View unanswered posts | View active topics It is currently 05 May 2026, 06:53

Reply to topic  [ 37 posts ]  Go to page Previous  1, 2
Gibson Eric Clapton Les Paul Custom 
Author Message

Post Re: Gibson Eric Clapton Les Paul Custom
Verkar ha sålts som smör trots den hiskeliga prislappen, "sold out" på Gibson's hemsida:
https://www.gibson.com/en-IE/p/Electric-Guitar/Eric-Clapton-1958-Les-Paul-Custom/Ebony

01 Mar 2025, 12:41
Profile ICQ YIM WWW

Jonken wrote:
Nyfiken undran gällande 3-mickars LPC:s:
Finns det någon -som föredrar 3-micks alternativet; före 2-micks alternativet när det gäller just dessa instrument?

Personligen finner jag det endast irriterande; att stöta in plektumet i mittenmicks kåpan. Det enda sättet är ju att köra en 'Ace' -och skruva ner skiten. Men detta dödar ju den grundmässiga, tonmässiga funktionen med en mitten HB-mick.

/ Jonken

Jag tycker att 3-micks alternativet har fördelen att i mittläget kan man höja och sänka volymen (med en ratt). På en tvåmickars blir ju det ju helt hopplöst att ändra volym i mittäget. För min del skulle alla Gibson hellre ha bara en volym och max :D en ton-ratt.
Bortsett ifrån det så låter mittläget annorlunda. Mer strata äggläge än man kan förvänta sig. Jag gillar det.

Jag har aldrig haft problem med att plektrummet skulle stöta i mittmicken. Inte på strator heller, för den delen. Jag fattar inte ens hur det skulle kunna vara ett problem. När jag spelar är aldrig plektummet under strängarna öht.

04 Mar 2025, 21:18
Profile

Jag gillar klippet där Clapton blev introducerad till prototypen, och han verkade gilla den skarpt. Hans kommentar var "I think we need a Marshall with this one".
Han berättade även att Mickey Baker var hans inspirationskälla till att skaffa en Les Paul Custom.

04 Mar 2025, 22:50
Profile

Tänker att ni vet att Clapton gav bort originalet mellan 78-83..till Albert Lee..Albert kommer bara inte ihåg mer exakt än att de var när de spelade tillsammans... :wink:

https://edlersrevolution.bandcamp.com/

07 Mar 2025, 11:59
Profile WWW

Jo E wrote:
Tänker att ni vet att Clapton gav bort originalet mellan 78-83..till Albert Lee..Albert kommer bara inte ihåg mer exakt än att de var när de spelade tillsammans... :wink:

Det finns beskrivet direkt av Albert själv i en intervju av Robb Lawrence i hans första bok om Les Paul, med bild och allt. Sid 176
Det var 1979 och när han skulle börja lira med EC visade han bilder på den 60 LPC han tidigare ägt och sålt.
EC sa att han hade en likadan liggande nånstans hemma, tog med och gav den till AL på ett rep.

07 Mar 2025, 14:29
Profile ICQ WWW

Mike Leaf wrote:
Det finns beskrivet direkt av Albert själv i en intervju av Robb Lawrence i hans första bok om Les Paul, med bild och allt. Sid 176
Det var 1979 och när han skulle börja lira med EC visade han bilder på den 60 LPC han tidigare ägt och sålt.
EC sa att han hade en likadan liggande nånstans hemma, tog med och gav den till AL på ett rep.

Härligt! då är han mer glömsk än lovligt om det t.o.m. finns i en bok...hörde han prata om den...han kom inte ihåg mer än att det "måste" varit när vi spelade tillsammans..å drog årtalen...ja fan snart 82, attans...missade hans gig på Akkurat tidigt 2000 tal kom helt enkelt inte in, knök fullt.

https://edlersrevolution.bandcamp.com/

07 Mar 2025, 14:58
Profile WWW

Något som jag däremot inte får ihop är att detta ska ha varit gitarren Clapton använde på delar av "Disraeli Gears" 1967, och att den sedan ska ha hamnat hos Kossoff, som använde denna ca '68, och att Clapton sedan ville byta tillbaka samma gitarr mot sin Darkburst under Blind Faith turnén '69. Visst, allt var möjligt på 60-talet, men det känns ändå lite skumt...

07 Mar 2025, 23:50
Profile
Reply to topic   [ 37 posts ]  Go to page Previous  1, 2