| Author |
Message |
|
salesman
|
 Re: 57’ Classic vs Burstbucker Pro
Angående magneter...
Dessa kan ju laddas och urladdas... Jag tror dom kan sne laddas också om jag minns rätt. Läs om gaussing och degaussing.
Och nu tjatvarning... mikrofoner döms med kvaliteten på träet. Den ena kan låta kanon i en gitarr och samma mikrofoner kan låta skit i nästa gitarr.
Tex har du två par Gibson 57 Classic som gjordes efter varann i fabriken. Och det ena paret suttit nära någon magnetisk apparat/källa. Så kan den ena ha svagare magneter än den andra och låta annorlunda i samma gitarr.
Jag har några ggr satt en starkare magnet i stallet på Les Pauls för att jämna ut styrkan på outputten på en Gibson. Eller en svagare i hals läget, beroende på vad situationen behöver eller bara experimenterat.
|
| 18 Jun 2025, 10:08 |
|
 |
|
lampic
|
salesman wrote: Angående magneter...
Dessa kan ju laddas och urladdas... Jag tror dom kan sne laddas också om jag minns rätt. Läs om gaussing och degaussing.
Och nu tjatvarning... mikrofoner döms med kvaliteten på träet. Den ena kan låta kanon i en gitarr och samma mikrofoner kan låta skit i nästa gitarr.
Tex har du två par Gibson 57 Classic som gjordes efter varann i fabriken. Och det ena paret suttit nära någon magnetisk apparat/källa. Så kan den ena ha svagare magneter än den andra och låta annorlunda i samma gitarr.
Jag har några ggr satt en starkare magnet i stallet på Les Pauls för att jämna ut styrkan på outputten på en Gibson. Eller en svagare i hals läget, beroende på vad situationen behöver eller bara experimenterat. Klokt. Var därför jag även skrev allt omkringjox i min upplevelse angående "moddade" bbro vs vanliga bb. De jämförelser som finns på nätet har de varit noga med att använda samma gitarr osv. En tanke kring magnetbyte till starkare magnet... Magneterna interagerar med lindningen så om man vill ha en mick med mer output i tex stall (högre k-värde = mer lindning) så har man redan en mick som även har mer mellanregister beroende på den högre lindningen. Då kan det passa att slänga in en starkare magnet för att motverka mellanregistret och få mer diskant och bas. Är ju därför man i heta mickar oftast ser alnico 5 och keramiska magneter. En lågt lindad mick kan däremot bli väldigt vass och i avsaknad av mellanregister om den får en stark magnet. summering: Byte av magnet ändrar karaktären av micken, mer/mindre bas, mellanregister, diskant. Output i K beror på mängden lindning.
|
| 18 Jun 2025, 10:22 |
|
 |
|
Mike Leaf
|
Jag har några ggr satt en starkare magnet i stallet på Les Pauls för att jämna ut styrkan på outputten på en Gibson. Eller en svagare i hals läget, beroende på vad situationen behöver eller bara experimenterat. Så är det ju men det finns också ett antal andra saker som har Större påverkan på ljudet i en elgitarr. Tex förstärkaren och de möjligheter att justera både volym och ton. Därav kommer det också låta annorlunda med exakt samma gitarr och mickar i en annan stärkare. Akustisk ton är en annan sak.
| 18 Jun 2025, 10:23 |
|
 |
|
Marshall
|
Ytterligare en faktor som påverkar öppenheten i humbuckers ljud - utöver att spolarna är asymmetriskt lindade, och magnetens beskaffenhet, samt vaxning eller ej - är det sätt som spolarna lindats på, dvs. om de är ’scatterwound’ eller ej resp. om de är hårt eller löst lindade. (Och graden av mikrofoni, vilket iofs är en funktion av det nämnda.)
|
| 18 Jun 2025, 17:08 |
|
 |
|
Obi
|
Metallens beskaffenhet i skruvar, slugs och bottenplattan samt ev kåpa påverkar också ljudet. Man kan ändra geometrin på spolen genom att t ex lägga tape eller kopplingsledare längst in på bobbinen eller göra lite högre eller lägre bobbiner. Magneterna finns som rough, smooth etc Magneterna behöver inte vara i direktkontakt med både slugs och skruvar heller för att pickupen ska fungera. Hittade en sån konstruktion på några japanska humbuckers i en burny från 70-talet. Något som dimarzio sedermera tog patent på. Man kan skruva i skruvar mellan slugsen och ändra induktansen i pickupen eller gjuta in metall dolt mellan skruvar och slugs inne i själva bobbinens kärna. Det är väl summa av all kardemumma som gör resultatet. Främst resonanspeaken som bestämmer mycket av karaktären. Här är den bästa tabellen över gibsons pickuper tror jag. https://www.mylespaul.com/threads/table-of-gibson-pickup-data-2015-2016.453226/Gibson verkar inte vara så värst noga med toleranserna i pickuperna. Man kan hitta BB1 som mäter 8k samt BB3 i samma härad.
|
| 18 Jun 2025, 20:46 |
|
 |
|
Custom Sam
|
Tex har du två par Gibson 57 Classic som gjordes efter varann i fabriken. Och det ena paret suttit nära någon magnetisk apparat/källa. Så kan den ena ha svagare magneter än den andra och låta annorlunda i samma gitarr. . Det är en sak jag funderat på ibland, hur en E-bow påverkar/inte påverkar magneterna. Hade en dylik en gång i tiden, den lånades ut och kom inte tillbaka. Jag var väl inte jätteledsen eftersom jag tyckte att det kändes lite farligt mot mikarna. Fel eller rätt? När vi nu ändå håller på och pratar magneter....
