View unanswered posts | View active topics It is currently 25 Jun 2026, 23:20



Reply to topic  [ 21 posts ] 
Bredare Tune-O-Matic än Gotoh GE-103, finns det? 
Author Message

Joined: 19 Dec 2008, 13:01
Posts: 1367
Location:
Post Bredare Tune-O-Matic än Gotoh GE-103, finns det?
Hallå!

Någon som känner till om det finns ett TOM-stall som är lite bredare? Har skruvat låga E så långt bak det går men behöver komma lite längre för att det ska stämma.
Gitarren är en Epiphone Les Paul Standard PlusTop Pro
Detta stall sitter på nu: https://gitarrdelar.se/gotoh-tune-matic ... ath=57_135


22 Oct 2024, 22:16
Profile ICQ YIM WWW

Joined: 14 Mar 2011, 21:18
Posts: 2984
Location:
Post Re: Bredare Tune-O-Matic än Gotoh GE-103, finns det?
Har du testat att vända på sadeln/klacken?


22 Oct 2024, 23:47
Profile ICQ YIM WWW

Joined: 19 Dec 2008, 13:01
Posts: 1367
Location:
Post Re: Bredare Tune-O-Matic än Gotoh GE-103, finns det?
zoork_1 wrote:
Har du testat att vända på sadeln/klacken?


Ja, självklart.


23 Oct 2024, 10:39
Profile ICQ YIM WWW
User avatar

Joined: 25 Sep 2004, 16:48
Posts: 3754
Location: Hising Island
Post Re: Bredare Tune-O-Matic än Gotoh GE-103, finns det?
Det finns något som kallas för "offset conversion posts" där centreringen är flyttad. Det kanske kan vara nåt?

Annars så är det väl bara sånt där munspelsstall så har bredare intoneringsbana. Det är ju dock inte så sexigt.

_________________
http://www.facebook.com/mayshounds/
https://open.spotify.com/artist/0uyaofsOLmzcYezAAKtYkj?si=dplvo-jQQRuJTBU5FoX1GA


23 Oct 2024, 11:36
Profile

Joined: 03 May 2014, 14:48
Posts: 889
Post Re: Bredare Tune-O-Matic än Gotoh GE-103, finns det?
glassfinger wrote:
Det finns något som kallas för "offset conversion posts" där centreringen är flyttad. Det kanske kan vara nåt?

Annars så är det väl bara sånt där munspelsstall så har bredare intoneringsbana. Det är ju dock inte så sexigt.

Munspealsstall vad är det?


23 Oct 2024, 12:38
Profile

Joined: 03 May 2014, 14:48
Posts: 889
Post Re: Bredare Tune-O-Matic än Gotoh GE-103, finns det?
niknor wrote:
Hallå!

Någon som känner till om det finns ett TOM-stall som är lite bredare? Har skruvat låga E så långt bak det går men behöver komma lite längre för att det ska stämma.
Gitarren är en Epiphone Les Paul Standard PlusTop Pro
Detta stall sitter på nu: https://gitarrdelar.se/gotoh-tune-matic ... ath=57_135

Bredare? Det är väl längden du är ute efter? Sitter det någon fjäder på den som inte syns? Vet att alla inte har någon fjäder. Om inte, sätt på en på intoneringsskruven så du får mer motstånd.


23 Oct 2024, 12:43
Profile
User avatar

Joined: 25 Sep 2004, 16:48
Posts: 3754
Location: Hising Island
Post Re: Bredare Tune-O-Matic än Gotoh GE-103, finns det?
Tokerekloker wrote:
glassfinger wrote:
Det finns något som kallas för "offset conversion posts" där centreringen är flyttad. Det kanske kan vara nåt?

Annars så är det väl bara sånt där munspelsstall så har bredare intoneringsbana. Det är ju dock inte så sexigt.

Munspealsstall vad är det?


Harmonica bridge. En variant som Gibson använde som är rektangulär och ser ut som ett munspel.

