Re: Spela in akustisk gitarr hemma
Jag vet ju inte vad du har för gitarr och om gitarren låter bra eller mindre bra i sig.
Vet ju inte heller om den ska sitta snyggt mitt i en låt med "10-20 kanaler av annat ljud"...
Mitt senario, jag ska lägga en ackegura i en låt med, låt säga, 10 kanaler med trummor, bas, sång mm.
Gitarren låter BRA i sig (det vet jag) och jag har 1-2 mickar som är hyfsat bra.
Jag placerar 1-2 mickar där det verkar vettigt, sätter mig ner, spelar och låter bandet gå....
Om inspelningen betyder noll och inget är jag klar, det blev som det blev.....
Om det inte blev så bra och inspelningen betyder nåt för mig, tar jag en paus, hämtar en pilsner eller nåt annat gott och
LYSSNAR väldigt noga.
Skulle det vara så att felet sitter i gitarrspelet lägger jag ner och repar tills det funkar. Japp, seriöst....
Om jag inte fixar att spela jämnt och det låter taskigt, så överväger jag kompressor annars är det repa som gäller.
Ogillar jag bara själva ljudet, så pillar jag lite och gör om tills det låter bra. Pillandet innebär att:
- är det för mycket dåligt rumsljud kanske jag dämpar av lite mot rummet med en matta hängande eller nått
- låter det för torrt, litet eller instängt sätter jag en mick till en bit bort för att få lite mer rum
- om rumsljudet helt enkelt inte går att få till, skärmar jag av mig och lägger ett bra rum (reverb) i lurarna.
- är det för mycket skrammel, fingerljud mm flyttar jag bort närmaste micken lite, likaså om det blir för mycket bas
- blir ljudet tunt med 2 mickar testar jag att flippa fas på en mick
Jag sätter mig ner, spelar och låter bandet gå....
Om inspelningen fortfarande betyder nåt för mig, tar jag en paus, hämtar en ny pilsner eller nåt annat gott och
LYSSNAR väldigt noga.
Ogillar jag ljudet, så pillar jag lite och gör om tills det låter bra.....