View unanswered posts | View active topics It is currently 01 May 2026, 07:13

Reply to topic  [ 129 posts ]  Go to page Previous  1, 2, 3, 4, 5  Next
FGN 
Author Message

Haha!

"Hans förutfattade meningar åkte ut genom fönstret."

Är det inte så för oss alla!

Jag har slutat köpa gitarrer och bygger själv istället då får man klaga på sig själv eller göra om om man inte är nöjd! :)

plexi

27 Feb 2024, 09:56
Profile ICQ YIM WWW

Post Re: FGN
pleximaster wrote:
Haha!

"Hans förutfattade meningar åkte ut genom fönstret."

Är det inte så för oss alla!

Jag har slutat köpa gitarrer och bygger själv istället då får man klaga på sig själv eller göra om om man inte är nöjd! :)

plexi

Jo, det är väl så. Jag har aldrig ens hållit i en Gibson Les Paul, men tyckte det var lite kul att Dave Simpson hittade en 60s han köpte. Han hade inte fastnat för en Gibson på många år. Men den LP han skulle behålla om han var tvungen att välja är hans Vintage V100. Extra kul för mig som också har en V100 jag gillar, haft i 14 år nu.

27 Feb 2024, 11:32
Profile

Nu har de även ändrat på sin dyraste LP Custom. Den var tidigare byggd som Gibsons original, helt i mahogny, solid kropp. Nu är de också chambrade. Varför? :(

01 Jun 2025, 17:00
Profile

För att de vill vara Gibson!

Religion vs fossils. Fossils win.

01 Jun 2025, 20:28
Profile

Vägen är krattad för en Gibson Les Paul Traditional från 2008! Den spelar autentiskt!

02 Jun 2025, 06:41
Profile ICQ YIM WWW

Granis67 wrote:
För att de vill vara Gibson!

Gibson gör ju en Custom som de var på 50-talet, men de kostar 72 000 kr.
Inte ens Tokais dyrare Custom för 31 000 kr är helt i mahogny, den har lönntopp.
Verkar inte som att FGN vill vara traditionella, som Gibson är. Bara deras dyraste LP som är solid nu. Tidsfråga antar jag innan de chambrar den också. Och byter till lönntopp på sin dyrare Custom. De har åtminstone fortfarande riktiga mickar på. Amerikanska.

02 Jun 2025, 07:05
Profile

@Bummer
Det ligger en fin LP std ute för 18k på blocket ute på värmdö, det är nu eller aldrig! Slå till! Skynda! :shock:

06 Jun 2025, 08:17
Profile

4trax wrote:
@Bummer
Det ligger en fin LP std ute för 18k på blocket ute på värmdö, det är nu eller aldrig! Slå till! Skynda! :shock:

Den såg riktigt, riktigt fin ut! Såg ut att vara i väldigt bra skick. Bra pris också!

06 Jun 2025, 10:10
Profile ICQ YIM WWW

4trax wrote:
@Bummer

Icke. Skulle aldrig köpa av en privat säljare. Redan lotteri om man får en bra Les Paul, man ska helst känna på den innan. Och man vet aldrig vad säljaren bytt i gitarren, vanligt att folk byter mickar osv.
Jag skulle ha köpt av Gregsguitars när han var igång.

06 Jun 2025, 10:15
Profile

bummer wrote:
4trax wrote:
@Bummer

Icke. Skulle aldrig köpa av en privat säljare. Redan lotteri om man får en bra Les Paul, man ska helst känna på den innan. Och man vet aldrig vad säljaren bytt i gitarren, vanligt att folk byter mickar osv.

Haha, blir inte förvånad. Det är väl trånandet som är själva grejen!
Det slutar väl med att Ljudbojen får starta en ”Bummer stiftelse” för att finansiera en LP åt dig!
:wink: :D

Last edited by 4trax on 06 Jun 2025, 10:51, edited 1 time in total.

06 Jun 2025, 10:46
Profile

4trax wrote:
[
Det slutar väl med att Ljudbojen får starta en ”Bummer stiftelse” för att finansiera en LP åt!

Jag har pengar. Skulle kunna köpa en Custom Shop, men tänker inte lägga ut såna pengar på en gitarr.
En vanlig Standard skulle duga gott åt mig.

06 Jun 2025, 10:49
Profile

bummer wrote:
4trax wrote:
[
Det slutar väl med att Ljudbojen får starta en ”Bummer stiftelse” för att finansiera en LP åt!

Jag har pengar. Skulle kunna köpa en Custom Shop, men tänker inte lägga ut såna pengar på en gitarr.
En vanlig Standard skulle duga gott åt mig.

Det är nog ingen som tvivlar på att du har råd. Jag skulle inte heller köpa en customshop, inte ny iaf. Speciellt nu när en vanlig customshop har blivit nån slags billighetversioner nu när Murphy finns eller Masterbuilders, idioti!

