View unanswered posts | View active topics It is currently 14 May 2026, 06:58

Reply to topic  [ 613 posts ]  Go to page Previous  1 ... 6, 7, 8, 9, 10, 11, 12 ... 21  Next
Gibson 1959 Les Paul kostade som dagens Gibson USA 
Author Message

Post Re: Gibson 1959 Les Paul kostade som dagens Gibson USA
En sadel kostar 5-600 kr att få tillverkad OCH installerad av ett proffs. Att fila till några skåror som är snålt skurna kanske kostar 200 kr typ.

Gibson tillverkar sannolikt tusentals gitarrer varje månad. Därför har de plekmaskiner som gör bandjobb och vad jag förstått även översadlar. Det har resulterat i att man ibland får dom lite snålt skurna. Jag TROR att de lokala distributörerna (i Norden t ex Luthman) bör göra slutarbetet med setupen, för att bl a kompensera för klimatskiften, frakt osv. Att tro att en slutsetup i Nashville ska funka great två år senare i Norden är inte realistiskt. Jag tror däremot att det slarvas en del bland distributörer och återförsäljare med detta.

Att det däremot skulle vara något FEL på sadlarna har jag aldrig hört talas om.

FGN tillverkar sannolikt väldigt mycket färre gitarrer. De kanske har en kille som sitter och kollar alla sadlar och har färre led från tillverkare till återförsäljare.

Jag tycker inte att setupfrågor är helt (möjligen delvis) relevanta för att bedöma "kvalitén" på den här typen av gitarrer.

http://ironlamb.bandcamp.com/
https://www.youtube.com/channel/UC7vgsQ ... tIhcqXo9EQ

27 May 2021, 11:32
Profile WWW

bummer wrote:
Ja, nästan säker på att det är mer gitarr än en Gibson USA, för mindre pengar.
Men den har fel horn, inte nitro och så är den inte Made in USA.
Fuck... :roll:

Köp båda. Sen vet du. Det är bättre att du förlorar lite pengar i nuläget än att du ältar dessa frågor i en evighetstråd. Då kommer du förlora förståndet och det där mycket värre.

27 May 2021, 11:38
Profile

glassfinger wrote:
bummer wrote:

Köp båda. Sen vet du. Det är bättre att du förlorar lite pengar i nuläget än att du ältar dessa frågor i en evighetstråd. Då kommer du förlora förståndet och det där mycket värre.

Ja, jag har oändligt med pengar, så det ska jag absolut göra :lol:

Jag är redan från vettet, tror inte det kan bli värre.

27 May 2021, 11:40
Profile

Walain wrote:
En sadel kostar 5-600 kr att få tillverkad OCH installerad av ett proffs. Att fila till några skåror som är snålt skurna kanske kostar 200 kr typ.

Gibson tillverkar sannolikt tusentals gitarrer varje månad. Därför har de plekmaskiner som gör bandjobb och vad jag förstått även översadlar. Det har resulterat i att man ibland får dom lite snålt skurna. Jag TROR att de lokala distributörerna (i Norden t ex Luthman) bör göra slutarbetet med setupen, för att bl a kompensera för klimatskiften, frakt osv. Att tro att en slutsetup i Nashville ska funka great två år senare i Norden är inte realistiskt. Jag tror däremot att det slarvas en del bland distributörer och återförsäljare med detta.

FGN tillverkar sannolikt väldigt mycket färre gitarrer. De kanske har en kille som sitter och kollar alla sadlar och har färre led från tillverkare till återförsäljare.

Jag tycker inte att setupfrågor är helt (möjligen delvis) relevanta för att bedöma "kvalitén" på den här typen av gitarrer.

Vilken första klassens relativiserande BULLSHIT!!!

En jag känner skulle nyligen göra sig av med sin första elgitarr, en Epiphone by Gibson strata. En sån där budgetgitarr från det tidiga 90-talet med plyfakropp. Jag skulle hjälpa honom att göra en setup inför försäljningen, något som han sa aldrig gjorts sen han köpte den. Det var inget fel på den sadeln, trots att det inte fanns några PLEK-maskiner vare sig i Nashville på den tiden eller någon annanstans för den delen. Det var annat jag behövde göra på gitarren som man behöver fixa efter så lång tid men absolut ingenting i sadeln. Den höll stämningen utan anmärkning.

