View unanswered posts | View active topics It is currently 01 May 2026, 07:13

Reply to topic  [ 6 posts ] 
10.000-kronorsfrågan, Optimal placering av axelbandsknoppar! 
Author Message

Post 10.000-kronorsfrågan, Optimal placering av axelbandsknoppar!
Jag har en Gibson LP Special DC från -78, tror det ska vara en reissue på en -58 ngt. Jag har haft den i många år. Tjommen som haft den före mig har flyttat båda axelbandsfästena till andra punkter, vilket gör att gitarren balanserar väldigt bra. Otroligt bekväm att spela stående.

Vad som gjorts är att halsknoppen flyttats från baksidan av halsinfästningen till undersidan av övre hornet, och bakre knoppen flyttats cirka fem cm upp längs rundeln. I och med att knoppen vid halsen inte sitter på baksidan så faller inte gitarren "framåt" utan hänger platt mot kroppen så att säga.

Halsknoppen är dessutom med den nya placeringen ca fem cm längre upp mot huvudet, vilket säkert bidrar till den bekväma spelpositionen. Finns inga tendenser till halsdyk.

Sökte runt lite, kom upp förslag om att halsknoppen på en LP ska placeras några mm närmare toppen för att den ska balansera bättre, dvs inte mitt i sidan av kroppen utan något snett..

Översadeln har dessutom större strängavstånd, ca 3 mm. Blir väldigt bekvämt att spela, har aldrig varit med om att strängarna fallit av greppbrädan.

Någon som gjort något liknande? Andra tankar i ämnet? :)

01 Feb 2026, 00:42
Profile

Post Re: 10.000-kronorsfrågan, Optimal placering av axelbandsknop
Intressant, man antar ju att knopparna initialt placeras för optimal balans.
Å andra sidan är vi ju lite olika hopkomna, vilket ev. kräver finlir med placeringen?
Lägg gärna upp en bild så blir det lättare att fatta.... 8)

01 Feb 2026, 12:25
Profile ICQ YIM WWW

Ja, en bild säger ju mer än 1000 ord, som det heter. Här kommer några bilder som förhoppningsvis visar förändringen.

Överknoppen från framsidan:

Attachment:
överknopp.png
överknopp.png [ 248.79 KiB | Viewed 1936 times ]

Överknoppen från baksidan, samt att det gamla hålet syns tydligt. Det är ju stor skillnad på placeringen, om axelbandet sitter mitt på baksidan av halsen vill gitarren hänga utåt om man inte håller in den till kroppen. Är likadant på min SG, vill falla utåt.

Attachment:
LPbaksida.png
LPbaksida.png [ 254.43 KiB | Viewed 1936 times ]

Nedre knoppen samt den tidigare placeringen. Jag skrev fem centimeter, men det är fel, det är 1,5 cm som knoppen flyttats. (Misstog mig tidigare på lackmärket en bit bort). Känns som marginellt, men det har troligen en positiv effekt.

Attachment:
knopp nedre.png
knopp nedre.png [ 252.55 KiB | Viewed 1936 times ]

01 Feb 2026, 23:04
Profile

Jag håller personligen i halsen med vänsterhanden, och har aldrig haft problem med balansen.

I första hand skulle jag skaffa ett bättre axelband, men om man upplever problem och inte
drar sig för att borra nya hål i gitarren kan man ju experimentera sig fram dock tycker
jag det är en estetisk styggelse att montera på främre hornet på en Gibson DC modell.

Ska man hitta den 'optimala placeringen' blir det ju ett antal borrhål att testa sig fram med

02 Feb 2026, 11:55
Profile ICQ WWW

Ja, jag hade själv inte gjort denna förändringen om gitarren varit orörd, men det var gjort så när jag köpte den. Och den är otroligt bekväm.

Ett alternativt ställe som inte skulle synas lika mycket är att sätta knoppen på baksidan av hornet. Dock blir inte effekten lika bra, gitarren hänger mer utåt i det läget.

Jag har själv ett hemmabygge som jag skriver om här på forumet rätt vad det är, och där sitter knoppen på baksidan lite ovanför halsen, inte helt optimalt.

Eftersom jag håller på och drar igång ett bygge av en ny gitarr är jag extra nördig för närvarande, en massa detaljbeslut som ska tas. Ska se om jag kan dra igång en byggtråd...

Last edited by Custom Sam on 03 Feb 2026, 18:37, edited 1 time in total.

03 Feb 2026, 16:47
Profile

Jag funderade lite, men kom inte fram till något riktig vettigt.
Tror det går att göra provisoriskt fästpunker så man kan test (utan åverkan), men det är nog ett j...a jobb med tejp, tråd plastklämmor med gummiskoning, mm.
En sak jag gjort är att vända axelbandet (skinn/mocka) så att man får den sträva sidan mot kläderna. Då glider gitarren åtminstone inte hit o dit.

03 Feb 2026, 17:40
Profile ICQ YIM WWW
Reply to topic   [ 6 posts ]