View unanswered posts | View active topics It is currently 12 May 2026, 01:22

Reply to topic  [ 613 posts ]  Go to page Previous  1 ... 8, 9, 10, 11, 12, 13, 14 ... 21  Next
Gibson 1959 Les Paul kostade som dagens Gibson USA 
Author Message

Post Re: Gibson 1959 Les Paul kostade som dagens Gibson USA
bummer wrote:
Ja, där gjorde du ett klipp.
Musikbörsen hade väl lagt på 10 000:- sen när de själva skulle sälja den. Tror de hade en R7 för just 40 000:- nyss.

Just dessa 2 är ju inga vanliga R7 , både Darkback med Svart plast och särskilt den som är aged från fabrik var dyrare nä de såldes,
samt ovanliga.

I den kontext är priset absolut inte fel som jag ser det.

Däremot en vanlig R7 för 30 privat är väl inte direkt något klipp tycker jag.

31 May 2021, 09:05
Profile ICQ WWW

Mike Leaf wrote:
bummer wrote:
Ja, där gjorde du ett klipp.
Musikbörsen hade väl lagt på 10 000:- sen när de själva skulle sälja den. Tror de hade en R7 för just 40 000:- nyss.

Just dessa 2 är ju inga vanliga R7 , både Darkback med Svart plast och särskilt den som är aged från fabrik var dyrare nä de såldes,
samt ovanliga.

I den kontext är priset absolut inte fel som jag ser det.

Däremot en vanlig R7 för 30 privat är väl inte direkt något klipp tycker jag.

Jag tycker aldrig jag ser nån R7 för 30 000:-.
Alla på t ex Reverb är dyrare.
Billigaste jag hittade kostar 37 000:-

Vad tycker du om 2008-modellen? Den med asymmetrisk halsprofil, chambered, Burstbucker Pro.
Finns en på Blocket för 23 000:-, det är nog lite överpris.

Last edited by bummer on 31 May 2021, 12:16, edited 1 time in total.

31 May 2021, 09:14
Profile

bummer wrote:
Vad tycker du om 2008-modellen? Den med asymmetrisk halsprofil, chambered, Burstbucker Pro.

Personligen är jag inte intresserad av Chambered.
Ingen direkt orsak annat än att det inte känns rätt för mig.

31 May 2021, 09:51
Profile ICQ WWW

Mike Leaf wrote:
bummer wrote:

Personligen är jag inte intresserad av Chambered.
Ingen direkt orsak annat än att det inte känns rätt för mig.

Ja, är nog bättre att köpa en ny Standard, utan massa konstigheter.

31 May 2021, 10:33
Profile

Jag tror det också..
Är inget direkt lovande ute just nu. hoppas nästa laddning blir med mörkare rosewood.

Själv försöker jag inte ha för höga förväntningar. customshop ska enligt sägen inte skilja sig lika mycket åt som standard les pauls..inte vet jag, men om detta dessutom ska vara ett bra ex..
Jo lite tur var det ju att den dessutom är aged..eller att jag dessutom fick välja mellan två förmodligen toppenguror, vilken som av dem hade varit sjysst även om jag gillar att det blev en aged.
Nu är den ju inte här än, men känns som om jag haft ett jävla flyt.

31 May 2021, 11:07
Profile ICQ YIM WWW

lampic wrote:
Jag tror det också..
Är inget direkt lovande ute just nu. hoppas nästa laddning blir med mörkare rosewood.

Själv försöker jag inte ha för höga förväntningar. customshop ska enligt sägen inte skilja sig lika mycket åt som standard les pauls..inte vet jag, men om detta dessutom ska vara ett bra ex..
Jo lite tur var det ju att den dessutom är aged..eller att jag dessutom fick välja mellan två förmodligen toppenguror, vilken som av dem hade varit sjysst även om jag gillar att det blev en aged.
Nu är den ju inte här än, men känns som om jag haft ett jävla flyt.

Verkar vara ett lotteri när man köper online. Den jag missade (Goldtop 50s) hade mörk, ej torr bräda, samma med en Unburst 60s som Gregsguitars säljer.
Jag får vara beredd på att det kan bli så att jag måste returnera gitarren sen, om greppbrädan är torr.
:(

31 May 2021, 11:15
Profile

Eller slå till på denna..
https://www.blocket.se/vi/96840650.htm
Ser fin ut och orginalmickar..mer gitarr för pengarna får du inte..
Semilong tennon, ser ut att vara fretedge binding också..
har en likadan hemma men 94:a kanon gitarr..
Är den r7 :an får tävla mot..

