Author |
Message |
berra.b
|
 Telecaster som tappat karaktär
Hallå på er bojare! Tänkte hjälpa en kompis med hans Telecaster som han säger inte låter bra längre, han säger att den inte låter likadant som den gjorde förr utan den har tappat sin karaktär helt enkelt. Jag själv tycker att det låter lagom lätt att felsöka ”den låter inte som förr”.. Någon som har tips på vart man ska börja? Finns ju inte så mycket att gå över i en gitarr egentligen i elektrisk väg men tänker att det är här det spökar någonstans.
|
12 Jul 2024, 11:15 |
|
 |
Jonken
Joined: 26 Nov 2008, 14:47 Posts: 4732 Location: Northbottom
|
 Re: Telecaster som tappat karaktär
berra.b wrote: Hallå på er bojare! Tänkte hjälpa en kompis med hans Telecaster som han säger inte låter bra längre, han säger att den inte låter likadant som den gjorde förr utan den har tappat sin karaktär helt enkelt. Jag själv tycker att det låter lagom lätt att felsöka ”den låter inte som förr”.. Någon som har tips på vart man ska börja? Finns ju inte så mycket att gå över i en gitarr egentligen i elektrisk väg men tänker att det är här det spökar någonstans. Om halsen är juste och rak: Det är kontakten i halsfickan. Komprimering i träbitarna mellan kroppen och halsen -som har blivit sämre. Detta brukar även manifestera sig i choke outs i bends -från ca 15:e bandet > tlll högsta bandet. (Typ man måste höja höga E-strängen -för att kunna benda. För att åtgärda detta måste botten i halsfickan + Ev botten på halsen slipas om -för att återge det så viktiga samspelet mellan huvudträbitar.na i instrumentet. Börja aldrig att slipa själv -ifall man inte har full koll. (Detta är ett tech jobb för ett proffs.) / Jonken
|
12 Jul 2024, 15:53 |
|
 |
Mike Leaf
|
Börja med att byta strängar
12 Jul 2024, 18:59 |
|
 |
Tubis
|
Se till att det inte är för mycket snusbeläggningar i telejacket....
_________________ Johan Hansson
|
12 Jul 2024, 19:10 |
|
 |
Obi
|
Mike Leaf wrote: Börja med att byta strängar Det kanske var det han har gjorde 
|
13 Jul 2024, 07:35 |
|
 |
berra.b
|
Strängar var bland det första han bytte för att försöka ordna problemet vilket det inte gjorde. I samband med att den började låta dåligt så sa han att den inte kunde dista längre. Han var i studion för att spela in och försvann disten, han slog på gitarren och då kom disten tillbaka.
|
13 Jul 2024, 09:56 |
|
 |
Jonken
|
berra.b wrote: Strängar var bland det första han bytte för att försöka ordna problemet vilket det inte gjorde. I samband med att den började låta dåligt så sa han att den inte kunde dista längre. Han var i studion för att spela in och försvann disten, han slog på gitarren och då kom disten tillbaka. OK. Då är det ett el fel.
|
13 Jul 2024, 10:06 |
|
 |
arinihsd
|
Ett par gånger har ingångsjacken skojat med mig. Ett bytt sterojack som inte satt fast ordentligt och därmed lödningar, ev kalllödningar, som spökade.
Senast jacket i en Danelectro. Dålig kvalitet, så det fjädrade inte tillräckligt. Blecket hade böjts så att tippen knappt fick kontakt. Gitarren ska få fler åtgärder så jag böjde blecket så att det är ordentlig kontakt. Passa på att rengöra jacket när man ändå är där och mekar.
|
13 Jul 2024, 15:11 |
|
 |
berra.b
|
Prövade att löda om volympotten då en lödning gav lite att önska, de hade använt lodet som lim. När jag ändå var där och grävde så passade jag på att rensa bort aluminiumfolien som någon tidigare ägare halvhjärtat hade limmat dit i vad jag förmodar var ett försök att skärma gitarren. Lämnade tillbaka gitarren till kompisen så vi får se vad domen blir.
|
13 Jul 2024, 15:51 |
|
 |
Mike Leaf
|
berra.b wrote: I samband med att den började låta dåligt så sa han att den inte kunde dista längre. Han var i studion för att spela in och försvann disten, han slog på gitarren och då kom disten tillbaka. Låter ju märkligt, en gitarr kan väl inte 'dista' av sig själv? möjligen om den tappat typ 50% av output från mickarna?
13 Jul 2024, 17:30 |
|
 |
berra.b
|
Mike Leaf wrote: berra.b wrote: I samband med att den började låta dåligt så sa han att den inte kunde dista längre. Han var i studion för att spela in och försvann disten, han slog på gitarren och då kom disten tillbaka. Låter ju märkligt, en gitarr kan väl inte 'dista' av sig själv? möjligen om den tappat typ 50% av output från mickarna? Jag har samma tanke som dig Mike, han säger att gitarren inte kunde dista längre men förstår inte problemet riktigt det är ju inte gitarren sig som distar utan förstärkaren. ”Jag måste vrida till metalljud för att få till sist med gitarren”. Tänker att om det är ett problem med ”disten” från gitarren så bör det rimligtvis sitta i volympotten för jag ser det som smått otroligt att två mickar havererar på samma gång. Vi går se vad han tycker nu efter att jag gått över med lödkolven.
|
13 Jul 2024, 20:58 |
|
 |
Tubis
|
Tappad signalnivå pga dålig kontakt i lödfogar, volympot, switch eller telejack som gör att stärkaren därav inte lika lätt går i dist och även känns bettlöst överlag. Tenderar att vara intermitend aka ibland poppar det igång men oftast inte så mycket.