_________________
http://www.facebook.com/mayshounds/
https://open.spotify.com/artist/0uyaofsOLmzcYezAAKtYkj?si=dplvo-jQQRuJTBU5FoX1GA


23 Oct 2024, 13:09
Profile

Joined: 19 Dec 2008, 13:01
Posts: 1367
Location:
Post Re: Bredare Tune-O-Matic än Gotoh GE-103, finns det?
Kanske skulle skrivit länge i stället för bredare men ni förstår vad jag menar. Stallsadeln till låga E behöver alltså komma lite längre bak för att intonera riktigt. Hittade nu att Hipshot har en modell som de kallar Tone-O-Matic som borde funka, får se om jag får tag i ett (eller något annat).

https://hipshotproducts.com/products/6- ... 3274445448


23 Oct 2024, 14:30
Profile ICQ YIM WWW

Joined: 14 Mar 2011, 21:18
Posts: 2984
Location:
Post Re: Bredare Tune-O-Matic än Gotoh GE-103, finns det?
niknor wrote:

Ja, självklart.
Om det vore självklart skulle jag inte frågat....


23 Oct 2024, 15:15
Profile ICQ YIM WWW
User avatar

Joined: 26 Nov 2008, 14:47
Posts: 4974
Location: Northbottom
Post Re: Bredare Tune-O-Matic än Gotoh GE-103, finns det?
Så här ser ett harmonica (munspel) -stall ut: https://www.kluson.com/kluson-usa-replacement-brass-or-steel-harmonica-tune-o-matic-bridge-with-brass-saddles-details.html

Dessa stall passar rakt av -som ersättningsstall för T-O-M. Dessa är även gjorda av bättre metall; vilket då även ger en klang -uppdatering i instrumentet. Men det är inte säkert att ett sånt här stall är lösningen till ditt intoneringsproblem. Det beror lite på hur långt 'off' din intonering i max läge är -i ditt TOM-stall nu. På Klusons hemsida framgår ej intoneringslängden på detta harmonica stall. (Du måste i så fall kontakta dem för denna info.)

Generellt har ett TOM stall av Nashville typ en total intoneringslängd på ca 8 till 9 mm. Denna längd är alltså minus själva strängsadeln. Ett ABM-stall (av Nashville typ) erbjuder lite mer intoneringslängd: 10 till 12 mm.
https://abm-guitarpartsshop.com/ABM-GUITAR-PARTS/Tuneomatic-Stoptail/Nashville-Style/ABM-2504:::256_87_100_101.html


/ Jonken


23 Oct 2024, 17:06
Profile

Joined: 28 Dec 2007, 12:07
Posts: 139
Location:
Post Re: Bredare Tune-O-Matic än Gotoh GE-103, finns det?
https://www.tradera.com/item/301966/648 ... -rullsadel


23 Oct 2024, 17:13
Profile ICQ WWW

Joined: 19 Dec 2008, 13:01
Posts: 1367
Location:
Post Re: Bredare Tune-O-Matic än Gotoh GE-103, finns det?
zoork_1 wrote:
niknor wrote:

Ja, självklart.
Om det vore självklart skulle jag inte frågat....


Sorry, menade absolut inget illa.


23 Oct 2024, 17:49
Profile ICQ YIM WWW

Joined: 19 Dec 2008, 13:01
Posts: 1367
Location:
Post Re: Bredare Tune-O-Matic än Gotoh GE-103, finns det?
Tack för alla tips!
Gitarren är ju en Epiphone så behöver ett stall med större stolpar. Finns i och för sig Conversion Studs men vill helst få tag i ett annat stall.


23 Oct 2024, 18:25
Profile ICQ YIM WWW

Joined: 14 Mar 2011, 21:18
Posts: 2984
Location:
Post Re: Bredare Tune-O-Matic än Gotoh GE-103, finns det?
niknor wrote:

Sorry, menade absolut inget illa.
Ingen fara, lugnt... 8)


23 Oct 2024, 21:19
Profile ICQ YIM WWW
User avatar

Joined: 18 May 2010, 19:48
Posts: 1703
Location: Halmstad
Post Re: Bredare Tune-O-Matic än Gotoh GE-103, finns det?
Jag har kompisar i en helt annan branch.

En svets och flytta hålet lite i din Bridge eller en bussning. Okej, man behöver svetsare och en bra borrmaskin. :| låter plötsligt dyrt. Sorry :!:


24 Oct 2024, 02:00
Profile
User avatar

Joined: 26 Nov 2008, 14:47
Posts: 4974
Location: Northbottom
Post Re: Bredare Tune-O-Matic än Gotoh GE-103, finns det?
niknor wrote:
Tack för alla tips!
Gitarren är ju en Epiphone så behöver ett stall med större stolpar. Finns i och för sig Conversion Studs men vill helst få tag i ett annat stall.