Kunde man förr t o m på de billigaste budgetgitarrerna så kan man fan i mej nu! Det är bara ren snålhet, dumhet och inkompetens från Gibsons sida idag.

27 May 2021, 11:43
Profile

Walain wrote:

Ok, ja jag vet inte så mycket om sånt här.
Jag känner mest rent spontant att jag tycker en gitarr för 23 000 inte skulle behöva fixas till såhär.
Ingen av de Gibson-inspirerade Vintage-gitarrerna jag hade (SG, 2 LP) behövde det. De var tillverkade i Kina och kostade lite över 2000:- nya. De hade inte heller ljusa, torra greppbrädor som man ofta får med Gibson. Men det kanske är ett tecken på kvalitet. Jag skulle nog ha behållit mina Epiphone och BaCH. De var i klass med Gibson.

27 May 2021, 11:44
Profile

bummer wrote:
Walain wrote:

Ok, ja jag vet inte så mycket om sånt här.
Jag känner mest rent spontant att jag tycker en gitarr för 23 000 inte skulle behöva fixas till såhär.
Ingen av de Gibson-inspirerade Vintage-gitarrerna jag hade (SG, 2 LP) behövde det. De var tillverkade i Kina och kostade lite över 2000:- nya. De hade inte heller ljusa, torra greppbrädor som man ofta får med Gibson. Men det kanske är ett tecken på kvalitet. Jag skulle nog ha behållit mina Epiphone och BaCH. De var i klass med Gibson.

Case closed.

27 May 2021, 11:48
Profile WWW

Vinyljunkie wrote:
Kunde man förr t o m på de billigaste budgetgitarrerna så kan man fan i mej nu! Det är bara ren snålhet, dumhet och inkompetens från Gibsons sida idag.

Varifrån kommer den infon att man måste byta eller fila till översadeln på nya Gibson?
Är det nåt du har läst på nätet eller har du egen erfarenhet?

Tror du en random arbetare på en dålig dag gör en bättre sadel än Plek-maskinen?

27 May 2021, 11:59
Profile ICQ WWW

bummer wrote:

Köp en av varje då :shock:

27 May 2021, 12:13
Profile ICQ WWW

Eller en Tokai. Med nitro, rätt horn. 2 rätt utav 3 är inte så illa.
https://www.musamaailma.fi/se/merkit/to ... ahkokitara

Den här är lite dyrare, men har inte nitro?
Jag trodde nitro var det som gällde på en LP.
Det är väl flammorna man betalar mer för då.
https://www.musamaailma.fi/se/merkit/to ... ara-kotelo

Hur är det i praktiken med nitro?
Jag har läst att det doftar vanilj, och att den är mindre tålig än plastlacker.
Träet ska andas bättre och gitarren låter bättre.
Det sistnämnda har jag läst alla möjliga olika svar på.

27 May 2021, 12:20
Profile

Jag fattar ingenting. Du vill ha en gitarr som är så lik en Gibson som möjligt men du vill inte ha en Gibson.

27 May 2021, 12:34
Profile

southbeck wrote:
Jag fattar ingenting. Du vill ha en gitarr som är så lik en Gibson som möjligt men du vill inte ha en Gibson.

Helst så vill jag ha en Gibson. Men jag vill att den ska vara bra. Med nya så verkar det vara ett lotteri. Jag verkligen hatar torra greppbrädor, när man känner hur strängen skrapar mot träet :shock:
Återförsäljare verkar inte känna för att kunna välja ut ett exemplar med mörk, ej torr greppbräda, även om man köper en gitarr av dom för 23 000:-. Det är servicekänsla det.
Kolla gärna videon jag länkade tidigare, där han visar sadeln på en Standard 60s.

Jag måste nog helt enkelt känna på en själv, så jag inte köper Gibson i säcken.

27 May 2021, 12:43
Profile

bummer wrote:
Helst så vill jag ha en Gibson. Men jag vill att den ska vara bra. Med nya så verkar det vara ett lotteri. Jag verkligen hatar torra greppbrädor, när man känner hur strängen skrapar mot träet :shock:
Återförsäljare verkar inte känna för att kunna välja ut ett exemplar med mörk, ej torr greppbräda, även om man köper en gitarr av dom för 23 000:-. Det är servicekänsla det.
Kolla gärna videon jag länkade tidigare, där han visar sadeln på en Standard 60s.

