|
| Author |
Message |
|
Jyda
|
 Re: Många watt - eller inte
Walain wrote: Jyda wrote: Är det verkligen så många alkoholister, narkomaner eller lungcancerpatienter som tycker att det var värt det? Uppenbarligen, det verkar inte som att alkohol eller tobaks-industrierna har det speciellt knapert, eller tycker du det? Nu menade jag i första hand de som har en hög konsumtion av något utan att det är på missbruksnivå (en helt annan diskussion visserligen), men ändå. Hjärt och kärlsjukdomar är ganska vanligt i åldern 50+ fortfarande, eller? Förslitningsskador, stress osv. Grejen är att man nog tycker att det är värt det tills man verkligen blir drabbad. Är man bara medveten om riskerna och effekterna så kan ju ingen förbjuda en att göra vad man vill. Tyvärr tänker nog många "Det händer inte mig" och där utesluter jag inte mig själv... Jag blev jäkligt skraj när det började pipa i mitt öra och inte lade av förrän efter något dygn. Då insåg jag att det inte var värt att riskera hörseln för byxfladder på repen. Sen finns det såklart andra sätt att skydda hörseln än att sänka volymen.
_________________ The easiest thing is to be an artist because there is no diploma for it. Come and be a doctor, a philosopher, an atomic physicist, if you can. Artists! I don't like artists. - Ara Güler
|
| 11 Sep 2012, 14:21 |
|
 |
|
Walain
|
Uppenbarligen, det verkar inte som att alkohol eller tobaks-industrierna har det speciellt knapert, eller tycker du det? Nu menade jag i första hand de som har en hög konsumtion av något utan att det är på missbruksnivå (en helt annan diskussion visserligen), men ändå. Hjärt och kärlsjukdomar är ganska vanligt i åldern 50+ fortfarande, eller? Förslitningsskador, stress osv.[/quote] Grejen är att man nog tycker att det är värt det tills man verkligen blir drabbad. Är man bara medveten om riskerna och effekterna så kan ju ingen förbjuda en att göra vad man vill. Tyvärr tänker nog många "Det händer inte mig" och där utesluter jag inte mig själv... Jag blev jäkligt skraj när det började pipa i mitt öra och inte lade av förrän efter något dygn. Då insåg jag att det inte var värt att riskera hörseln för byxfladder på repen. Sen finns det såklart andra sätt att skydda hörseln än att sänka volymen.[/quote]
Jo visst är det säkert så. Jag har själv tinnitus på ena örat. Inte superextrem (vilket jag är extremt tacksam för) men så det är lite störande ibland. Jag kör alltid med proppar i replokalen, och har senaste året även börjat göra det ibland live. På mindre scener där man står nära trumsetet så tycker jag det kan behövas, det är just cymbaljävlarna som pajar (för mig). Gitarrens volym tycker jag oftast inte brukar vara ett problem.
Menar bara att om man ska generalisera om saker så är måttlighet en ganska korkad sak att generalisera om, då många ofta faller dit på något. De flesta har någon last som de vet inte är bra för en, men faller för ändå. Det kan vara hög volym, fet mat, kontrollbehov, alkohol, prylkonsumtion osv..
|
| 11 Sep 2012, 14:26 |
|
 |
|
Tom-Andrew
|
Magnus Olsson wrote: Tom-Andrew wrote: Kalle Anka.
Söt subjektiv diskussion; alla pratar ur egen synvinkel och den egna åsikten är rätt.
Alla har inte förmånen att få spela med skickliga yrkesmusiker eller för den delen skolade musiker. Majoriteten bojare har nog tur om de ens hittar en trummis att lira med. En lågwattare löser inte alla problem. Det är naivt att påstå att alla klarar sig med en dylik. För egen del går det inte alls; skiten distar när jag kommer upp i replokalsvolym och jag vill ha tillgång till ett rent ljud. (Det är lite som den tröttsamma diskussionen att det räcker med en gitarr en sladd och en stärkare - det funkar till allt. Bah.)
Personligen föredrar jag att spela med samma utrustning i replokalen och på spelningar (vilket är sjukt sällan - desto större anledning att spela på samma grejer). I sakens natur ligger att grejerna låter olika på olika volym. Vissa ljudtekniker kan (vill?) inte hantera volymen, andra har inga problem att få till bra ljud oavsett scenvolym. Jag föredrar att höra mig själv från förstärkaren, samt att i alla replokaler jag varit i finns ingen möjlighet att micka upp...
Därtill är det så att viss publik förväntar sig att det ska vara högt, annars blir de besvikna.
