| Author |
Message |
|
niknor
Joined: 19 Dec 2008, 13:01 Posts: 1367 Location:
|
 Bredare Tune-O-Matic än Gotoh GE-103, finns det?
Hallå! Någon som känner till om det finns ett TOM-stall som är lite bredare? Har skruvat låga E så långt bak det går men behöver komma lite längre för att det ska stämma. Gitarren är en Epiphone Les Paul Standard PlusTop Pro Detta stall sitter på nu: https://gitarrdelar.se/gotoh-tune-matic ... ath=57_135
|
| 22 Oct 2024, 22:16 |
|
 |
|
zoork_1
Joined: 14 Mar 2011, 21:18 Posts: 2984 Location:
|
 Re: Bredare Tune-O-Matic än Gotoh GE-103, finns det?
Har du testat att vända på sadeln/klacken?
|
| 22 Oct 2024, 23:47 |
|
 |
|
niknor
Joined: 19 Dec 2008, 13:01 Posts: 1367 Location:
|
 Re: Bredare Tune-O-Matic än Gotoh GE-103, finns det?
zoork_1 wrote: Har du testat att vända på sadeln/klacken? Ja, självklart.
|
| 23 Oct 2024, 10:39 |
|
 |
|
glassfinger
Joined: 25 Sep 2004, 16:48 Posts: 3754 Location: Hising Island
|
 Re: Bredare Tune-O-Matic än Gotoh GE-103, finns det?
Det finns något som kallas för "offset conversion posts" där centreringen är flyttad. Det kanske kan vara nåt?
Annars så är det väl bara sånt där munspelsstall så har bredare intoneringsbana. Det är ju dock inte så sexigt.
|
| 23 Oct 2024, 11:36 |
|
 |
|
Tokerekloker
Joined: 03 May 2014, 14:48 Posts: 889
|
 Re: Bredare Tune-O-Matic än Gotoh GE-103, finns det?
glassfinger wrote: Det finns något som kallas för "offset conversion posts" där centreringen är flyttad. Det kanske kan vara nåt?
Annars så är det väl bara sånt där munspelsstall så har bredare intoneringsbana. Det är ju dock inte så sexigt. Munspealsstall vad är det?
|
| 23 Oct 2024, 12:38 |
|
 |
|
Tokerekloker
Joined: 03 May 2014, 14:48 Posts: 889
|
 Re: Bredare Tune-O-Matic än Gotoh GE-103, finns det?
niknor wrote: Hallå! Någon som känner till om det finns ett TOM-stall som är lite bredare? Har skruvat låga E så långt bak det går men behöver komma lite längre för att det ska stämma. Gitarren är en Epiphone Les Paul Standard PlusTop Pro Detta stall sitter på nu: https://gitarrdelar.se/gotoh-tune-matic ... ath=57_135Bredare? Det är väl längden du är ute efter? Sitter det någon fjäder på den som inte syns? Vet att alla inte har någon fjäder. Om inte, sätt på en på intoneringsskruven så du får mer motstånd.
|
| 23 Oct 2024, 12:43 |
|
 |
|
glassfinger
Joined: 25 Sep 2004, 16:48 Posts: 3754 Location: Hising Island
|
 Re: Bredare Tune-O-Matic än Gotoh GE-103, finns det?
Tokerekloker wrote: glassfinger wrote: Det finns något som kallas för "offset conversion posts" där centreringen är flyttad. Det kanske kan vara nåt?
Annars så är det väl bara sånt där munspelsstall så har bredare intoneringsbana. Det är ju dock inte så sexigt. Munspealsstall vad är det? Harmonica bridge. En variant som Gibson använde som är rektangulär och ser ut som ett munspel.
|
| 23 Oct 2024, 13:09 |
|
 |
|
niknor
Joined: 19 Dec 2008, 13:01 Posts: 1367 Location:
|
 Re: Bredare Tune-O-Matic än Gotoh GE-103, finns det?