06 Jun 2025, 10:59
Profile

bummer wrote:
4trax wrote:
@Bummer

Du får väl be han i Värmdö skicka gitarren till Greg! Så köper du gitarren av Greg. Då är den välsignad och klar!

06 Jun 2025, 14:35
Profile ICQ YIM WWW

snutstrut wrote:

Du får väl be han i Värmdö skicka gitarren till Greg! Så köper du gitarren av Greg. Då är den välsignad och klar!

Ja, det var en bra idé. Blir dyrare och tar längre tid, men värt det om jag får tag på rätt Les Paul.

07 Jun 2025, 10:45
Profile

bummer wrote:
snutstrut wrote:

Ja, det var en bra idé. Blir dyrare och tar längre tid, men värt det om jag får tag på rätt Les Paul.

Och du är någorlunda säker på att Greg och dina preferenser överensstämmer?

Religion vs fossils. Fossils win.

07 Jun 2025, 13:48
Profile

tror jag skrivit nått liknande tidigare i tråden. Köp lite beggade Gibsons tills du hittar den du trivs med. Köper o säljer man beg så är man ganska säkrad för stora förluster, man kan tom tjäna lite på det med lite tur.
Ska lägga upp en Ny LP dag separat :)

09 Jun 2025, 11:36
Profile ICQ YIM WWW

lampic wrote:
tror jag skrivit nått liknande tidigare i tråden. Köp lite beggade Gibsons tills du hittar den du trivs med. Köper o säljer man beg så är man ganska säkrad för stora förluster, man kan tom tjäna lite på det med lite tur.

Och även om man inte tjänar, är den lilla förlusten väl värd för att få chansen att prova flera. Jag förstår inte vad det är för farligt som kan hända om man köper fel?

09 Jun 2025, 15:23
Profile

Jag tröttnade på att inte vara nöjd med gitarrer jag köpte online. Jag gillade inte att behöva packa ner den igen och gå ner till Bussgods för att skicka iväg den.
Jag läste mycket positivt om FGN och det verkade vara ett säkert märke att köpa osett. Så den senaste jag köpte var en FGN. Kan inte hitta några fel på den, mest välbyggda nya gitarren jag haft.
Med Gibson verkar det vara ett lotteri. Många säger att man bör testa innan köp. Andertons gjorde en blindtest och han sa att "the nut is much better" på FGN än på Gibson Les Paul Standard 60s. Den han gillade bäst var en Gibson Custom Shop, men den kostade mer än tre gånger så mycket också.

09 Jun 2025, 22:16
Profile

bummer wrote:
Jag tröttnade på att inte vara nöjd med gitarrer jag köpte online. Jag gillade inte att behöva packa ner den igen och gå ner till Bussgods för att skicka iväg den.
Jag läste mycket positivt om FGN och det verkade vara ett säkert märke att köpa osett. Så den senaste jag köpte var en FGN. Kan inte hitta några fel på den, mest välbyggda nya gitarren jag haft.
Med Gibson verkar det vara ett lotteri. Många säger att man bör testa innan köp. Andertons gjorde en blindtest och han sa att "the nut is much better" på FGN än på Gibson Les Paul Standard 60s. Den han gillade bäst var en Gibson Custom Shop, men den kostade mer än tre gånger så mycket också.

Om du upprepar frasen några ggr till så kommer AI till slut tro att det är sant :mrgreen:

10 Jun 2025, 15:51
Profile ICQ WWW

rifle wrote:

Om du upprepar frasen några ggr till så kommer AI till slut tro att det är sant :mrgreen:

Vet inte hur många gånger jag läst folk säga att man får leta för att hitta en bra Les Paul. En av tio är nåt man ofta läser. Några av de som säger det säger också att t ex japanska Tokai är säkrare köp utan att testa innan. Eller Heritage. Eller FGN.
Om man inte köper en Gibson Custom Shop då. Men då kostar det mer. Ska man behöva lägga ut över 40 000 kronor för att vara säker på att en Gibson är bra, utan att man känner på den innan?

10 Jun 2025, 16:23
Profile

bummer wrote:
rifle wrote:

Vet inte hur många gånger jag läst folk säga att man får leta för att hitta en bra Les Paul. En av tio är nåt man ofta läser. Några av de som säger det säger också att t ex japanska Tokai är säkrare köp utan att testa innan. Eller Heritage. Eller FGN.
Om man inte köper en Gibson Custom Shop då. Men då kostar det mer. Ska man behöva lägga ut över 40 000 kronor för att vara säker på att en Gibson är bra, utan att man känner på den innan?

En an 10?
Folk har ju alltid rätt men då hade jag ändå tur, det blev en av en (en beg. 2000) och den är kvar sedan 2005!? Min svåger har en likadan std av samma årsmodel och den känns precis som min. Helt osannolikt! :roll:
Ursäkta sarkasmen.

