View unanswered posts | View active topics It is currently 07 May 2026, 07:21

Reply to topic  [ 13 posts ] 
Spela in akustisk gitarr hemma 
Author Message

Post Spela in akustisk gitarr hemma
Jag försöker spela in stålsträngad akustisk gitarr hemma i Cubase. Det visade sig (kanske som förväntat) vara ganska svårt. Jag har inga ambitioner att uppnå studiokvalite, och jag förstår att det kan vara knepigt i en lägenhet, med eventuellt störande ljud från ventilation, katter, grannar, trafik utanför, stolsknarr mm. Men jag hoppas kunna uppnå ett någorlunda acceptabelt klart och tydligt resultat, utan överstyrning och med viss dynamik så att både lite svagare och lite starkare partier låter ok.

Vad har bojarna för erfarenheter som kan vara användbara i sammanhanget?

04 May 2026, 14:18
Profile

Post Re: Spela in akustisk gitarr hemma
Rör det sig om s.k. strummande (”ringaracka”)?

Mitt råd är i så fall att använda en stormembrans kondensatormick med njurkarakteristik (cardioid) placerad 30-50 cm från 12:e bandet och riktad mot området vid 15-18:e bandet. Då får man med både kropp och strängljud. Eventuellt kan man pröva en småmembrans istället, med samma placering.
Sitt någorlunda mitt i rummet.
Använd en bra preamp och gärna lätt limiter med 2 dB gain reduction; vill du ha stort ljud à la CSN&Y kan du istället använda en kompressor.
Om micken eller preampen har ett high pass-filter med möjlighet att skära bort frekvenser under 100 Hz - använd det. Särskilt om gitarren senare ska mixas ihop med andra instrument.

Att notera:
Dynamisk mick fångar ofta inte instrumentets nyanser och omfång lika bra som en kondensator-.
Kondensatormick i omniläge tar upp mycket av rumsakustiken vilket kan vara problematiskt i vanliga rum (icke-studio), cardioidmick eliminerar detta problem till största delen.
Om kondensatormicken i cardioidläge kommer nära gitarren ökar basinnehållet i signalen (proximitetseffekt), det kan bli bumligt.
Om micken riktas mot ljudhålet kan den fånga upp ”ljudpuffar” därur på ett osnyggt sätt, det kan bli bumligt.

04 May 2026, 14:57
Profile

Ring mig å berätta vad du har! så tar vi det därifrån...en vanlig 57á funkar fint om du har en mickpreamp av god sort..ett par SDC av ok kvalité i X/Y å du bör få en alldeles utmärkt kvalite´ med ett hyfsat ljudkort med mickpreampar..även i hemmets lugna vrå!

https://edlersrevolution.bandcamp.com/

04 May 2026, 16:04
Profile WWW

Jag har laborerat väldigt, väldigt mycket med det där. Alltså att spela in acke just hemma, inte i studio. Kortfattat så är min erfarenhet att det är akustiken i rummet man behöver jobba med. Även med bra mick och preamp så spelar det inte någon roll om rummet låter dåligt. För litet rum gör att det blir extremt mycket basfrekvenser. För stort rum ger för mycket rumsklang.
Mitt tips är att spela in i så stort rum som möjligt hemma och jobba med att bygga enkla akustiska lösningar. Sätt upp skärmar, lägg ut mattor, bygg som en liten koja av täcken runt om dig.

04 May 2026, 21:06
Profile

Jo E wrote:
Ring mig å berätta vad du har! så tar vi det därifrån...en vanlig 57á funkar fint om du har en mickpreamp av god sort..ett par SDC av ok kvalité i X/Y å du bör få en alldeles utmärkt kvalite´ med ett hyfsat ljudkort med mickpreampar..även i hemmets lugna vrå!

Sure! Hör av mig.

05 May 2026, 08:51
Profile

Har varken tid eller tålamod att prova mig fram i 20 år för att få till det, men det är 2026 och man kan få mycket hjälp av ChatGPT om man ställer rätt frågor. Jag hittade en SM-57:a hemma i en låda, och jag kan mycket väl tro att den funkar, men det är alldeles för svårt med den. Först blir gitarren för svag, och drar jag upp nivån så blir den överstyrd. Har beställt en Lewitt LCT 040 MATCH, så ska vi se hur den funkar.

Kul att läsa alla tips även om jag inte kommer att göra allt som föreslås. Det måste vara enkelt.

Jo E, jag hör av mig.

05 May 2026, 08:57
Profile

lpstd wrote:
Har varken tid eller tålamod att prova mig fram i 20 år för att få till det, men det är 2026 och man kan få mycket hjälp av ChatGPT om man ställer rätt frågor. Jag hittade en SM-57:a hemma i en låda, och jag kan mycket väl tro att den funkar, men det är alldeles för svårt med den. Först blir gitarren för svag, och drar jag upp nivån så blir den överstyrd. Har beställt en Lewitt LCT 040 MATCH, så ska vi se hur den funkar.

Kul att läsa alla tips även om jag inte kommer att göra allt som föreslås. Det måste vara enkelt.

Jo E, jag hör av mig.

Det är där kompressor/limiter kommer in i bilden.

En småmembranare som Lewitt LCT 040 kan säkert funka hur bra som helst, sannolikt mycket bättre än en SM57.
Den behöver ju, liksom alla kondensatormickar, en drivspänning - oftast 48V - och denna levereras av de flesta preamps (och en del ljudkort).

05 May 2026, 09:36
Profile

Marshall wrote:

Det är där kompressor/limiter kommer in i bilden.

