| Author |
Message |
|
Mike Leaf
|
 Lackskada åsikter?
Hej. Vad tror Ni om detta? Polylack som spruckit i känsligt ställe, bör man tänka att det är skador i träet under? Tror gitarren har en scarf joint för huvudet nånstans därunder...... 
| 12 Mar 2025, 14:54 |
|
 |
|
glassfinger
Joined: 25 Sep 2004, 16:48 Posts: 3754 Location: Hising Island
|
 Re: Lackskada åsikter?
Lacken ser ju skittjock ut, eftersom man ser skuggning under klistermärket, så sprickan kanske bara ligger i lacken men jag har aldrig sett något liknande i storlek tidigare. Det är ju ofta småsprickor på det stället men denna är ju abnorm.
Måste varit en jävla smäll.
|
| 12 Mar 2025, 15:18 |
|
 |
|
Mike Leaf
|
glassfinger wrote: Lacken ser ju skittjock ut, eftersom man ser skuggning under klistermärket, så sprickan kanske bara ligger i lacken men jag har aldrig sett något liknande i storlek tidigare. Det är ju ofta småsprickor på det stället men denna är ju abnorm.
Måste varit en jävla smäll. Lacken är ett par mm minst på dessa. så tjock. Ska varit en 2 cm spricka från början som sen växt som ett stenskott i en bilruta typ. Grejen är att det känns jättestabilt i verkligheten, flexar inget och så. Kanske bara lacken som håller ihop det  Min fråga är väl om man ska ev chansa och köpa denna billigt, sen slipa ner och reparera.... Annars kan jag returnera också, det är påstått vara en 'mindre kosmetisk skada'
| 12 Mar 2025, 15:26 |
|
 |
|
berra.b
|
Konstigt är det bara jag som inte ser någon bild?
|
| 12 Mar 2025, 17:12 |
|
 |
|
Marshall
|
berra.b wrote: Konstigt är det bara jag som inte ser någon bild? Nä, inte jag heller.
|
| 12 Mar 2025, 17:31 |
|
 |
|
Mike Leaf
|
.......
Last edited by Mike Leaf on 18 Mar 2025, 08:35, edited 2 times in total.
|
| 12 Mar 2025, 17:36 |
|
 |
|
Mike Leaf
|
Skumt....
| 12 Mar 2025, 17:37 |
|
 |
|
isana
|
Mike Leaf wrote: glassfinger wrote: Lacken ser ju skittjock ut, eftersom man ser skuggning under klistermärket, så sprickan kanske bara ligger i lacken men jag har aldrig sett något liknande i storlek tidigare. Det är ju ofta småsprickor på det stället men denna är ju abnorm.
Måste varit en jävla smäll. Lacken är ett par mm minst på dessa. så tjock. Ska varit en 2 cm spricka från början som sen växt som ett stenskott i en bilruta typ. Grejen är att det känns jättestabilt i verkligheten, flexar inget och så. Kanske bara lacken som håller ihop det  Min fråga är väl om man ska ev chansa och köpa denna billigt, sen slipa ner och reparera.... Annars kan jag returnera också, det är påstått vara en 'mindre kosmetisk skada' Jag skulle returnera om du kan. Det brukar ligga ett tunt lager transparent gul färg under klarlacken för att ge 'vintage' ton på trät. Att slipa ner klarlacken utan att gå igenom färglagret, och att sedan bygga upp ett så tjockt lager klarlack på nytt, jämna till och matcha kan bli svårt. Gissningsvis enklare att lacka om hela halsen då.
|
| 13 Mar 2025, 10:58 |
|
 |
|
Mike Leaf
|
isana wrote: Jag skulle returnera om du kan. Det brukar ligga ett tunt lager transparent gul färg under klarlacken för att ge 'vintage' ton på trät. Att slipa ner klarlacken utan att gå igenom färglagret, och att sedan bygga upp ett så tjockt lager klarlack på nytt, jämna till och matcha kan bli svårt. Gissningsvis enklare att lacka om hela halsen då. Tack för tipset. Om jag behåller så kan det mycket väl handla om att slipa ned hela halsen, eller kanske hela gitarren Dock måste jag säga att denna mix dom hittat med polylack känns betydligt bättre än andra jag haft tidigare tex Fenders Mexico-serier. Det ser extremt ut på en närbild med blixt, men syns knappt på 1 meters håll. Håller på och förhandlar fortfarande om kompensation och flyttat hämtning av returen framåt några dagar så får vi se. Obs att jag är inte känslig för lagningar eller att det inte går att färgmatcha, inte för andrahandsvärde och sånt heller (inte på denna i alla fall) Kanske ska ge lite mer info också.... Det är alltså en Epi Korina V som jag köpt från B-lager för typ 50% av riktpriset, 65% av lägsta på nätet. Dessa börjar bli lite svåra att hitta och jag är nyfiken pga att jag haft Gibson Korina V tidigare och saknar det lite, deras CS version går på 110k Denna listar på 15k, jag har gett som det står just nu 7k för den med skadan (som dock var värre än det var beskrivet) Lutar åt att behålla och ha det som ett vår/sommar projekt, finns ett antal andra ändringar i så fall som står på lut. Skulle det visa sig att det är strukturella fel under lacken tar jag den till något proffs och får det lagat. Sprickorna i mina ögon är alldelses för raka för att komma från ett brott på halsen men jag har begränsad erfarenhet av just tjock polylack. En på YT som strippade en sån här sa att lacken var tjock och extremt hård, som glassplitter när han tog bort det, beskrev det som ett mycket mödosamt jobb.
