Re: Gary Rossington har kastat in handuken…
Lynxtrap wrote:
Wilmer wrote:
Lynyrd Skynyrd var ju ett av de där sydstatsbanden som ofta uppträdde live framför en Confederate flag. En av deras hits var som bekant Sweet Home Alabama, som handlar om hur himla käckt det var i den sydstaten. Kollar man texten på den låten upptäcker man att en viss Neil Young får en känga. Jaha, varför då? Jo, Neil Young hade skrivit en låt som hette Alabama, och den är jävligt stark, och det sved nog lite för red necksen i amerikanska södern.
Alabama med Neil Young:
https://m.youtube.com/watch?v=9QGMz9beIL0Om vi ska gå in på det sidospåret så är det iofs rätt välkänt att Neil Young och Skynyrdgrabbarna i själva verket kom bra överens och att den där kängan var med en glimt i ögat. Neil Young skrev Powderfinger åt Skynyrd, men de tackade uppenbarligen nej.
[color=#FF0000]Det "riktiga" Skynyrd var inte särskilt politiska. Den nya varianten som hållit på de senaste 30 åren däremot...[/color]
Albumet Second Helping är enligt min mening ett fantastiskt album och särskilt ur gitarrsynvinkel rena lektionen i rockarrangemang.
Rött: Visst fan svider det att musiken/gitarrerna/attityden man gillar glider in i en annan politisk sfär som man känner sig obekväm med.
Ett av mina favorit-live-album i hard rock är Highway Song Live med Blackfoot; klar spelglädje (men borde ha lite mer presence i gitarrerna), jag blir glad.
Rickey Medlocke verkar numera vara en ärkekonservativ vilket jag inte vill stödja.
Samma med studioalbumet High Lonesome med Charlie Daniels Band; Charlie är också en jag inte vill stödja.
Men musiken/gitarrspelet är underbart för mig.
Med det politiska i bakhuvet så är det ändå svårt för mig att avgöra om jag skulle köpa någon av ovanstående album nya idag; ett album eller eller en låt kan ge en så grym känsla att "jag skiter väl i att de skriver skit, det är jävligt väl genomfört och jag vill kolla upp det"!
Ju mer man vet, desto mer har man att ta ställning till.
Därför har människan det så jävla jobbigt med "nya" insikter om ditt och datt.