View unanswered posts | View active topics It is currently 12 Oct 2024, 13:54

Reply to topic  [ 43 posts ]  Go to page 1, 2  Next
"Billiga" gitarrer med bra trä men dålig elektronik? 
Author Message

Post "Billiga" gitarrer med bra trä men dålig elektronik?
Det är ju så att funderandet kring nya projekt är en stor del av nöjet, och här är ett projekt jag har funderat på.

I den tidigare tråden om DiMarzio PAF nämnde jag att jag har en sådan mik liggande, tillsammans med en Super Distortion som behöver renoveras. Jag har ingen gitarr jag vill byta mikarna på, utan tänker jag blir ju tvungen att skaffa en ny, köpt eller byggd!

Då tänker jag mig att en bra variant skulle vara en äldre japansk Les P-kopia, med inte så rolig elektronik. Naturligtvis finns det vissa mikar (Maxon) som är bra även bland de japanska, men jag kan tänka mig att det är där svagheten ligger ofta?

Eller borde jag titta efter något annat? :D

01 Oct 2024, 22:00
Profile

Post Re: "Billiga" gitarrer med bra trä men dålig elektronik?
Jag hade en Burny LP Custom ett tag. Väldigt trevlig klang i gitarren i sig, och mickarna väldigt snyggt. Men t.ex mickväljare var lite glappigt.
Men det kan väl iofs med vilken gitarr som helst som är 40 år gammal, om delarna är original.

01 Oct 2024, 22:25
Profile

Custom Sam wrote:

Det är ju populärt att skaffa en billig gitarr (eller HPD) och sen montera kvalitetshårdvara på dessa.

Jag tycker detta kan vara lite tvivelaktigt OM man inte redan har en massa hårdvara liggande.
Har man delarna redan blir det ju som att laga en god middag på rester, men att gå och handla alla rester känns ju som en sämre idé.

- Det blir ofta i slutändan DYRT att handla hårdvara av kvalitet
- Finns i princip inte mycket andrahandsvärde i gitarr eller delar efter uppgraderingen
- Inga garantier att det blir en bra gitarr av slutresultatet.

Gillar man själva meckandet och har 'projekt' mer som en som hobby får man väl se ev kostnader som en 'Mallorcaresa' som en
bojare utryckte det en gång för länge sen.

02 Oct 2024, 09:30
Profile ICQ WWW

Custom Sam wrote:
Det är ju så att funderandet kring nya projekt är en stor del av nöjet, och här är ett projekt jag har funderat på.

I den tidigare tråden om DiMarzio PAF nämnde jag att jag har en sådan mik liggande, tillsammans med en Super Distortion som behöver renoveras. Jag har ingen gitarr jag vill byta mikarna på, utan tänker jag blir ju tvungen att skaffa en ny, köpt eller byggd!

Då tänker jag mig att en bra variant skulle vara en äldre japansk Les P-kopia, med inte så rolig elektronik. Naturligtvis finns det vissa mikar (Maxon) som är bra även bland de japanska, men jag kan tänka mig att det är där svagheten ligger ofta?

Jag har en Aria PRO 2 LP standard som ev. blir till salu.
Är det något av intresse för dig om det blir sälja av?

02 Oct 2024, 18:46
Profile ICQ YIM WWW

Köp en sticksåg och flaska trälim och leta upp en gammal plywoodskiva sen bygger du själv. Roligare än så blir det inte.

02 Oct 2024, 19:29
Profile ICQ WWW

Du är sugen på en bra lp med dina mickar.. det där med dålig elektronik.. korea les pauls o nu de från kina brukar hårdvaran brista en del, träet vet jag inget om men billiga är de.

En bra lp med bra elektronik till rimliga priser brukar vara Greco och Burnys från ca 79-9x
Säkert kul o slänga in dina dimarzios i, knappast bättre men det bestämmer ju du själv, tycke o smak osv

02 Oct 2024, 22:52
Profile ICQ YIM WWW

Problemet upplever jag är att äldre japanska gitarrer med dålig elektronik och mickar även är mindre bra i övrigt också. Dåliga bandjobb, klumpiga halsar, dåliga stämskruvar mm.
Obs bara egen erfarenhet från billigare, äldre japanare som Duke, Rokkoman, Kasuga, Emperador etc av L-P och SG modell! Ibanez mickarna är väl dock oftast helt OK även på dom billigaste modellerna.

Utan att veta så borde dom här billiga byggsatserna som webb butikerna säljer till humana priser vara ett både bättre och framför all roligare allternativ!
Byggde själv ihop en telecaster från en byggsats för en tusenlapp som blev helt OK! Köpte byggsatsen med tanke på att något måste vara användbart, främst kroppen då. Men nej, inget var så dåligt att någon annan del behövdes!

