View unanswered posts | View active topics It is currently 24 Sep 2026, 05:49

Reply to topic  [ 19 posts ] 
Rörstärkare : Vart är vi på väg? 
Author Message

Post Rörstärkare : Vart är vi på väg?
Hur går det egentligen för försäljningen av rörförstärkare?

Tycker mig se allt fler annonser som ligger kvar länge, och även butiksförsäljningen verkar ha mattats av.
Jag fattar att modellering och profilerare spelar in, särskilt för turnerande musiker där vikt, smidighet och enkel setup betyder mycket.
Men hur ser det ut för rörförstärkarna generellt? Har efterfrågan faktiskt minskat, eller är det bara en känsla?

Vad säger ni som säljer eller följer marknaden?

23 Sep 2026, 11:01
Profile

Post Re: Rörstärkare : Vart är vi på väg?
Jag som nästan aldrig sålt en förstärkare har i våras-somras sålt 3 stycken (Vox AC15 Anniversary combo, AC30 top boost 1978, Orange AD30 single channel topp) och bytt bort en fjärde (Marshall Superlead 1970 mot Boogie Mk IIB 1980 combo). Enbart rörstärkare alltså.

Det var snabba och enkla affärer, ett par via bekanta och ett par via Blocket (annonserades även på Bojen). Orange-förstärkaren såldes efter 4 timmar på Blocket.
Upplevde inga problem med att få sålt eller att få in begärt pris. Samtliga hämtades här; skickades inte.

23 Sep 2026, 11:11
Profile

Det är väl bara Bonamassa som vill ha rör idag. Och Danko Jones och Fu Manchu.

https://www.youtube.com/watch?v=Rf-9xefONrg
Tube Amps Are Dead And Here Is Why

https://www.youtube.com/watch?v=3b_eoSCgCMQ
The PROBLEM With TUBE AMPS - It's Getting WORSE Every Year

https://www.youtube.com/watch?v=0OH15xt5wbE
Tube Amp Sales Plummet in 2025

Last edited by bummer on 23 Sep 2026, 13:12, edited 1 time in total.

23 Sep 2026, 12:34
Profile

Rörstärkare går en tuff tid till mötes. De säljer i princip inte alls och de få som säljer är till gubbar.
När de generationerna är borta är det nog helt kört. Och då försvinner möjligheter att få såna fixade, hitta rör osv och då är det verkligen kört.

En, i mina ögon, sanslöst trist utveckling. DI (hur det än görs, digitalt eller annat) är tyvärr inte framme än.
Och den utveckling som sker nu för tiden är att något blir en uns bättre på att härma/klona något som redan finns.
Det kommer säkert ända fram en dag men är långt ifrån där nu.

Jag kan ärligt säga att det enda sätt det verkligen stör mig är att på så många nyare skivor låter gitarren inte bra.
Jag har aldrig hört en DI grej där jag tänkt "fan vad bra gitarrljud".
Speciellt inom smalare musik där budget är i det närmaste obefintlig (och tyvärr är det sånt jag primärt lyssnar på).
En skiva där gitarren är det drivande instrumentet men som DI och med programmerade trummor är inte en skiva, det är som bäst en demo.

Skruvar man upp en skiva (eller live ut i PA) med DI gitarrljud blir det högt och gör ont.
Gör man dito på en väl inspelad förstärkare blir det bara högt.

Allt det sagt, jag förstår varför folk använder det, speciellt live. Det är alltid samma, det är lätt kontrollerat och enkelt att ersätta om något händer. Man tar med en USB sticka på fly in fly out gig.
Ännu mer om man kör in-ears.

En sak jag tänkt på när gitarrvänner som alltid kör DI kommer och hälsar på så har de jättesvårt att kontrollera en rörstärkare.
DI ljud är så otroligt mycket lättare att spela med, hur det komprimerar, förlåter missljud och smetar över slarv. Det gör att många DI snubbar trillar ihop i en riktig stärkare.
Självklart helt oviktigt om DI lät lika bra, men det gör det ju tyvärr inte (förutom till extremt nedstämt metal där rör dåligt hänger med).
Jag tror att många av de över tekniska gitarrister man ser drösar av på Instagram inte skulle existera om DI inte fanns. De skulle inte kunna spela vad de gör, och editera som de gör, utan DI.

/Magnus

23 Sep 2026, 13:03
Profile WWW

Ja, lite så!
Tror att rörstärk går samma öde till mötes som vinylen (då menar jag den man la på skivspelaren :lol: ).
Den försvinner nästan helt med undantag av entusiaster som en själv, sen i framtiden kommer rörstacken tillbaka med hjälp av unga gitarr-hipsters likt Vinylskivan gjorde - Extremt dyrt men ger creed! :lol:
TYP?!

