|
Gibson 1959 Les Paul kostade som dagens Gibson USA
| Author |
Message |
|
rifle
|
 Re: Gibson 1959 Les Paul kostade som dagens Gibson USA
Walain wrote: En trist greppbräda går inte att rädda är min erfarenhet. Det går att slipa den finare och att olja den för att få liiiiite finare färg och mjukare känsla, men om man inte gillar färgen, och att det t ex är stora porer i trät, så blir det som att polera en bajskorv.
Jag är greppbrädofil och tycker också det är viktigt, men ber man om närbilder så kan man ju se hur den ser ut och köpa otestat, det är ju liksom inget magiskt som inte går att upptäcka på bild. Samma upplevelse som jag har. Men alla grova brädor blir bättre om man polerar de tycker jag, det gäller alla gitarrer billig som dyr.
|
| 27 May 2021, 16:50 |
|
 |
|
Walain
|
lampic wrote: Tack för tipsen, tror att originalhandlingar finns men kanske inte kvitto, får höra. Har redan sagt att priset är för högt eftersom den mer kan ses som en "bättre" standard. Håller med om att ombandningen i längden och för spelbarheten kan vara ett plus, men det är ändå något som kan sänka priset..huruvida det går att förhandla ner till rimlig nivå. Den är ruskigt snygg i iallafall och eftersom det ändå är en CS, fast en snikvariant..så har jag tänkt mig ett pris som en ny standard ungefär.. nånstans mellan 22-30000, men tänker mig att 25000 är rätt rimligt. Får se, han ska ge det ett par veckor och kan tänka sig snacka pris ifall inget händer så länge. Tydligen fått många frågor om halsinfästningen, inte bara av mig.
om inoljning.. är ju rätt vanligt att man brukar olja in greppbrädorna regelbundet..nåja, jag gör inte det jätteofta men det händer. tror du inte ska vara rädd att beställa från england bara man vet alla förutsättningar. ha lite koll på andertons hemsida och kolla den info de ger om att sälja till EU. Med den inställningen så tror jag också att upp till 25 är ett helt ok bra pris. Håller med om att guran är supersnygg och spelar säkert kanon om man gillar tunna halsar. Jag skulle se ombandningen enbart som ett plus..
|
| 27 May 2021, 16:51 |
|
 |
|
lampic
|
Walain wrote: En trist greppbräda går inte att rädda är min erfarenhet. Det går att slipa den finare och att olja den för att få liiiiite finare färg och mjukare känsla, men om man inte gillar färgen, och att det t ex är stora porer i trät, så blir det som att polera en bajskorv.
Jag är greppbrädofil och tycker också det är viktigt, men ber man om närbilder så kan man ju se hur den ser ut och köpa otestat, det är ju liksom inget magiskt som inte går att upptäcka på bild. Inte svaret man vill höra egentligen.. Men bara o beställa på thomann typ..om inte en fysisk affär får in några ex. Beställ 2-3 stycken o behåll en som är bra eller skicka tillbaka rubbet..
|
| 27 May 2021, 18:57 |
|
 |
|
lampic
|
Walain wrote: lampic wrote: Tack för tipsen, tror att originalhandlingar finns men kanske inte kvitto, får höra. Har redan sagt att priset är för högt eftersom den mer kan ses som en "bättre" standard. Håller med om att ombandningen i längden och för spelbarheten kan vara ett plus, men det är ändå något som kan sänka priset..huruvida det går att förhandla ner till rimlig nivå. Den är ruskigt snygg i iallafall och eftersom det ändå är en CS, fast en snikvariant..så har jag tänkt mig ett pris som en ny standard ungefär.. nånstans mellan 22-30000, men tänker mig att 25000 är rätt rimligt. Får se, han ska ge det ett par veckor och kan tänka sig snacka pris ifall inget händer så länge. Tydligen fått många frågor om halsinfästningen, inte bara av mig.
