View unanswered posts | View active topics It is currently 06 May 2026, 03:23

Reply to topic  [ 48 posts ]  Go to page Previous  1, 2
Epiphone Inspired by Gibson 
Author Message

Vilka tror ni köper dessa gitarrer? Jag har svårt att se kundgruppen.

10 May 2025, 13:49
Profile ICQ YIM WWW

Post Re: Epiphone Inspired by Gibson
snutstrut wrote:

I typ Ferrari-forumet undrar de säkert vilka som är kundgruppen för Fiats sportbilar? ( när fiat ägde ferrari) :wink:
Det är vi här som tycker så eller en del av oss i alla fall.

10 May 2025, 14:35
Profile

Vinyljunkie wrote:
Obi wrote:
Ja fast du har fortfarande plastlack etc och då blir ca 20k med en plekad epi inspired by gibson och det är vad en begad Gibson LP i nyskick kostar.

Ja alltså jag är team mot precis som du 8)

Ja fast i ärlighetens namn så köpte jag av ren nyfikenhet en begad av första vändan av dessa " inpired by", de som kostade ca
9500:- nya med burstbuckers. Jag gav 4500:- för den i nyskick. Men jag har aldrig lyckats bonda med den så den kommer säljas.

10 May 2025, 14:39
Profile ICQ WWW

snutstrut wrote:

Vad jag har sett i FB gruppen för dessa är det folk som gärna samlar en av varje variant, en i varje färg osv och då
blir det vansinnigt dyrt med Gibson.
Verkar som det säljs massor av dom.

10 May 2025, 17:08
Profile ICQ WWW

Obi wrote:

Ja fast i ärlighetens namn så köpte jag av ren nyfikenhet en begad av första vändan av dessa " inpired by", de som kostade ca
9500:- nya med burstbuckers. Jag gav 4500:- för den i nyskick. Men jag har aldrig lyckats bonda med den så den kommer säljas.
[/quote]
Inte exakt samma senario men köpte en beg bonamassa ”treasure” firebird borde väl vara byggt på samma sätt som ny epi serien och den är grym. Har en gibson Fire VII:a som också är grym men hade det inte varit för att Treasure bara har stallmik och inte så flexibel så föredrar jag att spela på den pga den feta halsen och spelkänslan . Får ändå vintage vibbar av den. Känner ingen skillnad på lacken på båda gitarrerna vilket jag själv har undrat över hur det kommer sig.

10 May 2025, 17:36
Profile

Mike Leaf wrote:
snutstrut wrote:

Vad jag har sett i FB gruppen för dessa är det folk som gärna samlar en av varje variant, en i varje färg osv och då
blir det vansinnigt dyrt med Gibson.

Hoppsan, där ser man! Blir ju rätt dyrt med Epiphone också om man har sådant samlarintresse :?

10 May 2025, 17:57
Profile ICQ YIM WWW

snutstrut wrote:

Hoppsan, där ser man! Blir ju rätt dyrt med Epiphone också om man har sådant samlarintresse :?

Vill man göra samlandet riktigt dyrt så kan man göra som Clabbe och samla på custom shop signaturklonmodeller från Fender, Gibson etc.
Blir väl ca 10 miljoner

https://www.gp.se/clabbe-visar-unik-sam ... 3ebd2a5734
https://www.youtube.com/watch?v=4qibjDX_p3U

10 May 2025, 18:27
Profile ICQ WWW

Obi wrote:
snutstrut wrote:

Vill man göra samlandet riktigt dyrt så kan man göra som Clabbe och samla på custom shop signaturklonmodeller från Fender, Gibson etc.
Blir väl ca 10 miljoner

https://www.gp.se/clabbe-visar-unik-sam ... 3ebd2a5734
https://www.youtube.com/watch?v=4qibjDX_p3U

Tveksamt om massproducerade gitarrer med plastlack från Kina håller sitt andrahandsvärde. Gissar att det är större chans att Clabbe får tillbaka det mesta om han skulle välja att sälja.

10 May 2025, 20:09
Profile ICQ YIM WWW

snutstrut wrote:

Tveksamt om massproducerade gitarrer med plastlack från Kina håller sitt andrahandsvärde. Gissar att det är större chans att Clabbe får tillbaka det mesta om han skulle välja att sälja.

Så är det säkert men brukar man samla för att få tillbaka pengarna? Det går väl lite mode och trender i samlarprylar också och inte säkert att man får tillbaka en bråkdel av det man satsat.
Tror Clabbe hade gjort en än bättre affär om han samlat "riktiga " vintageinstrument i så fall.

10 May 2025, 20:25
Profile ICQ WWW

Obi wrote:
snutstrut wrote:

Så är det säkert men brukar man samla för att få tillbaka pengarna? Det går väl lite mode och trender i samlarprylar också och inte säkert att man får tillbaka en bråkdel av det man satsat.
Tror Clabbe hade gjort en än bättre affär om han samlat "riktiga " vintageinstrument i så fall.

Nej, men det måste ju ändå kännas som en trygghet att det finns en del pengar i det man samlar. Att man skulle få tillbaka en del om man väljer att sälja/byta osv. Clabbes gitarrer har ju trots allt byggts i väldigt begränsade upplagor. Antar att det är en del av grejen varför han samlar just de gitarrerna. Att de är hyffsat ”unika”. Det måste ju finnas tusen och åter tusen av de som byggs i Epiphonefabriken. Finns ju liksom inget unikt alls i dem. Hur många olika Bonamassa signaturgitarrer har de inte pumpat ur sig senaste åren?