23 Sep 2026, 13:21
Profile

Jag tror iofs inte Marshalls "maskinpark" är riktigt representativ för rörförstärkarmarknaden i stort.
Gamla klassiker av bättre årgång har väl alltid en marknad tror jag men mindre kända märken och modeller
är nästan osäljbara om man ska få ut en bråkdel av vad de kostade nya.
Jag hade ett par 50W helrör combos ute ut på blocket till underpris för något år sen. Tror inte ens jag fick en fråga om dem utöver ett skambud.

Vinylen däremot har ju strålande tider numera. Även CD är numera på stark frammarsch, både beg spelare och album 8) .

23 Sep 2026, 14:13
Profile ICQ WWW

Obi wrote:
Jag tror iofs inte Marshalls "maskinpark" är riktigt representativ för rörförstärkarmarknaden i stort.
Gamla klassiker av bättre årgång har väl alltid en marknad tror jag men mindre kända märken och modeller
är nästan osäljbara om man ska få ut en bråkdel av vad de kostade nya.
Jag hade ett par 50W helrör combos ute ut på blocket till underpris för något år sen. Tror inte ens jag fick en fråga om dem utöver ett skambud.

Vinylen däremot har ju strålande tider numera. Även CD är numera på stark frammarsch, både beg spelare och album 8) .

Såg en video igår från en cool skivaffär i New York. Dom hade t o m kassetter, blandband som folk själva spelat in på och skrivit för hand vad det var för låtar. Så som man själv gjorde förr. Antar att det är kult nu.
https://youtu.be/AxfyBgzoWQU?is=LgpYF4LHaF-irUeX

23 Sep 2026, 14:43
Profile

Eller är det samma sak igen som med gamla plexis, gamla fender och gibson dvs gammalt möög som ingen vill ha under en tid för att sen bli trendigt igen och då vill alla ha de igen för att de är värda nåt. Exakt som 4trax skriver om vinylen.
9 av 10 personer vill bara ha sakerna för att de är eftertraktade rent ekonomiskt, när priserna sjunker så gör de av sig med de före detta status prylarna. Entusiasterna köper allt de ser då och sitter i sin lägenhet och sniffar av lycka :D

Jag personligen tycker att de nya marshallerna 20-25 watt är jättebra jämfört med de gamla asen om man pratar funktionalitet.

23 Sep 2026, 15:11
Profile ICQ WWW

Dom var utdömda redan i slutet av 70-talet 8)
Snart förbjuder väl EU elektronrören också

Just det, när man pratar om vad som ska hända 'snart', i 'framtiden' osv
är det bra att presentera en tidshorisont, är det närmaste 5 åren vi pratar om eller 50 år?

Det finns ju massor av dom, så kan bli en fungerande beg-marknad länge även om nyförsäljningen dippar.

Förresten borde väl detta även gälla transistorstärkare?
Dvs att digitala alternativ tar över dock långsamt........

Enligt MO måste alla 'gubbar' som vi dö först :mrgreen:

23 Sep 2026, 15:27
Profile ICQ WWW

Mike Leaf wrote:
Dom var utdömda redan i slutet av 70-talet 8)
Snart förbjuder väl EU elektronrören också

Just det, när man pratar om vad som ska hända 'snart', i 'framtiden' osv
är det bra att presentera en tidshorisont, är det närmaste 5 åren vi pratar om eller 50 år?

Det finns ju massor av dom, så kan bli en fungerande beg-marknad länge även om nyförsäljningen dippar.

Förresten borde väl detta även gälla transistorstärkare?
Dvs att digitala alternativ tar över dock långsamt........

Enligt MO måste alla 'gubbar' som vi dö först :mrgreen:

Japp, när gubbar dör försvinner de.
Troligen många av de gitarrmärken så många älskar också.

Ett problem för begmarknaden av förstärkare är att reparera och serva rör grejer redan är mer eller mindre borta redan.
Rör blir svårare och svårare att hitta.

Digitala alternativ tar inte över långsamt, de tar över i raketfart.
Förutom på en del blues grejer och små lokala scener är förstärkare mer eller mindre försvunna på scener världen över redan.
Gå en sväng på exempelvis Sweden Rock, stärkarna är där men mest som scenrekvisita.
Titta inom andra musikstilar, där är de inte ens som rekvisita.

/Magnus

23 Sep 2026, 15:55
Profile WWW

Två saker:

1. Det är betydligt lättare att laga gamla rörförstärkare än transistorförstärkare.

2. Modelingförstärkare går inte att laga alls.

23 Sep 2026, 16:19
Profile

Vinyljunkie wrote:
Två saker:

1. Det är betydligt lättare att laga gamla rörförstärkare än transistorförstärkare.
Jupp många transistorer existerar inte längre så då måste man försöka trixa till det med någon modern variant. Var en jävla jakt på rätt trissor världen över när jag lagade.
Vinyljunkie wrote:
2. Modelingförstärkare går inte att laga alls.
Jupp igen fick in modeleringsförstärkare som bara var några få år gammal men eftersom modellen var utgången tillhandahöll fabrikören inte det programerade DSP chippet längre så bara säga till kunden att det här får du skrota.

