallt ha taktkänsla. Har man inte det, d.v.s om den är dålig så kan man aldrig bli en bra musiker, på något sätt eller vis.

Att spela solo på gitarr kräver stor teknisk kontroll. Något som kräver mycket träning. En trummis kan t.ex vara en musiker i världsklass men det betyder inte att han kan spela melodier på en gitarr och få det att låta bra. Det är två olika saker.

När du spelar riff så krävs det inte teknisk skicklighet till lika stor grad för att få det att låta bra. Sedan finns det givetvis extremer åt olika håll. Lyssna på typ Tech Death Metal band som Archspire där oftast riffen är svårare än solona.

Men snackar vi rent generellt så är det tekniskt mycket enklare att spela riff än solon. För att bli en bra soloist så måste du ha allt. Jag har aldrig hört en riktigt bra soloist som inte är bra på riff. Däremot så kan man som sagt vara väldigt bra på riff utan att vara bra på solospel. Du behöver inte ha någon teknisk färdighet för att benda strängarna eller vibrato om du bara spelar riff. Även om det givetvis är bra att ha det också så kan man klara sig utan det, så länge man kan intonera tonerna man spelar så räcker det rent teoretiskt för att komponera med riff.

23 Feb 2023, 16:15
Profile ICQ WWW

bummer wrote:
En del gitarrister har allt. Sen så finns det dom som är bra på riff men rätt kassa när det ska spelas solo.
men alltid när jag skulle lära mig nån låt så tog det stopp när solot var för krävande. Så det sket jag i. Det var inte kul helt enkelt.

Det där är 2 helt skilda saker du beskriver.

Att spela egna solon och sen öva så pass att man kan återskapa dom någorlunda live bör du kunna uppnå
Ta ut andras solon ton för ton är rätt kämpigt många ggr, och du hamnar ofta utanför din egen tekniska skicklighet (dessutom är det tråkigt)

Börja med att spela egna solon och träna på det sen kan du så småningom ge dig på att tolka andras.

23 Feb 2023, 20:22
Profile ICQ WWW

Post Re: Bra på riff kass på solon
Jag har spelat samma solo i över 40 år. Det kan jag ganska hyfsat.

24 Feb 2023, 09:55
Profile

Om man vill vara riktigt elak stämmer det på Keith, men riffen är ju gudabenådade.
Och bra solon har han givetvis gjort, men kompet är toppklass.

24 Feb 2023, 15:33
Profile

DrSlim wrote:

Jamen, så e de ju :D Man har sin lilla repertoar av tricks.

Man får öva /spela mycket helt enkelt.

24 Feb 2023, 23:40
Profile

DrSlim wrote:

Som Kerry King då

25 Feb 2023, 14:09
Profile

bummer wrote:
En del gitarrister har allt. Sen så finns det dom som är bra på riff men rätt kassa när det ska spelas solo. Danko Jones är tajt och har gjort många coola riff, men solona är inte direkt Van Halen eller Lukather. Stone Gossard känns också som en sån gitarrist. Jag är bra på riff och licks, korta snygga sologrejer, men alltid när jag skulle lära mig nån låt så tog det stopp när solot var för krävande. Så det sket jag i. Det var inte kul helt enkelt.
Är många gitarrister lata som inte blir bra sologitarrister eller är det olika vad man har känsla för? Finns väl en del gitarrister som tränat upp sin soloteknik som kanske inte är så tajta riffare.

Paul Stanley, 1:25 min in i videon https://www.youtube.com/watch?v=x901SuxON9w&t=360s

26 Feb 2023, 08:19
Profile

Tokerekloker wrote:
DrSlim wrote:

Som Kerry King då

Slayer spelar samma solon varje gång men det låter aldrig likadant :lol: :lol: :lol:

Yngwie spelar olika solon varje gång men det låter alltid likadant :lol: :lol: :lol: :mrgreen:

26 Feb 2023, 10:34
Profile ICQ WWW
Reply to topic   [ 9 posts ]