View unanswered posts | View active topics It is currently 10 Jun 2026, 20:14

Reply to topic  [ 67 posts ]  Go to page Previous  1, 2, 3
Les Paul lackning 
Author Message

Post Re: Les Paul lackning
zoork_1 wrote:
Angående detta med trä VS hårdvara.... 8)

Jag har möjlighet att vara med och testa/byta HW på en Les Paul 1959 reissue från 2020 mot dito HW från sent 50-tal till 1961 (tail piece, studs, ABR-1, kablage, sprague kondingar, Centralab potar, och PAF-/tidiga Patent No mickar. Om tid och ork räcker ska jag lägga upp jämförande ljudklipp.

Vi har smygstartat med stallet och bytt orginalet mot ett ABR-1 från 1961. Ser ut som de äldre med samma tool marks och stämpel, men har "ståltråden" som håller sadlarna. Gitarren ifråga är hyfsat lätt (3,7-3,8 kg) och har riktigt bra akustisk ton/sustain. Som vanligt finns ett par ställen där tonen dör ut lite fortare, men mindre än på min R9.

Spännande! Din sista mening - kan du försöka förklara den igen? Hänger inte riktigt med där...

George Harrison

21 Sep 2024, 17:36
Profile

Polytone wrote:
Spännande! Din sista mening - kan du försöka förklara den igen?Hänger inte riktigt med där...
Alltså, jag har testat många Gibson gitarrer, men aldrig någon där samtliga toner på halsen ringer lika bra och länge. Les Paul:en från 2020 som jag prator om har väldigt få toner som dör "för fort". Och i den bemärkelsen låter den bättre än min egen.

22 Sep 2024, 16:16
Profile ICQ YIM WWW

Det där känner jag inte igen från Gibsons Les Paul-modeller. Däremot har jag stött på Gibson-gitarren med lång och tunn hals (SG, 335) där det finns döds punkter längs greppbrädan. Men inte på LP.
Kan iofs bero på att jag bara haft tjockhalsade LP.

22 Sep 2024, 17:21
Profile

Marshall wrote:
Det där känner jag inte igen från Gibsons Les Paul-modeller. Däremot har jag stött på Gibson-gitarren med lång och tunn hals (SG, 335) där det finns döds punkter längs greppbrädan. Men inte på LP.
Kan iofs bero på att jag bara haft tjockhalsade LP.
Jag vet inte om eller hur halstjocklek spelar in. Min R9:a från 2009 har tjockare hals än den från 2020, men den nyare ringer längre än min egen i lägen där det spelar roll.

Jag har provat att spänna/lossa dragstången lite på båda R9:orna och märker ingen direkt skillnad i ton. Har även testat olika tjocklek på G-strängen, dvs 0.15, 0.16, 0.17. Inbillar mig att 0.16 gav bäst resultat.

Man kan ju fråga sig om det här verkligen spelar någon roll eller inte. Lirar man mest distade snabba solon med många och korta toner har det kanske ingen betydelse. Spelar man glesa solon, hänger på vissa toner (t ex G-strängen 5:e bandet), gillar att enklare få feedback for ever, osv så får det viss betydelse.
Tänker mig f.ö. att de flesta gitarrister nog skulle gilla om deras instrument ringde länge och fint över hela greppbrädan.... 8)

23 Sep 2024, 11:48
Profile ICQ YIM WWW

zoork_1 wrote:
Polytone wrote:
Spännande! Din sista mening - kan du försöka förklara den igen?Hänger inte riktigt med där...
Alltså, jag har testat många Gibson gitarrer, men aldrig någon där samtliga toner på halsen ringer lika bra och länge. Les Paul:en från 2020 som jag prator om har väldigt få toner som dör "för fort". Och i den bemärkelsen låter den bättre än min egen.

Men skillnaden på 2020 modellen är väl intressantare före och efter stallbytet? Hur blev skillnaden då? Om du jämför med din från 2009 säger det väl inte så mycket då det kan bero på så många saker (träbiten, tjockleken på halsen osv.).

George Harrison

23 Sep 2024, 18:20
Profile

Polytone wrote:
Men skillnaden på 2020 modellen är väl intressantare före och efter stallbytet? Hur blev skillnaden då? Om du jämför med din från 2009 säger det väl inte så mycket då det kan bero på så många saker (träbiten, tjockleken på halsen osv.).
Rent subjektivt upplever jag ingen skillnad i sustain (tonernas längd) mellan originalstallet och vintage ABR-1. Men jag ska spela in båda nån gång framöver, så får vi se om det går att höra någon tydlig skillnad eller inte. Däremot inbillar jag mig att det gamla stallet bidrar till en mindre vass ton. Finns ju en video på youtube där JS jämför ABR-1 och folk kommenterar, så kan bli intressant att jämföra.

23 Sep 2024, 20:02
Profile ICQ YIM WWW

zoork_1 wrote:
Polytone wrote:
Rent subjektivt upplever jag ingen skillnad i sustain (tonernas längd) mellan originalstallet och vintage ABR-1. Men jag ska spela in båda nån gång framöver, så får vi se om det går att höra någon tydlig skillnad eller inte. Däremot inbillar jag mig att det gamla stallet bidrar till en mindre vass ton. Finns ju en video på youtube där JS jämför ABR-1 och folk kommenterar, så kan bli intressant att jämföra.

Jag och en kompis testade att byta stall med varandra på våra LPs. Han hade ett från 50-talet och mitt var från en LP customshop. Det var inte så lätt som jag trodde då ena stallet var lägre och hamnade närmare mickarna, så det behöver man också tänka på. Vi hade inte tid att justera för detta då.

George Harrison

23 Sep 2024, 22:21
Profile
Reply to topic   [ 67 posts ]  Go to page Previous  1, 2, 3