Det finns utrustning anpassad för de flesta preferenser och situationer, var och en får hitta det som passar dem. Mångfald, någon? Jag delar nog inte alls din åsikt om att det är en Kalle Anka diskussion. Ens öron är ju ganska långt ifrån oviktigt, och där är ju grunden till det (OBS! pratar om replokalen, inte live). Plus alla andra, redan nämnda fördelar (dynamik, höra små saker osv osv). Öronen pajar på hög volym, man blir trött i huvudet och ofokuserad av det. Dynamik blir lidanden, småsaker går förlorade, nyanser drunknar osv. De bitarna är inte subjektivt tyckande, det är ju fakta. Det gjordes en stor undersökning för ett tag sen i USA av alla som är med i Rock and Roll Hall Of Fame där över 60 % av alla som är med har stora problem med öronen. Att leva kvar i det "rock'n'roll skall vara högt och fladdra i byxorna" som ett självändamål med facit på hand är ju bara, well... ogenomtänkt. /Magnus Inte diskussionen i sig, det är nivån och argumenten som är Kalle Anka. 'Jag vet bäst, såhär är det för alla'-delen är det jag stör mig på. Mina öron är skitviktiga för mig, därför har jag skaffat mig formgjutna proppar. Jag brukar säga att 'vi envisas med att lägga tusentals kronor på ny utrustning, men det enda instrumentet vi inte kan ersätta lägger vi inte ett öre på...' Jag är lite ljudöverkänslig och mitt vänstra öra är inte helt 100 pga en bekant som skrek i det örat på gymnasiet. Jävligt irriterande. Sen är jag förvisso dumdristig när jag spelar hemma utan skydd, men nu har jag skaffat 15dB dämp till mina proppar och kör med dem även hemma. Jag önskar att jag i min situation kunde spela tystare, men trummisen tillåter inte det - och han spelar knappast hårdast av trummisar jag spelat med (The Hives-trummisens virvelslag fick en att blinka ofrivilligt på lektionerna på gymnasiet). Sen lämpar sig inte dynamik och lågt ljudtryck för alla musikstilar. Korkat?! Kanske, men det tycker nog inte de som vill ha det så. Jag tar med mig propparna och kan avnjuta(?) tryck och dräglig ljudnivå på samma gång. Jag tycker dock att det är irriterande när musik som inte bygger på högt ljudtryck som en del av uttrycket framförs på det sättet. Jag skällde på en ljudtekniker som rattade Tommy Körberg på Grönan för ett antal år sedan. Han sänkte motvilligt... Faktum kvarstår dock att lågwattare inte passar alla gitarrister eller musikstilar. Distat? Ja kanske, om man föredrar det soundet - jag föredrar gängse, större oktalrör i mottaktskoppling för den bottenstadga de tillåter oavsett rent eller distat. Det handlar om preferenser, inte ett generellt rätt eller fel.
_________________ /Tom-Andrew
Låter det bra så är det antagligen bra...
|
| 11 Sep 2012, 14:57 |
|
 |
|
Mike Leaf
|
Tom-Andrew wrote: jag föredrar gängse, större oktalrör i mottaktskoppling för den bottenstadga de tillåter oavsett rent eller distat. På svenska ? 
| 11 Sep 2012, 15:35 |
|
 |
|
fergusonanders
|
Mike Leaf wrote: Tom-Andrew wrote: jag föredrar gängse, större oktalrör i mottaktskoppling för den bottenstadga de tillåter oavsett rent eller distat. På svenska ?  bitigare rör i push/pull och inte mindre stärkare i class A? Kanske inte blev svenska men det är så jag förstår det...
_________________ /Anders
|
| 11 Sep 2012, 15:45 |
|
 |
|
Magnus Olsson
Joined: 09 Dec 2007, 23:13 Posts: 10934 Location: I skogen utanför Göteborg
|
Tom-Andrew wrote: Inte diskussionen i sig, det är nivån och argumenten som är Kalle Anka. 'Jag vet bäst, såhär är det för alla'-delen är det jag stör mig på.
Mina öron är skitviktiga för mig, därför har jag skaffat mig formgjutna proppar. Jag brukar säga att 'vi envisas med att lägga tusentals kronor på ny utrustning, men det enda instrumentet vi inte kan ersätta lägger vi inte ett öre på...' Jag är lite ljudöverkänslig och mitt vänstra öra är inte helt 100 pga en bekant som skrek i det örat på gymnasiet. Jävligt irriterande. Sen är jag förvisso dumdristig när jag spelar hemma utan skydd, men nu har jag skaffat 15dB dämp till mina proppar och kör med dem även hemma.
