|
|
Page 1 of 1
|
[ 13 posts ] |
|
Vilken Greeny skulle du köpa?
| Author |
Message |
|
bummer
|
Såg en annons på en Gibson Kirk Hammett Greeny Les Paul. Den är on hold nu så det är nån som tänkt köpa den. 
|
| 28 Oct 2024, 15:50 |
|
 |
|
GreatShakes
|
 Re: Vilken Greeny skulle du köpa?
bummer wrote: Såg en annons på en Gibson Kirk Hammett Greeny Les Paul. Den är on hold nu så det är nån som tänkt köpa den.  Jag såg två st. En Epiphone Inspired by, tror jag att det var. Samt en dyrare Gibson "Greeny" modell.
|
| 28 Oct 2024, 23:43 |
|
 |
|
Marshall
|
Finns det alltså tre olika varianter?
|
| 29 Oct 2024, 22:19 |
|
 |
|
Custom Sam
|
Marshall wrote: Finns det alltså tre olika varianter? Jajjamän! Moore-varianten är lite råare, lite mer relic, och Green mer sofistikerad. Inte fullt så sliten heller. Hammetmodellen är en fuktskadad pjäs som inte går att stämma riktigt tyvärr. Är svår att bända med också, blir gärna surt. 
_________________ /Lennart
|
| 29 Oct 2024, 22:40 |
|
 |
|
Marshall
|
Jag hittar bara Hammet-varianten på Gibsons site. Den ser autentisk ut i alla avseenden.
Vet ju att det funnits en Peter Green-variant men hittar den inte. Är det inte bara så att man numera kallar den efter nuvarande ägaren?
Visste däremot inte att det fanns en Moore-variant.
Vad skiljer dem åt?
|
| 29 Oct 2024, 22:59 |
|
 |
|
Custom Sam
|
Marshall wrote: Jag hittar bara Hammet-varianten på Gibsons site. Den ser autentisk ut i alla avseenden.
Vet ju att det funnits en Peter Green-variant men hittar den inte. Är det inte bara så att man numera kallar den efter nuvarande ägaren?
Visste däremot inte att det fanns en Moore-variant.
Vad skiljer dem åt? Marshall, jag bara trollar.... Allt är ju möjliga variationer av samma gitarr, så egentligen borde det om det finns tre varianter vara en modell, men i mer eller mindre olika stadier av förfall och slitage. Jag tror inte att man har byggt om originalet genom åren. Misstänker att Hammet säljer bättre än Green och Moore i USA i alla fall.
|
| 29 Oct 2024, 23:11 |
|
 |
|
Marshall
|
Jo det förstod jag, men såväl Hammet- som Green-modeller har ju gjorts av Gibson, de verkar vara identiska. Det vore därför intressant att se Moore-varianten, om någon sådan funnes. Han hade ju en egen signaturmodell för knappt 25 år sedan, en unburst utan bindings på kroppen. Det var ju ingen Greeny dock…
Eller bedriver trådskaparen något slags abstrakt tankeexperiment?
|
| 30 Oct 2024, 02:21 |
|
 |
|
bummer
|
Marshall wrote: Jo det förstod jag, men såväl Hammet- som Green-modeller har ju gjorts av Gibson, de verkar vara identiska. Det vore därför intressant att se Moore-varianten, om någon sådan funnes. Han hade ju en egen signaturmodell för knappt 25 år sedan, en unburst utan bindings på kroppen. Det var ju ingen Greeny dock…
Eller bedriver trådskaparen något slags abstrakt tankeexperiment? Ja, nåt sånt. Jag tycker det är löjligt att Gibson ens gör en sån här gitarr, men de vill ju tjäna pengar. Fattar inte vem som skulle vilja köpa den Kirk var t ex 5 år när de spelade in Albatross och Black Magic Woman. Som Peter Green skrev. Och spelade på, med Greeny. Jag vet inte om Kirk spelade gitarr då. Han spelade definitivt inte på Greeny i alla fall. Det gjorde han inte på Master of Puppets heller. Han använde Gibson, men en Flying V. På The Black Album spelade han inte heller på Greeny. Däremot på en Les Paul Studio, annars mest ESP.
Last edited by bummer on 01 Nov 2024, 22:48, edited 1 time in total.
|
| 30 Oct 2024, 08:33 |
|
 |
|
lpstd
|
Jag spelar gärna helst på mina egna gitarrer och inte på andras. Men jag tror att den där typen av produktsläpp inte nödvändigtvis är tänkta att sälja till den grad att de bär sina egna kostnader, utan mer tänkta som någon form av reklamjippo för att underhålla varumärkets värde.
|
| 30 Oct 2024, 12:00 |
|
 |
|
Custom Sam
|
Det finns faktiskt tre modeller, en Epiphone, en Gibson Standard och en Custom shop. Custom shop kostar 20.000$, dvs bortåt 200.000:-
Finns en sida på gibson.com/en-US/kirk-hammett-greeny. Alla tre på samma sida. Jag kan inte länka till den eller någon annan sida, pga blacklisting av någon orsak.
Och Gary Moores egen signaturmodell: groundguitar.com/gary-moore-gear/gary-moores-gibson-signature-les-paul/
Sedan en annan Gary Moore, GFB, med en P90 i halsläge. Här är Gear4Musics vanliga fantastiskt uselt översatta säljtexter: gear4music.se/sv/Gitarr-bas/DISC-Gibson-BFG-Gary-Moore-Signature-Edition-Guitar/A8G
Som Lpstd skriver, det är ju egentligen helt ointressant om någon känd gitarrist spelar på någon speciell gitarr, om det inte är så att just de specarna passar mig med...
|
| 30 Oct 2024, 23:00 |
|
 |
|
Mike Leaf
|
Marshall wrote: . Han hade ju en egen signaturmodell för knappt 25 år sedan, en unburst utan bindings på kroppen. Det var ju ingen Greeny dock…
? Den var helt klart inspirerad av Green-Lpn även om det ej uttalades. GM ägde gitarren vid det tillfället, även om det inte var hans favorit burst. Det enda jag kan komma på som är unikt för 'Greeny' är den fellödda micken, allt annat är ju som vilken som helst 59 LP.
| 31 Oct 2024, 09:00 |
|
 |
|
Marshall
|
bummer wrote: Kirk var t ex 5 år när de spelade i Albatross och Black Magic Woman. Som Peter Green skrev. Och spelade på, med Greeny. Jag förstår budskapet men vill mena att Peter Green spelade Stratocaster på Albatross, iallafall på studioversionen.
|
| 01 Nov 2024, 20:30 |
|
 |
|
bummer
|
Marshall wrote: bummer wrote: Kirk var t ex 5 år när de spelade i Albatross och Black Magic Woman. Som Peter Green skrev. Och spelade på, med Greeny. Jag förstår budskapet men vill mena att Peter Green spelade Stratocaster på Albatross, iallafall på studioversionen. Aha, det visste jag inte. På Wikipedia står det både: Many of Fleetwood Mac's early hits were recorded with Greeny, including, "Oh Well", "Black Magic Woman", "The Green Manalishi (With the Two Prong Crown)" and "Albatross" och: It contains four chords, E, Emaj7 (or G#m/E), A/E, and F#m, played by Green on his Fender Stratocaster into a Matamp Series 2000.
|
| 01 Nov 2024, 22:55 |
|
|
|
Page 1 of 1
|
[ 13 posts ] |
|