View unanswered posts | View active topics It is currently 25 Jun 2026, 23:20

Reply to topic  [ 10 posts ] 
Göra lönnbrädan mörkare? 
Author Message

Post Göra lönnbrädan mörkare?
Hej alla bojare,

Har en Squier strata som spelar för bra. Dock så stör jag mig endel på hur vit halsen och huvudet är. Finns det nån olja eller liknande man kan gno på för att få en lite mörkare ton på den?

20 Oct 2024, 10:03
Profile

Post Re: Göra lönnbrädan mörkare?
Det blir nog svårt eftersom halsen är lackad så det enda du gör är ju egentligen att smeta på eventuell olja eller liknande på lacken.. Det enda som jag kommer på är solljus men det tar ju sitt tag innan det gör sin verkan också. Möjligtvis om du köper någon UV-lampa som gitarren kan få stå och vila under.

20 Oct 2024, 13:39
Profile

Man kan alltid pröva att spraya på tintad nitrolack, eventuellt matta först med stålull, eller t.o.m. skrapa bort all lack först.
Jag har gjort det på road worn-brädor som var nästan orangea och hade standardiserat ’slitage’ som såg löjligt ut. Blev bra.

20 Oct 2024, 16:27
Profile

Ja du, för det första vad är det för yta/lack på halsen nu?

Vad är Du ute efter för yta (förutom färgen)

Det enda som fungerar är att slipa ned delar eller hela och sen lägga en ny lack om det ska vara högblank yta.
Nitro, visst men det är ett rent helsike att hålla på med, speciellt i hemmiljö.

Om Du är ute efter en matt finish så kanske det fungerar att slipa bort all nuvarande beläggning och sen
använda något färgat vax. Det gör man ju med golv

20 Oct 2024, 16:44
Profile ICQ WWW

Mike Leaf wrote:
.
Nitro, visst men det är ett rent helsike att hålla på med, speciellt i hemmiljö.

Har man tillgång till källarutrymme, skräpkammare, altan eller balkong är det inga större problem. Det är ju inte som att lacka en kropp, som ju måste vara perfekt i ytan vilket kräver dammfri miljö. Eller det kanske det är… beroende på krav.

Det finns både matt och glossy (nitro) cellullosaklarlack på sprayburk och det går inte åt särskilt mycket, ett par enstaka sprayningar/dunster kan räcka, inte en massa lager för att tinta greppbrädan/halsen.
Stämskruvarna måste förstås tas bort och dekaler maskeras.
Skulle ojämnheter uppstå på greppbrädan är det bara att slipa/polera ned.
Värre då om man vill ha en högglansig skalle med proffsig finish; då måste man slipa bort dekalerna och ta det hela mer från scratch, i några tunna lager, och våtslipa efteråt. Men inte heller det är jättesvårt.

20 Oct 2024, 18:02
Profile

Skulle kört på olja, nu när det snart är vinter så kan du ju inte lackera utomhus. Så om du inte har något verkstad där du kan göra det med bra ventilation så är det ju mycket enklare att använda olja. Men du måste du såklart slipa av lacken som sitter på först. Men det går ju också att göra hemma.

Finns flera olika oljor man kan använda. Jag använde denna när jag gjorde det senast: https://vapenvardsbutiken.se/product.ht ... ock-finish

Det ger en mörk och blank yta.

21 Oct 2024, 10:22
Profile ICQ WWW

Stort tack för era inputs!

21 Oct 2024, 11:29
Profile

https://www.squier-talk.com/threads/kiw ... eck.82023/

21 Oct 2024, 12:07
Profile

Jag har lackat om en Fender Japan hals och lackat flera olackade halsar. Precis som Marshall skriver så är det inte så farligt med cellulosalack. Det luktar och man skall helst ha en mask men de är inte så dyra. Jag har lackat halsar i källaren med några tidningar under som skydd för golvet.

Ett alternativ till tintad lack är att betsa halsen först och sen lacka med klarlack. Jag tyckte det var lättare att få rätt nyans på det sättet och man kan spraya så många lager man vill utan att behöva tänka på att nyansen ändras. Jag har använt StewMacs vintage Amber.

https://www.stewmac.com/luthier-tools-a ... id-stains/

21 Oct 2024, 16:11
Profile ICQ YIM WWW

fredj wrote:
Jag har lackat om en Fender Japan hals och lackat flera olackade halsar. Precis som Marshall skriver så är det inte så farligt med cellulosalack. Det luktar och man skall helst ha en mask men de är inte så dyra. Jag har lackat halsar i källaren med några tidningar under som skydd för golvet.

Ett alternativ till tintad lack är att betsa halsen först och sen lacka med klarlack. Jag tyckte det var lättare att få rätt nyans på det sättet och man kan spraya så många lager man vill utan att behöva tänka på att nyansen ändras. Jag har använt StewMacs vintage Amber.

https://www.stewmac.com/luthier-tools-a ... id-stains/

Man kan förstås också varva tintad med (otintad) klarlack. Betsning som går snett/blir för mörk är svår att ändra på. Plus att den måste vara helt strippad om man vill betsa.

21 Oct 2024, 16:57
Profile
Reply to topic   [ 10 posts ]