Author |
Message |
CarlM
|
Var kan man beställa specialgjorda plektrumskydd?
Jag skulle behöva ett plektrumskydd till en Music Man Silhouette Special med andra mickfräsningar än originalet. Är det någon som vet var man kan beställa ett sånt för någorlunda vettiga pengar?
|
30 Nov 2024, 02:17 |
|
|
niknor
|
Re: Var kan man beställa specialgjorda plektrumskydd?
Har inte anlitat dem själv men i Stockholm finns denna firma: https://guitartown.eu/Tror även att Guitarmakers på Södermalm kan göra det.
|
02 Dec 2024, 06:36 |
|
|
Mike Leaf
|
Spännande, verkar lite hemligt står varken adress org nr etc på deras hemsida... Sen vet jag inte rent allmänt att få något specialtillverkat och 'vettigt pris' Jag tänker mig att man kanske kan köpa ett ämne, göra en mall i papper och sen gå till någon som jobbar med att skära ut saker tex skylttillverkning eller dylikt.
02 Dec 2024, 16:35 |
|
|
Mike Leaf
|
Spännande, verkar lite hemligt står varken adress org nr etc på deras hemsida... Sen vet jag inte rent allmänt att få något specialtillverkat och 'vettigt pris' Jag tänker mig att man kanske kan köpa ett ämne, göra en mall i papper och sen gå till någon som jobbar med att skära ut saker tex skylttillverkning eller dylikt.
02 Dec 2024, 16:35 |
|
|
niknor
|
Mike Leaf wrote: Spännande, verkar lite hemligt står varken adress org nr etc på deras hemsida... Sen vet jag inte rent allmänt att få något specialtillverkat och 'vettigt pris' Jag tänker mig att man kanske kan köpa ett ämne, göra en mall i papper och sen gå till någon som jobbar med att skära ut saker tex skylttillverkning eller dylikt. Vettigt pris kan ju vara individuellt, vilke bara tipsa. Enligt deras Instagram så verkar de ha verkstaden i Hjorthagen.
|
02 Dec 2024, 16:49 |
|
|
Harvester
|
Hur vill du den skall se ut?
_________________ "Ollie may not have been the best guitarist in the world, but he was certainly among the top two." John Halsey, 1997
|
02 Dec 2024, 16:56 |
|
|
CarlM
|
Harvester wrote: Hur vill du den skall se ut? Det ska se ut exakt som originalet fast med annan mickfräsning. Så här ser originalet ut: Attachment:
EBMM SS.jpg [ 34.66 KiB | Viewed 834 times ]
Och så här ska mickfräsningen vara: Attachment:
EBMM SM.jpg [ 107.1 KiB | Viewed 834 times ]
Så jag ska flytta två single coil-mickar och lägga till en humbucker. Inga andra förändringar. Inga extra switchar eller flyttade pottar.
|
02 Dec 2024, 17:11 |
|
|
CarlM
|
niknor wrote: Vettigt pris kan ju vara individuellt, vilke bara tipsa. Enligt deras Instagram så verkar de ha verkstaden i Hjorthagen. Tack för tipset!
|
02 Dec 2024, 17:14 |
|
|
Mike Leaf
|
niknor wrote: Vettigt pris kan ju vara individuellt, vilke bara tipsa. Enligt deras Instagram så verkar de ha verkstaden i Hjorthagen.
Ja absolut, Ska man göra detta så kostar det oavsett, man behöver ämne samt någon som skär får väl räkna minst en tusing i alla fall, WD Music skulle ha 2000 totalt med frakt. Ämnen i Sverige är i princip slut hos de som brukade sälja så blivit lite knepigt att få till. Ska bli korrekt med antal lager, samt hålbild för skruvar etc är en djungel på vissa märken Ska nog skicka ett mail då jag har 2 gitarrer som skall få nya skydd.