_________________ Johan Hansson
|
13 Jul 2024, 21:29 |
|
 |
pudas
|
Det kan inte vara tvärt om, att gitarren efter mycket spelande äntligen har antagit sitt rätta jag, så kallad naturlig relikning, och nu levererar den i Fender-kretsar så åtråvärda "Fjoll-Disten" ?
_________________ pudas
|
15 Jul 2024, 09:23 |
|
 |
zoork_1
|
Om all el&löd är ok, så skulle jag börja fundera på om gitarren oavsiktligt placerats vid en högtalare/stark magnet så en eller fler mickar avmagnetiserats. Om bara en mick är "trött" är ett möjligt alternativ partiell kortis i lindning pga korrosion....
|
15 Jul 2024, 13:33 |
|
 |
Obi
|
Hoppas att han provat i någon mer förstärkare också så det inte är där problemet ligger.
|
15 Jul 2024, 20:47 |
|
 |
zoork_1
|
Obi wrote: Hoppas att han provat i någon mer förstärkare också så det inte är där problemet ligger. +1
|
16 Jul 2024, 01:44 |
|
 |
berra.b
|
Uppdaterar lite, han har än så länge inte provspelat gitarren tror att han har varit upptagen med inspelning och rep. Angående provspel i flera förstärkare så är jag hyfsat säker på att han har provat den i flera olika men att den låtit skit i flera förstärkare. Återkopplar när han har provspelat gitarren ordentligt  och tack för alla råd och tips!
|
16 Jul 2024, 11:01 |
|
 |
berra.b
|
Nu har han provspelat gitarren lite mer ordentligt och han var mycket nöjd  Det som jag har gjort är följande: - Tog bort aluminiumfolie som någon tidigare ägare hade lagt i kaviteten till ton- och volymkontrollen. - Lödde om volympotten då kablarna var ”limmade” med lod - Tog bort ett mindre berg av lod på volympotten dit jorden var dragen Slutet gott allting gott 
|
18 Jul 2024, 11:41 |
|
 |
Jonken
|
berra.b wrote: Nu har han provspelat gitarren lite mer ordentligt och han var mycket nöjd  Det som jag har gjort är följande: - Tog bort aluminiumfolie som någon tidigare ägare hade lagt i kaviteten till ton- och volymkontrollen. - Lödde om volympotten då kablarna var ”limmade” med lod - Tog bort ett mindre berg av lod på volympotten dit jorden var dragen Slutet gott allting gott  Nice job! U B teachin' this stuff soon... / Jonken
|
18 Jul 2024, 11:55 |
|
 |
berra.b
|
Jonken wrote: Nice job! U B teachin' this stuff soon... / Jonken Haha det tror jag inte men tack för komplimangen  som många andra här på bojen är jag bara en glad amatör.
Last edited by berra.b on 18 Jul 2024, 18:59, edited 1 time in total.
|
18 Jul 2024, 12:18 |
|
 |
Mike Leaf
|
Tycker du gjorde rätt här och kanske tom lättare som 'amatör' att åtgärda. Många gånger är det knepigt om man inte har en bra felsbeskrivning, eller mer 'målande' beskrivningar av fel som man inte ens kan återskapa. Detta gäller både musikprylar, bilar, programvara etc... Kan man inte exakt lokalisera felet har man 2 val, 1 gör ingenting, 2 försök se om man kan se något som inte är OK och går att åtgärda och fixa det. Risken om du tagit betalt för dessa åtgärder är att kunden kommit tillbaka och sagt att 'den låter fortfarande dåligt' eller tom 'sämre' än innan. Man ska ha både magkänsla, kunskap och lite tur för att lyckas ibland. Bästa ledtråden här var att det ändrade sig när man knackade på den, man får samla på sig så mycket info om möjligt... Har 2 exempel när det inte gick exakt lika bra 1 Gitarrist i tribute-band vars gitarr var som sopor, svarta strängar, rassel, intonerar ej, och skitig som den rullat ner för Grand Canyon. Han fick den rengjord, intonerad och allmän setup GRATIS, återkom senare med 'tack men den känns inte lika skön att lira på efter..' 2 Kompis som lämnade in sin Strata till musikaffär för att den rasslade och behövde setup Hämtade efter några dagar och betalade nära på 1000 spänn för 'allm genomgång' på kvittot Kom hem och det enda man gjort var att byta strängar och sätta stränghöjden superhögt typ ospelbart.... Hör av sig dan efter och får tala med 'teknikern' som 'inte kommer ihåg' vad han gjort med gitarren ens. Blev erbjuden ett strängset och 'några' plektrum som kompensation....
18 Jul 2024, 18:45 |
|
 |
berra.b
|
I mitt fall så var det nog en blandning av tur och lite kunskap  Kompisen hade väldigt svävande svar på vad felet var (förutom disten som skulle vara åtgärdat) ”den låter skit och låter inte som förr”. Jadu hur lär den förr? Suck gitarrister och deras lort :p Fick han några pengar tillbaka? För det borde han fått..
|
18 Jul 2024, 19:11 |
|
|