om inoljning.. är ju rätt vanligt att man brukar olja in greppbrädorna regelbundet..nåja, jag gör inte det jätteofta men det händer. tror du inte ska vara rädd att beställa från england bara man vet alla förutsättningar. ha lite koll på andertons hemsida och kolla den info de ger om att sälja till EU. Med den inställningen så tror jag också att upp till 25 är ett helt ok bra pris. Håller med om att guran är supersnygg och spelar säkert kanon om man gillar tunna halsar. Jag skulle se ombandningen enbart som ett plus.. ok du har kollat in den ? Jepp, den är assnygg!! får ha is i magen, att halsen är lite smalare tror jag inte gör mig så mycket, brukar vänja mig vid det mesta 
|
| 27 May 2021, 19:22 |
|
 |
|
Korvabengt
|
Jag är greppbrädofil och tycker också det är viktigt, men ber man om närbilder så kan man ju se hur den ser ut och köpa otestat, det är ju liksom inget magiskt som inte går att upptäcka på bild. Skönt! Jag är inte en ensam greppbrädofil. Funderar tungt på en ES 345 60:s Cherry från tysken. Där kan man inte välja olika ex. om man exempelvis vill ha mörk greppbräda (och inte torr). Jag har ställt frågan. Men, man kan ju returnera.....
|
| 27 May 2021, 21:48 |
|
 |
|
el_sueco
Joined: 24 Nov 2008, 17:29 Posts: 231 Location: Handen/Stockholm. SWISH
|
Walain wrote: Om man vill ha den att spela på så är ju ombandningen bara ett plus..
Tror att "CS" var en "snik"serie från customshopen som de bara hade under 2015, pga att de ville särskilja från premiumserien de kallade "true historic" då?
Många fattar nog inte det/bryr sig inte och ser det som en vanlig R0. Det är lite som med 2012-orna som har laminerad greppbräda. Inget man ser, inget som känns eller märks, men det är inte rätt, och jag skulle personligen inte betala "fullpris" för en 2012a (eller en "CS") jämfört med andra reissues.
Med det i åtanke är det svårt att säga vad som är ett ok pris. Jag skulle nog inte ge över 20 för varken en 2012a eller en 2015 CS, men det betyder ju inte att ngn annan mindre anal än mig kan tycka de är värda 30. Helt rätt på alla punkter. Fel av annonsören att kalla den för CS R0. Modellen heter CS0 och tillverkades som du skriver bara 2015. Blir lätt begreppsförvirring när custom shop ofta förkortas CS... men för den som vill ha en så historiskt korrekt LP som möjligt är det viktigt att känna till att 2015 försvann Historic-serien (ofta kallade R7, R8, R9, R0 etc) och ersättaes av CS7, CS8, CS9, CS0 (vilka hade "short tenon") och de svindyra True Historic och Historic Select. 2016 kom de vanliga Historics med "long tenon" tillbaka. För den som vill läsa mer är den här tråden på lpf rätt bra https://www.lespaulforum.com/index.php? ... od.194921/
|
| 27 May 2021, 22:39 |
|
 |
|
Mike Leaf
|
el_sueco wrote: Walain wrote: Om man vill ha den att spela på så är ju ombandningen bara ett plus..
Tror att "CS" var en "snik"serie från customshopen som de bara hade under 2015, pga att de ville särskilja från premiumserien de kallade "true historic" då?
Många fattar nog inte det/bryr sig inte och ser det som en vanlig R0. Det är lite som med 2012-orna som har laminerad greppbräda. Inget man ser, inget som känns eller märks, men det är inte rätt, och jag skulle personligen inte betala "fullpris" för en 2012a (eller en "CS") jämfört med andra reissues.