Yey!

27 May 2021, 12:52
Profile

Klart som fasiken dom är bra. Du sa att du haft Epiphone och Bach tidigare. Köper du en Gibson för över 20k så kommer du tycka den är skitbra. Skulle det vara någon detalj du inte är nöjd med är det bara att fixa. Skulle greppbrädan mot förmodan vara torr är det ju bara att smörja in den. Samma sak mot sadeln. Skulle den, mot förmodan, vara för snäv är det enkelt att fixa. Men klart det kommer vara en grym gitarr. Att det skulle vara ett lotteri att köpa en ny Gibson tror jag inte på överhuvudtaget.

27 May 2021, 12:53
Profile

glassfinger wrote:
bummer wrote:

Yey!

Haha :D Bara att vänta... I Karlstad har de bara en inne, Tobaccoburst.

Last edited by bummer on 27 May 2021, 13:08, edited 1 time in total.

27 May 2021, 12:54
Profile

Köp ingen gitarr. Skänk pengarna till Bris eller Amnesty istället så slipper du fundera mer.

27 May 2021, 13:02
Profile

lpstd wrote:
Köp ingen gitarr. Skänk pengarna till Bris eller Amnesty istället så slipper du fundera mer.

Nä.
Men vore kul med ett digitalpiano, får se.
Trumpet kanske... fast grannarna skulle inte gilla det.

27 May 2021, 13:06
Profile

Mike Leaf wrote:
Vinyljunkie wrote:

Varifrån kommer den infon att man måste byta eller fila till översadeln på nya Gibson?
Är det nåt du har läst på nätet eller har du egen erfarenhet?

Tror du en random arbetare på en dålig dag gör en bättre sadel än Plek-maskinen?

Det står så i denna tråd och ja, det är också min erfarenhet av att testa nya Gibsons att i synnerhet sadeln alltför ofta är taffligt filade.

Och med tanke på att det, som jag redan påpekat, inte fanns några PLEK-maskiner förr så verkar det ju som att random arbetare gör just det.

27 May 2021, 13:09
Profile

Vinyljunkie wrote:

Det står så i denna tråd och ja, det är också min erfarenhet av att testa nya Gibsons att i synnerhet sadeln alltför ofta är taffligt filade.

Och med tanke på att det, som jag redan påpekat, inte fanns några PLEK-maskiner förr så verkar det ju som att random arbetare gör just det.

En dåligt filad sadel är ett betyldigt mindre problem än en dåligt strängad gitarr.
Där sitter det största problemet för random gitarrist.

27 May 2021, 13:43
Profile ICQ WWW

Han går ju igenom gitarren som en pedant med lupp och lysrör, ser helt perfekt ut vad jag kan se.
Förutom i framkanten av översadeln där greppbrädan möter sadeln är det lite 'frässkägg' 8)

Image

Ser ju inte 100 perfekt ut , men bara kosmetiskt

27 May 2021, 14:01
Profile ICQ WWW

Är torr o ljus greppbräda verkligen ett så stort problem? - De nya Standard alltså..
Är det inte bara att olja in den så både mörknar den och ja..blir mindre torr?
Själv tänker jag att de nya generellt kan vara sjyssta överlag. De har vad jag förstått skaffat sig ett lager av aningen lättare maho som ska räcka ett par år till vilket ju är sjysst.
Bra mickar, sjysst abr-bridge, osv och tom toppen ska vara aningen planare än för några år sedan.
Banden ska vara bättre än tidigare, bättre intonering osv, en massa småfix som gjorts.
Den korta halsinfästningen är inte längre av "rocker"-type utan en bredare och stabilare tenon.

