View unanswered posts | View active topics It is currently 05 May 2026, 07:19

Reply to topic  [ 3 posts ] 
Äkta singlecoil och noise-gates 
Author Message

Tjena bojare, gott nytt år på er alla.

Skulle någon kunna påminna mig om hur det är att använda singlecoils, high gain och döda brummet med nose-gate?

Det är 10+ år sedan jag gjorde det och jag har helt ärligt glömt bort om jag tyckte det var gångbart eller om jag blev gråhårig av det.

Jag planerar att bygga en 7-strängad gitarr så tyvärr så är inte noiseless mickar ett riktigt alternativ. Visst det finns men det är väldigt svårt att få tag på till 7-strängat och krångligt att behöva beställa custom, dyrt är det också. Så jag tänker om jag väljer singlecoil till gitarren så kommer det troligen bli äkta singlecoils.

Kommer bara vara i halsläget, leka Yngve med andra ord, mycket gain. Alltså gaten kommer inte vara extremt tajt eftersom man vill ha lite sustain också, det som gör mig lite orolig. Vad tror ni, fungerar det bra eller blir man tokig av brummet?

01 Jan 2025, 18:04
Profile ICQ WWW

Post Re: Äkta singlecoil och noise-gates
Idag finns det minst några stycken bättre noise gates än det gjorde förut så det ska inte vara något problem.

02 Jan 2025, 00:37
Profile

Tokerekloker wrote:
Idag finns det minst några stycken bättre noise gates än det gjorde förut så det ska inte vara något problem.

Ja, så är nog fallet men jag hade i och för sig en riktigt bra noise-gate redan för längesedan.

Men det kanske blir en rail-mick ändå. Verkar som att Dimarzio har något i görningen. Men jag vet inte, får hoppas så, marknaden är verkligen helt urusel på den här fronten.

21 Jan 2025, 14:10
Profile ICQ WWW
Reply to topic   [ 3 posts ]