4trax wrote:
Snöat in på 80’s sönder skruvade partscasters med stratakropp och floyd. Trött på gubbiga Gibson och Fenders!
Dålig koll på alla floyd modeller eller dylikt och vilka är pålitliga. Finns ju Ibanez Edge heter dom väl med låg profil men hur funkar det om man vill ha en hals med ≤ 9,5 radie ?
Coolt med vintage racer guror. Har personligen också upplevt en större intresse/efterfrågan på sådant -på sistone.
Jo; det här med låsbara svaj i korrekt kvalla; är ju en hel vetenskap.
Vill du ha ett svaj + nöt som matchar 9.5 tum; funkar en orginal OFR nöt upptill. Antingen R2 (den smalare) eller R3 (den bredare). Dessa har en radie på 10 tum.
Schaller Lockmeister 6 går att välja mellan 4 olika radier på stallet: 10, 12, 14 och 16 tum. Man behöver inte köpa ett nytt Lockmeister. Att modifiera ett Orginal Floyd Rose stall med ett nytt stallsadelset i passande radius från Schaller -funkar precis lika bra. De klassiska, äldre OFR har ju en ojämn ut radius på stallet -vilket inte är någe vidare. Dock i närtid har ju även Floyd Rose apat efter Schaller; och erbjuder olika radius på sina stall. Detta dock till dyrare penningar.
Alla Ibanez stall EDGE orginal, EDGE LO-PRO, EDGE PRO har ju en radius på 16.9/17 tum. Osäker ifall Joe Satrianis EDGE stall har en custom radius på 10 tum?
GOTOH GE1996 har en radius på 14 tum.
Det går även att använda singelshims under de individuella Floyd sadlarna; för att förändra stallets radius. Detta blir dock inte klang/ton -mässigt lika bra.
Jag brukar ge följande råd åt de som vill bygga en BRA räcer (som fungerar):
-Tumma inte på låsnöten! Lägg hellre extra pengarna här; -för bättre metall och korrekt brädradie.
-Slipa undesidan på lås nöten HELT PLAN -för maximal kontakt, (Dessa är ej plana från fabrik.)
-Slipa hyllan/trappan för översadeln HELT PLAN -för maximal kontakt.
-Undvik att shimsa. Går ej detta; limma hellre på ett tunt shimns i trä: Och fin slipa in dess yta perfekt.
-Monteringsskruvarna för nöten skall sitta som berget i halsen.
-Woodinsterts -stolpar ger en bättre, rappare, starkare AK klang/ton respons -jämfört med de modernare pluggen och skruvarna.
-Byt ALLTID ut orginal blocket på ditt OFR/Lockmeister -mot ett fetare sustain block. (Stål är bäst; men dyrt. Mässing funkar helt OK.)
Många tror att stämskruvar inte påverkar tonen/klangen så mycket -när man kör med låsbar översadel. Men stämskruvarna påverkar faktiskt mycket. Däremot är ju låsbara stämskruvar helt överkurs -när man kör med låsbar nöt. De klang/tonmässigt bästa är stämskruvar med lågaxelhöjd -tillverkade i stål eller mässing. GOTOH 510 HAP eller Schaller M6 (lägre 19.7 axelhöjd) tillhör toppskiktet här. ALLT tillverkat av Ex aluminium eller gjutjärn går helt bort.
Många har ju tendens att få ribba på äldre, märkes vintage plankor. Personligen funkar kända byggen mer på mig. När det gäller racers; så var det en gitarr/gitarrist -som kickade igång allt detta. Det finns inget intressantare (för mig) -än när musiker säger: Det jag behöver finns inte som standard utförande hos någon av tillverkarna. Så istället knåpade jag ihop den här själv. Dessa unika personer har också en tendens att lyckas bättre som musiker. Spelar man på ett unikt designat instrument; kommer det ALLTID några tillverkare som vill börja bygga dessa instrument; så att de får sin logga på skallen.
/ Jonken