En småmembranare som Lewitt LCT 040 kan säkert funka hur bra som helst, sannolikt mycket bättre än en SM57.
Den behöver ju, liksom alla kondensatormickar, en drivspänning - oftast 48V - och denna levereras av de flesta preamps (och en del ljudkort).
Jag förstår. Jag kör genom en Behringer-mixer och där finns 48V-fantomkraft. Kompressor kan säkert vara en idé att prova, men jag är inte där ännu, och jag vill inte introducera ytterligare steg på vägen innan jag vet säkert att det är nödvändigt.

Hoppas på framsteg med Lewitten. Den har dessutom en fördel att den väger en bråkdel av vad SM-57:an väger. Det låga mickstativet med bom visade sig vara för vingligt för SM-57:an och tenderar att välta med utfälld bom vilket komplicerar placeringen.

05 May 2026, 10:18
Profile

Tror tipsen du fått verkar krångligare i text än vad det egentligen är. Handlar ju mest om mickplacering och att dämpa rummet med filtar och dylikt. Ganska basic saker när det kommer till inspelning.

05 May 2026, 10:31
Profile

southbeck wrote:
Tror tipsen du fått verkar krångligare i text än vad det egentligen är. Handlar ju mest om mickplacering och att dämpa rummet med filtar och dylikt. Ganska basic saker när det kommer till inspelning.

Finns inte så mycket plats kvar för filtar tror jag. Kanske borde möblera om, men ommöblering ingår under begreppet krångel. Filtarna får inte hindra mig att gå fram och tillbaka från inspelningsstolen till datorn.

05 May 2026, 13:06
Profile

Jag har spelat in akustisk gitarr i hemstudio i många år och lärt mig längs vägen.
Rumsakustiken är mycket viktigare än vilka mickar/preamps du har.
Tycker du inte om rummets ljud måste du dämpa ordentligt, helst med akustikplattor, basfångare osv.
Använd inte i första hand stormembrans kondensator. Du hör ALLT, alla oönskade ljud.
Billiga kinamickar har ofta vass ful diskant. Man får vad man betalar för gällande denna micktyp.
Småmembransmickar i stereo kan funka.
Men vill du ha gitarren i stereo? Det tar mycket plats i mixen och
lämpar sig ofta bäst om inspelningen bara ska vara en gitarr (plus ev sång)
Jag menar att du kan få mycket bra resultat med en enkel dynamisk mick.
Du slipper då också eq:a bort massa diskant och basbummel.
Tänk på att mickplacering är superviktig, här måste man prova sig fram.
En decimeter fel kan förändra ljudet totalt.
Själv spelar jag oftast in i mono, eller med sk blumlein-stereo
vilket jag inte redogör för här. Lycka till!

05 May 2026, 18:11
Profile

Tack för fler tips. Jag tror en viktig del, åtminstone för mig, är att begränsa mig. Nej, gitarren får gärna vara i mono. Det ska vara så enkelt som nånsin är möjligt. Annars skulle jag säkert kunna hålla på med denna inspelning i många månader, eller kanske flera år. Och jag har redan hunnit börja tröttna på att just denna låt maler i huvudet hela tiden. Så prio är att komma i mål innan jag hinner tröttna. Detta är extremt mycket viktigare än rumsakustiken här. Men sen har jag ju någon slags minikrav, att gitarren ska låta åtminstone ungefär som den låter när jag spelar i rummet. Och absolut inte dista.

06 May 2026, 13:40
Profile

Jag vet ju inte vad du har för gitarr och om gitarren låter bra eller mindre bra i sig.
Vet ju inte heller om den ska sitta snyggt mitt i en låt med "10-20 kanaler av annat ljud"...

Mitt senario, jag ska lägga en ackegura i en låt med, låt säga, 10 kanaler med trummor, bas, sång mm.
Gitarren låter BRA i sig (det vet jag) och jag har 1-2 mickar som är hyfsat bra.
Jag placerar 1-2 mickar där det verkar vettigt, sätter mig ner, spelar och låter bandet gå....

Om inspelningen betyder noll och inget är jag klar, det blev som det blev.....

Om det inte blev så bra och inspelningen betyder nåt för mig, tar jag en paus, hämtar en pilsner eller nåt annat gott och LYSSNAR väldigt noga.
Skulle det vara så att felet sitter i gitarrspelet lägger jag ner och repar tills det funkar. Japp, seriöst.... 8)
Om jag inte fixar att spela jämnt och det låter taskigt, så överväger jag kompressor annars är det repa som gäller.

Ogillar jag bara själva ljudet, så pillar jag lite och gör om tills det låter bra. Pillandet innebär att:

- är det för mycket dåligt rumsljud kanske jag dämpar av lite mot rummet med en matta hängande eller nått
- låter det för torrt, litet eller instängt sätter jag en mick till en bit bort för att få lite mer rum
- om rumsljudet helt enkelt inte går att få till, skärmar jag av mig och lägger ett bra rum (reverb) i lurarna.

- är det för mycket skrammel, fingerljud mm flyttar jag bort närmaste micken lite, likaså om det blir för mycket bas
- blir ljudet tunt med 2 mickar testar jag att flippa fas på en mick

Jag sätter mig ner, spelar och låter bandet gå....

Om inspelningen fortfarande betyder nåt för mig, tar jag en paus, hämtar en ny pilsner eller nåt annat gott och LYSSNAR väldigt noga.
Ogillar jag ljudet, så pillar jag lite och gör om tills det låter bra.....

06 May 2026, 16:39
Profile ICQ YIM WWW
Reply to topic   [ 13 posts ]