View unanswered posts | View active topics It is currently 07 May 2026, 09:58

Reply to topic  [ 10 posts ] 
Skicka gitarr, efterkrav. Vem är bra idag? 
Author Message

Post Skicka gitarr, efterkrav. Vem är bra idag?
Bussgods har inget efterkrav längre. Vem våga man lita på att skicka en gitarr nu, försäkrad mot efterkrav?

15 Apr 2023, 12:08
Profile

Post Re: Skicka gitarr, efterkrav. Vem är bra idag?
Jag brukar göra det ofta mellan Finland och Sverige. Där fungerar bussgods bra.

Med Postnord fick jag ringa och skrika och vara totalt out of my comfort zone.
Då fungerade det.

15 Apr 2023, 12:27
Profile ICQ YIM WWW

salesman wrote:
Jag brukar göra det ofta mellan Finland och Sverige. Där fungerar bussgods bra.

Med Postnord fick jag ringa och skrika och vara totalt out of my comfort zone.
Då fungerade det.

Låter inte som nåt jag vill ge mig in i, skrika o bete mig för att hoppas få posten att funka. Men bussgods har inte efterkrav för privatpersoner längre, pga hårda regler kring penningtvätt.

15 Apr 2023, 12:33
Profile

Du skall ha pengarna på kontot innan.
Då skickar du med det bästa du kan tänka på eller vad köparen föreslår.

Det skickas gitarrer över hela världen hela tiden och fungerar.
Du kan skicka men gör läxorna först så du har allt på klart

Finns även schenker och liknande.

15 Apr 2023, 12:46
Profile ICQ YIM WWW

Nu var det inte din åsikt om hur affärer bör bedrivas jag sökte. För mig är det självklart att vill ingen betala en massa pengar i förskott till något man inte känner, o vill inte ens uppmuntra till sånt. Här på bojen har det funkat eftersom vi är så liten community av "kända" profiler men annars, nä.

15 Apr 2023, 12:54
Profile

Point taken.

15 Apr 2023, 13:07
Profile ICQ YIM WWW

Efterkrav och förskottsbetalning är i princip samma sak i praktiken.

Orsaken är att vid efterkrav betalar du också i förskott innan du får paketet och kan undersöka innehållet
Ligger det fel vara i paketet eller det är trasigt så blir det i princip samma process som om du betalat i förväg.

Den enda skillnaden är att vid efterkrav finns det ett paket fysiskt när du betalar, men innehållet är okänt.

En bekant köpte en Gibson LP med bussgods, betalade och öppnade paketet i kundmottagningen, det var en Chibson
och Bussgods vägrade göra någonting åt det, pengarna var betalade och dom tar inget ansvar för innehållet

15 Apr 2023, 15:59
Profile ICQ WWW

Mike Leaf wrote:
Efterkrav och förskottsbetalning är i princip samma sak i praktiken.

Orsaken är att vid efterkrav betalar du också i förskott innan du får paketet och kan undersöka innehållet
Ligger det fel vara i paketet eller det är trasigt så blir det i princip samma process som om du betalat i förväg.

Den enda skillnaden är att vid efterkrav finns det ett paket fysiskt när du betalar, men innehållet är okänt.

En bekant köpte en Gibson LP med bussgods, betalade och öppnade paketet i kundmottagningen, det var en Chibson
och Bussgods vägrade göra någonting åt det, pengarna var betalade och dom tar inget ansvar för innehållet

Ja jag känner till det där. Finns alltid en risk. Blocketpaketet är ju en risk också, men för säljaren. Vet inte processen om köparen hävdar att man fått nåt annat än vad som skulle skickats och håller på pengarna. Nu har de cappat till 5000kr så det funkar ju inte längre heller. Finns inget riskfritt distansköp med privatperson. Men efterkrav känns ändå bättre än att bara betala in på måfå. När det gäller bussgods så har jag gått in o fått se paketet innan jag betalar (i mobilen) o får ut det. Men som sagt, eftersom bussgods inte längre erbjuder den tjänsten så söker jag alternativ.

15 Apr 2023, 17:14
Profile

Stefan_E wrote:
Finns alltid en risk. Blocketpaketet är ju en risk också, men för säljaren. Vet inte processen om köparen hävdar att man fått nåt annat än vad som skulle skickats och håller på pengarna. .

Det är alltid en risk sen är det frågan vem som ska ta den.
Som säljare vid efterkrav riskerar man att köparen inte fullföljer affären, efter 2 veckor returnera paketet till dig
och du får stå för returfrakten.
Dessutom tog det bussgods upp till 3 veckor att betala ut pengarna, så totalt kunde man få vänta 5 veckor på betalning.
Om jag skulle använt efterkrav skulle jag ta ut en rejäl handpenning innan jag skickar, och denna återbetalas EJ om köparen bangar ur.
Så man åtminstone täcker de fraktkostnader man kan få lägga ut plus resor fram och tillbaks till ombudet

Om ingen erbjuder efterkrav är ju problemet löst, det går ej att skicka på det sättet.
Då får man avstå affären om inte parterna kan enas om förtidsbetalning av hela eller delar av värdet

16 Apr 2023, 07:29
Profile ICQ WWW

Många åsikter men inga svar. Se gärna första posten o svara om ni vet och/eller har goda erfarenheter av nåt bra alternativ till bussgods efterkrav.

16 Apr 2023, 09:53
Profile
Reply to topic   [ 10 posts ]