OK... Ahaa...
Men detta gör ju lösningen mycket, mycket enklare: Plugga de gamla hålen på gitarren; och borra nya, mindre hål Gibson -style.
Du behöver typ pluggmaterial av bättre träslag. Typ sånt här: https://plugitwood.co.uk/collections/round-dowels

Har du ej tillgång till en svarv; och är lite 'händig': Går det att spänna fast pluggpinnar i en borrchuck; och slipa med plan fil -eller sandpapper till rätt tjocklek.


/ Jonken


26 Oct 2024, 10:07
Profile

Joined: 14 Mar 2011, 21:18
Posts: 2984
Location:
Post Re: Bredare Tune-O-Matic än Gotoh GE-103, finns det?
Finns annat, men detta kändes lite lagom:

https://www.youtube.com/watch?v=Cgb05z18CgU


26 Oct 2024, 12:02
Profile ICQ YIM WWW
User avatar

Joined: 27 Dec 2007, 16:14
Posts: 15259
Location:
Post Re: Bredare Tune-O-Matic än Gotoh GE-103, finns det?
Vad är grundproblemet?
Om man ser bilder på nätet finns det ganska mycket marginal att justera bakåt på E6.

Är orginalstallet bytt mot ett annat med mindre justeringsmöjlighet?
Eller är just din gitarr felkonstruerad där stallet placerats fel på fabriken?

Verkar som en udda lösning att söka ett bredare stall, men såklart alla sätt är ju bra om de funkar.
att plugga om hålen kommer ju se fult ut.

_________________



28 Oct 2024, 14:22
Profile ICQ WWW

Joined: 19 Dec 2008, 13:01
Posts: 1367
Location:
Post Re: Bredare Tune-O-Matic än Gotoh GE-103, finns det?
Mike Leaf wrote:
Vad är grundproblemet?
Om man ser bilder på nätet finns det ganska mycket marginal att justera bakåt på E6.

Är orginalstallet bytt mot ett annat med mindre justeringsmöjlighet?
Eller är just din gitarr felkonstruerad där stallet placerats fel på fabriken?

Verkar som en udda lösning att söka ett bredare stall, men såklart alla sätt är ju bra om de funkar.
att plugga om hålen kommer ju se fult ut.


Originalstallet (Epiphone) är bytt mot ett Gotoh (se första inlägget) som har lite större justeringsmöjligheter. Med originalstallet så är E6 ännu surare och även G.
Jag antar att den är felkonstruerad eftersom den inte går att intonera riktigt. Det är en vänstergitarr så kanske de räknade fel eller slarvade när de mätte ut (eller programmerade CNC?) var stallet skulle sitta?


29 Oct 2024, 15:18
Profile ICQ YIM WWW

Joined: 14 Mar 2011, 21:18
Posts: 2984
Location:
Post Re: Bredare Tune-O-Matic än Gotoh GE-103, finns det?
En fundering, med ett sånt här:

https://www.kluson.com/kluson-usa-repla ... tails.html

...behöver du borta upp hålen för "pinnarna", men då kanske du kan borra/utvidga ena hålet "snett" så att du får det på rätt ställe.

Vad tror du?


29 Oct 2024, 17:42
Profile ICQ YIM WWW

Joined: 27 Dec 2007, 17:17
Posts: 2436
Location: Tjörn
Post Re: Bredare Tune-O-Matic än Gotoh GE-103, finns det?
zoork_1 wrote:
En fundering, med ett sånt här:

https://www.kluson.com/kluson-usa-repla ... tails.html

...behöver du borta upp hålen för "pinnarna", men då kanske du kan borra/utvidga ena hålet "snett" så att du får det på rätt ställe.

Vad tror du?


Ett original Gibson sådant stall har 15 mm längd på "skåran" som sadeln löper i, sedan försvinner förstås någon millimeter eller två för sadeln. Tror inte att det är enkelt att vända på sadlarna tyvärr, då hade det blivit 15 mm användbar längd.

Ger lite mer massa, har det på min gamla SG från -76.

_________________
/Lennart


29 Oct 2024, 19:47
Profile
Display posts from previous:  Sort by  
Reply to topic   [ 21 posts ] 

Who is online

Users browsing this forum: Google [Bot] and 16 guests


You cannot post new topics in this forum
You cannot reply to topics in this forum
You cannot edit your posts in this forum
You cannot delete your posts in this forum
You cannot post attachments in this forum

Search for:
Jump to:  
Powered by phpBB © 2000, 2002, 2005, 2007 phpBB Group.
Designed by ST Software.