Jag önskar att jag i min situation kunde spela tystare, men trummisen tillåter inte det - och han spelar knappast hårdast av trummisar jag spelat med (The Hives-trummisens virvelslag fick en att blinka ofrivilligt på lektionerna på gymnasiet).
Sen lämpar sig inte dynamik och lågt ljudtryck för alla musikstilar. Korkat?! Kanske, men det tycker nog inte de som vill ha det så. Jag tar med mig propparna och kan avnjuta(?) tryck och dräglig ljudnivå på samma gång. Jag tycker dock att det är irriterande när musik som inte bygger på högt ljudtryck som en del av uttrycket framförs på det sättet. Jag skällde på en ljudtekniker som rattade Tommy Körberg på Grönan för ett antal år sedan. Han sänkte motvilligt...
Faktum kvarstår dock att lågwattare inte passar alla gitarrister eller musikstilar. Distat? Ja kanske, om man föredrar det soundet - jag föredrar gängse, större oktalrör i mottaktskoppling för den bottenstadga de tillåter oavsett rent eller distat. Det handlar om preferenser, inte ett generellt rätt eller fel. Okay, jag är med. Kan bara prata för mig själv och jag säger inte att låg watt passar alla, inte att låg volym (och/eller dynamik) är för alla heller. Det jag säger (och det är bara min personliga åsikt) är att det är lätt att skavanker försvinner i volym. Alltså att man luras av ljudtryck att det låter bättre än det faktiskt gör. Att man tror att energi är volym. Jag tror också att alla skulle kunna få ner volymen (pratar igen om replokalen, inte live) utan att förlora något om man bara anstränger sig lite. Håller annats helt med dig om pluggar och öron. Men det är nog en sån sak som man inte riktigt vill ta in, troligen för att volymtryck är häftigt, innan det är försent. Det är ju väldigt utbrett bland rockmusiker att det är coolt med trummisar som spelar hårt, ju hårdare ju ballare. Och i mina ögon är det en rätt trist syn på saken. Trummor låter ju inte bättre för att man slår hårt. /Magnus
_________________ "Playing guitar really helps your guitar playing"
|
| 11 Sep 2012, 15:53 |
|
 |
|
Abe Normal
|
Att lira på en medicinskt skadlig nivå handlar egentligen inte om Watt-talet på stärkaren utan den totala volymen, är allt uppmickat kan man lira på 1 Watts-grejer men ändå få hörselproblem.
Många moderna stärkare låter oförskämt bra på förhållandevis låg volym medan traditionella old shool-stärkare kan behöva ett visst volympådrag för att låta bra. En stärkare med generöst headroom kan ge en ökad kontroll, en kille som tex Joe kör ju med rätt så kraftfulla grejer men låter ändå micka upp ljudet på scen.
/Ulf
Last edited by Abe Normal on 11 Sep 2012, 16:00, edited 1 time in total.
|
| 11 Sep 2012, 15:58 |
|
 |
|
Walain
|
Okay, jag är med. Kan bara prata för mig själv och jag säger inte att låg watt passar alla, inte att låg volym (och/eller dynamik) är för alla heller. Det jag säger (och det är bara min personliga åsikt) är att det är lätt att skavanker försvinner i volym. Alltså att man luras av ljudtryck att det låter bättre än det faktiskt gör. Att man tror att energi är volym.
Jag tror också att alla skulle kunna få ner volymen (pratar igen om replokalen, inte live) utan att förlora något om man bara anstränger sig lite.
Håller annats helt med dig om pluggar och öron. Men det är nog en sån sak som man inte riktigt vill ta in, troligen för att volymtryck är häftigt, innan det är försent.
Det är ju väldigt utbrett bland rockmusiker att det är coolt med trummisar som spelar hårt, ju hårdare ju ballare. Och i mina ögon är det en rätt trist syn på saken. Trummor låter ju inte bättre för att man slår hårt.
/Magnus[/quote]
Rött: Ännu en antagande "sanning". Grönt: Det är sant till en viss gräns. Men det är även sant att slår trummisen för löst så låter det riktigt dåligt (i hårdare musikgenrer).
|
| 11 Sep 2012, 15:59 |
|
 |
|
southbeck
|
Magnus Olsson wrote: Tom-Andrew wrote: Inte diskussionen i sig, det är nivån och argumenten som är Kalle Anka. 'Jag vet bäst, såhär är det för alla'-delen är det jag stör mig på.