01 Jun 2021, 08:41
Profile ICQ YIM WWW

lampic wrote:

Har de där modellerna dragstång utan kondom och är det hideglue?

01 Jun 2021, 09:27
Profile ICQ WWW

rifle wrote:
lampic wrote:

:lol: :lol: :lol:

http://ironlamb.bandcamp.com/
https://www.youtube.com/channel/UC7vgsQ ... tIhcqXo9EQ

01 Jun 2021, 09:44
Profile WWW

rifle wrote:
lampic wrote:

kunde bara inte låta bli ? :lol:
men det hade inte förvånat mig.

01 Jun 2021, 11:28
Profile ICQ YIM WWW

Provade leta runt lite om konstruktionen på mij men hittade inget om sådant.

01 Jun 2021, 15:24
Profile ICQ WWW

rifle wrote:
Provade leta runt lite om konstruktionen på mij men hittade inget om sådant.

haha jag blev också tvungen o kolla runt lite, hittar inget om det heller, säkert ingen som någonsin tänkt på det, men kan man japanska så går det säkert att ta reda på.
När började Gibson ha "kondom" på dragstången egentligen?
Vet inte hur noga de var på de olika japanska fabrikerna och vilken info de hade om de amerikanska originalen och vad de tyckte var viktigt att ha med..
Historien går väl som så att tokai köpte in en gammal les paul från 58 och analyserade den.

01 Jun 2021, 15:35
Profile ICQ YIM WWW

lampic wrote:
Historien går väl som så att tokai köpte in en gammal les paul från 58 och analyserade den.

Finns många historier och myter därute på internet.

01 Jun 2021, 17:00
Profile ICQ WWW

Mike Leaf wrote:
lampic wrote:

Finns många historier och myter därute på internet.

som om det skulle varit så konstigt eller ens svårt att göra?
vänta..vem skrev "the Beauty of the burst" ..en japan?? måste vara fake news..
eller..är det så svårt att förstå att människor är intelligenta och tänkande varelser med teknologisk o teknisk kunskap utanför USA?
va fan handlar det om..?

01 Jun 2021, 18:02
Profile ICQ YIM WWW

ähh vafan, skulle skriva nått vettigt, men tröttnade...va är det med allt urskuldande för Gibson hela tiden..känns som gamla raggare som viftar sydstadsflaggan o älskar trump..
jagar en jävla dröm, fin men ändå..den fanns aldrig..åtminstone inte i usa
nu blir jag väl hatad eller avstängd eller nått..

01 Jun 2021, 19:04
Profile ICQ YIM WWW

nä just ja, kan inte köra kretipleti kortet på mig, slängde ut 3k på en beg custom..utan att blinka..var kanske inte stålarna det handlade om ?
får se om den är så fantastisk.
Jag är faktiskt övertygad om att den är jävligt bra (kommer fram i morgon) men misstänker att jag ändå inte byter åsikt om att Gibson gör "standard" Gibsons sämre än vad de behöver vara bara för att tjäna extra kulor på "custom shop".
o det STÖR MIG.
sitter o lirar på min gamla Burny..o jag har haft Gibsons jag höll fast i åratal för att de ju kändes goare/träigare osv ..o Gibson loggan..men lät ju inte lika bra oavsett mickar, stall, pottar osv..går liksom inte att polera en skit..
så nä, nitro ÄR inte viktigast . träets densitet och de olika vinklarna mellan delarna spelar större roll..
När då jag vill ha hela paketet, Sjysst trä, rätt ihopsatt, rätt delar, med bra mickar o Nitro lack,..som jag tycker bortkastat på träbitarna med "gibson" loggan på..
så blir det Gibson ändå..såklart..här gör de ju rätt för en gångs skull..
Hitta en MIJ med alla specarna är både svårare och dyrare så det är ju liksom ingen vits med det om man inte är MIJ samlare..

så..du som ville köpa en Goltop, men inte har råd med en customshop..skit i det, köp Burnyn som ligger ute på blocket o pruta lite bara för att du kan, 6500? ett skitpris för en gitarr som kommer att ge dig bra mycket mer glädje en en ny original serie Gibson för 22000.
Den är lik customshop i specarna med att vara ärlig mot 50-talets Gibson förutom att du får en laminerad top och plastlack, thats it..annars är det inte värre än customshops som ändrat sin formula över åren.
för under 7000? är rena SKÄMTET HUR BILLIGT DET ÄR.
Jag köpte min första för 15 år sedan och sålde den vidare när jag behövde pengar, för jag kunde ju inte släppa min Gibson.. så mindfucked man kan vara..jag lyssnade hela tiden efter fel i den och efter rätt i min Gibson..så fel jag ändå hade..jag störde mig ändå hela tiden på att Burnyn var bättre..hur sjukt är inte det?

