View unanswered posts | View active topics It is currently 15 Jun 2024, 23:33



Reply to topic  [ 68 posts ]  Go to page Previous  1, 2, 3  Next
Kirk Hammett 
Author Message
User avatar

Joined: 27 Dec 2007, 16:14
Posts: 14794
Location:
Post Re: Kirk Hammett
clabbe wrote:
Vill dock framhäva Hetfield som kompgitarrist. Exaktare snubbe är nog svårt att hitta.



Japp, samt att han sjunger samtidigt. Underskattad faktiskt.

_________________



05 Jan 2014, 21:43
Profile ICQ WWW

Joined: 19 Dec 2008, 23:22
Posts: 1888
Location: Göteborg
Post Re: Kirk Hammett
Mike Leaf wrote:
Robert wrote:
. men hur kul är det att lyssna på det där idag, ur en gitaristisk synvinkel? Nej, bort med de där gamla gubbjävlarna.


Hur gammal är Du ?

Mycket av vad som blir ens 'hjältar' formas under tonåren, det man upptäcker och lyssnar på säg mellan 13 och 19, blir ofta det man
senare i livet har som 'classics' och minns som helt fantastiskt.

En del av det , det mesta, funkar fortfarande för MIG trots att detta skedde 1975 - 1979. Så då kan man ju räkna ut
vilka som är 'hjältar' för mig? Zeppelin, Bowie, Alice Cooper, Kiss, Thin Lizzy , Purple osv.

Sen har väl jag svårt att lyssna på rockmusik ur en 'gitarristisk synvinkel' kanske.

Internet har förändrat en hel del , innan fanns det en viss måttstock som man inte fick frågasätta ens , tex om nån sa att de tycket Hendrix var kass
så var det ju allmänt tokigt och provocerande. Idag har många unga som växt upp i IT samhället med all information och 'klipp' från gamla konserter
mage att ifrågasätta gamla hjältars musik , och det är väl positivt i sig, om man gör det på ett respektfullt sätt.


Du kommer aldrig kunna 'ta bort' gitarrister som Page och Blackmore ur gitarrhistorien, de har lämnat ett alldeles för stort avtryck i rockhistorien.
Däremot behöver man ju inte gilla dom.



Nu var väl det jag skrev tänkt att vara lite skämtsamt, men det kanske inte framgick. Däremot kan sägas att Metallica tillhörde mina husgudar under tonåren, så även Led Zeppelin. De betydde massor för mig på den tiden, men har definitivt tappat sin charm nu så här ett decenium senare. Det jag var ute efter var väl mest att skillnaden mellan dessa gitarrister, som så gott som alltid höjs till skyarna utan att ifrågasättas, och Kirk, som de flesta älskar att hata, kanske inte är så milsvid som vissa vill få det till.


05 Jan 2014, 23:28
Profile WWW
User avatar

Joined: 13 Jul 2010, 13:24
Posts: 2994
Post Re: Kirk Hammett
Kan inte kritikerna länka till nåt klipp så man får höra stackarns uslighet med egna öron? Man blir ju nyfiken på karln.

_________________
"Hey mister turn it on, turn it up, turn me loose"


06 Jan 2014, 02:10
Profile

Joined: 22 May 2006, 10:07
Posts: 787
Location: Ståkkålm
Post Re: Kirk Hammett
Här är ett exempel på Kirks fantastiska intonation: http://www.youtube.com/watch?v=bHt6KeFBM08


06 Jan 2014, 10:19
Profile
User avatar

Joined: 09 Dec 2007, 23:13
Posts: 10884
Location: I skogen utanför Göteborg
Post Re: Kirk Hammett
Lynxtrap wrote:
Kan inte kritikerna länka till nåt klipp så man får höra stackarns uslighet med egna öron? Man blir ju nyfiken på karln.


Den biten här (från filmen some kind of monster) där alla försöker lära honom ett riff säger en del, tycker jag.
Det är inga fake/editerade klipp, de har själv släppt ut det.

