View unanswered posts | View active topics It is currently 05 May 2026, 09:31

Reply to topic  [ 9 posts ] 
Köpa gitarrböcker från utanför EU - krångligt? 
Author Message

Post Köpa gitarrböcker från utanför EU - krångligt?
Har funderingar på att köpa på mig några böcker om Gitarrerier.

Väldigt ofta finns dessa att köpa på engelska och amerikanska sajter. Framför allt kan engelska sajter vara intressanta, då fraktkostnaden är OK därifrån. Men det är så att det tillkommer tullhantering etc, dvs lätt 150:- spänn till?

Det borde ju gå att hitta info enklare än att fråga här, men det är lite oklart känns det som när jag tittar runt på Ebay mfl.

De böcker jag tänker köpa är Make Your Own Electric Guitar, Melvyn Hiscock, Complete Guitar Wiring - Gerry Hayes och Guitar Player Repair Guide - Dan Erlewine.
Tar gärna synpunkter på böckerna, det kanske finns andra som är bättre?

Och varför böcker när det finns Youtube? Det är rätt tjötigt att vänta ut tills tjommen i videon har kommit fram till det man vill veta, de håller ju på att dra ut på filmerna i det oändliga för att maximera annonsintäkterna. Vilket iofs är förståeligt, men tjötigt att se.

Tack för ev. info!

18 Jan 2025, 19:28
Profile

Post Re: Köpa gitarrböcker från utanför EU - krångligt?
Jag har köpt en bok på Amazon och det var inte krångligt :)

18 Jan 2025, 20:00
Profile

Köper du från usa brukar det stå vid priset No Import Fees Deposit. Däremot inte att det gör det om man beställer från uk.

18 Jan 2025, 21:31
Profile

Custom Sam wrote:
....

Men det är så att det tillkommer tullhantering etc, dvs lätt 150:- spänn till?

....

Tack för ev. info!

Beror lite på var du tänker att inhandla dem.
Köper du dem t.ex. från Amazon så brukar oftast priset inkludera alla avgifter (moms/tull).

Men köper du från annan affär, som dessutom inte har tillräcklig omsättning mot EU så får du räkna med moms & tull utöver priset du ser i affären.
Det är väl främst deklarationsavgifterna som brukar vara största tillägget, typ PostNord som tar 100+:- för att importdeklarera en försändelse även om övriga avgifter hamnar under hundralappen.

18 Jan 2025, 22:46
Profile

Guitar Player Repair Guide - Dan Erlewine. Finns hos Bokus.
https://www.bokus.com/cgi-bin/product_s ... pair+Guide

Har du provat hos den lokala bokhandeln?

Jag har handlat mekböcker till hojarna. Vanligen från Tyskland. Men några gånger frågat hos en lokal bokhandel och fått jämförliga priser utan att betala frakt. För längre sedan, 1980-90 talen fungerade lokal leverans om man bara hade ISBN numren. Gitarrböckerna är nog lite dyrare och ett smalare segment än mina bokköp.

Edit Gerry Hayes, med ett erbjudande när jag kollade, gratis leverans
https://www.amazon.se/Complete-Guitar-W ... 1919649425
https://www.amazon.se/Guitar-Player-Rep ... 123&sr=8-1
Mer amazon.se
https://www.amazon.se/Make-Your-Own-Ele ... C79&sr=8-1

19 Jan 2025, 00:15
Profile

Det är inte krångligt att köpa böcker från länder utanför EU, men förtullning och moms måste betalas av någon, antingen avsändaren eller mottagaren och förtullningsavgifterna varierar en hel del emellan olika fraktbolag och är i det närmaste omöjliga att förutspå.

Grundregeln är att det aldrig är billigt att köpa enstaka böcker från företag utanför EU.

Kina är lite annorlunda med det är en annan historia och har inte med import av gitarrböcker att göra.

19 Jan 2025, 13:04
Profile ICQ YIM WWW

Tack för alla tipsen!

Ok, är det Amazon.se så ska det ju vara tullfritt tänker man. Eller rättare sagt det är inkluderat.

Tack Arinihsd för att du lagt tid på att leta fram länkar!

Just den där Build your own guitar finns i en tredje utgåva från typ 2015 som ska vara ganska rejält uppdaterad. Finns att köpa, men just detta var som är smart eller inte att göra.

Att det är enkelt att klicka hem, det är det ju ,men just om det sedan tillkommer allt mellan himmel och jord var det jag funderade på. Och jag är nöjd.

Tack igen som sagt!

19 Jan 2025, 21:44
Profile

Custom Sam wrote:
Tack för alla tipsen!

Ok, är det Amazon.se så ska det ju vara tullfritt tänker man. Eller rättare sagt det är inkluderat.

Jag åkte på förtullning på delleverans av lite rackplåtar från amazon.se som överraskande nog skickades från England. Jag löste aldrig ut dem i ren protest.

19 Jan 2025, 22:28
Profile ICQ YIM WWW

CarlM wrote:
Custom Sam wrote:
Tack för alla tipsen!

Jag åkte på förtullning på delleverans av lite rackplåtar från amazon.se som överraskande nog skickades från England. Jag löste aldrig ut dem i ren protest.

Ops! :shock:

Jag har just gjort Jeff Bezos ännu rikare, hjälper kanske till att betala hans resa till Washington...

Men det står inget om någon utländsk leverantör av de två böcker jag beställde, däremot en annan bok var det ett engelskt företag som skulle skicka från .se- domänen.

19 Jan 2025, 23:44
Profile
Reply to topic   [ 9 posts ]