Med det i åtanke är det svårt att säga vad som är ett ok pris. Jag skulle nog inte ge över 20 för varken en 2012a eller en 2015 CS, men det betyder ju inte att ngn annan mindre anal än mig kan tycka de är värda 30. Helt rätt på alla punkter. Fel av annonsören att kalla den för CS R0. Modellen heter CS0 och tillverkades som du skriver bara 2015. Blir lätt begreppsförvirring när custom shop ofta förkortas CS... men för den som vill ha en så historiskt korrekt LP som möjligt är det viktigt att känna till att 2015 försvann Historic-serien (ofta kallade R7, R8, R9, R0 etc) och ersättaes av CS7, CS8, CS9, CS0 (vilka hade "short tenon") och de svindyra True Historic och Historic Select. 2016 kom de vanliga Historics med "long tenon" tillbaka. För den som vill läsa mer är den här tråden på lpf rätt bra https://www.lespaulforum.com/index.php? ... od.194921/Snurrigt, Tack för förklaring. Ja med den infon om modellen så tycker jag den på Blocket är värd mellan 20-25 beroende på dokumentation och hur man värderar den förstörda bindingen (oavsett spelbarhet mm ) Prissättning på 35 är vad jag förväntar mig för en R0.
| 28 May 2021, 08:59 |
|
 |
|
lampic
|
tack för engagemanget o all info. Nu är det i iallafall ingen risk att jag slår till med 35k efter några öl typ ;D ska ta det lugnt och avvakta. En R7:a eller r8 hade inte heller varit fel..
|
| 28 May 2021, 10:57 |
|
 |
|
Mike Leaf
|
Dom har ju dribblat något helt otroligt med Historic.modellerna sen de kom för 27 år sen. Var eller i vart fall varannat år har man ändrat i 'specar' eller någon detalj, olika typer av mickar osv.
Är en djungel att försöka förstå vad som är skillnad på en från 2002, 2007 och tex 2011 utan att genomföra en större utredning. 2012 har ju greppbräda av fanér , det har aldrig stått någonstans..
Varför håller man på med dessa ständiga förändringar av detaljer? Produktförbättring? Visst.
En annan förklaring är att man motiverar tidigare köpare att uppgradera till den nya modellen eller utöka med en gitarr till.
Oavsett vilket så har man motiverat ett extra köp som ej skulle blivit av annars. Jag har sett folk på LPF som haft 15-20 olika R8/R9 och fortsätter handla...
Vad jag förväntar mig av en Custom Shop ur reissue-programmet är detta (bla) och som skiljer mot det mesta i Standardserien
- Kropp i ett stycke Mahogny, kan tyvärr aldrig acceptera en 2-delad kropp. Gibson har maskat den förändringen på en del modeller genom att ändra beskrivning från 1-piece till 'solid Mahogany body' - Lätt vikt utan att vara borrad (ja jag vet att det finns chambered också) - korrekt Dome + Wash out på toppen (någorlunda) - Korrekt (lägre) halsvinkel mot kroppen - Långa halsinfästningen - Bättre lackjobb - Korrekt fräsning av bakre cavityn så att potar med korta skaft passar.
| 28 May 2021, 11:50 |
|
 |
|
lampic
|
shit ja, jo jag har fått med att de hållit på o trixat en del, inte minst av det du skrivit innan.. - korrekt Dome + Wash out på toppen (någorlunda) - Korrekt (lägre) halsvinkel mot kroppen det tycker jag är as-viktigt faktiskt och är det jag stör mig på när det gäller standard-lp. o så halsvinkeln mot kroppen som av nån anledning verkar kunnat variera lite, ses på hur högt man tvingas ha stallet..
ska vara jävligt noga med vad som kan tänkas dyka upp..o undvika 2012..om den inte är assnygg o snorbillig, vem kan säga nej till det? men det händer ju inte..
|
| 28 May 2021, 12:22 |
|
 |
|
Walain
|
lampic wrote: shit ja, jo jag har fått med att de hållit på o trixat en del, inte minst av det du skrivit innan.. - korrekt Dome + Wash out på toppen (någorlunda) - Korrekt (lägre) halsvinkel mot kroppen det tycker jag är as-viktigt faktiskt och är det jag stör mig på när det gäller standard-lp. o så halsvinkeln mot kroppen som av nån anledning verkar kunnat variera lite, ses på hur högt man tvingas ha stallet..