| 13 Mar 2025, 11:21 |
|
 |
|
glassfinger
Joined: 25 Sep 2004, 16:48 Posts: 3754 Location: Hising Island
|
Mike Leaf wrote: Lacken är ett par mm minst på dessa. så tjock. Ska varit en 2 cm spricka från början som sen växt som ett stenskott i en bilruta typ.
Jag har för mig att jag sett nån YT-video där man lagar lacksprickor precis som man lagar bilrutor. Man droppfyller men förtunnat "SuperGlue", låter torka och slipar ner överskottet och efterpolerar. Borde ju vara idealiskt för denna om du vill behålla den. Eller bara fixa till den innan du strippar den för att blåsa på med nitro. En rejält tuff gitarr iaf.
|
| 13 Mar 2025, 11:37 |
|
 |
|
snutstrut
|
glassfinger wrote: Mike Leaf wrote: Lacken är ett par mm minst på dessa. så tjock. Ska varit en 2 cm spricka från början som sen växt som ett stenskott i en bilruta typ.
Jag har för mig att jag sett nån YT-video där man lagar lacksprickor precis som man lagar bilrutor. Man droppfyller men förtunnat "SuperGlue", låter torka och slipar ner överskottet och efterpolerar. Borde ju vara idealiskt för denna om du vill behålla den. Eller bara fixa till den innan du strippar den för att blåsa på med nitro. En rejält tuff gitarr iaf. Ja, det har jag också sett. Tror bestämt det var en Stewmac-video jag såg. att de droppar vattentunnt lim i sprickan i omgångar.
|
| 13 Mar 2025, 14:12 |
|
 |
|
rifle
|
Jag hade tyckt det varit ok för det priset. Lär knappast vara annat än spricka i lacken. Äkta relic istället för fake är alltid coolare eller hur 
|
| 13 Mar 2025, 15:43 |
|
 |
|
Mike Leaf
|
rifle wrote: Jag hade tyckt det varit ok för det priset. Lär knappast vara annat än spricka i lacken. Äkta relic istället för fake är alltid coolare eller hur  Tog ett oåterkalleligt beslut och slipade ner den en decimeter från huvudet och nedåt, och det satt i lacken dock genom hela lagret. Slipar man ner till trärent så få försvann det. Har även kollat i TRC samt tog loss nöten (eller ja den trillade loss  ) och finns inga strukturella skador. Nu får man blanda nån häxbrygd av Poly, snabblim och pigment och kladda på 
| 13 Mar 2025, 16:40 |
|
 |
|
Cabretta
|
Bortsett från lackskadan, vad är det för gitarr egentligen? China, Epiphone, Gibson Custom, men ser ut som nåt slags Fender??? Eller??
|
| 17 Mar 2025, 00:18 |
|
 |
|
Obi
|
Cabretta wrote: Bortsett från lackskadan, vad är det för gitarr egentligen? Mike Leaf wrote: Det är alltså en Epi Korina V som jag köpt från B-lager för typ 50% av riktpriset, 65% av lägsta på nätet. Dessa börjar bli lite svåra att hitta och jag är nyfiken pga att jag haft Gibson Korina V tidigare och saknar det lite, deras CS version går på 110k
Denna listar på 15k, jag har gett som det står just nu 7k för den med skadan (som dock var värre än det var beskrivet).
|
| 17 Mar 2025, 07:55 |
|
 |
|
Cabretta
|
Sorry, läste slarvigt  . Korina vs lönn, samt bildvinkeln lurade mig helt.  Ett korina V är ju alltid ett korina V, tror det blir en cool bruksgitarr som man inte behöver vara så rädd om. Tror det är ett bra köp. Lägg gärna upp en bild när den är klar.
|
| 17 Mar 2025, 11:28 |
|
|