02 Dec 2024, 17:16 |
|
|
niknor
|
Kom på att jag själv beställde från en engelsk firma för antal år sedan. De gjorde ett riktigt fint plektrumskydd som inte blev så väldigt dyrt tyckte jag då i alla fall. Det var i och för sig före Brexit. De har ett stort sortiment av material. Kanske värt att kolla upp? https://jacksinstrumentservices.com/
|
02 Dec 2024, 22:37 |
|
|
CarlM
|
niknor wrote: Kom på att jag själv beställde från en engelsk firma för antal år sedan. De gjorde ett riktigt fint plektrumskydd som inte blev så väldigt dyrt tyckte jag då i alla fall. Det var i och för sig före Brexit. De har ett stort sortiment av material. Kanske värt att kolla upp? https://jacksinstrumentservices.com/Tack. Det ser intressant ut, om jag tolkar prissättningen rätt.
|
03 Dec 2024, 17:29 |
|
|
niknor
|
CarlM wrote: niknor wrote: Kom på att jag själv beställde från en engelsk firma för antal år sedan. De gjorde ett riktigt fint plektrumskydd som inte blev så väldigt dyrt tyckte jag då i alla fall. Det var i och för sig före Brexit. De har ett stort sortiment av material. Kanske värt att kolla upp? https://jacksinstrumentservices.com/Tack. Det ser intressant ut, om jag tolkar prissättningen rätt. Bara man har koll på kostnad för frakt och moms och tull så det inte blir några kostsamma överraskningar.
|
03 Dec 2024, 18:04 |
|
|
CarlM
|
niknor wrote: Bara man har koll på kostnad för frakt och moms och tull så det inte blir några kostsamma överraskningar.
Totalkostnad med frakt får man från tillverkaren och sedan så tillkommer bara fraktföretagets administrativa avgift för förtullning från England och moms. Jag tror inte att det blir någon tull på plektrumskydd från England. Det är det i alla fall inte på plektrum från USA.
|
03 Dec 2024, 18:25 |
|
|
zoork_1
|
CarlM wrote: niknor wrote: Kom på att jag själv beställde från en engelsk firma för antal år sedan. De gjorde ett riktigt fint plektrumskydd som inte blev så väldigt dyrt tyckte jag då i alla fall. Det var i och för sig före Brexit. De har ett stort sortiment av material. Kanske värt att kolla upp? https://jacksinstrumentservices.com/Tack. Det ser intressant ut, om jag tolkar prissättningen rätt. Mejlade nyligen och fick svaret: Hey, Since 2020 all of my scratchplate work has been handled by my other company, Tiny Tone. Give Steve a shout and he'll be able to help. https://tinytone.co.uk/product/scratchp ... figuration (if you use the order form, selecting Tele Deluxe as the style will bring up the correct price) He'll need either your original pickguard, or an accurate, to-scale template in order to proceed please! (as there is no standard shape for any pickguard, ever) Hope this helps! Jack
|
03 Dec 2024, 21:58 |
|
|
zoork_1
|
Dubbelpost....
|
03 Dec 2024, 21:58 |
|
|
Frisk
|
|
04 Dec 2024, 12:32 |
|
|
Michael
|
Peter Naglitsch har gjort plektrumskydd åt mig. Minns ju inte vad de kostade men minns att det inte var farligt dyrt.
|
04 Dec 2024, 16:29 |
|
|
Jonken
Joined: 26 Nov 2008, 14:47 Posts: 4698 Location: Northbottom
|
Det finns säkert i Europa. Men hittar du ingen vettig; så funkar garanterat det här: https://www.pickguardian.com/Vad du gör; är att du skickar ditt orginalpleka till honom. Han tillverkar det nya -och skickar tillbaka båda. Nu till det viktiga: VAR NOGA med att att få rätt info -för returen när du skickar. På detta sätt blir det endast fraktkostnader T/R. (ingen tull eller moms.) / Jonken
|
04 Dec 2024, 19:07 |
|
|
CarlM
|
Tack för alla svar. Jag börjar med att testa en humbucker i SC-format (DiMarzio Satch Track) Om det funkar bra, så låter jag den vara. Om inte så beställer jag ett nytt specialtillverkat plektrumskydd.
|
04 Dec 2024, 23:43 |
|
|
Mike Leaf
|
Jonken wrote: Vad du gör; är att du skickar ditt orginalpleka till honom. Han tillverkar det nya -och skickar tillbaka båda.
/ Jonken Jag personligen skulle aldrig skicka iväg mitt orginalskydd till nån firma utomlands av flera uppenbara skäl. Istället skulle jag rita av det på en mall i någon typ av tunnare board, sen skicka iväg den och sätta tillbaka skyddet på gitarren. Skulle även ta foton och maila. Men beror ju såklart kanske på vad det är för gitarr/pleka man har.
05 Dec 2024, 09:27 |
|
|