ska vara jävligt noga med vad som kan tänkas dyka upp..o undvika 2012..om den inte är assnygg o snorbillig, vem kan säga nej till det? men det händer ju inte.. Måste bara fråga, har sett att du nämnt att du tycker att karvningen av konturen på kroppen ska vara plan(are) än den tidigare varit? Min uppfattning är precis tvärtom, att puritanerna vill ha en mera framträdande curve av kroppen, och att det är just därför många skickar sina reissues på makeovers hos t ex Historic Makeovers eller Bavarian Makeovers. Min uppfattning är även att reissues efter 2013 har en mera dramatisk curve än tidigare år. Personligen är det inte en viktig del för mig så den biten är lite skit samma, men har reagerat på att du verkar vara av uppfattningen att curven ska vara planare?
|
| 28 May 2021, 15:30 |
|
 |
|
bummer
|
Om nån är sugen på en Standard 60s, så mejlade jag Gregor och han svarade att greppbrädan inte är torr, den är oljig o fin. https://www.gregsguitars.de/en/product/ ... elneu.html
|
| 28 May 2021, 15:44 |
|
 |
|
Mike Leaf
|
Har skrivit flera ggr om att skaffa en LP som tickar alla boxar kan vara knepigt, och värre blir det ju mer kännedom man har från nätet om olika årsmodeller, halsinfästningar, halsprofiler och gud vad.
Dock anser jag att man måste starta med att köpa en gitarr som någorlunda motsvarar förväntningarna, sen lära känna den och kanske upptäcka saker man inte tänkt på.
Om man inte tycker det känns 100% så kan man alltid (om man köper Gibson) byta upp sig senare utan att förlora en massa pengar, speciellt om man köper begagnat.
Har man tydliga skallkrav, som att man inte gilla ljusa brädor så ska man inte vika ned sig på dessa för då kommer det aldrig bli bra och alltid kännas irriterande.
Jag har FÖRSÖKT köpa och gilla LP med feta halsar, lite tyngre vikt osv och ibland tom testat i butik och övertygat mig själv om att detta kommer funka, men dessa gitarrer har aldrig stannat kvar speciellt länge.
Sånt som mickar mm hårdvara kan man bortse från helt då det går enkelt att byta ut.
| 28 May 2021, 16:41 |
|
 |
|
lampic
|
Walain wrote: lampic wrote: shit ja, jo jag har fått med att de hållit på o trixat en del, inte minst av det du skrivit innan.. - korrekt Dome + Wash out på toppen (någorlunda) - Korrekt (lägre) halsvinkel mot kroppen det tycker jag är as-viktigt faktiskt och är det jag stör mig på när det gäller standard-lp. o så halsvinkeln mot kroppen som av nån anledning verkar kunnat variera lite, ses på hur högt man tvingas ha stallet..
ska vara jävligt noga med vad som kan tänkas dyka upp..o undvika 2012..om den inte är assnygg o snorbillig, vem kan säga nej till det? men det händer ju inte.. Måste bara fråga, har sett att du nämnt att du tycker att karvningen av konturen på kroppen ska vara plan(are) än den tidigare varit? Min uppfattning är precis tvärtom, att puritanerna vill ha en mera framträdande curve av kroppen, och att det är just därför många skickar sina reissues på makeovers hos t ex Historic Makeovers eller Bavarian Makeovers. Min uppfattning är även att reissues efter 2013 har en mera dramatisk curve än tidigare år. Personligen är det inte en viktig del för mig så den biten är lite skit samma, men har reagerat på att du verkar vara av uppfattningen att curven ska vara planare? Jag o begrepp..jag menar just där mickarna är ska det vara planare.. det är en annan curve som puritanerna vill åt 
|
| 28 May 2021, 18:05 |
|
 |
|
lampic
|
Mike Leaf wrote: Har skrivit flera ggr om att skaffa en LP som tickar alla boxar kan vara knepigt, och värre blir det ju mer kännedom man har från nätet om olika årsmodeller, halsinfästningar, halsprofiler och gud vad.
Dock anser jag att man måste starta med att köpa en gitarr som någorlunda motsvarar förväntningarna, sen lära känna den och kanske upptäcka saker man inte tänkt på.
Om man inte tycker det känns 100% så kan man alltid (om man köper Gibson) byta upp sig senare utan att förlora en massa pengar, speciellt om man köper begagnat.