10 May 2025, 20:35
Profile ICQ YIM WWW

snutstrut wrote:

Nej, men det måste ju ändå kännas som en trygghet att det finns en del pengar i det man samlar. Att man skulle få tillbaka en del om man väljer att sälja/byta osv. Clabbes gitarrer har ju trots allt byggts i väldigt begränsade upplagor. Antar att det är en del av grejen varför han samlar just de gitarrerna. Att de är hyffsat ”unik”. Det måste ju finnas tusen och åter tusen av de som byggs i Epiphonefabriken. Finns ju liksom inget unikt alls i dem. Hur många olika Bonamassa signaturgitarrer har de inte pumpat ur sig senaste åren?

Jo du har säkert rätt. Episamlarna lär väl bara få en bråkdel av vad de satsat så i den meningen blir det dyrt. Men förhppningsvis har de inte lagt några miljoner på dem. :)

10 May 2025, 20:39
Profile ICQ WWW

4trax wrote:
Inte exakt samma senario men köpte en beg bonamassa ”treasure” firebird borde väl vara byggt på samma sätt som ny epi serien och den är grym. Har en gibson Fire VII:a som också är grym men hade det inte varit för att Treasure bara har stallmik och inte så flexibel så föredrar jag att spela på den pga den feta halsen och spelkänslan . Får ändå vintage vibbar av den. Känner ingen skillnad på lacken på båda gitarrerna vilket jag själv har undrat över hur det kommer sig.

Är det och känns bra till ett vettigt pris så är det väl bara trevligt. :D

10 May 2025, 21:57
Profile ICQ WWW

snutstrut wrote:
Nej, men det måste ju ändå kännas som en trygghet att det finns en del pengar i det man samlar. Att man skulle få tillbaka en del om man väljer att sälja/byta osv. Clabbes gitarrer har ju trots allt byggts i väldigt begränsade upplagor. Antar att det är en del av grejen varför han samlar just de gitarrerna. Att de är hyffsat ”unika”. Det måste ju finnas tusen och åter tusen av de som byggs i Epiphonefabriken. Finns ju liksom inget unikt alls i dem. Hur många olika Bonamassa signaturgitarrer har de inte pumpat ur sig senaste åren?

Stämmer, men lite av en falsk trygghet kanske.
Bytesaffärer funkar oftast bra med dyrare gitarrer men vill Du casha in (ut) så är min uppfattning att det är väldigt svårt att få ut 'värdet'
man får gå ner rejält i pris innan nån annan samlare tar fram plånkan. Kundgruppen för gitarrer säg > 100k är extremt liten, i Sverige en handfull personer.

Det man kan få gratis över tid utan att göra någonting är en värdestegring förutsatt som Du skriver att man satsat på rätt grejer.

En annan faktor är att Gibson nästan alltid lanserar en första sväng med signerade, numrerade osv gitarrer som är väldigt exklusiva.
Senare gör dom en prissänkt modell i samma koncept som är nästan exakt likadan men i betydligt större omfattning.
Det behöver inte vara negativt för värdet men fördelar ju ut efterfrågan på en betydligt större kundkrets.

11 May 2025, 14:03
Profile ICQ WWW

Man kan ju inte säga annat än att de här gitarrerna ser förbaskat bra ut :shock:

Image

11 May 2025, 20:14
Profile ICQ WWW

Obi wrote:
Man kan ju inte säga annat än att de här gitarrerna ser förbaskat bra ut :shock:

Ja absolut.
Riktigt nice (lite VOS över den)

11 May 2025, 20:32
Profile WWW

Obi wrote:

Image

Flammigheten har varierat ganska friskt i de olika klippen jag har sett. En del av pållarna har haft en ganska "plain" top med en finish som ser lite ut som Satin-modellerna som Gibson släppte ett tag.
Upplever att SG:n är den av gitarrerna som ser mest trogen ut originalet. Goldtopen verkar se schysst ut också.

Jag undrar om "känslan" i dessa gitarrer är närmare Gibsons Custom Shop gitarrer än Standard/Classic/Traditional-modellerna? Därav prislappen.

11 May 2025, 22:16
Profile

GreatShakes wrote:

Jag undrar om "känslan" i dessa gitarrer är närmare Gibsons Custom Shop gitarrer än Standard/Classic/Traditional-modellerna? Därav prislappen.

För mig personligen känns de inte som en Gibson pga plastlacken, men annars kan det nog komma nära.

För SGn som listar på 16 papp så kan man ju köpa en Gibson för 22 (av motsvarande modell) och det känns som ett
bättre köp. För tex en Korina Flying V har Gibson inget annat än Custom Shop för 130k att matcha med.

13 May 2025, 08:13
Profile ICQ WWW

Rhett Shull, Gibson is finally starting to get it
https://www.youtube.com/watch?v=Ze-Ioa0 ... RhettShull
Intressant att han säger att Fender och Gibson fattat hur de måste locka till sig unga musiker. Genom att erbjuda hög kvalitet med lägre priser. När jag var ung så hade jag inte råd med gitarrer som kostar 12-14 000 kronor.

Last edited by bummer on 09 Oct 2025, 22:18, edited 1 time in total.

15 May 2025, 22:25
Profile
Reply to topic   [ 48 posts ]  Go to page Previous  1, 2