23 Sep 2026, 18:16
Profile

4trax wrote:
Hur går det egentligen för försäljningen av rörförstärkare? [...] ... [...].Vad säger ni som säljer eller följer marknaden?
Det kommer alltid finnas ett gäng (väl bemedlade?) nördiga gitarrister, unga såväl som gamla, som aldrig kommer ge upp målet att ha "samma" stärkare och ljud dom deras gudar. Därför lär marknaden inte försvinna för blonda fender, blackface Deluxe Reverb, Vibrolux, 50w p-t-p Marshalltoppar, m fl, men den kanske håller på att krympa? Oavsett, så är det uppenbart är att vissa rörstärkare är lättare att sälja än andra, särskilt när pengen är rätt.

23 Sep 2026, 18:17
Profile ICQ YIM WWW

En sak som slår mig är att ljudtekniker inte är särskilt förtjusta i rörförstärkare. Eller det är väl ljudvolymen som de ger som de inte är förtjusta i.
Jag hade spelningen för ett par år sen då teknikern sa åt oss att sänka samtliga grejer vi spelade på. Han bad oss till och att ta ut öronproppar ”man ska inte ha det högre än vad klarar utan öronproppar”. I ett sådant arrangemang kommer ju inte en rörförstärkare ut till sin rätt.
Och sen är det väl som du säger Magnus, lättare att bara ha med sig en USB-sticka.

När jag såg Kebnekajse för 2-3 år sen så plockade de själva ihop sin utrustning och det var Marshall och andra tunga rörhäckar. Eloge till de gubbarna som fortfarande orkar plocka ihop efter sig de är ju minst sagt inga ungdomar längre :)

23 Sep 2026, 19:19
Profile

Jag går på konserter rätt ofta. Lyssnar mest på Americana osv. I den genren kan jag faktiskt inte minnas att jag sett något annat än Fender rörcombos, Vox och en och annan Marshall. Ser likadant ut som för 15-20 år sedan.

Sen kan man väl gissa att Thomann numera säljer flest av Katana och liknande digitala apparater. De är ju så billiga så att man köper väl en ny om de börjar strula?

23 Sep 2026, 21:43
Profile ICQ YIM WWW

Jag är inte orolig överhuvudtaget. Det kommer alltid finnas musiker som vurmar för soundet, estetiken och kulturen kring rörförstärkare.
Med jämna mellanrum spelar jag in med plug-ins, repar och gigar med Boss Katana 50 etc. Men varje gång jag kopplar in i en av mina rörisar så är det liksom "Ja just det. Det var så det skulle låta. Och framförallt KÄNNAS". Spelkänslan hos en rörförstärkare som får jobba på rätt sätt har jag nog ännu inte hittat någon pedal, plug-in, digital-förstärkare etc som får till 100%. Och tekniker som servar, modifierar och fixar med rörförstärkare kommer nog alltid att finnas också. Det är liksom en kultur som går vidare ifrån generation till generation.

23 Sep 2026, 22:33
Profile

Jag har lärt mig att laga rörförstärkare via YT och det känns som om det är flera som gjort. Tror inte att kunskapen om att laga rörisar kommer att försvinna. Bra rörförstärkare tror jag kommer att överleva läääänge än.

George Harrison

23 Sep 2026, 23:02
Profile

Det vore trevligt om priserna på klassikerna kom ner.
Men man behöver well inte hålla andan...

23 Sep 2026, 23:33
Profile ICQ YIM WWW

Men var det inte så att när dreadnoughts började dyka upp så trodde man att nylonstängat var dött? När elgitarren kom så var det kört för de akustiska. För att inte tala om när elbasen kom och konkurrerade med kontrabasen. Så kom superstrator med Floyd och var det inte lika hett med strator och Les Pauler längre. O.s.v. O.s.v.

Sedan Line6 PODen kom, så har många menat att nu är det kört för gamla förstärkare nu när det finns "perfekta" digitala alternativ. Men nästan all gammal teknik överlever och kompletterar bara det nya. Undantaget är väl Variax och olika syntgitarrer som knappt någon använder längre. Men det är klart att det alltid kommer finnas de som blir inspirerade av de gamla förstärkarna som är oförutsägbara och inspirerande. Att dra på en fyrhåls-Marshall och damma på, slår de flesta andra upplevelser som livet har att bjuda på, i alla fall för en del av oss. Samtidigt har jag kul nu när jag börjat experimentera med 7-strängat och NAM A2-förstärkar-plugins.

Jag tror att allt kommer att samexistera och bara gå upp och ner i popularitet.

23 Sep 2026, 23:54
Profile ICQ YIM WWW
Reply to topic   [ 19 posts ]