Sen kommer du ju ändå inte kunna släppa tanken på..hur låter en som är rätt konstruerad + nitrolack..hela tjjollaskiten typ? Spara ihop till en customshop..enda vägen som jag ser det.
sen är det bara att slå dövörat till alla unionjack-raggare på forumet som poppar upp 8)

01 Jun 2021, 19:11
Profile ICQ YIM WWW

fan Mike Leaf du kan ju så mycket..varför missar du så mycket..jag får inte det att gå ihop..

jag har gärna seriösa diskussioner om tillverkningstekniker osv utan att man hyllar något utifrån gamla myter och tillverkningsland.

Jag är tyvärr en tekniker och från en gammal snickarsläkt..är väl därför jag inte köper vilka argument som helst och definitivt inte att dyrare alltid är bättre och fattiglappar bara gnäller..

Last edited by lampic on 01 Jun 2021, 20:41, edited 1 time in total.

01 Jun 2021, 19:39
Profile ICQ YIM WWW

Hoppas du inte har tolkat nåt som jag skrivit som en gammal raggaregubbe.
Jag är intresserad av gitarrer och även snackat runt ikring och även den sk mytbildningen som blir runt saker som inte tillverkas längre.
En bra gitarr är bra oavsett vad det är för gitarr.

Jag tycker mytbildningen runt både mij och gibson är rätt fascinerande.
Min bästa gitarr är en från det utskällda 70talet och det står gibson på den.
De ska ju vara det sämsta av det sämsta gibson gjort.

01 Jun 2021, 20:38
Profile ICQ WWW

rifle wrote:
Hoppas du inte har tolkat nåt som jag skrivit som en gammal raggaregubbe.
Jag är intresserad av gitarrer och även snackat runt ikring och även den sk mytbildningen som blir runt saker som inte tillverkas längre.
En bra gitarr är bra oavsett vad det är för gitarr.

Jag tycker mytbildningen runt både mij och gibson är rätt fascinerande.
Min bästa gitarr är en från det utskällda 70talet och det står gibson på den.
De ska ju vara det sämsta av det sämsta gibson gjort.

nu är det sent rifle, nä har inte sett din fråga som gammal raggargubbe, har nog alltid uppskattad dina inlägg :D
Nä de är mycket skit kring allt som rullar runt. En av de bästa gibsons jag provat är en polares 76 LP
jag vill också ha seriösa diskussioner kring gitarrerna och försöka se förbi mytbildningarna.
Jag blev störd av hur bra MIJ var jämfört med Gibson standards..jag ville inte se det..och kunde inte först förstå det..och min referens först var en les paul 76:a..
de utskällda åren mot de nya..men USA känns lite som populära killen i skolan..man ska alltid hitta en ursäkt för när han har gjort fel...vet inte varför man håller fast vid en sådan mindfuck, men jag är inte del av det.

01 Jun 2021, 20:54
Profile ICQ YIM WWW

Det brukar påstås att sandwichbody o volute på halsen gjordes för att det var billigare? Angående 70-talarna..
Så kan det ju vara om arbetskraft var snorbilligt o trä asdyrt..var det så?
Andra tror att man faktiskt försökte dig på produktförbättringar.
Samtidigt analyserar tokai en gammal 58:a eftersom efterfrågan efter amerikanska instrument och 50-talet är hett i Japan..tyvärr innebär dollarkursen att allt från usa är asdyrt.- dvs bra läge för att tillverka inhemskt.. och samtidigt var det ju så att det tillverkats..vad är det..1500 ex lp mellan 58-59? och de från 70-talet var konstruerade annorlunda..,även om tex tidiga grecos är just kopior på 70-tals Gibson.

Någonstans slutet av 70 börjar företag i Japan använda CNC maskiner. USA var faktiskt teknologiskt efter japan och Europa i mycket. Detta gjorde det såklart enklare och billigare att få kroppar i de formar man vill och förmodligen ha längre halsinfästningar och mer vintage carve på topparna än 70-tals Gibson..som nog inte brydde sig ett skit.