Man måste säga att de andra måste ha tålamod som änglar.

http://youtu.be/yPg3B3xF-r0

/Magnus

_________________
"Playing guitar really helps your guitar playing"


06 Jan 2014, 11:44
Profile WWW

Joined: 02 Sep 2008, 08:58
Posts: 1122
Location: Stockholm
Post Re: Kirk Hammett
Han är sin generations version av Ace, inte svårare än så.
Inte den bästa gitarristen i klassen men i sitt band och för sin publik så funkar det.
Kirk är ju inte sämre än att han valdes till årets gitarrist i någon av gitarrblaskorna i slutet av 80-talet, under en period då shreddades som aldrig förr eller senare.

Är det någon i Metallica som kommer att minnas om 50 år är det James och mytbildningen kring Cliff Burton kommer bara bli än större.


06 Jan 2014, 12:53
Profile
User avatar

Joined: 12 Jan 2008, 03:41
Posts: 777
Post Re: Kirk Hammett
Krippa wrote:
Här är ett exempel på Kirks fantastiska intonation: http://www.youtube.com/watch?v=bHt6KeFBM08

i det specifika fallet var nog gitarren duktigt ostämd...han spelar ju inte på fel band.


06 Jan 2014, 15:08
Profile

Joined: 11 Jan 2011, 13:28
Posts: 616
Location:
Post Re: Kirk Hammett
Jag är inte så förtjust i hans spel. Första plattan var det kanske godkänt med tanke på var i karriären han var.
Han borde ju dock ha blivit bättre med så många gig bakom sig kan man tycke.
Egen stil har han i alla fall.

Skulle han på något vis förolyckas, vilket vi naturligtvis inte önskar honom, så skulle han nog snart få status som som Hendrix och SRV.

Inte på Bojen kanske men i den stora världen.


06 Jan 2014, 19:49
Profile ICQ YIM WWW

Joined: 07 Sep 2009, 13:27
Posts: 7768
Location: Göteborg
Post Re: Kirk Hammett
HRJ wrote:
Han är sin generations version av Ace, inte svårare än så.
Inte den bästa gitarristen i klassen men i sitt band och för sin publik så funkar det.
Kirk är ju inte sämre än att han valdes till årets gitarrist i någon av gitarrblaskorna i slutet av 80-talet, under en period då shreddades som aldrig förr eller senare.

Är det någon i Metallica som kommer att minnas om 50 år är det James och mytbildningen kring Cliff Burton kommer bara bli än större.


Du kan ju inte jämföra hårdrockens mest tondöva gitarrist med Ace Frehley som har fantastiskt vibrato och snygg pitch!!! :evil:


07 Jan 2014, 12:43
Profile

Joined: 07 Sep 2009, 13:27
Posts: 7768
Location: Göteborg
Post Re: Kirk Hammett
Mike Leaf wrote:
clabbe wrote:
Vill dock framhäva Hetfield som kompgitarrist. Exaktare snubbe är nog svårt att hitta.



Japp, samt att han sjunger samtidigt. Underskattad faktiskt.


Definiera "sjunger" :P


07 Jan 2014, 12:44
Profile
User avatar

Joined: 29 Jun 2007, 09:19
Posts: 2560
Location: Malmö
Post Re: Kirk Hammett
Vinyljunkie wrote:
Du kan ju inte jämföra hårdrockens mest tondöva gitarrist med Ace Frehley som har fantastiskt vibrato och snygg pitch!!! :evil:

Pratar du om en av de där killarna i läskiga trikå-rymddräkter, silvriga platådojor och svart-vita ansiktsmålningar nu?

_________________
Mats


07 Jan 2014, 15:46
Profile

Joined: 07 Sep 2009, 13:27
Posts: 7768
Location: Göteborg
Post Re: Kirk Hammett
albert wrote:
Vinyljunkie wrote:
Du kan ju inte jämföra hårdrockens mest tondöva gitarrist med Ace Frehley som har fantastiskt vibrato och snygg pitch!!! :evil:

Pratar du om en av de där killarna i läskiga trikå-rymddräkter, silvriga platådojor och svart-vita ansiktsmålningar nu?


Bra fråga faktiskt. HRJ kanske refererar till nåt annat äss...