Tycker det låter som om de nya är den bästa standarden de gjort på länge.
Om man vill ha en Goldtop tycker jag man är rätt safe, är greppbrädan lite ljus så plja in den helt enkelt.
Du kanske tom kan använda en olja med lite pigment i för att mörka den ytterligare.
Däremot är det lite tufft om man vill ha en burst...Där hade man velat se de faktiska gitarrerna så man får en man själv tycker är snyggast.
Anderton music kommer vad jag förstått lägga ut bilder på de ex de får in, när de får in dem. Så kolla där när det är dags.
När du lägger en gitarr i deras korg o är inloggad och angett att du är utanför Brittanien så dras den engelska momsen automatiskt av. De har tom publicerat en video om hur allt kommer gå till om frakt till eu-länder.
Smolket i bägaren är väl kronkursen..

Jag ser en snygg customshop ute från 2015, en CS r0, så den har kort tenon..
tycker priset på 35000 är sjukt för högt för just en sådan, dessutom har banden bytts ut till stålband och fretedge bindingen är sabbad
vad hade varit rimligt att bjuda för en sån?

27 May 2021, 15:12
Profile ICQ YIM WWW

lampic wrote:

tycker priset på 35000 är sjukt för högt för just en sådan, dessutom har banden bytts ut till stålband och fretedge bindingen är sabbad

Jag visste inte att dom hade den kortare infästningen?
Nåväl 30 är väl rimligt, det är ändå en Flammig topp och ovanlig modell
Detta förutsatt att org case + orgkvitto + certifikat finns, annars är det -5 k till

Synd på ombandningen.

27 May 2021, 15:41
Profile ICQ WWW

Om man vill ha den att spela på så är ju ombandningen bara ett plus..

Tror att "CS" var en "snik"serie från customshopen som de bara hade under 2015, pga att de ville särskilja från premiumserien de kallade "true historic" då?

Många fattar nog inte det/bryr sig inte och ser det som en vanlig R0. Det är lite som med 2012-orna som har laminerad greppbräda. Inget man ser, inget som känns eller märks, men det är inte rätt, och jag skulle personligen inte betala "fullpris" för en 2012a (eller en "CS") jämfört med andra reissues.

Med det i åtanke är det svårt att säga vad som är ett ok pris. Jag skulle nog inte ge över 20 för varken en 2012a eller en 2015 CS, men det betyder ju inte att ngn annan mindre anal än mig kan tycka de är värda 30.

27 May 2021, 15:52
Profile WWW

Walain wrote:

Med det i åtanke är det svårt att säga vad som är ett ok pris. Jag skulle nog inte ge över 20 för varken en 2012a eller en 2015 CS, men det betyder ju inte att ngn annan mindre anal än mig kan tycka de är värda 30.

Ja fast om säljaren begär 35 kommer bud på 20 inte att fungera tyvärr.

27 May 2021, 15:55
Profile ICQ WWW

Nä alltså, jag är inte spekulant överhuvudtaget, jag har de les pauler jag behöver :)

Mitt raljerande gällde väl det objektiva "marknadsvärdet", i den mån det går att sätta ett sådant. 2012 reissues och 2015 "CS" anses av många vara svarta får och detta bör generellt återspeglas i värdet.

Men om man struntar helt i sånt, och bara vill ha en snygg les paul som ser ut som en reissue och spelar svinbra så är de säkert toppen. Men då spelar ju varken ombandningar eller halsinfästningar någon roll.

27 May 2021, 16:03
Profile WWW

lampic wrote:
Är torr o ljus greppbräda verkligen ett så stort problem? - De nya Standard alltså..
Är det inte bara att olja in den så både mörknar den och ja..blir mindre torr?
Själv tänker jag att de nya generellt kan vara sjyssta överlag. De har vad jag förstått skaffat sig ett lager av aningen lättare maho som ska räcka ett par år till vilket ju är sjysst.
Bra mickar, sjysst abr-bridge, osv och tom toppen ska vara aningen planare än för några år sedan.
Banden ska vara bättre än tidigare, bättre intonering osv, en massa småfix som gjorts.
Den korta halsinfästningen är inte längre av "rocker"-type utan en bredare och stabilare tenon.