Bara lite realitycheck om läget historiskt och globalt...inget är hemlig dold kunskap av nån mystisk kult..

01 Jun 2021, 22:59
Profile ICQ YIM WWW

lampic wrote:
ähh vafan, skulle skriva nått vettigt, men tröttnade...va är det med allt urskuldande för Gibson hela tiden..känns som gamla raggare som viftar sydstadsflaggan o älskar trump..
jagar en jävla dröm, fin men ändå..den fanns aldrig..åtminstone inte i usa
nu blir jag väl hatad eller avstängd eller nått..

Ja, som det jag skrev tidigare i tråden:

Såg en video med Henning (Eytsch Pi42) från NAMM 2019. Han står framför Gibson Custom Shop Les Pauls, och pratar om hur det sägs vad otroligt nära dom nya CS är de gamla originalen.
"I wouldn't give a flying rat's ass how close they are to the originals. Cause back in the day, maybe those guitars weren't the best guitars in the world. I think we can make better guitars now, than we could make back then. Why try to make it exactly like back then? I don't know, I don't get it. A good guitar is a good guitar".

Jag har aldrig varit på en gitarrmässa, men brukar de spela musik så högt? Jag skulle bli galen. 8:20 min in i videon.
https://www.youtube.com/watch?v=u6Pz2Iv ... EytschPi42

01 Jun 2021, 23:11
Profile

lampic wrote:
nä just ja, kan inte köra kretipleti kortet på mig, slängde ut 3k på en beg custom..utan att blinka..var kanske inte stålarna det handlade om ?
får se om den är så fantastisk.
Jag är faktiskt övertygad om att den är jävligt bra (kommer fram i morgon) men misstänker att jag ändå inte byter åsikt om att Gibson gör "standard" Gibsons sämre än vad de behöver vara bara för att tjäna extra kulor på "custom shop".
o det STÖR MIG.
sitter o lirar på min gamla Burny..o jag har haft Gibsons jag höll fast i åratal för att de ju kändes goare/träigare osv ..o Gibson loggan..men lät ju inte lika bra oavsett mickar, stall, pottar osv..går liksom inte att polera en skit..
så nä, nitro ÄR inte viktigast . träets densitet och de olika vinklarna mellan delarna spelar större roll..
När då jag vill ha hela paketet, Sjysst trä, rätt ihopsatt, rätt delar, med bra mickar o Nitro lack,..som jag tycker bortkastat på träbitarna med "gibson" loggan på..
så blir det Gibson ändå..såklart..här gör de ju rätt för en gångs skull..
Hitta en MIJ med alla specarna är både svårare och dyrare så det är ju liksom ingen vits med det om man inte är MIJ samlare..

så..du som ville köpa en Goltop, men inte har råd med en customshop..skit i det, köp Burnyn som ligger ute på blocket o pruta lite bara för att du kan, 6500? ett skitpris för en gitarr som kommer att ge dig bra mycket mer glädje en en ny original serie Gibson för 22000.
Den är lik customshop i specarna med att vara ärlig mot 50-talets Gibson förutom att du får en laminerad top och plastlack, thats it..annars är det inte värre än customshops som ändrat sin formula över åren.
för under 7000? är rena SKÄMTET HUR BILLIGT DET ÄR.
Jag köpte min första för 15 år sedan och sålde den vidare när jag behövde pengar, för jag kunde ju inte släppa min Gibson.. så mindfucked man kan vara..jag lyssnade hela tiden efter fel i den och efter rätt i min Gibson..så fel jag ändå hade..jag störde mig ändå hela tiden på att Burnyn var bättre..hur sjukt är inte det?

Sen kommer du ju ändå inte kunna släppa tanken på..hur låter en som är rätt konstruerad + nitrolack..hela tjjollaskiten typ? Spara ihop till en customshop..enda vägen som jag ser det.
sen är det bara att slå dövörat till alla unionjack-raggare på forumet som poppar upp 8)

Skulle inte förvåna mig om många Burny är bättre än många nya Gibson Standard.

Har citerat detta tidigare (Japanguitars.co.uk):
"Why Burny Les Paul´s ?.

Because in my opinion they are the best high quality LP´s you can by today, without getting ruined. Off course there are the Tokai´s and Grecos´s, but when you compare features and prices, you will find, that you will get much more for your money when buying a Burny.