07 Jan 2014, 15:54
Profile

Joined: 02 Sep 2008, 08:58
Posts: 1122
Location: Stockholm
Post Re: Kirk Hammett
Vinyljunkie wrote:
HRJ wrote:
Han är sin generations version av Ace, inte svårare än så.
Inte den bästa gitarristen i klassen men i sitt band och för sin publik så funkar det.
Kirk är ju inte sämre än att han valdes till årets gitarrist i någon av gitarrblaskorna i slutet av 80-talet, under en period då shreddades som aldrig förr eller senare.

Är det någon i Metallica som kommer att minnas om 50 år är det James och mytbildningen kring Cliff Burton kommer bara bli än större.


Du kan ju inte jämföra hårdrockens mest tondöva gitarrist med Ace Frehley som har fantastiskt vibrato och snygg pitch!!! :evil:


Visst kan jag det, Ace "If I had known I would become this famous I would have practiced more" Frehley.
Två hyfsade gitarrister som är/var passagerare i ett av sin respektive generations större rockband.
Spelmässigt så tror jag att Kirk klarar sig bättre i ett Kiss coverband än tvärtom, men Ace är nog bättre på att vara Ace än Kirk på att vara Kirk.


07 Jan 2014, 20:03
Profile

Joined: 15 Jan 2009, 16:42
Posts: 2581
Post Re: Kirk Hammett
EMG tycker att han är "truly the soloist of the decade" (Citat)


20 Aug 2014, 19:52
Profile

Joined: 07 Sep 2009, 13:27
Posts: 7768
Location: Göteborg
Post Re: Kirk Hammett
bummer wrote:
EMG tycker att han är "truly the soloist of the decade" (Citat)


haha, och vilken dekad skulle det vara månne?


21 Aug 2014, 11:59
Profile
User avatar

Joined: 17 Dec 2009, 15:34
Posts: 593
Location: Norrlands huvudstad
Post Re: Kirk Hammett
Då tillhör jag väl dem som tycker att Kirk är Metallicas minsta problem. Hur man orkar med James "wheeeeh-heyyyaahh" och "woooh-heeeeh" i tid och otid eller Lars Ulrichs taffliga trumlir övergår mitt förstånd.


21 Aug 2014, 14:56
Profile
User avatar

Joined: 27 Dec 2007, 16:14
Posts: 14794
Location:
Post Re: Kirk Hammett
omalm wrote:
Då tillhör jag väl dem som tycker att Kirk är Metallicas minsta problem. Hur man orkar med James "wheeeeh-heyyyaahh" och "woooh-heeeeh" i tid och otid eller Lars Ulrichs taffliga trumlir övergår mitt förstånd.


Och jag har personligen svårast för basisten , vilken sopa, det 'bassolot' han körde på senaste Livesändningen på Tv (var det från Ullevi?), huga.

_________________



21 Aug 2014, 15:00
Profile ICQ WWW
User avatar

Joined: 17 Dec 2009, 15:34
Posts: 593
Location: Norrlands huvudstad
Post Re: Kirk Hammett
Mike Leaf wrote:
omalm wrote:
Då tillhör jag väl dem som tycker att Kirk är Metallicas minsta problem. Hur man orkar med James "wheeeeh-heyyyaahh" och "woooh-heeeeh" i tid och otid eller Lars Ulrichs taffliga trumlir övergår mitt förstånd.


Och jag har personligen svårast för basisten , vilken sopa, det 'bassolot' han körde på senaste Livesändningen på Tv (var det från Ullevi?), huga.


Åh herregud. Klar bedrift att baxa ihop fyra olidliga musikanter och ändå bli världens största metalband.


21 Aug 2014, 15:02
Profile
Post Re: Kirk Hammett
Mike Leaf wrote:
omalm wrote:
Då tillhör jag väl dem som tycker att Kirk är Metallicas minsta problem. Hur man orkar med James "wheeeeh-heyyyaahh" och "woooh-heeeeh" i tid och otid eller Lars Ulrichs taffliga trumlir övergår mitt förstånd.


