View unanswered posts | View active topics It is currently 08 Jun 2026, 19:36

Reply to topic  [ 33 posts ]  Go to page Previous  1, 2
Tankar kring tonträ.. 
Author Message

McE wrote:
Jag är i färd med att bygga upp vårt sågverk igen. Finns det nån efterfrågan på Svenskt trä? Jag håller till väster om Sundsvall, har förutom barr här hemma även björk, asp, al, rönn, sälg och vide. Jag skulle till våren såga upp valfri storlek om det finns intresse? Eller låter det bara skit med våra träslag?

Vart befinner du dig mer exakt?

Jag håller till i Sundsvall. Kan definitivt vara intressant för mig.

Al är bland de bästa träslagen för kroppar. Björk är okej också, de andra har jag inte testat, men det man vill ha är ett virke som är tillräckligt starkt för hals och tillräckligt slitstarkt för greppbräda. Samt helst ett virke som är lätt att torka utan att de krymper jättemycket. De är i alla fall vad jag föredrar, hur det kommer låta bestäms av densiteten och hårdheten.

08 Jun 2026, 09:33
Profile ICQ WWW

Sågverket ska byggas upp igen så det är väl inte läge förrän nästa vår, men tankarna drev iväg. Jag såg att LOJ utanför Ånge gjort en jättefin greppbräda i rönn t.ex och vi har en fin rönn som borde duga, kvistfri lång och rak. Vi har rejäla alar som det borde gå att såga ut rejäla plankor ur? Men jag håller till söder om Torpshammar och arbetar i Sundsvall. Återkommer när det går att producera nåt! :roll:

08 Jun 2026, 10:11
Profile ICQ YIM WWW

Post Re: Tankar kring tonträ..
Tall är ett gångbart träslag för de som vill bygga pinecasters, vilka f.ö. ofta har tidiga 50’s telecasterspecar. Jag tror någon av de första prototyperna byggdes med tallkropo. Dock vill man inte ha kådiga bitar.

08 Jun 2026, 13:29
Profile
Reply to topic   [ 33 posts ]  Go to page Previous  1, 2