This is true from a player’s point of view, but it is not always true from a collector’s point of view.
I have just sold my 1966 Gibson ES 345 and my original 1958 les Paul junior. I used to gig with these guitars, but today they are replaced with a Burny SA 100, a Burny junior and the 1980 FLG 240/150. They are simply better guitars, and for the price of the two Gibsons I can by 10 Burnys, and a new car!!"

Visst skulle det vara kul att ha en Custom Shop, en R7, men såna pengar... :shock:

01 Jun 2021, 23:19
Profile

Tror han som skrev det är dansk musiker.. o det gäller ju en FLG 240/150.. tror nog..om du hittar någon som säljs..så kostar de typ som en beg Gibson customshop idag.
Man ska inte heller glömma hur prisbilden här hemma påverkas av kronkurs gentemot andra valutor som dollar o yen.
Men jag håller ju med honom generellt..
Det kuliga är dock att även om de dyra modellerna med massiv flammig lönetopp och nitro idag står hos samlare, så är de billiga modellerna spelbart lika bra, men visst.. plastlack istället för nitro och om du vill ha en flammig top är de Laminerade..dvs lönntopp med ett tunt skickt flammig lönn ovanpå.

Är väl därför jag kände att varför inte tipsa dig om den ute nu på blocket?
Tror du hade gillat den och min erfarenhet är att deras kvalite var ganska jämn. Dvs visst är vissa ex bättre eller sämre men alla är rätt ok.
Visst, står inte Gibson på huvudet..men fortfarande har ingen amerikansk 20k gitarr stannat hos mig av den anledningen.

Får se hur kul det blir med en customshop..
som du läst ovan så kan man med lite tålamod hitta en beg för ca 25000..
Är du redan beredd att ge ut 22 för en ny så..
Tycker du också ska satsa på en sån

01 Jun 2021, 23:58
Profile ICQ YIM WWW

Ja, de finare Burny är inte billiga.

Helst så skulle jag vilja ha en Gibson, trots att jag vet att många japaner förmodligen är bättre.
En Tokai LS-80 (1980) för 1700 euro. Kommer bara med gigbag, men den har nitro! :lol:
Frågan är hur slitna banden är på en 41 år gammal gitarr, och om den bör ombandas.
https://www.flickr.com/photos/146163744 ... 6853645102

Och så är det ingen Gibson...

25 000:- skulle jag kunna lägga ut med gott samvete och jag har aldrig sett en R7 för såna pengar tror jag. De brukar ligga på minst 37 000:-.

02 Jun 2021, 07:39
Profile

Jag köpte min 2013 R7 (med hide glue och utan kondom :mrgreen: :mrgreen: :mrgreen: ) för 15k, ny i butik 8)

http://ironlamb.bandcamp.com/
https://www.youtube.com/channel/UC7vgsQ ... tIhcqXo9EQ

02 Jun 2021, 07:44
Profile WWW

Walain wrote:
Jag köpte min 2013 R7 (med hide glue och utan kondom :mrgreen: :mrgreen: :mrgreen: ) för 15k, ny i butik 8)

Blä... :o

02 Jun 2021, 07:51
Profile

Apropå hur människor kan fastna i "internetmyter" osv....
Jag har fortfarande en Gibson LP Studio gem från -96,en lite ovanlig serie med P90 som Gibson gjorde på 90talet,och hade även för nåt år sen en -96 LP Classic,som jag förövrigt tyckte var ett toppeninstrument.

Men så var vi i replokalen,och jag hade med mig både studion och classic´en,så kom den andra gitarristen med ett gott uttalande,"snygga gitarrer,synd bara att 90 talarna är skit!"

Och det sa gubben som stod med en Harley Benton!!!!Men han hade väl läst/hört att 90talarna var skit och då var det så.....

//Robban

02 Jun 2021, 08:05
Profile

gretschen wrote:
Apropå hur människor kan fastna i "internetmyter" osv....
Jag har fortfarande en Gibson LP Studio gem från -96,en lite ovanlig serie med P90 som Gibson gjorde på 90talet,och hade även för nåt år sen en -96 LP Classic,som jag förövrigt tyckte var ett toppeninstrument.

Men så var vi i replokalen,och jag hade med mig både studion och classic´en,så kom den andra gitarristen med ett gott uttalande,"snygga gitarrer,synd bara att 90 talarna är skit!"

Och det sa gubben som stod med en Harley Benton!!!!Men han hade väl läst/hört att 90talarna var skit och då var det så.....

//Robban

Ja, vem minns inte BaCH-hypen för några år sen :mrgreen: Den gick jag själv på.