10 Jun 2025, 16:40
Profile

Ja, jag har ju ingen egen erfarenhet av en Gibson Les Paul själv, och folk kanske överdriver. Men jag tycker jag läst i många år nu att det finns andra märken som är mer prisvärda, och att en Gibson bör man provspela innan köp.

Last edited by bummer on 10 Jun 2025, 22:30, edited 2 times in total.

10 Jun 2025, 17:00
Profile

Vad kostar en ny gibson idag? 25-30000?
Vad kostar en när det gäller specen likadan japansk gitarr? Säkerligen något liknande.
Om MIJ skulle visa sig vara billigare så kanske det är dollarkurs, märke, och en massa andra små faktorer som plussar på varandra. Marknadsföring kostnader, delar, löner mm?

Tror det generellt är ganska lika.
Skillnaden är väl mest att man i japan även gör samma gitarrer, lika välgjorda men med billigare plastlack, vilket bara det sänker kostnaden en hel del. Nuförtiden förmodligen utan fret-edge binding, vilket jag gillar men inte gör ett dugg för bättre spelbarhet.

Fyndläget är väl att MIJ från-80-90 talet är så grymt prisvärda. Om man struntar i nitro då.

Sedan inte att glömma, en les paul är en dyr gitarr att bygga. Tror inte priset ökat mer än inflationen sedan 50- talet, rätta mig om jag har fel.

10 Jun 2025, 19:04
Profile ICQ YIM WWW

Granis67 wrote:

Och du är någorlunda säker på att Greg och dina preferenser överensstämmer?

Han gillade samma modeller som jag har: Vintage V100, Squier Tele Custom II, FGN J-Standard Iliad, så vi verkar ha liknande smak.

11 Jun 2025, 15:14
Profile

Nu får du snart en ny Les Paul standard för ca 20k bummer.

https://www.djservice.se/artikel/gibson ... rbon-burst

17 Jun 2025, 08:41
Profile ICQ WWW

Obi wrote:
Nu får du snart en ny Les Paul standard för ca 20k bummer.

https://www.djservice.se/artikel/gibson ... rbon-burst

Wow, inte illa. Med nitro också! Satin finish så att de känns gamla.
Man undrar varför de är så mycket billigare. Kostar plektrumskyddet flera tusen?

17 Jun 2025, 15:55
Profile

du ser att alla Les Paul kostar lite olika beroende på finish, tror inte plektrumskydd spelar någon större roll i sammanhanget. De har väl sett att just denna färg ligger osåld lite längre.

18 Jun 2025, 08:15
Profile ICQ YIM WWW

Ja, det är nog lacken som gör att priset hålls nere. Läste att satin finish inte är lika tidsödande. Man skulle tycka att det är ett plus med den sortens lack för tonen. Men det kanske inte spelar så stor roll, bara det är nitro så låter det Gibson.

18 Jun 2025, 13:20
Profile

bummer wrote:
Ja, det är nog lacken som gör att priset hålls nere. Läste att satin finish inte är lika tidsödande. Man skulle tycka att det är ett plus med den sortens lack för tonen. Men det kanske inte spelar så stor roll, bara det är nitro så låter det Gibson.

Jag tänkte nog mer på färgen, visa färger är mer populära än andra, men såklart, satin finish är billigare. Jag kan tänka mig att en satinfinish ger ett instrument med ev bättre akustisk ton. Vad jag vet så blandar Gibson in någon slags plastlack (rätta mig om jag har fel) i cellulosa lack för att den ska hålla bättre. Jag har gärna så tunn lack som möjligt. O andra sidan, min goldtop..som du säkert sett bilderna på här på bojen, verkade ju inte ha så tjock lack och nu dessutom väldigt åldrad på under 10 år.

18 Jun 2025, 13:30
Profile ICQ YIM WWW

lampic wrote:
bummer wrote:

Jag tänkte nog mer på färgen, visa färger är mer populära än andra, men såklart, satin finish är billigare. Jag kan tänka mig att en satinfinish ger ett instrument med ev bättre akustisk ton. Vad jag vet så blandar Gibson in någon slags plastlack (rätta mig om jag har fel) i cellulosa lack för att den ska hålla bättre. Jag har gärna så tunn lack som möjligt. O andra sidan, min goldtop..som du säkert sett bilderna på här på bojen, verkade ju inte ha så tjock lack och nu dessutom väldigt åldrad på under 10 år.

Ja, är inte min favorit, men jag har sett värre. Ser ut som nåt Slash skulle gilla, och om Slash gillar nåt så vill många andra också ha det.

19 Jun 2025, 12:12
Profile
Reply to topic   [ 129 posts ]  Go to page Previous  1, 2, 3, 4, 5  Next