10.000-kronorsfrågan, Optimal placering av axelbandsknoppar!
Jag har en Gibson LP Special DC från -78, tror det ska vara en reissue på en -58 ngt. Jag har haft den i många år. Tjommen som haft den före mig har flyttat båda axelbandsfästena till andra punkter, vilket gör att gitarren balanserar väldigt bra. Otroligt bekväm att spela stående.
Vad som gjorts är att halsknoppen flyttats från baksidan av halsinfästningen till undersidan av övre hornet, och bakre knoppen flyttats cirka fem cm upp längs rundeln. I och med att knoppen vid halsen inte sitter på baksidan så faller inte gitarren "framåt" utan hänger platt mot kroppen så att säga.
Halsknoppen är dessutom med den nya placeringen ca fem cm längre upp mot huvudet, vilket säkert bidrar till den bekväma spelpositionen. Finns inga tendenser till halsdyk.
Sökte runt lite, kom upp förslag om att halsknoppen på en LP ska placeras några mm närmare toppen för att den ska balansera bättre, dvs inte mitt i sidan av kroppen utan något snett..
Översadeln har dessutom större strängavstånd, ca 3 mm. Blir väldigt bekvämt att spela, har aldrig varit med om att strängarna fallit av greppbrädan.
Någon som gjort något liknande? Andra tankar i ämnet?