03 Oct 2024, 11:55
Profile

pudas wrote:
Problemet upplever jag är att äldre japanska gitarrer med dålig elektronik och mickar även är mindre bra i övrigt också. Dåliga bandjobb, klumpiga halsar, dåliga stämskruvar mm.
Obs bara egen erfarenhet från billigare, äldre japanare som Duke, Rokkoman, Kasuga, Emperador etc av L-P och SG modell! Ibanez mickarna är väl dock oftast helt OK även på dom billigaste modellerna.

Utan att veta så borde dom här billiga byggsatserna som webb butikerna säljer till humana priser vara ett både bättre och framför all roligare allternativ!
Byggde själv ihop en telecaster från en byggsats för en tusenlapp som blev helt OK! Köpte byggsatsen med tanke på att något måste vara användbart, främst kroppen då. Men nej, inget var så dåligt att någon annan del behövdes!

Mycket som transporterades hit vid tiden var ju rena rama bottenskrapet med skruvade halsar etc och hårdvara som trillade sönder om man klämde på dem, även om det givetvis finns undantag. Tror jag fortfarande drömmer mardrömmar om den LP custom Rokkoman som jag hade på 70-talet- :| . Guld hardware som höll sig förgylld ca 1 vecka :roll: . Hade även en Aria pro 2 LP custom från slutet av 70-talet. Den var väl bättre och framförallt snygg men den hade issues den också.
Sen har folk importerat bättre ex under några goda år via ebay och Ishibashi och liknande med de kostar nog mer. Tidiga 80-talet är nog generellt bättre men också dyrare.
Är ju inga problem att hitta t ex Tokai med högra modellnummer från början av 80 talet som kostar mer än en ny LP från Gibson.

03 Oct 2024, 14:19
Profile ICQ WWW

När det gäller Grecos och Burnys 80 till tidigt 90-tal så är byggkvaliten generellt samma för de billiga och de dyra, man får läsa på om den specifika modellen man har för händer. Största skillnaden brukar vara att enbart de dyrare har solid flammig topp, de andra en flammig veneer. Mickarna kan skilja och enbart de dyrare har nitrolack. Finns små strukturella skillnader beroende på vilken instrument verkstad som byggt, typ long tenon eller semi-lång. Inga har ”Rocker” tenon såsom Gibson körde med 70- nån gång in på 2000-talet.

Brukar gå att hitta för under 10000, viket jag fortfarande kan tycka är ganska billigt

03 Oct 2024, 16:53
Profile ICQ YIM WWW

Den här kan vara fin...ta ut å "beckna" mickarna...han Slash verkar ju vara en kändis :lol:
https://www.blocket.se/annons/goteborg/camel_lp/1001686306

https://edlersrevolution.bandcamp.com/

03 Oct 2024, 20:11
Profile WWW

Obi wrote:
Tror jag fortfarande drömmer mardrömmar om den LP custom Rokkoman som jag hade på 70-talet- :| . Guld hardware som höll sig förgylld ca 1 vecka :roll: .

Rokkoman LP Custom var min första elgitarr. Var nog det absolut sämsta man kunde köpa i mitten av 70-talet. Det som skulle likna inläggningarna på greppbrädan var aluminiumplattor! Men det värsta var gitarrens lukt, gitarren luktade skarpt av något som närmast kan beskrivas som lukten av babybajs! Nej lukten försvann inte!
Ingen Dimarzio i världen kunde göra den gitarren till en diamant!

03 Oct 2024, 20:58
Profile

pudas wrote:

Rokkoman LP Custom var min första elgitarr. Var nog det absolut sämsta man kunde köpa i mitten av 70-talet. Det som skulle likna inläggningarna på greppbrädan var aluminiumplattor! Men det värsta var gitarrens lukt, gitarren luktade skarpt av något som närmast kan beskrivas som lukten av babybajs! Nej lukten försvann inte!
Ingen Dimarzio i världen kunde göra den gitarren till en diamant!

Men vi måste väl ändå ge oss en klapp på axeln att vi faktiskt härdade ut och fortsatte att spela? Jag toppade dessutom upp med en holländsk Novanex 6W transistorstärkare. Den enda distortion den presterade var väl ca 10% intermodulationsdistorsion som gjorde att den lät extra trött.

03 Oct 2024, 21:41
Profile ICQ WWW

Jo E wrote:
Den här kan vara fin...ta ut å "beckna" mickarna...han Slash verkar ju vara en kändis :lol:

Ja stämmer det som står dvs att den är 'unik', 'cult' spelar perfekt
och har mickar som kostar 4000 så är ju 5500 (butikspris) ett jättefynd.