Och jag har personligen svårast för basisten , vilken sopa, det 'bassolot' han körde på senaste Livesändningen på Tv (var det från Ullevi?), huga.

-Jag har inte alls svårt för Metallica, även om jag inte har köpt ett album sedan 1991.

När man spelar gitarr (och sjunger själv samtidigt) vet man att dom är värda all hyllning.
Det är supersvårt att spela och sjunga (samtidigt) och få det tight!

-Så i min åsikt som är värt exakt ,50 gram nickel och lite kadmium...så...
absolut, basisten är supersmart och bra.
-Någon som såg dokumentären -Some kind of monster (skitbra förresten),
han lirar brallan av alla i bandet!
Dessutom spelar han med fingrarna...jaja enough med hyllning..
Efter 1991 har dom inte gjort något bra!...
Bra musiker är dom iallafall (musik=90% underhållning.. yeahhh.yeaaaahooohh)..


21 Aug 2014, 15:03

Joined: 07 Sep 2009, 13:27
Posts: 7768
Location: Göteborg
Post Re: Kirk Hammett
När började egentligen James Hetfield "ryt-stöna" med ett extra efterstön i varje fras? Jag vill påstå att det kom smygande och kunde anas redan på ...and justice for all.


21 Aug 2014, 15:11
Profile

Joined: 15 Jan 2009, 16:42
Posts: 2581
Post Re: Kirk Hammett
Ljudbojens favoritgitarrist är numera just en gitarr-ikon.
https://www.youtube.com/watch?v=bPy8YyUgxyA


25 Dec 2020, 12:15
Profile
User avatar

Joined: 26 Nov 2008, 14:47
Posts: 4577
Location: Northbottom
Post Re: Kirk Hammett
Magnus Olsson wrote:
Den biten här (från filmen some kind of monster) där alla försöker lära honom ett riff säger en del, tycker jag.
Det är inga fake/editerade klipp, de har själv släppt ut det.

Man måste säga att de andra måste ha tålamod som änglar.

:) Det är ju en jäkla tur att dom har OÄNDLIGT med studio tid; att sätta alla detaljer som en enhet. Tycker det närmast är festligt; när Kirk i intervjun nämner 6 mån för någon låt. Men det intressantaste är ju hur entusiastisk Kirk upplevs i intrevjun -över hur han hela tiden vill utvecklas och inte reppertera sig själv som gitarrist...

Med detta sagt:
Det känns fel att klanka på någon (oavsett mängd talang) -som ÄR så framgångsrik i branschen.
...Och: Ja: Det känns liiiite 'så där' att se honom med Moores/Greens Pålle... -Cash is KING.... :wink:


/ Jonken


25 Dec 2020, 14:18
Profile
User avatar

Joined: 13 Aug 2004, 10:46
Posts: 2001
Location: Göteborg
Post Re: Kirk Hammett
Jonken wrote:
Magnus Olsson wrote:
Den biten här (från filmen some kind of monster) där alla försöker lära honom ett riff säger en del, tycker jag.
Det är inga fake/editerade klipp, de har själv släppt ut det.

Man måste säga att de andra måste ha tålamod som änglar.

:) Det är ju en jäkla tur att dom har OÄNDLIGT med studio tid; att sätta alla detaljer som en enhet. Tycker det närmast är festligt; när Kirk i intervjun nämner 6 mån för någon låt. Men det intressantaste är ju hur entusiastisk Kirk upplevs i intrevjun -över hur han hela tiden vill utvecklas och inte reppertera sig själv som gitarrist...

Med detta sagt:
Det känns fel att klanka på någon (oavsett mängd talang) -som ÄR så framgångsrik i branschen.
...Och: Ja: Det känns liiiite 'så där' att se honom med Moores/Greens Pålle... -Cash is KING.... :wink:


/ Jonken


Trösten är väl att man åtminstone får se gitarren användas på scener runt om i världen, istället för att någon rik advokat köper den och låser in den i ett mörkt valv någonstans. :lol:


