View unanswered posts | View active topics It is currently 05 May 2026, 06:52

Reply to topic  [ 5 posts ] 
Wednesday, Thursday, Friday - Un-Guitar och mycket fuzz 
Author Message

Post Wednesday, Thursday, Friday - Un-Guitar och mycket fuzz
Jag gillar verkligen att jobba med underliga och konstiga ljud och försöker nu lära mig det där med att spela med fuzz. Därför är denna låt en mix av allt det nämnda i en salig blandning. Detta är INTE en mjuk och fin ballad då det inte finns något vackert i den.

Gitarr: James Tyler Classic
Alla underliga ljud: inspelade direkt via ljudkort och Native Instruments Guitar Rig 7
Alla andra ljud och fuzzar: inspelade direkt med en Fender Tone Master Pro

Det var väldigt roligt att ta fram ljuden och spela in den här låten!

https://soundcloud.com/mats-nermarks-tu ... day-friday

/Mats N

06 Jan 2025, 17:45
Profile WWW

Post Re: Wednesday, Thursday, Friday - Un-Guitar och mycket fuzz
Kul! Kan mycket väl tänka mig att det är skitkul att greja med. :D

Det där att enkelt kunna spela in och joxa har jag tänkt att göra i flera år nu, har programvara och ljudkort m.m. men det kommer alltid något annat i vägen. Det är väl en fråga om prioritering förstås...

Dock är jag väldigt analog i min syn på förstärkare, men jag förstår också att det är inte så enkelt om man bor i lägenhet t.ex.

Grattis till att ha hittat en kul hobby!

07 Jan 2025, 21:39
Profile

Coolt som vanligt Mats!

Jag testade en Tone Master Pro för ett tag sen och blev imponerad. Förmodligen skulle jag inte höra skillnad mot mina förstärkare men så länge jag bor som jag gör så funkar det med riktiga förstärkare.

Custom Sam wrote:
Det där att enkelt kunna spela in och joxa har jag tänkt att göra i flera år nu, har programvara och ljudkort m.m. men det kommer alltid något annat i vägen.

Känner igen det, hade inspelningsmöjligheter i många år utan att det blev mycket gjort. Det som ändrade saken för mig så att produktionen av heminspelningar ökade är i första hand att jag började "jobba" ihop med en kompis som spelar bas. Om inspirationen tryter så pushar han på med några nya låtar och tvärtom. Sen har jag också fixat så att det skall vara så enkelt som möjligt att spela in, en mixer/ljudkort med fler ingångar så att jag inte måste koppla om några kablar, mallar i Cubase och en hemmagjord isobox med en enkel högtalarväxel så att det är enkelt att koppla en av förstärkarna till isoboxen. Sen gäller det nog att man är lika road av att sitta och pilla med inspelningen som att spela gitarr, det är inte alla som gör det.

11 Jan 2025, 20:42
Profile ICQ YIM WWW

Custom Sam wrote:
Kul! Kan mycket väl tänka mig att det är skitkul att greja med. :D

Det där att enkelt kunna spela in och joxa har jag tänkt att göra i flera år nu, har programvara och ljudkort m.m. men det kommer alltid något annat i vägen. Det är väl en fråga om prioritering förstås...

Dock är jag väldigt analog i min syn på förstärkare, men jag förstår också att det är inte så enkelt om man bor i lägenhet t.ex.

Grattis till att ha hittat en kul hobby!

Jag började med att spela in direkt 1986 då jag hade köpt en Rockman X100. Då bodde jag i lägenhet och även om den inte lät i närheten av min uppmikade Boogie så gick det ju att spela in dygnet runt. När jag sedan träffade min frun så har ju direktinspelning räddat familjefriden många gånger.

Inspelning har jag hållit på med sedan 1979 och på den tiden var det både dyrt och krångligt så då fick jag verkligen avsätta tid till det. Nu är det lättare och framför allt snabbare. Men det är klart att det tar tid från annat som t.ex. att öva gitarr.

/Mats N

12 Jan 2025, 16:39
Profile WWW

fredj wrote:
Coolt som vanligt Mats!

Jag testade en Tone Master Pro för ett tag sen och blev imponerad. Förmodligen skulle jag inte höra skillnad mot mina förstärkare men så länge jag bor som jag gör så funkar det med riktiga förstärkare.

Jag är så van med direkt inspelning nu och nutidens produkter låter och känns så bra att jag tror inte jag skulle börja spela in mina förstärkare även om det rent volymmässigt skulle fungera.

/Mats N

12 Jan 2025, 16:41
Profile WWW
Reply to topic   [ 5 posts ]