View unanswered posts | View active topics It is currently 05 May 2026, 06:53

Reply to topic  [ 7 posts ] 
Stämma piano, erfarenheter? 
Author Message

Post Stämma piano, erfarenheter?
Skulle just ta och ringa pianostämmaren, men så slog det mig att jag kanske skulle vilja prova själv. Inser att det inte bara handlar om att dra strängarna till rätt position på stämapparaten. Men om man har en stämmare med tempererad skala, något att dämpa strängarna med och en ordentlig stämnyckel, hur fel kan det bli? Det känns som det är mycket svartkonst kring det här. Är det nån som testat själv? Positiva eller negativa erfarenheter? Vad ska man tänka på?

24 Feb 2025, 20:48
Profile

Post Re: Stämma piano, erfarenheter?
Det är väl bara att prova dig fram och sen när pianot låter som hämtat från Lucifer själv är det dags ringa pianostämmaren.

24 Feb 2025, 21:39
Profile

Japp, jag har gjort det alldeles nyligen. Hittade ett fint Ekströms piano renner mekanik på blocket som skänkt bort. Helt ostämd. Tänkte precis som du, hur svårt kan det va???
Det är svårt men absolut inte omöjligt, det enda man behöver förutom verktygen är tålamooooooood! Tänk dig att du har en utväxling på gitarrstämskruvar på en ratio ca 1:15 vilket jag antar står för 15 vrid motsvarar ett varv på strängstolpen , på ett piano är det 1:1. Bassträngar hyfsat enkelt men ju högre du kommer ju pillrigare blir det. På dom högsta tonerna får man börja typ blåsa på stämnyckeln för finstämning. Precis som du skriver behövs en stämapparat med tempererad skala. Finns en super-app som heter pianoscope som har 14 testperiod (dyrt att köpa) så ladda ner den men skaffa verktygen innan för man får göra om det några ggr om pianot är helt ostämd det är många kg/ton sträng dragningskraft som ska sätta sig så det tar ett tag att stämma ett piano i omgångar. Nu stämmer mitt piano med lite lite svajhet här och där men fullt godkänt , en pianostämmare gör det såklart bättre men visst går det att göra själv! Gjorde egna dämpare av gummi för att dämpa intilliggande strängar , en ton består av 3strängar förutom basdelen som har 2st. Stämnyckeln köpte jag en från K&M på Deluxe , där kan jag nämna att en dyrare och längre är att föredra rör mer utväxling och noggrannhet . Fråga på om du undrar något.
Lycka till.

Här är litt piano
https://www.dropbox.com/scl/fi/n3gsvlsgwm0fnnsdcksza/IMG_6560.HEIC?rlkey=2yfqyja7unvzelc498dlotsuj&st=6nepsqxh&dl=0

24 Feb 2025, 22:22
Profile

Tack för svar. Ska nog ge mig på det själv. Vi får se om jag faktiskt märker hur fel det kan bli :-)

25 Feb 2025, 12:50
Profile

Hur gick det? Använde du pianoscope eller vilken stämmare använde du?

20 Mar 2025, 09:44
Profile

4trax wrote:
Hur gick det? Använde du pianoscope eller vilken stämmare använde du?

Jag pratade med en bekant som kan pianon och efter det har jag insett att det är jävligt svårt och kan bli hur dåligt som helst. Speciellt om pianot är lite lågt i pitch överlag. Har ringt efter pianostämmare.

20 Mar 2025, 17:49
Profile

Jag har också försökt med dåligt resultat. Min son har däremot lyckats bra
i dessa tider då det tydligen finns appar att ladda ner som hjälp för en
amatörstämmare. Det kan man ju alltid försöka ned!

//BoB

21 Mar 2025, 09:23
Profile
Reply to topic   [ 7 posts ]