02 Jun 2021, 08:19
Profile

gretschen wrote:
,"snygga gitarrer,synd bara att 90 talarna är skit!"

Jag måste ödmjukt medge att jag slängt ur mig dylika dumheter understundom och kan kallt numer konstatera att det är rena okunskaper som gör att man dissar ett enskilt instrument utifrån att den är en del ur en produktion över ett decennium. Det blir rätt bombat.
:oops:

02 Jun 2021, 08:40
Profile

lampic wrote:
Det brukar påstås att sandwichbody o volute på halsen gjordes för att det var billigare? Angående 70-talarna..
Så kan det ju vara om arbetskraft var snorbilligt o trä asdyrt..var det så?
Andra tror att man faktiskt försökte dig på produktförbättringar.

Det är många olika faktorer i samverkan här men ska försöka ge min syn på detta utifrån den kunskap som finns dokumenterad
i ett antal böcker, framförallt rekommenderas de av Robb Lawrence i 'Les Paul Legacy' serien.
Även dragit några egna slutsatser.

Bakgrund är viktigt..

Om vi tar oss tillbaka till 1970. Norlin (som köpte Gibson 1969) är ett företag som bildas med industriell bakgrund,
dock med vissa nyckelpersoner kvar som Maurice Berlin (Lin i namnet)

Deras affärsplan med Gibson är inte att fortsätta som ett hantverksföretag utan expandera tillverkningen med större volymer
och ny fabrik som senare öppnades 1975 är säkert med i planen.
Säkert även uppgradering av produkten

Elgitarren har stark ställning i populärmusiken och förespås en lysande framtid, vilket ju stämde också.
Man har ett nytt kontrakt med Les Paul också, som gjorde comeback lägligt med att modellen återlanseras 1968.

Angående Volute:
Ja det är en produktförbättring som adderar massa på ett ställe
som är försvagat pga routingen för justeringen av dragstången.
Det finns på gamla violiner, Berlin var en stor fantast av dessa...

Iofs drabbade inte huvudbrotten Gibson direkt som en kostnad, men det gav ett dåligt rykte till instrumentet
och säkert frustrerade handlare som sålt en ny gitarr och kunden slår av huvudet direkt.

Angående 'Sandwich body'
För det första är inte alla '70-talare' som har denna konstruktion och det finns flera varianter.
Om vi tar den första varianten med Solid kropp i Mahogny och en lönnstrip direkt under toppen så
sas den motverka att sömmen delade på sig då kroppen rör på sig.

Den andra mer permanenta varianten som fanns i 5-6 år är en Cross Banding av 2 mahogny-bitar med en stripp lönn mellan
Förklarades av Gibson som att det förstärkte kroppen , och marknasfördes som en förbättring, tex i 1970 katalogen står det
'new laminated body and neck'
Klassisk möbeldesign att laminera träbitar med ådringen åt motsatt håll, som motverkar rörelse i träet

Motverkar krackelering i lacken också, vilket var ett problem för Gibson då man fick motvilligt ta en hel del
omlackeringar på garanti.

Det förefaller dock troligen vara av en annan anledning man valde denna konstruktion, Mahogny i 2 tum (50mm) tjocklek var ovanliga dimensioenr
redan på 50-talet, det är rejäla plank och tillgången av dessa var begränsad, och därför dyr.
Någon av Harwardnissarna kom säkert på idén att man kunde köpa trä i mer standarddimensioner och sen limma ihop dessa
Tänk här att planen vara att några år framåt öka produktionen kraftigt så tillgång till Mahogny till rätt kostnad var en viktig faktor.

3-delade halsar i Mahogny samt Senare lönn:

Här är det nog en kombination av att få en starkare konstruktion som inte kan vrida sig och samtidigt kunna använda träet effektivare

Återgång till det 'normala' :

Dessa förändringar och pengar man sparade på träet belastades istället på att det blev en dyrare arbetssprocess och när man öppnade
nya fabriken i Nashville utmanades det i kombination med att kudnerna eg aldrig gillat förändringarna.

Därav gick man tillbaka til solida kroppar och halsar successivt under några år framåt
Samma med det stora huvudet som senare återgick till den gamla formen.

Last edited by Mike Leaf on 02 Jun 2021, 08:48, edited 1 time in total.

02 Jun 2021, 08:45
Profile ICQ WWW
Reply to topic   [ 613 posts ]  Go to page Previous  1 ... 8, 9, 10, 11, 12, 13, 14 ... 21  Next