Re: Stämma piano, erfarenheter?
Japp, jag har gjort det alldeles nyligen. Hittade ett fint Ekströms piano renner mekanik på blocket som skänkt bort. Helt ostämd. Tänkte precis som du, hur svårt kan det va???
Det är svårt men absolut inte omöjligt, det enda man behöver förutom verktygen är tålamooooooood! Tänk dig att du har en utväxling på gitarrstämskruvar på en ratio ca 1:15 vilket jag antar står för 15 vrid motsvarar ett varv på strängstolpen , på ett piano är det 1:1. Bassträngar hyfsat enkelt men ju högre du kommer ju pillrigare blir det. På dom högsta tonerna får man börja typ blåsa på stämnyckeln för finstämning. Precis som du skriver behövs en stämapparat med tempererad skala. Finns en super-app som heter pianoscope som har 14 testperiod (dyrt att köpa) så ladda ner den men skaffa verktygen innan för man får göra om det några ggr om pianot är helt ostämd det är många kg/ton sträng dragningskraft som ska sätta sig så det tar ett tag att stämma ett piano i omgångar. Nu stämmer mitt piano med lite lite svajhet här och där men fullt godkänt , en pianostämmare gör det såklart bättre men visst går det att göra själv! Gjorde egna dämpare av gummi för att dämpa intilliggande strängar , en ton består av 3strängar förutom basdelen som har 2st. Stämnyckeln köpte jag en från K&M på Deluxe , där kan jag nämna att en dyrare och längre är att föredra rör mer utväxling och noggrannhet . Fråga på om du undrar något.
Lycka till.
Här är litt piano
https://www.dropbox.com/scl/fi/n3gsvlsgwm0fnnsdcksza/IMG_6560.HEIC?rlkey=2yfqyja7unvzelc498dlotsuj&st=6nepsqxh&dl=0