25 Dec 2020, 14:42
Profile
User avatar

Joined: 29 Apr 2010, 13:47
Posts: 2633
Location: Sthlm
Post Re: Kirk Hammett
toandfro wrote:
Trösten är väl att man åtminstone får se gitarren användas på scener runt om i världen, istället för att någon rik advokat köper den och låser in den i ett mörkt valv någonstans. :lol:

Det brukar ju ofta framhärdas att det är en myt det där med "gitarren i valvet" vilket jag också är böjd att tro. Jag är rätt säker på att i de allra flesta fall som någon investerar flera miljoner i en gammal burst, så är det någon som kommer att spela på den. Åtminstone plinka på den i soffan. Om man inte spelar gitarr och har en massa pengar så finns det betydligt bättre investeringar. Gäller även advokater.


25 Dec 2020, 19:54
Profile
User avatar

Joined: 13 Aug 2004, 10:46
Posts: 2001
Location: Göteborg
Post Re: Kirk Hammett
lpstd wrote:
toandfro wrote:
Trösten är väl att man åtminstone får se gitarren användas på scener runt om i världen, istället för att någon rik advokat köper den och låser in den i ett mörkt valv någonstans. :lol:

Det brukar ju ofta framhärdas att det är en myt det där med "gitarren i valvet" vilket jag också är böjd att tro. Jag är rätt säker på att i de allra flesta fall som någon investerar flera miljoner i en gammal burst, så är det någon som kommer att spela på den. Åtminstone plinka på den i soffan. Om man inte spelar gitarr och har en massa pengar så finns det betydligt bättre investeringar. Gäller även advokater.


Ja nu menade jag inte rent bokstavligt en advokat med ett valv utan mer att gitarren troligtvis inte skulle synas ute lika ofta. Kirk fortsätter ju att spela på den som ett bruksinstrument och all heder åt honom för det tycker jag.


25 Dec 2020, 20:43
Profile

Joined: 15 Jan 2009, 16:42
Posts: 2581
Post Re: Kirk Hammett
Nu har Gibson släppt lite signaturgitarrer med er favorit, bara att lägga undan lite cash så att ni inte blir utan.

https://www.facebook.com/Gibson/posts/p ... tLZRLMNcGl


21 May 2024, 12:23
Profile
User avatar

Joined: 26 Mar 2018, 09:58
Posts: 243
Post Re: Kirk Hammett
HRJ wrote:
Han är sin generations version av Ace, inte svårare än så.
.

Exakt så!!! Bra jämförelse!
Jävla idioti-tråd och somliga här borde veta bättre men visar här sitt rätta face!


22 May 2024, 09:35
Profile

Joined: 03 May 2014, 14:48
Posts: 710
Post Re: Kirk Hammett
Gitarrsolon är överskattat


22 May 2024, 18:44
Profile

Joined: 07 Sep 2009, 13:27
Posts: 7768
Location: Göteborg
Post Re: Kirk Hammett
Tokerekloker wrote:
Gitarrsolon är överskattat


Jag frågade en trummis jag spelade med varför han tyckte att vi skulle ha gitarrsolon i låtarna. Han svarade: "För att det är fräckt!"


23 May 2024, 12:10
Profile

Joined: 15 Jan 2009, 16:42
Posts: 2581
Post Re: Kirk Hammett
bummer wrote:
Nu har Gibson släppt lite signaturgitarrer med er favorit, bara att lägga undan lite cash så att ni inte blir utan.

https://www.facebook.com/Gibson/posts/p ... tLZRLMNcGl


Vill man spara cash så finns det äkta Greeny från Epiphone. https://www.epiphone.com/en-US/p/Electr ... eeny-Burst

Den kan man spela Albatross på. Med wah.


23 May 2024, 12:45
Profile
Display posts from previous:  Sort by  
Reply to topic   [ 68 posts ]  Go to page Previous  1, 2, 3  Next

Who is online

Users browsing this forum: No registered users and 39 guests


You cannot post new topics in this forum
You cannot reply to topics in this forum
You cannot edit your posts in this forum
You cannot delete your posts in this forum
You cannot post attachments in this forum

Search for:
Jump to:  
Powered by phpBB © 2000, 2002, 2005, 2007 phpBB Group.
Designed by ST Software.