Oavsett vad som står på huvudet :D

04 Oct 2024, 10:19
Profile ICQ WWW

Som någon skrev så är gamla japaner före storhetstiden inte så kul och de från guldåren har bra mickar och elektronik, så det behöver man inte röra. När det gäller just Gibson-modeller från guldåren är väl den största kompromissen att de oftast, men inte alltid plastlackade och att de helst LP Custom-kopiorna hade rosebräda istället för ebenholts.

Min japanska Legend-loggade ESP/Navigator Les Paul (59-kopia) från 84 som var min favoritgitarr från 84-99 är nästan den enda gitarr som jag inte bytt något annat än strängar på. (Sen köpte jag en annan gitarr som jag spelade mer på och då fick den gå vidare efter några års vilande i casen, när jag behövde pengar till annat.)

04 Oct 2024, 10:43
Profile ICQ YIM WWW

Mike Leaf wrote:
Jo E wrote:

Ja stämmer det som står dvs att den är 'unik', 'cult' spelar perfekt
och har mickar som kostar 4000 så är ju 5500 (butikspris) ett jättefynd.

Oavsett vad som står på huvudet :D

Märkligt uttalande, tänker du inte vet vem han är...
Aron är schysst! så om något inte är vad han skriver löses det! om inte annat går köpet åter!

04 Oct 2024, 12:27
Profile WWW

Jag köpte en Greco stratta för några år sen en SE-800 1979.
Kostade 7000 sek.

Säkert en av de bästa gitarrer jag haft.
Sustain som en Les Paul och klassisk 1950 tals Stratta sound.

Maxon Excel mickar 3 vägs switch Sunburst och maple hals med 43mm stallbredd fet V-Hals.

Inga döda toner. Och jag har aldrig tyckt om strattor.
Den har blivit min favorit.

Jag säger inte att alla är bra men denna är killer skulle jag hitta en Custom Shop stratta eller tex Sonnemo som låter som denna så köper jag direkt.

04 Oct 2024, 14:06
Profile ICQ YIM WWW

salesman wrote:
Kostade 7000 sek.

Maxon Excel mickar 3 vägs switch Sunburst och maple hals med 43mm stallbredd fet V-Hals.

Jag säger inte att alla är bra men denna är killer skulle jag hitta en Custom Shop stratta eller tex Sonnemo som låter som denna så köper jag direkt.

Okej... så du har en grym gitarr som kostade relativt lite pengar och så vill du ha en som kostar minst fem gånger de pengarna om den är lika bra som ditt fynd?
Jag fattar precis noll av din logik..

04 Oct 2024, 14:35
Profile

Vinyljunkie wrote:
salesman wrote:
Kostade 7000 sek.

Okej... så du har en grym gitarr som kostade relativt lite pengar och så vill du ha en som kostar minst fem gånger de pengarna om den är lika bra som ditt fynd?
Jag fattar precis noll av din logik..

Hahah

Jo du har 100 procent rätt.
Jag har det där ohälsosamma behovet att köpa nytt och testa.

Vilket kostat mig säkert en 1969 Camaro vid detta lag.

Jag har även säkert sålt 15 gitarrer som lätt kunde vara min eller någon annans NR1

Vettigt nej kostsamt ja.

Så du har alldeles rätt och vi säger inget till frugan.
Då skulle du se mitt köpande av 6000-10000 kronors fuzzar.
Det är skamligt.

04 Oct 2024, 15:08
Profile ICQ YIM WWW

:D :D :D

Igenkänningsfaktor deluxe
Har precis tagit beslutet att riva ut mickar/pottar/switch på en PRS SE 594 och ersätta med bättre hårdvara.
Det som sitter i den är ba**

Om den blir bättre ingen aning men roligt blir det 8)

04 Oct 2024, 16:20
Profile WWW

Jo E wrote:

Beror väl på om man vill ha mickarna, kostar 3600 på thoman typ?
beg får man nog 1700 för dem.
vill ha ha dessa mickar så är det ju kanske sjysst ändå, slashmickarna är riktigt bra, även om jag föredrar Burnys VH-1 ;D
Gitarren för övrigt är det svårt att säga något om. Man behöver se mickhålen och kontrollhålet för att mer avgöra vart den kan vara tillverkad..med tanke på marknadspris då.
Har aldrig sett kombinationen halsbricka med tre hål på annat än korea byggda les paul, men det säger ju inget annat än att jag inte sett något som kanske fanns...
Ser ju sjysst ut för övrigt? Kollade runt lite o Camel fanns ju som MIJ gitarrer, inget om korea tillverkning vad jag kunnat se..