Kanske skulle skrivit länge i stället för bredare men ni förstår vad jag menar. Stallsadeln till låga E behöver alltså komma lite längre bak för att intonera riktigt. Hittade nu att Hipshot har en modell som de kallar Tone-O-Matic som borde funka, får se om jag får tag i ett (eller något annat). https://hipshotproducts.com/products/6- ... 3274445448
|
| 23 Oct 2024, 14:30 |
|
 |
|
zoork_1
Joined: 14 Mar 2011, 21:18 Posts: 2984 Location:
|
 Re: Bredare Tune-O-Matic än Gotoh GE-103, finns det?
niknor wrote: Ja, självklart.
Om det vore självklart skulle jag inte frågat....
|
| 23 Oct 2024, 15:15 |
|
 |
|
Jonken
Joined: 26 Nov 2008, 14:47 Posts: 4974 Location: Northbottom
|
 Re: Bredare Tune-O-Matic än Gotoh GE-103, finns det?
Så här ser ett harmonica (munspel) -stall ut: https://www.kluson.com/kluson-usa-replacement-brass-or-steel-harmonica-tune-o-matic-bridge-with-brass-saddles-details.htmlDessa stall passar rakt av -som ersättningsstall för T-O-M. Dessa är även gjorda av bättre metall; vilket då även ger en klang -uppdatering i instrumentet. Men det är inte säkert att ett sånt här stall är lösningen till ditt intoneringsproblem. Det beror lite på hur långt 'off' din intonering i max läge är -i ditt TOM-stall nu. På Klusons hemsida framgår ej intoneringslängden på detta harmonica stall. (Du måste i så fall kontakta dem för denna info.) Generellt har ett TOM stall av Nashville typ en total intoneringslängd på ca 8 till 9 mm. Denna längd är alltså minus själva strängsadeln. Ett ABM-stall (av Nashville typ) erbjuder lite mer intoneringslängd: 10 till 12 mm. https://abm-guitarpartsshop.com/ABM-GUITAR-PARTS/Tuneomatic-Stoptail/Nashville-Style/ABM-2504:::256_87_100_101.html/ Jonken
|
| 23 Oct 2024, 17:06 |
|
 |
|
Puttarn
Joined: 28 Dec 2007, 12:07 Posts: 139 Location:
|
 Re: Bredare Tune-O-Matic än Gotoh GE-103, finns det?
|
| 23 Oct 2024, 17:13 |
|
 |
|
niknor
Joined: 19 Dec 2008, 13:01 Posts: 1367 Location:
|
 Re: Bredare Tune-O-Matic än Gotoh GE-103, finns det?
zoork_1 wrote: niknor wrote: Ja, självklart.
Om det vore självklart skulle jag inte frågat.... Sorry, menade absolut inget illa.
|
| 23 Oct 2024, 17:49 |
|
 |
|
niknor
Joined: 19 Dec 2008, 13:01 Posts: 1367 Location:
|
 Re: Bredare Tune-O-Matic än Gotoh GE-103, finns det?
Tack för alla tips! Gitarren är ju en Epiphone så behöver ett stall med större stolpar. Finns i och för sig Conversion Studs men vill helst få tag i ett annat stall.
|
| 23 Oct 2024, 18:25 |
|
 |
|
zoork_1
Joined: 14 Mar 2011, 21:18 Posts: 2984 Location:
|
 Re: Bredare Tune-O-Matic än Gotoh GE-103, finns det?
niknor wrote: Sorry, menade absolut inget illa.
Ingen fara, lugnt... 
|
| 23 Oct 2024, 21:19 |
|
 |
|
arinihsd
Joined: 18 May 2010, 19:48 Posts: 1703 Location: Halmstad
|
 Re: Bredare Tune-O-Matic än Gotoh GE-103, finns det?