_________________ /Lennart
|
| 18 Jun 2025, 21:28 |
|
 |
|
Obi
|
Custom Sam wrote: salesman wrote: Angående magneter...
Tex har du två par Gibson 57 Classic som gjordes efter varann i fabriken. Och det ena paret suttit nära någon magnetisk apparat/källa. Så kan den ena ha svagare magneter än den andra och låta annorlunda i samma gitarr. . Det är en sak jag funderat på ibland, hur en E-bow påverkar/inte påverkar magneterna. Hade en dylik en gång i tiden, den lånades ut och kom inte tillbaka. Jag var väl inte jätteledsen eftersom jag tyckte att det kändes lite farligt mot mikarna. Fel eller rätt? När vi nu ändå håller på och pratar magneter.... Har en ebow så jag undrade också. Från ett forum: I emailed EBow about this a little while back - here's their response:
"The EBow produces a very weak magnetic field. Not much more than the field generated by the strings themselves when a chord is struck. We've had no reported problems in 30 years."
|
| 19 Jun 2025, 07:14 |
|
 |
|
Custom Sam
|
Obi wrote: Har en ebow så jag undrade också. Från ett forum:
I emailed EBow about this a little while back - here's their response:
"The EBow produces a very weak magnetic field. Not much more than the field generated by the strings themselves when a chord is struck. We've had no reported problems in 30 years."
Ok, då kanske jag ska se om jag kan få tillbaka den där saken.... När jag tänker efter så är det ju ett magnetfält som går fram och tillbaka, det ligger ju inte åt ett håll, därav kanske det inte förstör?
_________________ /Lennart
|
| 19 Jun 2025, 16:36 |
|
 |
|
salesman
|
Custom Sam wrote: Obi wrote: Har en ebow så jag undrade också. Från ett forum:
I emailed EBow about this a little while back - here's their response:
Ok, då kanske jag ska se om jag kan få tillbaka den där saken.... När jag tänker efter så är det ju ett magnetfält som går fram och tillbaka, det ligger ju inte åt ett håll, därav kanske det inte förstör? Yupp detta låter korrekt. Vad jag förstått är det starkare magnet fält som en stor Marshall, ett gammalt TV eller..... ja ni förstår.
|
| 19 Jun 2025, 20:35 |
|
 |
|
salesman
|
Mike Leaf wrote: salesman wrote: Angående magneter...
Jag har några ggr satt en starkare magnet i stallet på Les Pauls för att jämna ut styrkan på outputten på en Gibson. Eller en svagare i hals läget, beroende på vad situationen behöver eller bara experimenterat. Så är det ju men det finns också ett antal andra saker som har Större påverkan på ljudet i en elgitarr. Tex förstärkaren och de möjligheter att justera både volym och ton. Därav kommer det också låta annorlunda med exakt samma gitarr och mickar i en annan stärkare. Akustisk ton är en annan sak. Yes, jag undrar om jag inte genom åren dömt ut en och annan Les Paul som för mörk iom med min besatthet utav ljusa Les Pauler och för lite justerandet utav förstärkare och ordentligt med volym.
|
| 19 Jun 2025, 20:41 |
|
 |
|
Jo E
Joined: 16 Jul 2009, 16:20 Posts: 2036 Location: Tjockhult 08 Stockholm
|
Här labbas det med magneter...en kan väl utrycka det så att en starkare magnet alltid tar från en svagare... Det jag kan undra är varför inte det labbas mer med en elektrisk magnet som då kan styras till perfektion och kanske bli en genväg till det "perfekta ljudet" som farbror Barbro skulle säga! https://www.youtube.com/watch?v=jXIyirZgHxU&ab_channel=PaulMcKeever
_________________It´s all in the ears of the beholder https://edlersrevolution.bandcamp.com/
|
| 20 Jun 2025, 13:32 |
|
 |
|
Jonken
Joined: 26 Nov 2008, 14:47 Posts: 4972 Location: Northbottom
|
Jo E wrote: Här labbas det med magneter...en kan väl utrycka det så att en starkare magnet alltid tar från en svagare... Det jag kan undra är varför inte det labbas mer med en elektrisk magnet som då kan styras till perfektion och kanske bli en genväg till det "perfekta ljudet" som farbror Barbro skulle säga! Bingo! Och var någonstans i magnetväg + styrka; tar en bra (riktig) rör förstärkare över på bästa sätt. Det snackas alltid för många varv om just varv/turns och typ av magnet. Betydligt mindre om skillnaderna i styrka/laddning -i en magnet av samma typ faktiskt kan ha. Liten avstickare från PAF-diskussionen; WAY NER till riktig till magnetisk porrnivå: -Vad händer om man laddar separata magnetpoler olika på Ex en gammal Singlecoil mick? -Lindning/tråd -kontakt mot magnetpolerna; eller inte? Utgår ifrån att INGEN sitter och testar sina egna magnet swappade mickar -genom orginal kall/safety -ställda slutstegsrör på sina förstärkare? Om man kör genom ettor-och-nollor (digitalt): -Don't bother. En ny, maxladdad Alnico V magnet funkar alltid för det. / Jonken
|
| 21 Jun 2025, 11:20 |
|
|