Mina öron är skitviktiga för mig, därför har jag skaffat mig formgjutna proppar. Jag brukar säga att 'vi envisas med att lägga tusentals kronor på ny utrustning, men det enda instrumentet vi inte kan ersätta lägger vi inte ett öre på...' Jag är lite ljudöverkänslig och mitt vänstra öra är inte helt 100 pga en bekant som skrek i det örat på gymnasiet. Jävligt irriterande. Sen är jag förvisso dumdristig när jag spelar hemma utan skydd, men nu har jag skaffat 15dB dämp till mina proppar och kör med dem även hemma.
Jag önskar att jag i min situation kunde spela tystare, men trummisen tillåter inte det - och han spelar knappast hårdast av trummisar jag spelat med (The Hives-trummisens virvelslag fick en att blinka ofrivilligt på lektionerna på gymnasiet).
Sen lämpar sig inte dynamik och lågt ljudtryck för alla musikstilar. Korkat?! Kanske, men det tycker nog inte de som vill ha det så. Jag tar med mig propparna och kan avnjuta(?) tryck och dräglig ljudnivå på samma gång. Jag tycker dock att det är irriterande när musik som inte bygger på högt ljudtryck som en del av uttrycket framförs på det sättet. Jag skällde på en ljudtekniker som rattade Tommy Körberg på Grönan för ett antal år sedan. Han sänkte motvilligt...
Faktum kvarstår dock att lågwattare inte passar alla gitarrister eller musikstilar. Distat? Ja kanske, om man föredrar det soundet - jag föredrar gängse, större oktalrör i mottaktskoppling för den bottenstadga de tillåter oavsett rent eller distat. Det handlar om preferenser, inte ett generellt rätt eller fel. Okay, jag är med. Kan bara prata för mig själv och jag säger inte att låg watt passar alla, inte att låg volym (och/eller dynamik) är för alla heller. Det jag säger (och det är bara min personliga åsikt) är att det är lätt att skavanker försvinner i volym. Alltså att man luras av ljudtryck att det låter bättre än det faktiskt gör. Att man tror att energi är volym. Jag tror också att alla skulle kunna få ner volymen (pratar igen om replokalen, inte live) utan att förlora något om man bara anstränger sig lite. Håller annats helt med dig om pluggar och öron. Men det är nog en sån sak som man inte riktigt vill ta in, troligen för att volymtryck är häftigt, innan det är försent. Det är ju väldigt utbrett bland rockmusiker att det är coolt med trummisar som spelar hårt, ju hårdare ju ballare. Och i mina ögon är det en rätt trist syn på saken. Trummor låter ju inte bättre för att man slår hårt. /Magnus Exakt min åsikt också och vad jag menat med det jag skrivit. Det betyder ju inte att man idiotförklarar någon som tycker annat för det.
|
| 11 Sep 2012, 16:01 |
|
 |
|
Magnus Olsson
Joined: 09 Dec 2007, 23:13 Posts: 10934 Location: I skogen utanför Göteborg
|
Walain wrote: Okay, jag är med. Kan bara prata för mig själv och jag säger inte att låg watt passar alla, inte att låg volym (och/eller dynamik) är för alla heller. Det jag säger (och det är bara min personliga åsikt) är att det är lätt att skavanker försvinner i volym. Alltså att man luras av ljudtryck att det låter bättre än det faktiskt gör. Att man tror att energi är volym.
Jag tror också att alla skulle kunna få ner volymen (pratar igen om replokalen, inte live) utan att förlora något om man bara anstränger sig lite.
Håller annats helt med dig om pluggar och öron. Men det är nog en sån sak som man inte riktigt vill ta in, troligen för att volymtryck är häftigt, innan det är försent.
Det är ju väldigt utbrett bland rockmusiker att det är coolt med trummisar som spelar hårt, ju hårdare ju ballare. Och i mina ögon är det en rätt trist syn på saken. Trummor låter ju inte bättre för att man slår hårt.
/Magnus Rött: Ännu en antagande "sanning". Grönt: Det är sant till en viss gräns. Men det är även sant att slår trummisen för löst så låter det riktigt dåligt (i hårdare musikgenrer).[/quote] Rött. Nej, inte direkt. Har tänkt så själv (och betalat för det) och sett det fler gånger än jag kan räkna till hos musiker och medmänniskor. Menar inte att de säger "vill inte ta in det", men allt i deras (och mitt eget) beteende talar tydligt för att det är så. Grönt. I mina ögon är det helt sant, det blir inte bättre för att man slår hårt. Det blir bättre om man slår rätt (och framför allt kommer ifrån skinnet igen rätt). Sitter man ock smeker trummorna blir det självklart inte heller bra, men det har ingen sagt. Det är som en gitarr, spelar man superlöst blir det ingen bra ton. Spelar man för hårt blir det inte heller någon bra ton. /Magnus
_________________ "Playing guitar really helps your guitar playing"
|
| 11 Sep 2012, 16:13 |
|
 |
|
Tom-Andrew
|
fergusonanders wrote: Mike Leaf wrote: På svenska ?  bitigare rör i push/pull och inte mindre stärkare i class A? Kanske inte blev svenska men det är så jag förstår det... Jag är lite skadad... Exakt, jag menar slutsteg med 6L6, EL34, 6550, 5881 i push/pull, fast bias, dvs typ större Fender- eller Marshall-stärk. Jag har inte kommit överens med 18W/Vox-stuket för mina behov, men sångarns AC30 låter dock väldigt bra...