Har man tydliga skallkrav, som att man inte gilla ljusa brädor så ska man inte vika ned sig på dessa för då kommer det aldrig bli bra och alltid kännas irriterande.
Jag har FÖRSÖKT köpa och gilla LP med feta halsar, lite tyngre vikt osv och ibland tom testat i butik och övertygat mig själv om att detta kommer funka, men dessa gitarrer har aldrig stannat kvar speciellt länge.
Sånt som mickar mm hårdvara kan man bortse från helt då det går enkelt att byta ut. Visa ord..jo man ska inte dras med hur som helst.. men jag tänker..har alltid gillat mij före Gibson standard..jo inte alla men det är där jag hittade de bästa..och som jag misstänker är rätt lika customshop i hur de känns..förutom lacken då.. att då pröva en customshop med nitro och antagligen finare maho kan inte bli fel..tänker på carven också
|
| 28 May 2021, 18:12 |
|
 |
|
bummer
|
lampic wrote: Mike Leaf wrote: Har skrivit flera ggr om att skaffa en LP som tickar alla boxar kan vara knepigt, och värre blir det ju mer kännedom man har från nätet om olika årsmodeller, halsinfästningar, halsprofiler och gud vad.
Sånt som mickar mm hårdvara kan man bortse från helt då det går enkelt att byta ut. Visa ord..jo man ska inte dras med hur som helst.. men jag tänker..har alltid gillat mij före Gibson standard..jo inte alla men det är där jag hittade de bästa..och som jag misstänker är rätt lika customshop i hur de känns..förutom lacken då.. att då pröva en customshop med nitro och antagligen finare maho kan inte bli fel..tänker på carven också Funderar på Tokai LS95. Goldtop. Övertygad om att dom är bättre än en ny Standard, och kostar minst 10 000:- mindre. Har ej nitro men det skiter jag i.
|
| 28 May 2021, 20:31 |
|
 |
|
rifle
|
Köp nåt och testa. Ett steg i taget tills du är nöjd.
|
| 28 May 2021, 22:22 |
|
 |
|
lampic
|
rifle wrote: Köp nåt och testa. Ett steg i taget tills du är nöjd. 2011 r7 för 30k? På blocket nu..ser fin ut
|
| 29 May 2021, 11:03 |
|
 |
|
bummer
|
lampic wrote: rifle wrote: Köp nåt och testa. Ett steg i taget tills du är nöjd. 2011 r7 för 30k? På blocket nu..ser fin ut Man ska väl inte svära, men Jäv... bra pris! 
|
| 29 May 2021, 11:05 |
|
 |
|
Walain
|
Lägg ett bud på 25 
|
| 29 May 2021, 11:08 |
|
 |
|
lampic
|
Walain wrote: Lägg ett bud på 25  Jepp har gjort det nu 
|
| 29 May 2021, 11:37 |
|
 |
|
Walain
|
lampic wrote: Walain wrote: Lägg ett bud på 25  Jepp har gjort det nu  Det är en polare till mig som säljer de där. Jag har provat våda gitarrerna, riktigt bra ex båda två. Fina greppbrädor också. Bara en smaksak om man gillar aged eller darkback.
|
| 29 May 2021, 11:40 |
|
 |
|
bummer
|
En annan Goldtop på Blocket. 2011 (är väl 2008-modellen med Burstbucker Pro, chambered) för 23 000:- Vad ska man lägga för bud där?
|
| 29 May 2021, 11:51 |
|
 |
|
lampic
|
Sa att du tyckte de var bra..hoppas det är ok? Landade på 28. Är väl rimligt om det är ett riktigt bra ex tycker jag.
|
| 29 May 2021, 15:40 |
|
 |
|
lampic
|
Jaha..musikbörsen var på hugget o ville ha den..så jag fick ge begärt pris o slog till .. Var väl inte tänkt att det skulle bli en goldtop men vafan, de är coola o om detta nu ska vara ett bra ex kändes de inte så mycket o fundera på..