04 Oct 2024, 17:18
Profile ICQ YIM WWW

Denna är ju sjysst:
https://gearloop.se/699704-greco-super- ... uper-power
Hår säkert o pruta ner lite

04 Oct 2024, 17:39
Profile ICQ YIM WWW

lampic wrote:
Jo E wrote:

Beror väl på om man vill ha mickarna, kostar 3600 på thoman typ?
beg får man nog 1700 för dem.
vill ha ha dessa mickar så är det ju kanske sjysst ändå, slashmickarna är riktigt bra, även om jag föredrar Burnys VH-1 ;D
Gitarren för övrigt är det svårt att säga något om. Man behöver se mickhålen och kontrollhålet för att mer avgöra vart den kan vara tillverkad..med tanke på marknadspris då.
Har aldrig sett kombinationen halsbricka med tre hål på annat än korea byggda les paul, men det säger ju inget annat än att jag inte sett något som kanske fanns...
Ser ju sjysst ut för övrigt? Kollade runt lite o Camel fanns ju som MIJ gitarrer, inget om korea tillverkning vad jag kunnat se..

Har två VH-1ór någonstans..är fina i sin "öppenhet"...
Den kan vara "ihålig" som t.e.x. en del Ibanez & Aria med limmad..ber en om att få titta/bild..gör han nog det vid tillfälle...om en bor nära..gå å "knacka" lite så hör en det direkt..wink:

04 Oct 2024, 17:47
Profile WWW

lampic wrote:
Denna är ju sjysst:
https://gearloop.se/699704-greco-super- ... uper-power
Hår säkert o pruta ner lite

...mer 58á...ser ut som ett bättre ämne än Camelen...en kan fråga om det är VH-1ór i den... :)

04 Oct 2024, 17:53
Profile WWW

Knappast vh-1 tor i grecon men ev maxon 1000 eller vad de hette. Sjysst bygge o slänga i dimarzio mickarna

04 Oct 2024, 17:58
Profile ICQ YIM WWW

Jag har även Tokais Paf Zebra 57.
Bra mickar som ingen vill ha.

Fast dom är låg out put Paffiga mickar.
Brukar sätta dem i mina Custom Shop Les Pauls.

04 Oct 2024, 18:19
Profile ICQ YIM WWW

salesman wrote:
Jag har även Tokais Paf Zebra 57.
Bra mickar som ingen vill ha.

Fast dom är låg out put Paffiga mickar.
Brukar sätta dem i mina Custom Shop Les Pauls.

Tänkte att nu "nyper" du de två i Gearloop annonsen 8) ...gillar dom också..något mer instängda än VH-1 kan jag tycka..kan vara "kåpan" som stabiliserar och "svagar" ner outputsignalen ett hårstrå! :?

04 Oct 2024, 18:27
Profile WWW

lampic wrote:
Knappast vh-1 tor i grecon men ev maxon 1000 eller vad de hette. Sjysst bygge o slänga i dimarzio mickarna

"Mange" har/hade den här Greco´n...med VH-1 i..skulle säga orörda lödningar när jag justerade den då vi spelade in det här, tror t.o.m. jag fotade..(se bilden)

https://thetemple3.bandcamp.com/album/rock-n-roll-diablo

04 Oct 2024, 19:03
Profile WWW

Då är den en udda fågel verkligen, men varför inte? Burny och Greco gjordes ibland av samma gitarrshopar så fick man slut på maxon till greco tog man antagligen här ett par vh-1. Verkligen ett steg upp mot vad den modellen annars hade fått. Vore synd o byta ut dom mickarna

05 Oct 2024, 00:47
Profile ICQ YIM WWW

lampic wrote:
Då är den en udda fågel verkligen, men varför inte? Burny och Greco gjordes ibland av samma gitarrshopar så fick man slut på maxon till greco tog man antagligen här ett par vh-1. Verkligen ett steg upp mot vad den modellen annars hade fått. Vore synd o byta ut dom mickarna

Skulle säga mer som att det bekräftar "regeln" att Japansk OEM gjorde som den "ville" även den... Klassikern...Humbuckers med "kåpa" som haft en spole under "huven"..en riktig "Kinapuff" som vara en "fem-öres" i annan förpackning :roll: av samma skäl som Ibanez anses vara bättre än Fernandes...(Greco & Burny)

05 Oct 2024, 04:05
Profile WWW

Min erfarenhet än nog inte samma som din. Har haft ca 20 MIJ gitarrer åren och aldrig haft andra mickar än de som modellen skulle ha.
Har heller inte stött på någon annan, varken här i sverige eller genom forum som råkat ut för det du säger.
Åtminstone inte när det gäller Greco, Burny eller Orville gitarrer och man håller sig till årgångar mellan 79 till ca. 95.
Däremot har jag ett svagt minne om en Burny med Greco mickar.
BTW Det är enbart Burny som byggdes på beställning av Fernandes, inte Greco..

05 Oct 2024, 13:31
Profile ICQ YIM WWW
Reply to topic   [ 43 posts ]  Go to page 1, 2  Next