|
| 11 Sep 2012, 16:38 |
|
 |
|
Tom-Andrew
|
Magnus Olsson wrote: Tom-Andrew wrote: Inte diskussionen i sig, det är nivån och argumenten som är Kalle Anka. 'Jag vet bäst, såhär är det för alla'-delen är det jag stör mig på.
Faktum kvarstår dock att lågwattare inte passar alla gitarrister eller musikstilar. Distat? Ja kanske, om man föredrar det soundet - jag föredrar gängse, större oktalrör i mottaktskoppling för den bottenstadga de tillåter oavsett rent eller distat. Det handlar om preferenser, inte ett generellt rätt eller fel. Okay, jag är med. Kan bara prata för mig själv och jag säger inte att låg watt passar alla, inte att låg volym (och/eller dynamik) är för alla heller. Det jag säger (och det är bara min personliga åsikt) är att det är lätt att skavanker försvinner i volym. Alltså att man luras av ljudtryck att det låter bättre än det faktiskt gör. Att man tror att energi är volym. Jag tror också att alla skulle kunna få ner volymen (pratar igen om replokalen, inte live) utan att förlora något om man bara anstränger sig lite. Håller annats helt med dig om pluggar och öron. Men det är nog en sån sak som man inte riktigt vill ta in, troligen för att volymtryck är häftigt, innan det är försent. Det är ju väldigt utbrett bland rockmusiker att det är coolt med trummisar som spelar hårt, ju hårdare ju ballare. Och i mina ögon är det en rätt trist syn på saken. Trummor låter ju inte bättre för att man slår hårt. /Magnus Gött. Vi förstår varann. Nu är jag nöjd. 
|
| 11 Sep 2012, 16:40 |
|
 |
|
Racing
Joined: 07 Sep 2008, 11:14 Posts: 7492 Location: Götelaborg
|
I ljuset av tidevarv,e där INGEN bortsett från oss som de facto dB mäter inne i repan? Vi har gjort massor av ggr å i mitt tycke försvinner lite av det jag avser med vår musikstil när det går mkt under 90dB ung. Poängen med det uttalandet e att det för sammanhanget e totalt ointressant med vilket watt tal man tar sig dit som jag ser det.
_________________jesper@by-racing.seRacing amps-like having bacon...for your ears.
|
| 11 Sep 2012, 20:28 |
|
 |
|
Plexiglas
|
om jag minns rätt nu var det 112db (möjl 115db) vid det tillf vi mätte med det förra bandet och jag har för mig att det inte var topparna utan konstant tryck. Så jag tyck dä ä rätt lågt nu när jag mest kör 50w å andra snubben har en 30w. Rena söndasutflykten fakstist. 
_________________http://www.facebook.com/gudarsskymningSjälvklart dricker jag bara NOS Gevalia. Allt annat skulle ju sabba vintagevärdet på min gamla kaffebryggare!
|
| 11 Sep 2012, 22:02 |
|
 |
|
lasse svaj
|
Använder allt från 5 till 50 watt både på rep och scen efter vad jag har lust med för tillfället. Ibland mickat ibland omickat. Väljer inte wattstyrka för volymens skull utan för ljudkaraktärens. Högt spelar vi aldrig. Anlitar bara trummisar som kan spela relativt "tyst" med bibehållen lidelse och energi!
_________________ Lasse
|
| 11 Sep 2012, 22:07 |
|
 |
|
lasse svaj
|
Quote: ... men sångarns AC30 låter dock väldigt bra... Tufft! Fast sången borde bli lite murken genom den stärkarn. 
_________________ Lasse
|
| 11 Sep 2012, 22:10 |
|
 |
|
P90
|
lasse svaj wrote: Quote: ... men sångarns AC30 låter dock väldigt bra... Tufft! Fast sången borde bli lite murken genom den stärkarn.  Det låter som när man sjunger genom en munspelsmick ungefär, jag har en inspelning någonstans.. 
_________________ /Garagegitarrist med framtiden bakom mig
|
| 11 Sep 2012, 23:13 |
|
|