|
| 29 May 2021, 18:19 |
|
 |
|
lampic
|
vad jag menade var, jag ville ha en snygg burst och SC0:an var så grymt snygg..men eftersom säljaren vägrar inse att han sitter på en snik custom shop från 2015 så skiter jag i den...har tom hittat en tråd här på ljudbojen där walain kommenterar just denna gitarr som var ute på försäljning för några år sedan..snygg..men överprisad och vad mer om den byter ägare så ofta? nä släpper den och trots att jag inte direkt var inne på goldtops så blir det en nu. 2011 aged osv..och efter analsurfande om specar för alla customshop så är det INNAN hideglue..huvvaligen.. kommer fortfarande tycka att japanerna gjorde ett bra jobb, men allt är perspektiv, vilket ju även Johan var inne på. bra till vilket pris och förväntningar osv... så vill man ha en jävligt bra Les Paul modell gitarr till ett sjysst pris o struntar i nitro, så är de att föredra mot en gibson standard i min värld..oftast..o inte för alla.. för mig handlar det just om top-carven och halsvinkeln.. jaja blablajaddajadda..nu blir det en customshop..ingen hideglue o fortfarande strumpan kring dragstången, men tror inte jag skulle märkt skillnaden.. spännande..
|
| 30 May 2021, 15:52 |
|
 |
|
Walain
|
Bara att gratulera till en kalasgura Lampic!
|
| 30 May 2021, 16:41 |
|
 |
|
rifle
|
lampic wrote: vad jag menade var, jag ville ha en snygg burst och SC0:an var så grymt snygg..men eftersom säljaren vägrar inse att han sitter på en snik custom shop från 2015 så skiter jag i den...har tom hittat en tråd här på ljudbojen där walain kommenterar just denna gitarr som var ute på försäljning för några år sedan..snygg..men överprisad och vad mer om den byter ägare så ofta? nä släpper den och trots att jag inte direkt var inne på goldtops så blir det en nu. 2011 aged osv..och efter analsurfande om specar för alla customshop så är det INNAN hideglue..huvvaligen.. kommer fortfarande tycka att japanerna gjorde ett bra jobb, men allt är perspektiv, vilket ju även Johan var inne på. bra till vilket pris och förväntningar osv... så vill man ha en jävligt bra Les Paul modell gitarr till ett sjysst pris o struntar i nitro, så är de att föredra mot en gibson standard i min värld..oftast..o inte för alla.. för mig handlar det just om top-carven och halsvinkeln.. jaja blablajaddajadda..nu blir det en customshop..ingen hideglue o fortfarande strumpan kring dragstången, men tror inte jag skulle märkt skillnaden.. spännande.. Det här ska bli spännande att höra åsikt om.
|
| 31 May 2021, 08:29 |
|
 |
|
bummer
|
lampic wrote: Jaha..musikbörsen var på hugget o ville ha den..så jag fick ge begärt pris o slog till .. Var väl inte tänkt att det skulle bli en goldtop men vafan, de är coola o om detta nu ska vara ett bra ex kändes de inte så mycket o fundera på.. Ja, där gjorde du ett klipp. Musikbörsen hade väl lagt på 10 000:- sen när de själva skulle sälja den. Tror de hade en R7 för just 40 000:- nyss.
|
| 31 May 2021, 08:43 |
|
 |
|
bummer
|
lampic wrote: kommer fortfarande tycka att japanerna gjorde ett bra jobb, men allt är perspektiv, vilket ju även Johan var inne på. bra till vilket pris och förväntningar osv... så vill man ha en jävligt bra Les Paul modell gitarr till ett sjysst pris o struntar i nitro, så är de att föredra mot en gibson standard i min värld..oftast..o inte för alla.. för mig handlar det just om top-carven och halsvinkeln.. jaja blablajaddajadda..nu blir det en customshop..ingen hideglue o fortfarande strumpan kring dragstången, men tror inte jag skulle märkt skillnaden.. spännande.. Jag har inte bestämt mig än, men jag TROR jag kommer köpa en Gibson Les Paul Standard 50s. Känns som att jag måste ha en Gibson nu. Hinner fundera, då ingen har Goldtop inne just nu ändå.
|
| 31 May 2021, 08:45 |
|
|