|
 |
 |
|
Page 1 of 1
|
[ 1 post ] |
|
| Author |
Message |
|
jonatanberg
|
 Innertak i hemstudio
Jag ska stila till taket i min musikstudio och tänkte att det kanske finns idéer här från folk som varit i liknande sits. Jag är väl medveten om många lösningar med djupare ingrepp, men behöver ta hänsyn till mycket så jag försöker hitta en lagom lösning.
Förutsättning: - Betong, med vissa ojämnheter efter gjutning mot brädor. - Takhöjd ca 210. Jag vill alltså inte offra för mycket. - 20m2 - Finns ett fåtal kabeldragningar som snor 2cm i djup. Är inte kjättebekymrad över dessa, men klart e e skönt att få bort. - Endast en klotlampa i taket. (har dock mången bra övrig belysning i rummet, men klotlampan stör mig..) - Fönstren går typ ända upp till taket just nu...
Mål: - Få en finare miljö att jobba i. - Kan det göra något i ljudabsorbering är det välkommet. - Går det att gömma kablar osv är det ju vajer. - Byta belysning mot något inte för dyrt. Spottar på skena? infällda downlights?
Några förslag jag har nu är att: - Glesa tunt, 22mm och sätta Fibrotech träbetongplattor som bygger ytterligare 25mm. Det tror jag blir en skapligt snygg lösning som gör vad jag kan begära för ljudet i detta rum. Går att fälla in downlights. Däremot ganska dyrt och tar sin tid att få upp.
- Sätta Fibrotech rätt på betongen, limma eller skruva. Skule också göra tillräckligt för mina akustikkrav. Bygger mindre, men är rädd att skarvarna inte hamnar i nivå som ojämnheter i taket. Skulle funka med spottar på skena. Också ett ganska dyrt alternativ och tidskrävande.
- Nån form av styv nålfilt? Antingen rätt på betongen på något sätt, bara inte ojämnheterna syns. Alternativt få upp något hård material emellan betong och filt. Brainstormar fritt här, men har sätt hobbybiografer köra med nålfiltsmattor i sina källare. Kunde bli cosy med kolsvart färg tänker jag.
Vad tror ni? Har ni egna förslag? Tänkte att det kunde finnas erfarenheter av liknande utmaningar här
|
| 19 Jan 2025, 23:15 |
|
|
|
Page 1 of 1
|
[ 1 post ] |
|