Jag har kompisar i en helt annan branch. En svets och flytta hålet lite i din Bridge eller en bussning. Okej, man behöver svetsare och en bra borrmaskin.  låter plötsligt dyrt. Sorry 
|
| 24 Oct 2024, 02:00 |
|
 |
|
Jonken
Joined: 26 Nov 2008, 14:47 Posts: 4974 Location: Northbottom
|
 Re: Bredare Tune-O-Matic än Gotoh GE-103, finns det?
niknor wrote: Tack för alla tips! Gitarren är ju en Epiphone så behöver ett stall med större stolpar. Finns i och för sig Conversion Studs men vill helst få tag i ett annat stall. OK... Ahaa... Men detta gör ju lösningen mycket, mycket enklare: Plugga de gamla hålen på gitarren; och borra nya, mindre hål Gibson -style. Du behöver typ pluggmaterial av bättre träslag. Typ sånt här: https://plugitwood.co.uk/collections/round-dowelsHar du ej tillgång till en svarv; och är lite 'händig': Går det att spänna fast pluggpinnar i en borrchuck; och slipa med plan fil -eller sandpapper till rätt tjocklek. / Jonken
|
| 26 Oct 2024, 10:07 |
|
 |
|
zoork_1
Joined: 14 Mar 2011, 21:18 Posts: 2984 Location:
|
 Re: Bredare Tune-O-Matic än Gotoh GE-103, finns det?
|
| 26 Oct 2024, 12:02 |
|
 |
|
Mike Leaf
Joined: 27 Dec 2007, 16:14 Posts: 15259 Location:
|
 Re: Bredare Tune-O-Matic än Gotoh GE-103, finns det?
Vad är grundproblemet? Om man ser bilder på nätet finns det ganska mycket marginal att justera bakåt på E6.
Är orginalstallet bytt mot ett annat med mindre justeringsmöjlighet? Eller är just din gitarr felkonstruerad där stallet placerats fel på fabriken?
Verkar som en udda lösning att söka ett bredare stall, men såklart alla sätt är ju bra om de funkar. att plugga om hålen kommer ju se fult ut.
_________________
|
| 28 Oct 2024, 14:22 |
|
 |
|
niknor
Joined: 19 Dec 2008, 13:01 Posts: 1367 Location:
|
 Re: Bredare Tune-O-Matic än Gotoh GE-103, finns det?
Mike Leaf wrote: Vad är grundproblemet? Om man ser bilder på nätet finns det ganska mycket marginal att justera bakåt på E6.
Är orginalstallet bytt mot ett annat med mindre justeringsmöjlighet? Eller är just din gitarr felkonstruerad där stallet placerats fel på fabriken?
Verkar som en udda lösning att söka ett bredare stall, men såklart alla sätt är ju bra om de funkar. att plugga om hålen kommer ju se fult ut. Originalstallet (Epiphone) är bytt mot ett Gotoh (se första inlägget) som har lite större justeringsmöjligheter. Med originalstallet så är E6 ännu surare och även G. Jag antar att den är felkonstruerad eftersom den inte går att intonera riktigt. Det är en vänstergitarr så kanske de räknade fel eller slarvade när de mätte ut (eller programmerade CNC?) var stallet skulle sitta?
|
| 29 Oct 2024, 15:18 |
|
 |
|
zoork_1
Joined: 14 Mar 2011, 21:18 Posts: 2984 Location:
|
 Re: Bredare Tune-O-Matic än Gotoh GE-103, finns det?
En fundering, med ett sånt här: https://www.kluson.com/kluson-usa-repla ... tails.html...behöver du borta upp hålen för "pinnarna", men då kanske du kan borra/utvidga ena hålet "snett" så att du får det på rätt ställe. Vad tror du?
|
| 29 Oct 2024, 17:42 |
|
 |
|
Custom Sam
Joined: 27 Dec 2007, 17:17 Posts: 2436 Location: Tjörn
|
 Re: Bredare Tune-O-Matic än Gotoh GE-103, finns det?
Ett original Gibson sådant stall har 15 mm längd på "skåran" som sadeln löper i, sedan försvinner förstås någon millimeter eller två för sadeln. Tror inte att det är enkelt att vända på sadlarna tyvärr, då hade det blivit 15 mm användbar längd. Ger lite mer massa, har det på min gamla SG från -76.
_________________ /Lennart
|
| 29 Oct 2024, 19:47 |
|
|