Tycker det låter som om de nya är den bästa standarden de gjort på länge.
Om man vill ha en Goldtop tycker jag man är rätt safe, är greppbrädan lite ljus så plja in den helt enkelt.
Du kanske tom kan använda en olja med lite pigment i för att mörka den ytterligare.
Däremot är det lite tufft om man vill ha en burst...Där hade man velat se de faktiska gitarrerna så man får en man själv tycker är snyggast.
Anderton music kommer vad jag förstått lägga ut bilder på de ex de får in, när de får in dem. Så kolla där när det är dags.
När du lägger en gitarr i deras korg o är inloggad och angett att du är utanför Brittanien så dras den engelska momsen automatiskt av. De har tom publicerat en video om hur allt kommer gå till om frakt till eu-länder.
Smolket i bägaren är väl kronkursen..

Funkar det då, eller måste man hålla på och olja in, som folk gjorde på BaCH, och dom blev aldrig bättre.
Vad är problemet för Gibson? Vintage och Squier lyckas få tag på rosewood som inte är torr. Och det är billigare gitarrer.
Gitarr från England? Nope. Aldrig igen.

27 May 2021, 16:13
Profile

bummer wrote:
Eller en Tokai. Med nitro, rätt horn. 2 rätt utav 3 är inte så illa.
https://www.musamaailma.fi/se/merkit/to ... ahkokitara

Den här är lite dyrare, men har inte nitro?
Jag trodde nitro var det som gällde på en LP.
Det är väl flammorna man betalar mer för då.
https://www.musamaailma.fi/se/merkit/to ... ara-kotelo

Hur är det i praktiken med nitro?
Jag har läst att det doftar vanilj, och att den är mindre tålig än plastlacker.
Träet ska andas bättre och gitarren låter bättre.
Det sistnämnda har jag läst alla möjliga olika svar på.

Jag bryr mig nog egentligen inte.
Gitarren måste inte vara exakt trogen hur de byggde dom på 50-talet.
Läst så mycket att många inte hör nån skillnad, om plastlacken inte är för tjock, det är mer hur lacken åldras.

27 May 2021, 16:29
Profile

Torr eller ljus rosewood det är ju frågan vad folk menar.

27 May 2021, 16:30
Profile ICQ WWW

rifle wrote:
Torr eller ljus rosewood det är ju frågan vad folk menar.

Jag menar torr. Som fnöske. Det är en obehaglig känsla när strängarna skrapar mot rosewood-brädan.
De gitarrerna jag haft som kändes så var 3 st BaCH LP och en Epiphone Les Paul Standard.
Övriga jag haft kändes inte så. T o m den billigaste jag har, en Squier Bullet Strat, som kostade strax över 1000:- ny, har inte så torr greppbräda.

27 May 2021, 16:40
Profile

Tack för tipsen, tror att originalhandlingar finns men kanske inte kvitto, får höra. Har redan sagt att priset är för högt eftersom den mer kan ses som en "bättre" standard.
Håller med om att ombandningen i längden och för spelbarheten kan vara ett plus, men det är ändå något som kan sänka priset..huruvida det går att förhandla ner till rimlig nivå.
Den är ruskigt snygg i iallafall och eftersom det ändå är en CS, fast en snikvariant..så har jag tänkt mig ett pris som en ny standard ungefär..
nånstans mellan 22-30000, men tänker mig att 25000 är rätt rimligt.
Får se, han ska ge det ett par veckor och kan tänka sig snacka pris ifall inget händer så länge. Tydligen fått många frågor om halsinfästningen, inte bara av mig.

om inoljning.. är ju rätt vanligt att man brukar olja in greppbrädorna regelbundet..nåja, jag gör inte det jätteofta men det händer.
tror du inte ska vara rädd att beställa från england bara man vet alla förutsättningar.
ha lite koll på andertons hemsida och kolla den info de ger om att sälja till EU.

27 May 2021, 16:41
Profile ICQ YIM WWW

En trist greppbräda går inte att rädda är min erfarenhet. Det går att slipa den finare och att olja den för att få liiiiite finare färg och mjukare känsla, men om man inte gillar färgen, och att det t ex är stora porer i trät, så blir det som att polera en bajskorv.

Jag är greppbrädofil och tycker också det är viktigt, men ber man om närbilder så kan man ju se hur den ser ut och köpa otestat, det är ju liksom inget magiskt som inte går att upptäcka på bild.

27 May 2021, 16:46
Profile WWW
Reply to topic   [ 613 posts ]  Go to page Previous  1 ... 6, 7, 8, 9, 10, 11, 12 ... 21  Next